يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

یک آمریکایی: قانون آمریکا درعمل ریاکارانست

يکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 455503
دکتر «ویلمر جی لئون» از دانشگاه «هاوارد» واشنگتن ضمن اشاره به سیاست‌های تبعیض‌آمیز آمریکا گفت «نژادپرستی» واژه جعلی برای توجیه رفتارهای تبعیض‌آمیز و ریاکارانه آمریکاست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سومین همایش بین‌المللی «افق نو» با موضوع «بررسی علل و عوامل برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با اتباع سیاه‌پوست آمریکایی - آفریقایی تبار» روز پنجم آبان با حضور مهمانان داخلی و خارجی در سالن همایش‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اساتید داخلی و خارجی، همچنین فعالان داخلی و خارجی از کشورهای متعدد جهان، عمدتا از آمریکا در این همایش حضور داشتند. عمده مهمانان آمریکایی را سیاه پوستانی تشکیل می‌دهند که در زمینه جنبش‌های سیاهان یا در محیط‌های دانشگاهی فعالیت و تحقیقاتی انجام داده‌اند.

از میان دعوت شدگان، آقای دکتر «ویلمر جی لئون» تحلیل‌گر مسایل سیاسی، نویسنده و مفسر سیاسی از امریکا تحصیل‌کرده رشته علوم سیاسی از دانشگاه «هاوارد» واشنگتن حضور داشت.

* قانون آمریکا در تئوری خوب اما در عمل ریاکاریست

وی در حاشیه برگزاری این نشست، در مصاحبه با خبرنگار فارس، درباره ادعاهای آمریکا در حمایت از حقوق بشر و در عین حال ظلم و تبعیضی که در حق سیاهان روا می‌دارد، گفت: «این ادعاها و در عین حال این اقدامات دولت و پلیس آمریکا چیزی جز ریاکاری نیست و من همیشه به دانشجویانم گفته‌ام که سعی داشته باشند تفاوت میان تئوری و عمل را درک کنند. در تئوری وقتی قانون اساسی آمریکا و اعلامیه استقلال آمریکا را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که پایه و اساسی که قواعد این کشور بر آنها بنا نهاده شده از این سخن می‌گوید که همه انسان‌ها برابر آفریده شدند اما آنچه که در واقعیت می‌بینیم و از این ادعاها خارج است این حقیقت است که در عمل چنین چیزی وجود ندارد و این مساله را برای همه مردم در نظر نمی‌گیرند.»

این متفکر آمریکایی افزود: «آن چه امروز وجود دارد این مساله بنیادین است که چه کسی به عنوان انسان تعریف می‌شود و چه کسی در این تعاریف انسان گنجانده نمی‌شود. از زمان رئیس‌جمهوری «بوش»، در مورد جامعه‌ای افریقایی-آمریکایی صحبت می‌شد. از سویی در میان آمریکایی‌ها کسانی را می‌بینیم که در میان سیاسیون و قدرتمندان حضور دارند و به عنوان نماینده آمریکا در مجامع بین‌المللی دیده می‌شوند و این خودش افراد دیگر جهان را سردرگم می‌کند.»

ضمن اشاره به سیاست‌های دوگانه آمریکایی‌ها در به کارگیری از رنگین‌پوستان در پست‌های مهم این کشور، لئون تصریح کرد: «اما این خیلی مهم است که مردم جهان درک کنند که ممکن است این افراد به عنوان نمایندگان آمریکا عمل کنند اما در واقع برنامه دیگری وجود دارد که رئیس‌جمهور درصدد اجرای آن است.»

* سیستم قضایی آمریکا به جای عدالت، سیستم بی‌عدالتی است

درادامه از این اندیشمند آمریکایی سوال کردم به نظر شما سیستم قضایی آمریکا با همه شهروندان از جمله سیاهان و سفیدان منصفانه و برابر رفتار می‌کند.

لئون در پاسخ گفت: «متاسفانه سیستم قضایی به جای اینکه یک سیستم عدالت باشد سیستم بی‌عدالتی است. وقتی به زندان های آمریکا نگاه می‌کنید آنچه بیشتر آنجا می‌بینید، حضور سیاهان است. سیستم قضایی آمریکا یک سیستم خصمانه است. در چنین سیستمی به دنبال حقیقت و عدالت نیستند بلکه به دنبال این هستند که چه کسی می‌تواند موقعیت خود را اثبات کند. بدون هیچ مدرکی و بدون نیاز به اثبات عمل می‌کنند.»

این استاد دانشگاه‌ آمریکایی خاطر نشان کرد: «در واقع سیستم قضایی آمریکا به دنبال عدالت نیست برای همین است که می‌بینیم سیاه‌پوستان زیادی در آمریکا در حبس به سر می‌برند. در آمریکا می‌بینیم که سیاهان زیادی مراحل بسیار سختی را پشت سر گذاشتند تا اتهاماتشان مورد بررسی قرار بگیرد. دلیل این مساله این است که دادستانی‌ها در آمریکا به دنبال برقراری عدالت یا پیدا کردن مجرم نیستند.»

* "نژاد" واژه جعلی برای توجیه رفتارهای غیرانسانی، علیه سیاهان

از آقای لئون همچنین درباره نوع رفتار پلیس آمریکا با اقلیتها سوال کرده و پرسیدم آیا این رفتار در قبال سیاهان، نشان از نژادپرستی در بطن جامعه آمریکا است؟

لئون در جواب گفت: «این رفتار پلیس آمریکا نژادپرستی است اما به نظرم مهم است بدانیم که خود کلمه "نژاد" در این معنا، یک کلمه جعلی است که قبل از به وجود آمدن آمریکا این عبارت اصلا وجود نداشت و بعداز آن بوجود آمد که دلیل اول آن توجیه کردن و منطقی جلوه دادن رفتار غیرانسانی آمریکایی‌ها با سیاهان بود.»

این اندیشمند آمریکایی در ادامه پیرامون واژه "نژادپرستی" بیان داشت: «دلایل مختلفی وجود داشت که چنین عبارتی ساخته شد، با ایجاد چنین عبارتی توانستند انسان‌ها را طبقه‌بندی کنند و ایجاد سلسله مراتب در آمریکا را توجیه کنند. در واقع با خلق چنین عباراتی این امکان را در جوامع فراهم کردند که افراد را در جامعه تحت اختیار خود در آورند. همچنین این عبارات چنین رفتارهایی را در اذهان مسیحیانی که این کشور را بوجود آوردند، منطقی به نظر بیاید که به عنوان مسیحیان این اختیار را دارند که با دیگر انسان‌ها به عنوان مایملک خود رفتار کنند.»

وی تاکید کرد: «بنابراین باید این گفت‌وگو را از این جا شروع کنیم که خود عبارت "نژاد" در معنایی که امروزه در غرب به کار برده میشود، یک پدیده ساخته و پرداخته شده است و حاصل ناخوشایندی که از آن پدیدار می‌شود، نژادپرستی در آمریکاست.»

* پلیس و دولت آمریکا روایت خود را از جنایاتشان رسانه‌ای می‌کنند

ضمن این گفت و گو به آقای لئون از انتشار اخبار خشونت پلیس آمریکا علیه سیاهان گفته و اشاره کردم علی رغم وجود خشونت علیه سیاهان به دست پلیس آمریکا، اخبار این حوادث و فیلم‌های ثبت شده از این حوادث، منتشر می‌شوند. دلیل عدم سانسور چنین اخباری که بخشی از چهره واقعی پلیس خشن آمریکا را به نمایش می گذارد، جویا شدم.

در پاسخ لئون با اندکی تامل گفت: «سوال بسیار جالبی است. آنچه ما خوشبختانه امروزه در دست داریم این است که فیلم‌های ضبط شده از این حوادث بوسیله گوشی‌های همراه است. در قبال این ظلمی که در سراسر آمریکا از ابتدای بوجود آمدنش علیه ما وجود داشته این است، اینطور بود که همواره پلیس حرف خودش را می‌زد اما امروزه با گوشی‌های همراه و قابل حمل امکان ثبت این صحنه‌ها و بعد انتشار آنها وجود دارد. قبلا فقط یک طرف حرف می‌زد که آن پلیس بود، اما اکنون خوشبختانه ویدیوها می‌توانند در سطحی، در واقع جایگزینی برای آن روایتی باشند که پلیس ارائه می‌دهد که اگر این ویدیوهای مردمی هم نبودند، این سطح از امکان هم برای قربانیان وجود نداشت.»

در ادامه وی تصریح کرد: «البته اکنون هم با وجود این امکانات، متاسفانه همچنان پلیس و دولت می‌گویند که می‌دانیم این صحنه‌ها از این وقایع را دیدید اما به چشمان دروغ‌گوی خود اعتماد نداشته باشید! همچنان روایتی که از سوی پلیس درباره این حوادث ارائه می‌شود، همان روایتی است که خودشان می‌خواهند و متفاوت از واقعیت است.»

* همچنان جامعه آمریکا نگاه تبعیض‌آمیز به سیاهان دارد

به عنوان آخرین سوال از وی پرسیدم آیا در قرن ۲۱، تبعیض علیه اقلیتها همچنان وجود دارد و آیا اکثریت مردم جهان یا اکثریت جامعه آمریکایی، اینگونه رفتار می‌کنند یا این رفتار تنها از سوی دولت و پلیس است که علیه آمریکایی‌های افریقایی تبار اعمال می‌شود.

دکتر لئون پاسخ داد: «ممکن است کسی بگوید نه، ممکن است کسی بگوید که امیدوارم اینطور باشد اما واقعیت این است که اینطور نیست. متاسفانه این نگرش هنوز در میان جامعه آمریکایی زنده و پابرجاست. من آمار و اطلاعات دقیق در دست ندارم که چه تعدادی از مردم آمریکا اینگونه هستند اما واقعیت این است که در این کشور متاسفانه آمریکایی‌های زیادی همچنان مثل سابق هستند و علیه اقلیتها رفتارهای تبعیض آمیز دارند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *