سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

ترکیه درمسیری کاملا‌غربی و پرهزینه، این‌بار دراوکراین

سه شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 350670
سرعت تحولات در اوکراین شیب تندی دارد، ۹۶ درصد مردم کریمه از الحاق به روسیه طی برگزاری همه پرسی حمایت کرده اند.
ترکیه درمسیری کاملا‌غربی و پرهزینه، این‌بار دراوکراین
گروه بین الملل جهان نيوز: در حالی که اوکراین و کشورهای غربی این رفراندوم را غیرقانونی می خوانند رئیس‌جمهور روسیه در حکمی کریمه را به عنوان یک دولت مستقل به رسمیت شناخت.

این دستور که در وب‌سایت رسمی کرملین منتشر شده است ظاهرا اولین گام برای الحاق کریمه به فدراسیون روسیه است. در همین حال در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا که در بروکسل برگزار شد، ۲۱ مقام روسی و کریمه ای با تحریم های جدید سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا روبرو شدند.

افراد تحریم شده شامل سیاستمدارانی است که خواستار برگزاری همه پرسی در کریمه شده بودند و برگزاری آن را سازماندهی کرده اند. مقام های اروپایی مصمم هستند تا روسیه را به خاطر اقداماتی که در کریمه انجام داده بیشتر مجازات کنند. ممنوعیت سفر و توقیف اموال و دارایی ها بخشی از تحریم های احتمالی اروپا ضد این افراد و شخصیت های سیاسی خواهد بود. در همین حال کاخ سفید نیز تحریمهایی را علیه هفت نفر از مقامات روسی اعمال کرد. این افراد شامل برخی از نزدیکان ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و برخی مقامات سابق اوکراین از جمله ویکتور یاناکویچ رئیس جمهور برکنار شده اوکراین هستند. در پی تحریمهای اعمال شده، دارایی های این افراد در آمریکا بلوکه شده و از ورود آنها به آمریکا جلوگیری خواهد شد. در میان این افراد نام دو نفر از دستیاران پوتین به نامهای ولادیسلاو سورکوف و سرگئی گلازایف به چشم می خورد.

"باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا به اعلام نتیجه همه پرسی شبه جزیره کریمه نیز به شدت واکنش نشان داده است. وی با بیان این که واشنگتن آمادگی دارد در این خصوص تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال کند تاکید کرده با این حال هنوز راه برای حل مسالمت آمیز این مسئله از طریق دیپلماتیک باز است.

پس از آمریکا متحدین این کشور نیز با مواضع مختلف همسویی خود را با این کشور علیه اقدامات روسیه اعلام کردند. در همین راستا ژاپن، اعلام کرد در واکنش به اقدام مسکو در به رسمیت شناختن جدایی «کریمه» از اوکراین، تحریم هایی را علیه روسیه وضع خواهد کرد.

وزارت خارجه ژاپن در بیانیه ای اعلام کرد «مایه تأسف است که روسیه استقلال منطقه کریمه را به رسمیت می شناسد، اقدامی که حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض می کند.»

این بیانیه می افزاید: «ژاپن مذاکرات با روسیه را درباره تسهیل مراحل درخواست روادید به حال تعلیق درخواهد آورد، همچنین مذاکرات با مسکو را درباره معاهده سرمایه گذاری جدید و معاهده ای برای جلوگیری از فعالیت های نظامی خطرناک، آغاز نخواهد کرد.»

وزارت خارجه ژاپن بدون اشاره به جزئیات بیشتر، تصریح کرده توکیو البته در حال بررسی مجازات های بیشتر علیه روسیه است.

نخست وزیر کانادا نیز دیگر متحد نزدیک آمریکا گفته است: اوتاوا قصد دارد در پی اقدامات یکجانبه، خطرناک و غیر قانونی روسیه در منطقه کریمه تحریم های بیشتری را ضد مقام های روسیه و کریمه اعمال کند.
نخست وزیر کانادا افزود، این اعتقاد راسخ من است که ما باید فشار بر مقام های روسی را از طریق اعمال تحریم افزایش دهیم تا دولت روسیه این گونه رفتارهای خود را اصلاح کند. آنچه که دولت روسیه انجام داده غیر قابل تحمل بوده و پذیرفتنی نیست.

در این میان ترکیه نیز در مسیری کاملا غربی درباره اوکراین قرار گرفته و در حال تکرار همان اشتباهی است که درباره سوریه انجام داد.

در این باره وزیر خارجه ترکیه رفراندوم اوکراین را از نظر نقض تمامیت ارضی اوکراین و عدم همسویی با چهارچوب قانون اساسی و حقوق بین المللی، غیرقابل قبول خوانده است.

داووداوغلو با تاکید بر اینکه، اوکراین شریک استراتژیکی ما بوده و در چهارچوب این شراکت، مانند تمامی همسایگانمان، موضعمان در مورد تمامیت ارضی اوکراین نیز یک اصل است می گوید: ترکیه بعنوان عضو ناتو، بعنوان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا و بعنوان کشوری که با روسیه همکاری عمیقی دارد، براین عقیده است که در مورد سرنوشت کشور دوستی چون اوکراین، باید سخنان تمامی مردمان این کشور را معتبر دانسته و همه در این روند شرکت جویند.

ترک ها بهانه دیگری نیز برای چنین مواضع خود دارند، آنها بحث حضور تاتارها را در کریمه پیش کشیده و از این طریق بهانه ای برای ورود خود به تحولات اوکراین ایجاد کرده اند.

در همین باره داوداوغلو با اشاره به حضور تاتارها در کریمه اعلام کرده، امنیت تاتارها استراتژیک ترین اولویت ترکیه است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز گفته است: ما از تاتارها حمایت می کنیم و در کنار همنژادان خود در کریمه هستیم.

البته مقامات ترکیه به بهانه حمایت از تاتارها تلاش کرده اند که به عنوان یک میانجی نیز خود را به روس ها تحمیل کنند. ولی مدت هاست که دیگر روسیه مانند گذشته برای ترکیه نقش میانجی قائل نیست. ترکیه در تحولات سوریه عملا یک حلقه از محور عربی، عبری و غربی علیه نظام سوریه شد و البته هزینه های زیادی را نیز تاکنون پرداخته کرده است به نحوی که مجبور به برخی عقب نشینی ها درباره برخی مواضع در سوریه شده است.

به نظر می رسد که در تحولات اوکراین نیز اظهارات مقامات ترکیه یک بار دیگر این کشور را در مسیری کاملا غربی و غیر مستقل قرار دهد. مسأله ای که با توجه به وابستگی نفتی و گازی ترکیه به روسیه برای این کشور بی هزینه نخواهد بود، ضمن اینکه از اعتبار سیاست های تنش زدایی سیاست خارجه این کشور و نقش میانجی میان کشورهای شرقی و غربی به شدت خواهد کاست. ترکیه یک بار طعم بلندپروازی های نوعثمان گری های خود را در سوریه تجربه کرده است و باید دید آیا از این اتفاق دست عبرت گرفته است یا نه؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *