چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

حضور کم‌رنگ نشریات کودک در نمایشگاه

بادکنک مشتری بیشتری دارد!
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 454975
امسال، تنها چند نشریه کودک و نوجوان در نمایشگاه مطبوعات شرکت کرده‌اند و جالب اینکه مخاطبان اندک همین مجلات هم دنبال بادکنک و هدیه‌های تبلیغاتی هستند!
به گزارش جهان به نقل از مهر، تنها چند نشریه کودک و نوجوان در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها شرکت کرده‌اند. مجلات رشد و شاهد، ماهنامه قلک، دوست، کودکیاری شهرزاد، آفتاب و نبات به نمایشگاه آمده‌اند تا خود را به مخاطبانشان بیشتر و بهتر معرفی کنند. تعداد این نشریات، به انگشتان دو دست هم نمی‌رسد و حضورشان، آن‌قدر کمرنگ است که به چشم نمی‌آید.

به گفته مسئولان غرفه‌های ماهنامه نبات و قلک، بیشتر کسانی که به نمایشگاه مطبوعات و به سراغ نشریات کودک می‌آیند نه می‌خواهند با مجله آشنا شوند نه مشتری هستند و نه مشترک؛ اینها به قصد گرفتن بادکنک و بروشور و دیگر هدایای تبلیغاتی به غرفه نشریات کودک و نوجوان می‌آیند.

مهدی مازنی، مسئول غرفه مجلات شاهد است. او هم از این وضعیت گلایه می‌کند و می‌گوید: ای کاش وزارت فرهنگ و ارشاد، نمایشگاه کتاب و مطبوعات را از هم جدا نمی‌کرد. آن زمان، شرایط بهتر و میزان فروش بالاتر بود. هرکس به نمایشگاه کتاب می‌آمد، قصد خرید داشت و سری هم به بخش مجلات می‌زد و نشریه مورد نظر خود را تهیه و خریداری می‌کرد اما حالا کسانی که اهل رسانه هستند به این نمایشگاه می‌آیند و چندان درپی خرید یا اشتراک نیستند.

بخش بسیار کوچکی از نمایشگاه مطبوعات به نشریات کودک و نوجوان اختصاص پیدا کرده اما کودکی نیست که نشریات را ورق بزند و آنچه دلخواه است را انتخاب کند. گرچه در جشنواره تخصصی مطبوعات کودک و نوجوان هم، خبر چندانی از مخاطبان اصلی این نشریات نیست.

حسین بکایی، نویسنده و مترجم ادبیات کودک و نوجوان، از جمله بازدیدکنندگان نمایشگاه است. او در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: باید دید نشریات، چه ضریب نفوذی دارند و چه گروه از مخاطبان را هدف قرار می‌دهند. برای نمونه، مجلات «رشد» که میراث‌خوار «پیک» ‌ها هستند، بیش‌ترین ضریب نفوذ را دارند و تعداد مخاطبان این نشریات بسیار بالاست، اما متاسفانه، آموزش و پرورش اجازه نمی‌دهد بچه‌ها به دلخواه خود نشریات رشد را بخرند و بخوانند. همان ابتدای سال، پول مجلات رشد از بچه‌ها گرفته می‌شود، بی‌آن‌که تعهدی وجود داشته باشد که نشریه‌ها به دست دانش‌آموزان برسد.

به گفته نویسنده «مسابقه دات کام»، کافی است نگاهی به چند غرفه کودک و نوحوان بیندازیم تا متوجه شویم نشریات کودک و نوجوان، مخاطب خود را از دست داده‌اند چون به خواننده خود، نگاه ابزاری داشته‌اند. در این سال‌ها نام چند نشریه به طور خاص و برجسته به گوش رسیده است؟ تا کی می‌توانیم بنشینیم و بگوییم «سروش نوجوان» و «کیهان بچه‌ها»، بسیار تاثیرگذار بودند؟ الان چند نشریه اثرگذار وجود دارد؟

بکایی در پاسخ به این‌که بعضی معتقدند بچه‌های امروز بیش از آن‌که با کتاب ارتباط بگیرند با بازی‌های یارانه‌ای و اینترنت سروکار دارند، گفت: چطور تا دهه ۷۰ که بچه‌ها بیش‌تر وقتشان را در کوچه بازی می‌کردند، تیراژ مجلات و کتاب‌ها چندین هزار بود. حالا که بچه‌ها آپارتمان‌نشین شده‌اند و وقت بیش‌تری دارند، کتاب و مجله نمی‌خوانند؟ اصلا چند درصد بچه‌ها می‌دانند که بخشی از نمایشگاه مطبوعات به نشریات کودک اختصاص پیدا کرده؟ حتی اگر درصد کمی از بچه‌ها هم به نمایشگاه بیایند تا چه اندازه با مجلاتی که وود دارد آشنا هستند!؟

به گفته این نویسنده کودک و نوجوان زمانی کتاب‌ها و نشریات، پرمخاطب می‌شوند که برای بچه‌ها نوشته شوند و هماهنگ با ذهن و زبان کودکان و نوجوانان باشند؛ وگرنه تا وقتی مجلات براساس سلیقه مدیران مسئول و سردبیران منتشر شوند و اهداف سازمان و یا نهاد خاصی را تبلیغ کنند، نمی‌توانند با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند.

بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات، بخش بسیار کوچک و کم فروغی را به نشریات کودک اختصاص داده و تعداد نشریاتی که در نمایشگاه شرکت می‌کنند، هر سال کمتر و کمتر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *