جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۰
مشاور نخست وزیری سوریه:

دمشق با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کند

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 467162
مشاور نخست وزیری سوریه با اشاره به ادامه تلاش‌های رژیم سعودی برای تشدید ناامنی و بی‌ثباتی در سوریه و جلوگیری از حل سیاسی بحران این کشور تاکید کرد سعودی‌ها هرگز نمی‌توانند در برابر مذاکرات ژنو ۳ کارشکنی کنند.
به گزارش جهان، «عبدالقادر عزوز» در مصاحبه با تسنیم در دمشق تاکید کرد کنفرانس ژنو ۲ به مثابه کورسوی امیدی است که سوری‌ها برای انجام گفت‌وگو با یکدیگر منتظر آن هستند و تنش در روابط ایران و عربستان سعودی تاثیری بر روند مذاکرات احتمالی نخواهد داشت.

عزوز اظهار داشت عربستان هرگز نمی‌تواند در مسیر انجام مذاکرات ژنو ۳ درباره سوریه کارشکنی کند و مانع آن شود، زیرا قطعنامه شورای امنیت تصریح کرده است که این سوری‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند و آنها هستند که با یکدیگر وارد گفت‌وگو خواهند شد.

وی درباره ترکیب هیئت دولت سوریه که در نشست ژنو ۳ شرکت خواهد کرد، افزود دولت دیدگاه‌ها و تدابیری برای تشکیل هیئت خود که در نشست سوری-سوری در ژنو شرکت می‌کند، دارد و هیچ مشکلی با دیگران در تشکیل هیئت ندارد و تشکیل هیئت به خوبی پیش خواهد رفت، ولی هنوز اسامی این هیئت فاش نشده است.

مشاور نخست وزیری سوریه درباره سفر استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به دمشق به خبرنگار تسنیم گفت ما از تلاش‌های نماینده بان کی مون برای فراهم کردن مقدمات برگزاری نشست ژنو ۳ در اواخر ماه جاری میلادی حمایت می‌کنیم، آنچه وی به دنبال آن است، همان چیزی است که قطعنامه شورای امنیت هم بر آن تصریح می‌کند که این قطعنامه از حق سوری‌ها در تعیین سرنوشت خود حمایت می‌کند.

عزوز افزود دی‌میستورا تلاش می‌کند تا هیئت‌های دولت و مخالفان طی برهه آتی برای تضمین برگزاری نشست ژنو در زمان مقرر تشکیل شود.

وی احتمال مذاکرات دولت سوریه با نمایندگان گروه‌های تروریستی مسلح را تکذیب و تاکید کرد برخی می‌خواهند نمایندگان گروه‌های تروریستی را وارد مذاکرات کنند، ولی امکان مذاکره با این گروه‌هایی که اساس و پایه تروریسم هستند، وجود ندارد، این گروه‌ها عامل خونریزی در سوریه هستند بنابراین نمی‌توانند به عنوان نماینده در مذاکراتی که در اصل برای حل بحران سوریه تلاش می‌کند، شرکت کنند.

مشاور نخست وزیری سوریه ابراز امیدواری کرد که ژنو ۳ راه موثری برای حل سیاسی بحران سوریه باشد و برای دستیابی به راه‌حلی که سوری‌ها برای آن تلاش می‌کنند، با موفقیت همراه شود.

وی در پایان گفت‌وگو با تسنیم افزود نشست ژنو ۳ ممکن است بهتر از نشست‌های قبلی باشد به ویژه با توجه به این‌که محیط سیاسی بین المللی حامی نشست تغییر کرده است و پس از آنکه ۱۷ کشور که اغلب آنها دوست سوریه نبودند، اکنون ما شاهد آن هستیم که ۱۱ کشور از آنها هدف جدی خود را مبارزه با تروریسم اعلام کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *