شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳

پیمان پولی دوجانبه بین چین و مراکش امضا شد

شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب: 491304
بانک های مرکزی چین و مراکش، پیمان پولی دوجانبه ای برای مدت زمان سه سال و ارزش 10 میلیارد یوان (1/53 میلیارد دلار) امضا کردند.
به گزارش جهان، این توافق در سفر رسمی محمد ششم (پادشاه مراکش) به چین حاصل شد. پیمان پولی دوجانبه، تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری دو کشور را آسان تر خواهد کرد. بر اساس توافق طرفین این قرارداد می تواند بعد از سه سال، دوباره تمدید گردد.

پیمان پولی دوجانبه روشی از پرداخت های بین المللی است که در آن، کشورهای طرف پیمان، از ارزهای غربی همچون دلار و یورو، استفاده نکرده و مبادلات تجاری خود را با ارزهای ملی خود انجام می دهند.

با این روش اولا تقاضای داخلی برای دلار کاهش می یابد، و باعث تقویت ارز ملی می شود؛ ثانیا امکان دخالت آمریکا و اروپا برای اعمال تحریم های بانکی و مالی کاهش می یابد.

ایران نیز بعد از تحریم های غرب، به شدت نیازمند پیمان های پولی دوجانبه است اما بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تاکنون اقدام مشخص و منسجمی در این زمینه نداشته است.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *