جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱

ورودی مدارس شاهد افزایش یافت

دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 477182
مدیرکل دفتر امور شاهد و امورایثارگران وزارت آموزش و پرورش از افزایش 30 درصدی ورودی فرزندان خانواده شهدا به مدارس شاهد خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا ،محمدحسین کفراشی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در آستانه برگزاری کنگره شهدای دانش آموز ، اظهارکرد: هرسال بین 40 تا 45 درصد ورودی مدارس شاهد از میان خانواده های ایثارگران بودند اما امسال به حدود 70 درصد رسید.

وی گفت: پیش کنگره شهدای دانش آموز امسال با حضور ۳۶ هزار دانش آموز به پاس یاد و خاطر۳۶ هزار دانش آموز شهید دوره انقلاب و دفاع مقدس در مورخه ۱۸ اسفند جاری و در سالن حجاب کانون پرورش فکری برگزار می شود .

کفراشی افزود: قصد داریم هرسال در هفته گرامیداشت شهدا ، کنگره شهدای دانش آموز را در سراسر کشور برگزار کنیم و امسال فقط به صورت نمادین در تهران برگزار می شود.

وی گفت: در کنگره شهدای دانش آموز، مدارسی که شهدای زیادی را تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند، معرفی می شوند.

مدیرکل دفتر امور شاهد و امورایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: مدرسه منتظری با تقدیم 236 شهید و مدرسه امام صادق در شهر قم با تقدیم 180 شهید از جمله مدارسی هستند که تعداد زیادی از دانش آموزان آنها در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده اند و در کنگره ای که امسال برگزار می شود مدارسی که بالای 50 دانش آموز شهید دارند، حضور می یابند.

کفراشی با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و انتقال این فرهنگ به نسل های آینده از وظایف آموزش و پرورش است، افزود: تلاش می شود تا شهدا را برای نسل فعلی الگوسازی کنیم.

مدیرکل دفتر امور شاهد و امورایثارگران وزارت آموزش و پرورش گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست ، بدین ترتیب و با برگزاری این رویداد سعی می شود در قالب های مختلف از جمله دل نوشته و وصیت نامه شهدا، نسل امروز را با شهدا آشنا کنیم.

کفراشی عنوان کرد: پیشنهاد تشکیل شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به وزیر آموزش و پرورش ارائه شد و به ایشان رسید و مقرر شد این شورا تشکیل شود و با هماهنگی بیشتر نسبت به گذشته فعالیت های مربوط به ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را دنبال کنیم.

مدیرکل دفتر امور شاهد و امورایثارگران وزارت آموزش و پرورش در خصوص رتبه بندی مدارس شاهد، افزود: این موضوع سال گذشته برای نخستین بار اجرا شد و براین اساس از یک هزار و 147 مدرسه بازدید به عمل آمد که 80 درصد مدارس شاهد براساس شاخص های طرح تعالی رتبه ممتاز و متعالی و 16 درصد رتبه موفق را کسب کردند و کمتر از پنج درصد از مدارس رتبه کمتر از حد انتظار را داشتند.

کفراشی در خصوص استخدام فرزندان شاهد و ایثارگر در وزارت آموزش و پرورش، عنوان کرد: ماده 21 قانون جامع ایثارگری تمام دستگاه ها را مکلف کرده است تا 25 درصد استخدام آنها از خانواده شهدا و ایثارگران و پنج درصد از میان رزمندگان باشد .

وی بیان کرد: از طرفی ماده 48 دستگاه ها را موظف کرده که از محل استخدام خود فرزندان همکارانی که ایثارگر هستند، استخدام کنند که در استخدام اخیر آموزش و پرورش 1300 سهمیه به خانواده شهدا و ایثارگران اختصاص داده شد که تا کنون1100 نفر پذیرفته شده اند.

وی در خصوص اعمال ماده 51 قانون جامع ایثارگران در وزارت آموزش و پرورش، گفت: هم اکنون 25 هزار نفر از ایثارگران در آموزش و پرورش فعالیت می کنند که مطابق با این ماده قانون باید 25 درصد حداقل حقوق به آنها اضافه شود و برای اعمال این موضوع سالانه به 550 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیرکل دفتر امور شاهد و امورایثارگران وزارت آموزش و پرورش افزود: برای اعمال ماده 51 قانون جامع ایثارگران در وزارت آموزش و پرورش تا به امروز مکاتبات زیادی را با سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام شده و شش نامه از سوی آموزش و پرورش ارسال شده که آمارها را به تفکیک استان و نوع ایثارگری افراد استخراج کرده ایم اما تاکنون مجوزی برای این موضوع صادر نشده است.

کفراشی در خصوص معرفی شهدای مدافع حرم در کتب درسی، بیان کرد: این موضوع به شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت پیشنهاد شده است و هم اکنون در حال بررسی هستیم تا شهدای مدافع حرم را در کتابهای درسی به دانش آموزان معرفی کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *