سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
۲
امیدی که هر سال ناامید ؛

بودجه قرآنی سال ۹۴ چه شد؟

شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 455367
با وجود وعده مسئولان برای تحقق بودجه قرآنی سال ۹۴ در اوایل سال جاری، هنوز پس از گذشت ۸ ماه از سال خبری از تخصیص اعتبارات قرآنی نیست و همچنان دستگاه‌های قرآنی با کمبود بودجه مواجهند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بودجه نقش مؤثری در توسعه فرهنگ قرآنی و گسترش فعالیت‌های قرآنی دارد بر همین اساس سال ۱۳۹۰ پیشنهاد تخصیص نیم درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی به فعالیت‌های قرآنی مطرح و به تصویب رسید اما به دلیل قیداختیاری بودن، این قانون اجرایی نشد.

سال ۱۳۹۱ نیز حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه به فعالیت‌های قرآنی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که بخشی از آن پرداخت شد که تحقق این بودجه به دستگاه‌های قرآنی موجب جریان‌سازی قرآنی و توسعه فعالیت‌ها شد.

سال ۱۳۹۲ نیز دستگاه‌های قرآنی با امید بیشتری به برنامه ریزی برای فعالیت‌های قرآنی پرداختند و منتظر بودند بودجه مصوب واریز شود اما تا پایان سال خبری از پرداخت بودجه نبود به همین دلیل بسیاری از برنامه‌ها با کمبود اعتبارات مواجه شد و برخی نیز با وجود اهمیت و تأثیرگذاری برگزار نشد.

سال گذشته نیز که بودجه قرآنی ۲۰۰ میلیاردی به تصویب مجلس رسید بسیاری از دستگاه‌ها در انتظار جبران اعتبارات گذشته بودند اما متأسفانه روزهای پایانی سال بخش اندکی از این بودجه (۳۰درصد) از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی که دستگاه بالادستی در فعالیت‌های قرآنی به حساب می‌آید، برای دستگاه‌های قرآنی واریز شد. تأخیر پی‌درپی در واریز بودجه و کمبود اعتبارات موجب شد تا بسیاری از فعالیت‌های قرآنی با مشکل مواجه شوند و نتوانند به صورت پیوسته و موفق برنامه‌های اثرگذاری اجرایی کنند.

امسال که بودجه قرآنی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، بسیاری از نمایندگان از دولت خواستند که با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی در زمینه قرآن بودجه مصوب(۲۰۰ میلیارد تومان) را در زمان مناسب اختصاص دهند.

«محمد انجم‌شعاع» دبیر کمیته تخصیص و نظارت بر بودجه‌های قرآنی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اوایل سال جاری از مشخص شدن نحوه واریز بودجه قرآنی تا پایان خردادماه خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با پایان پیگیری‌های کمیته تخصیص بودجه قرآنی سال ۱۳۹۴ اولین بودجه واریزی سال که عمدتا در تیرماه است، بس از واریز دولت به صندوق و بررسی گزارش دستگاه‌ها در کمیسیون‌ها در اختیار نهادهای قرآنی قرار گیرد.

تاکنون حدود ۸ ماه از سال می‌گذرد اما با وجود وعده‌های مسئولان برای تخصیص اعتبارات قرآنی خبری از واریز بودجه و اختصاص آن به دستگاه‌ها نیست.

به گزارش فارس، بودجه قرآنی هر سال با فراز و نشیب‌هایی مواجه است. این بودجه تنها در مجلس شورای اسلامی به تصویب می‌رسد اما اجرای نادرست این قانون و عدم تخصیص اعتبارات از سوی دولت موجب مشکلاتی در برنامه‌های قرآنی و عدم تحقق فرهنگ قرآنی در جامعه شده است.

امید است که تا هفته‌های جاری با پیگیری‌های مسئولان و تخصیص بودجه قرآنی در کنار تقسیم عادلانه آن در بین دستگاه‌ها شاهد روند رو به رشد برنامه‌های قرآنی و جلوگیری از تهاجم فرهنگی باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حیدری
به نظر من مهمتر از میزان بودجه، نحوه توزیع اینگونه بودجه هاست. اینکه این بودجه ها کجا می رود و چگونه توزیع می شود. ما که سالهاست فعالیت قرآنی می کنیم چیزی از این بودجه ها ندیدیم.
مدیر امور قرآنی
موضوع توزیع بودجه با توجه به اهداف کلان اجتماعی و تشخیص ضرورتها از 2 منظر قابل تامل است :

1- چگونگی توزیع بین دستگاههای قرآنی اجرایی
2- وزن دهی موضوعی محتوایی ( امور آموزشی چند درصد؟ امور تبلیغ ترویجی و مسابقات و جشنواره ها چند درصد؟ امور پشیبانی و امکانات سخت افزاری و عمرانی چند درصد؟)