يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱
۷
بزرگنمايي تك‌رقمي‌شدن تورم نقطه به نقطه در آذرماه

تورم تك رقمي با كاهش قدرت خريد مردم/ حرکت هماهنگ دولتی‌ها برای بزرگنمایی آمار و ارقام!

چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 461613
اعضای هيئت دولت درحركتي هماهنگ براي دفاع از عملكردشان تلاش كردند تا نرخ تورم تك رقمي را بزرگنمايي كنند، در حالي كه كاهش اين نرخ علامتي براي بهبود وضعيت اقتصادي و قدرت خريد مردم نیست.
تورم تك رقمي با كاهش قدرت خريد مردم/ حرکت هماهنگ دولتی‌ها برای بزرگنمایی آمار و ارقام!
گروه اقتصاد جهان نيوز: هيئت دولت در تلاش است در بخش اقتصاد از استراتژي خبري و رسانه‌اي كمك بگيرد به طوري كه ابتدا روز دوشنبه خبري را توسط وزير اقتصاد تحت عنوان تحقق تك‌نرخي شدن تورم نقطه به نقطه در آينده‌اي نزديك مخابره كردند و به فاصله يك روز بعد يعني روز گذشته رئيس كل بانك مركزي و دبير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت در حركتي كاملاً هماهنگ بايكديگر هم آوا شده و ضمن خبر دادن از تك‌نرخي شدن تورم نقطه به نقطه در آذرماه با اشاره به افت قيمت جهاني نفت درصددتقليل انتظارات اقتصادي مردم حتي بعد از لغو تحريم‌ها نيز برآمدند، اين در حالي است كه بزرگنمايي اين خبر پيش پا افتاده شايد بتواند عملكرد اعضاي كابينه اقتصادي دولت را نزد رئيسشان مثبت جلوه دهد اما قطعاً نمي‌تواند قدرت خريد مردم را كه در دولت يازدهم تحليل رفته است تقويت كند.

وزير امور اقتصادي روزدوشنبه هفته جاري در حالي از تك رقمي شدن نرخ تورم نقطه به نقطه از آبان ماه سال جاري خبرداد كه بلافاصله پس از يك روز از اعلام اين خبر، رئيس كل بانك مركزي و دبير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت در حركتي هماهنگ از تك نرخي شدن تورم نقطه به نقطه در پايان آذرماه خبر دادند، در اين بين محقق شدن تورم تك رقمي در آذرماه سال جاري يك‌ماه زودتر از خبري كه وزير اقتصاد اعلام كرده بود، به نظر مي‌رسد يك بازي تبليغي و رسانه‌اي است تا اعضاي هيئت دولت بتوانند عملكردشان در حوزه اقتصادي را نزد افكار عمومي مثبت نشان دهند.

سيف: تورم نقطه‌اي آذر تك‌رقمي مي‌شود

ولي‌الله سيف، رئيس كل بانك مركزي روزگذشته در پنجمين مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوري در بانك مركزي، گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه آبان ماه به ۱/۱۰ درصد رسيده است و پيش‌بيني مي‌شود در آذر ماه تك رقمي شود.

وي با بيان اينكه تأمين مالي غيرتورمي توليد در حال حاضر مدنظر بانك مركزي است، تصريح كرد: بخش توليد هم‌اكنون در تنگناي مالي سختي به سر مي‌برد، بنابراين هم سرمايه در گردش و هم تأمين مالي ميان‌مدت و بلندمدت بايد در دستور كار باشد اما ارتقاي تأمين مالي مشروط به اين است كه دستاورد تورم مخدوش نشود.

سيف با اشاره به اصلاح نظام ارزي و ثبات اين بازار در دو سال اخير پس از نوساناتي كه پشت سر گذاشته بود، خاطرنشان كرد: هم اكنون مديريت نظام ارزي با دو مسئله يكسان‌سازي نرخ ارز و مديريت نرخ ارز در راستاي حفظ ثبات بازار ارز و جلوگيري از تلاطم در اين بازار مواجه و نيازمند پژوهش است تا در حوزه ارزي به ثبات برسيم.

نجفي: نمي‌توان گفت از ركود خارج شده‌ايم

از سوي ديگر محمدعلي نجفي مشاور رئيس‌جمهور و دبير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به اين سؤال كه برخي كارشناسان معتقدند دولت برنامه خاصي براي اقتصاد كشور ندارد، در حال حاضر وضعيت اقتصادي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ اظهارداشت: بارها گفته شده كه اقتصاد ما چون يك اقتصاد متكي به نفت است و بخش عمده درآمدهاي اقتصاد برون‌زا بوده، لذا اين مشكلات ساختاري را بر اقتصاد تحميل كرده كه اصلاح اين ساختارها زمان مي‌برد. وي با تأكيد بر اينكه نكته دوم مسئله تحريم‌ها در طول سه چهار سال گذشته است، افزود: تحميل تحريم‌ها هم مشكلات ساختاري را تقويت كرده و هم مشكلات جديدي را در اقتصاد به وجود آورده است.

عملياتي كردن برنامه‌هاي دولت زمان مي‌برد

مشاور رئيس‌جمهور اضافه‌كرد: از اين رو اولاً مي‌‌خواهم بگويم اقتصاد ما مشكلاتش زياد است و دو دسته هم است ثانياً دولت براي اقتصاد برنامه دارد ولي هم عملياتي كردن اين برنامه‌ها زمان مي‌برد و مشكل است و هم از زماني كه عملياتي شود تا وقتي آثار اين برنامه‌ها مشخص شود، طول مي‌كشد. وي در ادامه موضوع تورم را يكي از مسائل مهم ساختاري اقتصاد عنوان كرد و گفت: خوشبختانه اين موضوع به سمت حل‌شدن پيش مي‌رود، يعني همانطور كه بيان شده مي‌توان گفت، در پايان آذرماه به تورم زير ۱۰ درصد از نظر تورم نقطه به نقطه مي‌رسيم.

دبير ستاد هماهنگي اقتصادي دولت در پايان درباره برنامه دولت خاطرنشان كرد: برنامه ششم توسط اين دولت تهيه شده كه اعلام مي‌شود و مشخص خواهد شد آيا دولت برنامه دارد يا خير. بنده معتقدم دولت برنامه دارد اما چون ابزارهاي لازم براي اجراي اين برنامه‌ها در اختيارش نيست، طبيعتاً آثار اجراي اين برنامه‌ها به اين زودي‌ها مشخص نمي‌شود.

منظور روحاني مربوط به سال ۹۳ بود

مشاور رئيس‌جمهور با بيان اينكه در مورد ركود آنچه گفته شده در ارتباط با سال ۹۳ بوده، افزود: آنگونه كه آقاي رئيس‌جمهور هم اشاره كردند در سال ۹۳ رشد اقتصادي كشور ۳ درصد بوده و چهار فصل متوالي ما رشد اقتصادي مثبت داشتيم، از اين رو در سال ۹۳ اعلام شد كه از ركود خارج شديم.

وي بر همين اساس تصريح‌كرد: اما در سال ۹۴ تحولات جديدي در اقتصاد كشور اتفاق افتاده است، هم مسئله پايين‌تر آمدن قيمت نفت و هم مسائل بعدي آن، از اين رو بايد ديد در پايان سال آيا رشد اقتصادي مثبت و قابل توجهي خواهيم داشت يا خير؟ نجفي با تأكيد بر اينكه هنوز اقتصاد كشور با مشكل مواجه است، اظهارداشت: هنوز آن رونق و رشدي كه مورد نظر كشور است فراهم نشده اما اينكه ما هنوز در ركود هستيم يا از ركود خارج شده‌ايم، فكر كنم در پايان سال با مشخص شدن شاخص رشد مي‌توان در اين مورد اظهار نظر كرد.

وي تأكيد كرد: كساني مي‌گويند آقاي رئيس‌جمهور گفته است يك بار از ركود عبور كرديم، حالا برخي كارشناسان مي‌گويند دوباره در ركود هستيم، اين با يكديگر تناقض ندارد. در سال ۹۳ طبق تعاريفي كه براي ركود بوده چهار فصل متوالي رشد اقتصادي ما مثبت بود و مي‌شد بگوييم كه از ركود خارج شديم كه شديم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رکود و بیکاری چیزی نیست ک با لاپوشونی و عدد سازی کسی نفهمتش
Iran, Islamic Republic of
دو سال و نسم رکود مطلق در نتیجه بیکاری
اما نتیجه بیکاری چیزی جز اعتیاد و فساد و فحشا نیست
Iran, Islamic Republic of
به یکی گفتن برو کلاه طرفو بیار رفت سرشو آورد
حالا که بجز کارمندای خودشون همه مردم(کارگر- تولی کننده-بازاریو...) ورشکست شدن دیگه تورم چی من که ندارم بخرم چه ارزون چه گرون فرق نمیکنه
Iran, Islamic Republic of
چرا اون موقع 8 سال قبل لال بوديد بگبد وقتي آمارهاي عجيب و غريب مبداد
Iran, Islamic Republic of
شما مریضید
Iran, Islamic Republic of
کاهش تورم از 44به زیرده معجزه قرن می باشد
ناشناس
Estonia
جناب طیب نیا ، شما و هیات دولت همین امروز اعلام کنید تورم در تمام جهات صفر و حتی به زیر صفر رسیده ، آیا در واقعیت و در جامعه و معیشت مردم اینگونه خواهد بود.