پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۷
۹

پر و بال دادن نشریه قوچانی به سازنده مجسمه های مستهجن!

سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۳۴
کد مطلب: 490326
تناولی که در زمان طاغوت از دوستان نزدیک و صمیمی کارگزاران فرهنگ و سیاست دربار پهلوی محسوب می شد از سوی مهرداد پهلبد وزیر فرهنگ رژیم شاه بورس تحصیلی دریافت کرد و به شهر میلان ایتالیا اعزام شد.
پر و بال دادن نشریه قوچانی به سازنده مجسمه های مستهجن!
به گزارش جهان، ماهنامه تجربه،‌ از نشریات تحت مدیریت محمد قوچانی، که از ابتدای انتشارش تبدیل به بلندگوی فعالان دوره طاغوت و کانون غیرقانونی نویسندگان شده، درجدیدترین شماره اش(ش43) با "پرویز تناولی" مجسمه ساز خانه زاد دربار محمدرضا شاه، گفتگو کرده است. این در حالی است که تناولی در میان اهل فن از نامداران هنر «مبتذل» بوده و استهجان و تعفن آثار وي، حتی مورد اعتراض همپالگی های وی در زمان طاغوت هم قرار گرفته بود.

این مجسمه ساز که در زمان طاغوت و به سفارش دربار مجسمه‌هایی را از اندام تناسلی برای محوطه کاخ نیاوران ساخته بود، در سال 48 در اقدامی فضاحت بار و دیانت سوز مجسمه ای از یک ضریح ساخته و داخل آن یک آفتابه گذاشت و زیر آن نوشت «ما همه را دوست داریم». این اثر دین‌ستیزانه در دهه 1340 واکنش‌های بسیاری را برانگیخت تا جایی که حتی مجله فردوسی که خود سابقه طولانی در ترویج ابتذال داشت به آن اعتراض کرده بود. تناولی که در زمان طاغوت از دوستان نزدیک و صمیمی کارگزاران فرهنگ و سیاست دربار پهلوی محسوب می شد از سوی مهرداد پهلبد وزیر فرهنگ رژیم شاه بورس تحصیلی دریافت کرد و به شهر میلان ایتالیا اعزام شد.

تناولی که در پرونده خود عضویت در شورای هنری دفتر فرح پهلوی را دارد، در جريان جشن هنر شيراز، مجسمه اي را كه از ... ساخته بود به نمايش گذاشت. اين اقدام وي با اعتراض شديد مردم روبرو شد تا آنجا كه برپاكنندگان جشن هنر شيراز او را تحت حمايت ماموران ساواك و شهرباني از شيراز به تهران منتقل كردند و او براي مدت زيادي از ترس مردم زندگي نيمه پنهان داشت. پرويز تناولي که با پيروزي انقلاب اسلامي از ايران فرار كرده بود، پس از سالها اقامت در خارج از كشور در دوران اصلاحات به ايران بازگشت و مورد تجلیل مسئولان دولتی و محافل روشنفکری قرار گرفت.

قابل ذکر است در راستای ترویج و تبلیغ تناولی و آثار مستهجن و دین ستیز او، شورای شهر تهران به ریاست احمد مسجد جامعی نیز در سال 93 با هدف احیای موزه تناولی اقدام به برپایی جلسه ای مشترک کرده بود.

گفتنی است وقاحت این نشریه در طرح و ترویج تناولی مسبوق به سابقه بوده و پیش از این نیز روزنامه همشهری در دوم اسفند سال 1381، هنگامی که تحت سلطه حزب کارگزاران و مدیریت محمد عطریانفر بود، از تناولی به عنوان یکی از شاخص‌ترین هنرمندان نیم قرن گذشته جهان یاد کرده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جناب قوچانی درست نیست برای پر کردن صفحات نشریتون به هر کسی متوسل شوید
Iran, Islamic Republic of
جناب؟؟؟!!! این موجود قابل احترام نیست
Germany
خبرتون و منبعشم بزنید
چه دوست داشته باشید یا نداشته باشید تناولی هنرمند بزرگی است
مودی
Iran, Islamic Republic of
قوچانی خودش از صد هنرمند و نویسنده مبتذل و ضد انقلاب برای نظام و انقلاب خطرناک تر است.
عباس صفوی
Iran, Islamic Republic of
کبوتر با کبوتر باز با باز
محسن
Iran, Islamic Republic of
جالبه سایت تبیان هم ازش یاد کرده و تمجید!!!!!!!
United States
باید مجسمه همان چیزها را به تایید کنندگان و تبلیغ کنندگان او هدیه داد و نثار کرد .
بالاخره ما نفهمیدیم میزان حال کنونی افراد هست یا نیست؟؟؟؟