شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

داعش از سر ضعف به مذاکره پناه آورد

چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب: 545696
​داعش تا زمانی که قدرت داشت، به هیچ چیزی پایبند نبود اما حزب الله و مقاومت در برابر این گروه خون آشام ایستادند و قدرت آنها را درهم شکستند.
داعش از سر ضعف به مذاکره پناه آورد

به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، عملیات انتقال عناصر داعش همراه  با خانواده هایشان از قلمون غربی و جرود، راس بعلبک  و القاع  واقع  در مرز لبنان به شهر " ابوکمال " در استان "دیرالزور" سوریه پایان یافت. این عملیات به دنبال توافق حزب الله با داعش انجام شد. روزنامه کویتی " الرای " در این زمینه نوشت: این توافق به دنبال  مذاکرات  نمایندگان حزب الله و داعش در قلمون به سرانجام رسید. این مذاکرات تحت نظارت "عمر الجریان"  برادر امیر (سرکرده) داعش  در منطقه قلمون، "موفق الجریان " معروف به " ابوسوس " و چند تن دیگر از میانجیگران ازجمله یک کویتی انجام شد. این روزنامه با اشاره به توافق ارتش لبنان  با گروه تروریستی " جبهه النصره " برای انتقال عناصر این گروهک همراه با خانواده هایشان به استان ادلب سوریه نوشت: دراین توافق " ابوعزام الکویتی " جانشین امیر ( سرکرده ) جبهه النصره در منطقه قلمون نقش داشت."

این توافق ها با موافقت دمشق جنبه اجرایی به خود گرفت و تروریست های جبهه النصره و داعش همراه با خانواده هایشان به سوریه منتقل شدند. دراینجا چند نکته مهم به نظر می رسد:

این اولین توافق در نوع خود است که داعش حاضر به پذیرش آن شده است. این گروه تروریستی تا زمانی که قدرت داشت، به هیچ چیزی پایبند نبود اما حزب الله  و مقاومت در برابر این گروه خون آشام ایستادند و قدرت آنها را درهم شکستند، به گونه ای داعش مجبور شد به خواسته حزب الله  لبنان گردن نهد.
 درست است داعش  درمنطقه ای مستقر بود  که از لحاظ جغرافیایی  در انزوا  قرار داشت  و ارتباط چندانی  با اردوگاه های پناهندگان سوری در لبنان نداشت  و منطقه  نفوذ آنان  از جرود تا روستاهای مسیحی نشین " القاع " و "راس بعلبک"  بود اما این محدوده از لحاظ نظامی برای داعش بسیار مهم بود چراکه  سلاح و مهمات از بنادر لبنان به این منطقه منتقل و از آنجا به جبهه های جنگ در سوریه منتقل می شد. همچنین نیروهای تازه نفس هم از همین گذرگاه مرزی به جبهه های جنگ اعزام می شدند. به هرحال، داعش ناگزیر شد  با حزب الله  توافقی  را امضاء کند که بخوبی می دانست با امضای آن پیروزی بزرگی نصیب حزب الله  و محور مقاومت خواهد شد. چه از لحاظ نظامی  و چه از لحاظ سیاسی.

وقتی گروه های تروریستی همانند جبهه النصره  و داعش  وارد مذاکرات می شوند، در عرف سیاسی و دیپلمایتک به نوعی به رسمیت شناختن آنها محسوب می شود اما این مذاکرات  سبب می شود گروه های تروریستی به قراردادهای منعقده پایبند شوند. این قرار دادها به تدریج تب افراط گرایی  را در آنها فرو می نشاند البته بایستی همزمان  با مذاکرات سیاسی از قدرت نظامی  گروه های تروریستی کاسته شود و با اقدامات مناسب بسترهای افراط گرایی درمیان آنها از بین برود.

تحولات منطقه ای و بین المللی  چنین می نماید که کشورهای غرب آسیا و بازیگران تحولات این منطقه درحال دستیابی به یک توافق نانوشته درخصوص گروه های تروریستی هستند. برخی کشورها عملا در این زمینه گام برداشته  و از حمایت تعدادی از گروه های تروریستی دست کشیده اند. در همین حال، کشورهایی همانند عراق، سوریه، لبنان، روسیه و ایران درحال نبرد با تروریست ها هستند. کشورهای مزبور در این تحول نقش چشم گیری دارند. حال باید دید این توافق نانوشته چقدر می تواند در تضعیف و ریشه کنی گروه های تروریستی در منطقه غرب آسیا نقش ایفا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *