دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

دستگاه ها همچنان در انتظار بودجه قرآنی

سه شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 454744
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به دلایل دیرکرد اختصاص اعتبارات به دستگاه‌های قرآنی، گفت: اختصاص بودجه منوط به ارائه گزارش دستگاه‌ها است اما برخی از نهادها به تازگی گزارش فعالیت خود را به ما ارائه داده‌اند.
به گزارش جهان به نقل ازفارس، منشور توسعه فرهنگ قرآنی ۲۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۸ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و حجت‌الاسلام «حمید محمدی» به عنوان عنوان دبیر و نایب رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی انتخاب و پس از آن زمزمه‌هایی مبنی بر تخصیص اعتبار نیم‌درصدی دستگاه‌های دولتی به امور قرآنی شنیده شد تا اینکه پیشنهاد تخصیص نیم درصد از بودجه دستگاه‌های اجرایی به مقوله قرآن برای نخستین بار مطرح شد.

اختصاص بودجه قرآنی از همان سال با فرازونشیب‌های مختلفی همراه بود چرا که دولت خود را ملکف به پرداخت آن نمی‌دانست و حتی گاهی به دلیل عدم پرداخت مناسب این بودجه بسیاری از دستگاه‌ها نمی‌توانستند برنامه‌ریزی مناسبی برای فعالیت‌های خود داشته باشند.

در سال های اخیر دستگاه‌های مختلف قرآنی بودجه های متفاوتی از شورای توسعه دریافت کردند اما گزارشی از مبالغ نهایی تخصیص‌یافته به دستگاه‌ها وجود نداشت تا اینکه امسال شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای نخستین‌بار گزارشی از بودجه‌ و میزان اعتبار اختصاص‌یافته به دستگاه‌ها منتشر کرد.

*چرا بودجه‌های قرآنی در زمان مقرر به دستگاه‌ها نمی‌رسد؟

«حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به دلایل و اهداف انتشار گزارش بودجه قرآنی، اظهار داشت: امسال برنامه‌ریزی اصولی داشتیم و سعی کردیم برای هماهنگی بیشتر بودجه‌های موجود و میزان اختصاص آن‌‌ها به دستگاه‌های مربوطه را اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه ما یک سری اختلاف حساب جزئی داشتیم، افزود: پرداخت بودجه‌ به دستگاه‌ها منوط به ارائه گزارش است اما متأسفانه برخی دستگاه‌های قرآنی در زمان مقرر گزارش فعالیت‌های خود را ارائه نداده بودند بر همین اساس ما هم بودجه‌ را در زمان تعیین‌شده واریز نکردیم و همین امر موجب بروز اختلافات جزئی در حساب شده بود.

حجت‌الاسلام محمدی از عملکرد نامطلوب برخی نهادها گلایه کرد و گفت: برخی از دستگاه‌های قرآنی عملکرد قابل قبولی در زمینه فعالیت‌های ثمربخش نداشتند به همین دلیل بودجه آن‌ها به طور کامل پرداخت نشد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌های قرآنی به تازگی گزارش‌های فعالیت خود را به ما ارائه دادند، خاطر نشان کرد: زمانی که این گزارش‌ها جمع‌بندی و نهایی شد ما آن‌ها را برای شفاف‌سازی هزینه‌کرد بودجه‌ها اعلام کردیم تا ابهامی در بودجه‌های قرآنی برای کسی پیش نیاید.

مجلس شورای اسلامی ۲۰۰ میلیون تومان بودجه قرآنی برای سال ۱۳۹۳ به تصویب رسانده بود که اواخر سال گذشته حدود ۳۰ درصد از آن محقق و این بودجه توسط شورای توسعه در بین دستگاه‌های مختلف تقسیم شد که بر اساس گزارش اعلام شده، وزارت آموزش و پرورش با دریافت ۱۵ میلیارد و ۱۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بالاترین سهم بودجه قرآنی را به خود اختصاص داده است.

بنابر این گزارش دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دبیران کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (به انتخاب شورا)، دو نفر از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی (به انتخاب شورا)، دو نفر از مدیران ارشد دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی (به انتخاب دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) افرادی هستند که طبق ماده ۴ دستورالعمل تصویب کلیات برنامه­‌های ملی و بین­‌المللی اعلامی کمیسیون­‌ها و سهم دستگاه­‌ها را بر عهده دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *