شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
معاون سازمان آتش نشانی در جلسه امروز شورا

تا 10 دقیقه قبل از ریزش پلاسکو همچنان مردم مصر به حضور در ساختمان بودند

يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۵
کد مطلب: 501463
به گفته معاون سازمان آتش نشانی ،تا 10 دقیقه قبل از ریزش همچنان مردم مصر به حضور در ساختمان بودند. 15 دقیقه قبل از ریزش به یکی از آتش نشانان ماموریت دادم برای خالی کردن مجدد به داخل ساختمان برود که در لحظات آخر حدود 150 نفر را با استفاده از زور به بیرون از ساختمان هدایت کردند.
تا 10 دقیقه قبل از ریزش پلاسکو همچنان مردم مصر به حضور در ساختمان بودند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، داوری در نوبت عصر  جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران  که در خصوص پلاسکو برگزار شده بود: اظهاراتی وجود دارد که آتش نشانان پس از 5 دقیقه به محل حادثه آمدند و برگشتند و 15 دقیقه بعد دوباره به محل حادثه آمدند. در این حادثه سه گروه به محل حادثه اعزام شد، اولین گروه با تکیه بر امکانات ساختمان وارد عمل می‌شوند تا زمان را از دست ندهند اما تجهیزات ساختمان عمل نکرده است.
وی  با بیان اینکه خاموش کننده‌ای را از طبقه پایین به بالا می‌برند، گفت: اما حجم آتش بسیار گسترده بوده و تلاش می‌کنند از فایر وال استفاده کنند اما متاسفانه ساختمان پلاسکو فاقد سیستم خشک بوده و سیستم تر نیز به دلیل نقص کار نکرده، نهایتا گروه اول اعزام شده به محل حادثه نتوانستند از سیستم‌های داخلی ساختمان برای تسریع در عملیات استفاده کنند.
به گفته معاون عملیات سازمان آتش نشانی شهرداری تهران، همزمان دستور لوله کشی برای رساندن آب از طریق پله‌های ساختمان داده می‌شود که همین موضوع باعث می‌شود زمان بیشتری برای بردن لوله‌ها به طبقه پنجم به بالا صرف شود. پس از رسیدن لوله‌ها به طبقات بالایی عملیات اطفای حریق آغاز می‌شود و در همین حین نخستین گروه‌هایی که به محل حادثه رسیده بودند در مسیر اعلام می کنند که دود و شعله زیادی از ساختمان دیده می شود. این جملات برای ستاد فرماندهی نشانه‌ای از گستردگی آتش است و به تبع آن گروه‌های بیشتری به محل حادثه اعزام شدند.
وی افزود: سه ایستگاه اول یک نردبان 54 متری داشتند و در ادامه نیز اولین بالابرها به محل حادثه می‌رسند و نباید صرفا با تکیه بر سخنان افراد غیر مسئول قضاوتی انجام داد.
داوری افزود: کسی اجازه ورود مردم را نداده بود اما مردمی که داخل ساختمان بودند خارج نمی‌شدند حتی برخی از آتش نشانان می گویند در ابتدا در هر طبقه می‌توانستیم حدود 50 نفر را مشاهده کنیم.
وی بیان کرد: بی تردید یک مخزن 20 لیتری گازوئیل می‌تواند منبع یک فاجعه در حجم گسترده آتش باشد. کسبه از وجود منبع گازوئیل در ضلع شرقی ساختمان خبر دادند که به همین جهت آب پاشی را به فوم تبدیل کردیم. برای اطفای مواد خشک نیازمند نفوذپذیری هستیم لذا برای اطفای حریق به آب نیاز داشتیم.
به گفته داوری، تا 10 دقیقه قبل از ریزش همچنان مردم مصر به حضور در ساختمان بودند. 15 دقیقه قبل از ریزش به یکی از آتش نشانان ماموریت دادم برای خالی کردن مجدد به داخل ساختمان برود که در لحظات آخر حدود 150 نفر را با استفاده از زور به بیرون از ساختمان هدایت کردند.
وی تاکید کرد: اگر تنها همین 5 شهروند در این حادثه فوت می‌کردند و هیچ آتش نشانی به شهادت نمی‌رسید شاید گفته می‌شد در مقابل چشمان آتش نشانان 5 شهروند از دست رفتند.
وی در خصوص تشک نجات نیز گفت: با توجه به شرایط ساختمان پلاسکو استفاده از تشک نجات کارآیی نداشت چرا که این تشک‌ها از جنس لاستیک هستند و به شدت در مقابل حرارت آسیب پذیر هستند.
معاون آتش نشانی در خصوص استفاده از بیسیم برای همه نیروهای سازمان آتش نشانی گفت: چنین امکانی وجود ندارد و هیچ یک از آتش نشانی‌های سراسر دنیا نیز برای همه نیروهای خود از بیسیم استفاده نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *