سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۱

آدرس‌های غلطی که تحولات اکراین می‌دهند

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب: 346705
به نظر می رسد بهترین گزینه برای برون رفت این کشور از بحران سیاسی و اقتصادی یک دهه اخیر بازگشت به دیپلماسی عملگرایی خارج از رفتارهای احساسی و شعارگونه باشد که معمولا افکار عمومی را هزینه گروهبندی های سیاسی می کند.پیش بینی آینده در اکراین موکول به نوع تعاملات این کشور با روسیه و غرب و ایجاد یک تعادل در این روابط است .
به گزارش جهان به نقل از گفتار نیوز؛ در حالیکه طی روزهای گذشته بحران در اکراین در شرایط حساسی قرار گرفت،سیر موضع گیری ها و اقدامات شتابزده دیپلماتیک به خصوص از سوی روسیه و طرف های غربی که در واقع درگیر نوعی رقابت در بحران اکراین هستند،شدت گرفت.

روسیه بلافاصله پس از سقوط دولت اکراین سفیر خود از این کشور را فرا خواند و کمک های خود به اراین را معلق کرد. وزیردارایی روسیه اعلام کرد پس از تشکیل دولت جدید در اکراین درباره کمک مالی به این کشور تصمیم گیری خواهد شد. از سوی دیگر ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه گفت که روسیه نباید در بحران اوکراین دخالت کند. وی افزود که زمان فرصت برای اوکراین فرا رسیده اما خطرات زیادی هنوز این کشور را تهدید می کند.هیگ با اشاره به اینکه لندن اخیرا به مسکو گفته که نزدیک شدن اوکراین به اتحادیه اروپا به نفع روسیه نیز هست تاکید کرد ، این به نفع مردم اوکراین است که آزادانه با اتحادیه اروپا تجارت کنند و در صورتی که این موضوع تحقق پیدا کند، منافع روسیه را نیز تضمین خواهد کرد.هیگ همچنین گفت که مردم اوکراین حق دارند که راه خود را انتخاب کنند و روسیه باید دخالتهای خود را در امور داخلی ان کشور متوقف کند.

در عین حال پس از سقوط ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری اوکراین، پارلمان اوکراین اختیارات ریاست جمهوری را نیز به رئیس مجلس که روز گذشته به این سمت منصوب شده، واگذار کرد. بنابراین "الکساندر تورچینوف" از همپیمانان اصلی "یولیا تیموشنکو" نخست وزیر سابق، عهده دار اختیارات رباست جمهوری اوکراین شد.این در حالی است که تورچینوف روز گذشته به سمت ریاست پارلمان اوکراین رسیده بود.پارلمان اوکراین همچنین دستور بازداشت الکساندر کلیمنکو، وزیر دارایی این کشور و ویکتور پشونکا، دادستان کل سابق را به اتهام جنایت علیه مردم اوکراین صادر کرده است .
در همین رابطه به دنبال سقوط دولت اوکراین، پارلمان این کشور سه گزینه را برای بر عهده گرفتن مقام نخست وزیری اوکراین در نظر گرفته، "یولیا تیموشنکو"، نخست وزیر اسبق اوکراین و رهبر مخالفان دولت سابق که مخالفان پس از تسلط بر مجلس ،روزگذشته با تغییر ماده ای از قانون کیفری این کشور زمینه آزادی و ی را فراهم کردند پس از آزادی از زندان شهر خارکف در شرق کشور با پرواز اختصاصی به کی یف بازگشت. ، " آرسنی یارتسنیوک"، رهبر جناح باتکیوشچینا و "پترو پوروشنکو"، نایب رئیس پارلمان، اصلی ترین نامزدهای نخست وزیری هستند.

تیموشنکو که پس از دوسال از زندان آزاد شده است، در جمع تظاهرکنندگان اوکراینی در میدان استقلال شهر کیف حضور یافت و از آنان خواست تا تشکیل دولت جدید صحنه را ترک نکنند.به این ترتیب تحولات اکراین کانون توجه تحلیلگران و رسانه ها قرار گرفته است.بحث انگیز ترین موضوع در باره حوادث اکراین موضع گیری های موافق و مخالف است که جریان های سیاسی له یا علیه گروههای سیاسی مخالف که اکنون دولت را در دست گرفته و ظاهرا از حمایت غرب برخوردار هستند،می باشد.اما آنچه که نباید در باره حوادث کنونی این کشور فراموش کرد،آدرس غلطی است که تحولات سیاسی به افکار عمومی می دهد و باعث ایجاد دور باطل ظهور و سقوط دولت های غربگرا و یا متمایل به روسیه نه تنها در اکراین،بلکه در سایر کشورهای به جای مانده از فروپاشی شوروی سابق گردیده است.در حالیکه اکراین شاهد گویایی از بی نتیجه بودن تغییر دولت ها به دلیل ناکارآمدی مدیریت سیاسی ،ضعف ساختارهای اقتصادی،وابستگی اقتصادی و سیاسی به جای مانده از شوروی و گسترش فساد نهادینه در این کشورها است.

اتفاقاتی که امروز در اکراین رخ می دهد،سکه ای دو رو است که یک طرف آن را چالش های داخلی و طرف دیگر را مداخلات خارجی شکل می دهد.به لحاظ داخلی اکراین به عنوان کشوری که بسیاری از عوارض فروپاشی شوروی را به میراث برده،از ضعف زیرساخت های اقتصادی،ناکارآمدی سیاسی ،افزایش بیکاری و فساد رنج می برد. اما از نظر سیاست خارجی،غرب طی دو دهه ای که از پایان کمونیسم می گذرد،همچنان در صدد افزایش غنایم خود از میراث برجای مانده از شوروی سابق از طریق نفوذ هرچه بیشتر است که روسیه هنوز متعصبانه از آن حراست می کند.به ویژه اینکه اکراین مهمترین کشور جدا شده از شوروی است .

اما چند نکته را باید برای پیش بینی تحولات در اکراین در نظر داشت:نخست آنکه مشکلات اکراین بیش از آنکه خارجی باشد،ریشه در ساختار ناکارآمدی سیاسی و اقتصادی این کشور دارد و در واقع مشکلات داخلی و به تبع آن بی ثباتی است که پای دخالت خارجی را به این کشور اروپای شرقی باز کرده است.لذا نباید در این اشتباه سهیم شد که دخالت خارجی علت العلل بحران اکراین است.

دوم،اکراین کشوری است که به دلایل مختلف تاریخی ،ژئوپلتیکی و اقتصادی همچنان حداقل در چند دهه آینده نمی تواند نقش عامل روسی را از معادلات داخلی و خارجی خود نادیده گیرد.بهترین گزینه در برابر سیاستمداران اکراینی درس آموزی از تحولات گرجستان در ده سال گذشته است.باید در نظر داشت که اکراین همچنان وابسته به انرژی و کمک های اقتصادی روسیه است.
سوم، روسیه همچنان کشورهای به جای مانده از شوروی سابق را خارج نزدیک خود می داند و اگرچه بنابر برخی مصالح مقطعی بین المللی گاهی عقب نشینی های تاکتیکی دارد،اما نفوذ روسیه در اکراین غیر قابل انکار است .

چهارم،به نظر می رسد بهترین گزینه برای برون رفت این کشور از بحران سیاسی و اقتصادی یک دهه اخیر بازگشت به دیپلماسی عملگرایی خارج از رفتارهای احساسی و شعارگونه باشد که معمولا افکار عمومی را هزینه گروهبندی های سیاسی می کند.پیش بینی آینده در اکراین موکول به نوع تعاملات این کشور با روسیه و غرب و ایجاد یک تعادل در این روابط است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *