سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

انجام 1/3 معادلات ایران و ترکیه با ارز ملی

يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 483938
وزیر توسعه ترکیه می‌گوید تهران و آنکارا برای تسهیل تجارت دوجانبه به سمت استفاده از ارز ملی در مبادلات دوجانبه حرکت کرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «سودت یلماز» وزیر توسعه ترکیه روز شنبه گفت در حال حاضر یک سوم تجارت میان ترکیه و ایران با ارز ملی انجام می‌شود.

استفاده از ارز ملی به جای دلار در مبادلات تجاری موجب از میان رفتن هزینه تبدیل ارز و در نتیجه کاهش هزینه تجارت می‌شود.

به نوشته پایگاه دیلی صباح، آقای یلماز که در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ترکیه و ایران در قونیه صحبت می‌کرد، گفت: «ما پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم و می‌خواهیم در دوره بعدی بر این پیشرفت بیافزائیم. ما با افزودن 30 محصول دیگر به توافقی که امروز امضا خواهیم کرد، تجارت را بیش از پیش تسهیل خواهیم کرد.»

ایران و ترکیه با یکدیگر توافق معافیت گمرکی دارند و به صورت دوره‌ای فهرست کالاهای معاف از تعرفه را به روز کرده و محصولات جدیدی به آن می‌افزایند.

یلماز افزود: «ترکیه در اسرع وقت حجم تجارت با ایران را افزایش خواهد داد. همانطور که در ماه مارس هم این افزایش صادرات را شاهد بودیم. در سال 2015، حجم تجاری ما 10 میلیارد دلار بود و قصد داریم این رقم را به 30 میلیارد دلار افزایش دهیم.»

در ماه گذشته میلادی میزان صادرات ترکیه به ایران 0.3 درصد افزایش داشته است.

محمود واعظی وزیر ارتباطات ایران هم که در ترکیه به سر می‌برد، گفته است که موانع مربوط به مسائل بانکی برطرف شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *