يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چند نکته در باره نماینده اصلح

چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 476094
انتخابات پیش رو، علاوه بر اهمیت ذاتی‌ هر انتخاباتی، به دلیل موقعیت زمانی که دشمنان انقلاب خام‌اندیشانه به فکر برنامه‌ریزی برای نفوذ در ساختارهای داخلی و منطقه‌ای هستند، از اهمیت مضاعف و فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
چند نکته در باره نماینده اصلح
به گزارش جهان به نقل از بصیرت، نماینده مطلوب نظام اسلامی در شرایط نوین داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، چه ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی باید داشته باشد تا هم در ساحت مجلس خبرگان رهبری و هم مجلس شورای اسلامی، مجلسی مطلوب و تراز دهه چهارم انقلاب اسلامی، رافع مشکلات، توسعه‌دهنده ارزش‌ها، ارتقابخش کارآمدی نظام و عزت‌آفرین برای ملت ایران شکل بگیرد؟ شاخصه‌های نماینده مطلوب از منظر حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب برای امروز ما کدامند؟

انتخابات پیش رو، علاوه بر اهمیت ذاتی‌ هر انتخاباتی، به دلیل موقعیت زمانی انتخابات در فضای پسابرجام که دشمنان انقلاب خام‌اندیشانه به فکر برنامه‌ریزی برای نفوذ در ساختارهای داخلی و منطقه‌ای هستند، از اهمیت مضاعف و فوق‌العاده‌ای برخوردار است؛ لذا تلاش برای شکل‌گیری مجلسی که نفوذناپذیر بوده و از فراست و هوشمندی لازم برای مسدودسازی منافذ نفوذ قانونی و نظارتی برخوردار باشد، رسالت ضروری فعلی همه دلسوزان انقلاب و ایرانیان غیور است.

چنین مجلسی زمانی شکل می‌گیرد که بدانیم اساساً در انتخاب نمایندگان هر دو مجلس باید به سه نکته محوری توجه داشته باشیم:

اول ـ توجه به تغییر اوضاع کشور و انقلاب اسلامی؛ همین تغییر وضعیت کلی سبب می‌شود اولویت‌های کشور و انقلاب هم تغییر کند.

دوم ـ مطالبات و نیازهای مردم؛ اولویت امروز مردم و محور مشکلات و دغدغه‌های آنها چیست؟

سوم ـ دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب؛ دغدغه‌ها و اولویت‌های رهبری معظم انقلاب در این مقطع کدامند؟

پاسخ به این پرسش‌ها می‌تواند ما را به اولویت‌ها و چگونگی انتخاب یک نماینده برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی رهنمایی کند.

مهم‌ترین شاخصه‌های نمایندگان مطلوب و اصلح، با شاقول و نقشه راهنمای امام و رهبری که با رویکرد اسلامی، ارزش‌مدار و نگاه ملی به آنها می‌نگرند، این است که:

1 ـ در برابر نظام سلطه مقاوم و نفوذناپذیر باشد

امام خمینی: شما می‌خواهید که یک مجلسی داشته باشید که در مقابل این مهاجماتی که از خارج می‌شود، پایدار باشد. (صحیفه‌نور، ج 18، ص 24)

امام‌خامنه‌ای: کسانی با رأی ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم بالا ببرند و آبروی ملت ایران را ببرند.... کسانی سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به وسیله‌ آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند.( بیانات در دیدار مردم بیجار، 1388/02/28)

امام‌خامنه‌ای: اگر خاکریز شما در مقابل دشمن خاکریز مستحکمی نباشد، او نفوذ می‏کند. (‌بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ‌1386/12/22)

2 ـ کارآمد و توانمند باشند

امام خمینی: مجلس باید یک محیطی باشد که با کمال تفاهم و خیرخواهی برای ملت و کشور مسائل را پیش بیاورند. انتقاد می‌کنند، انتقاد خیرخواهانه باشد، جواب انتقاد می‌دهند آن هم خیرخواهانه باشد و منظره مجلس یک منظره صالح باشد که وقتی مردم دیدند بگویند چه کار خوبی کردیم که یک همچو اشخاص صحیح را در مجلس بردیم و یک وقت خدای نخواسته طوری نباشد که مردم پشیمان بشوند از این رأیی که داده‌اند. (صحیفه‌نور، ج 14، ص 239)

امام‌خامنه‌ای: ان‌شاءالله خدای متعال به ملت ما توفیق دهد که نمایندگان صالح و توانمند و کارآمدی را به مجلس بفرستد. یکی از مهم‌ترین ارکان نظام، مجلس شورای اسلامی است. اگر در مجلس نمایندگان مؤمن، بااخلاص و توانمند حضور داشته باشند، مجلس خیلی از گره‌ها را می‌تواند باز کند. (بیانات در دیدار مردم قم ‌1382/10/18)

3 ـ ساده‌زیست بوده و روحیه اشرافی‌گری نداشته باشند

امام خمینی: خود را به ساده زیستن عادت دهید و از تعلقِ قلب به مال و منال و جاه و مقام بپرهیزید... با زندگانی اشرافی و مصرفی نمی‌توان ارزش‌های انسانی و اسلامی را حفظ کرد. (همان)

امام‌خامنه‌ای: مهم این است که شما در بین این افراد صالح، بگردید و صالح‏ترین را پیدا کنید... بهترین، آن کسی است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافی‌گری خودش نباشد. (بیانات در جمع مردم استان کردستان، ‌‌1388/02/22)

4 ـ بر مدار انقلابی‌گری حرکت کنند

امام‌خامنه‌ای: معیار اصلی این است که کسانی سر کار بیایند که همت‌شان بر حفظ عزت و حرکت کشور در جهت هدف‌های انقلاب باشد. آنچه ما در این سال‌های طولانی از خیرات و برکات به دست آورده‌ایم، به برکت هدف‌های انقلاب بوده است؛ هر جایی که ما کم آوردیم، عقب ماندیم، شکست خوردیم، به خاطر غفلت از هدف‌های انقلاب اسلامی و هدف‌های اسلامی بوده است. (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم،‌1392/02/25 )

5 ـ به باندهای قدرت و ثروت وابسته نباشد

امام‌خامنه‌ای: اگر نماینده‏ای بر سرِ کار آید که قبل از ورود به مجلس، خود را وامدار دیگران کرده و مجبور باشد در مجلس وام آنها را ادا کند؛ نان‌هایی به قرض گرفته باشد و بخواهد به مجلس که رفت، قرض خود را ادا کند؛ به‏درد نمی‏خورد. (بیانات در خطبه‌های نماز جمعه، 20/11/1374)

6- خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد

امام خامنه ای: «آدمهایی را انتخاب بکنند که وقتی رفت در آن مسند نشست - حالا آن مسند هرچه باشد؛ چه مسند عضویت در مجلس خبرگان باشد یا در مجلس شورای اسلامی باشد یا ریاست جمهوری باشد- خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد، فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را برای رودربایستی با این و آن زیر پا نگذارد؛ باید این را انتخاب کنند. این میشود یک انتخابات خوب.» (30/10/94)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *