جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
آسیب‌زایی با رفتارها و مدیریت منسوخ شده

موازي‌كاري به آسيب‌هاي اجتماعي دامن‌زده است

دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۳۷
کد مطلب: 570374
با وجود دستگاه‌هاي متعدد در حوزه كنترل و ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي با‌ز هم شاهد گسترش دامنه آسيب‌زايي معضلات اجتماعي هستيم. هزينه‌ها و اعتبارات صرف مي‌شود و به دليل نبود فهم مشترك آسيب‌هاي اجتماعي جزيره‌اي مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.
موازي‌كاري به آسيب‌هاي اجتماعي دامن‌زده است
به گزارش جهان نيوز؛ با وجود دستگاه‌هاي متعدد در حوزه كنترل و ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي با‌ز هم شاهد گسترش دامنه آسيب‌زايي معضلات اجتماعي هستيم. هزينه‌ها و اعتبارات صرف مي‌شود و به دليل نبود فهم مشترك آسيب‌هاي اجتماعي جزيره‌اي مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد. 
در حال حاضر آسيب‌هاي اجتماعي نيز از شكلي به شكل ديگري در رفتارهاي اجتماعي تغيير شكل داده است و هنوز دستگاه‌هاي متولي فقط با روش‌هاي سنتي و منسوخ شده درصدد كاهش و كنترل اين آسيب‌ها هستند. در حقيقت افزايش آسيب‌هاي اجتماعي در عوامل متعددي خلاصه مي‌شود كه موازي‌كاري دستگاه‌ها و ابتر ماندن اقدامات دامنه آسيب‌ها را گسترش داده است. در اين زمينه عضو كميسيون اجتماعي مجلس، گسترش دامنه آسيب‌هاي اجتماعي را ناشي از عملكرد نامناسب وزرا و موازي‌كاري دستگاه‌هاي مربوطه دانست. 
 
مسعود رضايي در واكنش نسبت به اظهارنظر وزير بهداشت مبني بر اينكه وجود آسيب‌هاي اجتماعي به هيچ‌وجه نه زيبنده تمدن ايراني و نه انقلابي است كه مردم به خاطر حاكميت اخلاق و دين همه چيزشان را فدا كردند و اگر انسان به خاطر اين مسائل از غصه بميرد، جا دارد، گفت: اين اظهارنظر صحيحي است كه چالش‌هاي موجود نه از بعد ملي، نه تاريخ درخشان و نه فرهنگ ديرينه ايراني- اسلامي در خور كشور نيست، اما نبايد اين نكته را هم فراموش كرد كه اين آسيب‌ها ناشي از عملكرد همين وزرايي است كه در جمهوري اسلامي فعاليت كرده‌اند و بيگانه‌اي در اين مورد نقش نداشته است. نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي معتقد است: به هر حال وقتي با سر دادن شعار نه شرقي نه غربي، مدعي استقلال ايران هستيم و قرار بود اين مهم زماني معنا پيدا كند كه بتوانيم هم شايستگي‌هاي فرهنگي- اجتماعي و هم هويتمان را حفظ كنيم، نبايد شاهد بروز آسيب‌هاي اجتماعي باشيم كه با اين شعار تناسبي ندارد. 
 
وي در مورد انتشار خبري از سوي مشاور وزير كشور مبني بر اينكه مبلغ 200ميليارد تومان براي مقابله با آسيب‌هاي اجتماعي تخصيص مي‌يابد، افزود: تعلق دادن و تعيين اعتباراتي براي حل مسائل اجتماعي ابزار خوبي است، اما بعد از تجربه تخصيص اعتبارات به اين بخش در سال‌هاي گذشته كه نتيجه مطلوبي را در پي نداشته است، به اين نتيجه مي‌رسيم كه الگوسازي مناسبي براي رفع مشكلات اجتماعي نداشته‌ايم، بنابراين قبل از تخصيص اعتبارات بايد براي تغيير رفتارهاي اجتماعي كنوني برنامه‌ريزي كنيم؛ چراكه بداخلاقي يكي از مهم‌ترين عوامل رشد آسيب‌هاي اجتماعي است و تا زماني كه الگوي اخلاق‌مداري در سطح جامعه نهادينه نشود، نمي‌توان به رفع مشكلات موجود پرداخت. 
 
اين نماينده مردم معتقد است: براي رفع آسيب‌هاي اجتماعي، دستگاه‌هاي متولي برنامه‌هاي فرهنگي بايد به خوبي رسالت خود را انجام دهند و اين در حالي است كه تمام دستگاه‌ها معاونتي تحت‌عنوان فرهنگي دارند و بودجه‌اي هم براي اداره آن دريافت مي‌كنند، اما با موازي‌كاري مانع از حصول نتيجه مطلوب مي‌شوند. عضو كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: اگر اعتبارات تخصيص يافته تنها در مراكز آموزشي هزينه شود، مي‌توان به حصول نتيجه بهتر در جهت كاهش آسيب‌هاي اجتماعي اميدوار بود. 
 
متأسفانه به‌رغم تلاش‌هاي صورت گرفته براي ارتقاي دانش و فعاليت‌هاي علمي در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي به پسرفت اكتفا كرده‌ايم و سرمايه‌هاي با ارزش جامعه را از دست مي‌دهيم. سطحي‌نگري، سليقه‌اي عمل كردن، موازي‌كاري و ابتر رها كردن عوامل آسيب‌زا سبب شده است، ساماندهي آسيب‌هاي اجتماعي از اهداف اصلي زاويه پيدا كند. براين اساس لازم و ضروري است تا چارچوب مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي متحول شود و نيرو‌هاي كاردان و دلسوز براي كنترل و كاهش حوزه‌هاي آسيب‌هاي اجتماعي به‌كار گرفته شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *