جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۴
به بهانه ی پیروزی جرمی کوربین در انتخابات حزب کارگر انگلستان

پنج زلزله‌ی سیاسی انتخاب رهبر حزب کارگر انگلیس

چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۶
کد مطلب: 444633
بی شک اعلام پیروزی جرمی کوربین 66 ساله در انتخابات حزب کارگر انگلیس، می تواند سبب زلزله هایی عمیق در عرصه مختلف در انگلیس، اروپا و جهان شود. جرمی کوربین توانست در جریان این انتخابات درون حزبی که نتایج آن در بعد از ظهر روز شنبه در نشست ویژه حزب کارگر اعلام شد، 251 هزار رای از بیش از 420 هزار رای ماخوذه بدست آورد.
به گزارش جهان، سید مرتضی موسوی نژاد در "سمعک" نوشت:
بی شک اعلام پیروزی جرمی کوربین ۶۶ ساله در انتخابات حزب کارگر انگلیس، می تواند سبب  زلزله هایی عمیق در عرصه مختلف در انگلیس، اروپا و جهان شود. جرمی کوربین توانست در جریان این انتخابات درون حزبی که نتایج آن در بعد از ظهر روز شنبه در نشست ویژه حزب کارگر اعلام شد، ۲۵۱ هزار رای از بیش از ۴۲۰ هزار رای ماخوذه بدست آورد. ‘اندی بورنهام’ رقیب اصلی اش در این انتخابات توانست ۱۹ درصد آرا، ‘یووت کوپر’ دیگر رقبیش ۱۷ درصد و ‘لیز کندال’ تنها ۴٫۵ درصد آرا بدست آورند. آرای رقبای جرمی کوربین نشان می دهد حتی اگر با هم نیز ائتلاف می کردند قادر به شکست کوربین نبودند. اما در حین انجام مراحل مختلف این انتخابات ده‌ها هزار عضو جدید به این حزب پیوستند که تصور می‌شود بسیاری از آنها هوادار جرمی کوربین بوده باشند. زلزله های ناشی از انتخاب کوربین در پنچ عرصه ی سیاست خارجی، سیاست داخلی، اقتصاد، رسانه و سیاستمدار طراز تحلیل می شود.
 
سیاست خارجی

در عرصه ی سیاست خارجی مواضع کوربین در پنج موضوع قابل بحث است.
۱٫ رژیم صهیونیستی: کوربین نظام اسرائیل را آپارتاید خوانده است. جرمی کوربین همچنین ۲۴ تیر امسال یک روز پس از جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران (برجام) خطاب به فلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس که برای تشریح برجام برای نمایندگان به مجلس آمده بود گفت: اکنون که به اذعان خود از دست یابی ایران به سلاح هسته ای مطمئن شده اید وقت آن است که درخواست ایران را برای خلع سلاح هسته ای اسرائیل پیگیری کنید.
 
۲٫ ایران: وی از جمله سخنرانان سال جاری میلادی در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در لندن بود. وی از طرفداران لغو تحریم های ظالمانه علیه ایران است و عضو گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران می باشد. وی معتقد است که ایران توان خاصی برای برقراری صلح در غرب آسیا دارد.
 
۳٫ گروه های مقاومت: وی در نطقی در پارلمان انگلیس، حماس و حزب الله را دوست خطاب کرد. کوربین در برخی سال ها از سخنرانان اصلی راهپیمایی روز جهانی قدس در لندن بود و بارها در مخالفت با رژیم صهیونیستی سخنرانی و اعلام موضع کرده است. وی همچنین عضو کمپین همبستگی با فلسطینیان است و با جنگ غزه نیز مخالفت کرده است.
 
۴٫ تشکیل اتحاد احتمالی چپ: انتخاب کوربین تبریک الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان را در پی داشت. کوربین حضور فعالی در عرصه ی انتخابات یونان در حمایت از سیپراس داشت.
 
سیاست داخلی

۱٫ مسئله ی پناهجویان: کوربین همچنین در خصوص وضعیت بحران مهاجران عنوان کرده است که آنهایی که از جنگ فرار می کنند قربانیان جنگ هستند و مثل من و شما انسانند. بیایید تا در مواجهه با این بحران با انسانیت، حمایت و مهرورزی برخورد کنیم.
 
۲٫ چهره ی ضدجنگ بودن: رئیس جدید حزب کارگر انگلیس خواستار از بین بردن تسلیحات اتمی انگلیس و کاهش بودجه نظامی این کشور شده است. وی در سالهای اخیر در همه تظاهرات ضد جنگ افغانستان، عراق و سوریه و اجتماعات علیه تحریم و تهدید جمهوری اسلامی ایران حضور داشته و سخنرانی کرده است. وی معتقد است که انگلیس با فروش اسلحه در خاورمیانه داعش را تجهیز می‌کند. در همین این راستا بسیاری از چهره‌های کلیدی حزب کارگر از هواداران و اعضا خواسته بودند که در انتخابات رهبری حزب به کوربین رای ندهند. از جمله تونی بلر، نخست‌وزیر سابق از حزب کارگر گفته بود انتخاب رهبری انتخابی دشوار میان “قلب و مغز” است. وی گفت کسانی که قلبشان با جرمی کوربین است، بهتر است یک قلب مصنوعی کار بگذارند.
 
۳٫ اپوزیسیون کامل حزب حاکم (محافظه کار)
دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس پس از مدت ها سکوت ، روز جمعه در آستانه معرفی رهبر جدید حزب کارگر، از این حزب و سیاست های آن که به باورش می تواند امنیت اقتصادی این کشور را تهدید کند، بشدت انتقاد کرد. کامرون روز جمعه در گفت وگو با رادیو ‘بی بی سی’ عنوان کرد بیم آن دارد که حزب کارگر رهبری که شایستگی مخالفت با حزب حاکم را داشته باشد، معرفی نکند. کامرون به طور آشکار در این اظهارنظر خود به جرمی کوربین اشاره می کرد. همچنین فالون وزیر دفاع انگلیس در نخستین واکنش پس از پیروزی کوربین گفت: این انتخاب تهدیدی جدی برای امنیت ملی و امنیت اقتصادی بریتانیاست.
 
اقتصاد

۱٫ ملی سازی اقتصاد: دولتی سازی بخشی از اقتصاد همچون ملی کردن مجدد صنایع، راه آهن، حمل و نقل عمومی و شش شرکت بزرگ انرژی انگلیس در دستور کار کوربین قرار دارد.
 
۲٫ سیاست ضدریاضت اقتصادی: کوربین برآن است که بانک‌ها مسئول بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ هستند. از این رو سیاست ریاضت اقتصادی دولت محافظه‌کار را به شدت زیر سوال می برد و دائم سوال می‌کند که چرا مردم عادی باید تاوان بی‌ملاحظگی بانک‌ها و عملکرد بی‌حساب و کتاب آنها را بپردازند؟! بنابراین نظارت بیشتر بر بانک‌ها و موسسات مالی نیز از جمله شعارهای او می باشد.
 
۳٫ تقویت اقتصاد ملی: وی معتقد است یکی از راه های تقویت اقتصاد ملی افزایش هزینه خدمات عمومی نظیر مدارس و بیمارستان‌ها می باشد. وی همچنین در مسائل داخلی طرفدار برقراری مالیات بیشتر روی درآمدهای زیاد و کاستن از فشار روی طبقات ضعیف‌تر است.
 
۴٫ جلب حمایت اتحادیه های کارگری: وی به شدت موفق به جذب اتحادیه های کارگری شده است. اتحادیه های کارگری ای که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در پی تضعیف آن هاست.
 
رسانه

وی همچنین مدتی با شبکه پرس تی وی همکاری داشت و در ماه مارس ۲۰۱۰ برنامه کامنت این شبکه را اجرا کرد. همین همکاری باعث شده است که به شدت مورد انتقاد قرار بگیرد. شایان ذکر است که پخش پرس تی وی مدت هاس در انگلیس قطع شده است.
 
سیاستمدار طراز

اما یکی از خطرات اصلی در مورد کوربین این است که وی بخاطر خاص بودن می تواند الگویی برای دیگر سیاستمداران اروپا قرار گیرد. کوربین گیاهخوار است و الکل نمی‌نوشد، معمولا کت و شلوار و کراوات نمی‌پوشد، با صندل و کیفی روی شانه با دوچرخه و اتوبوس به پارلمان می‌رود، ماشین ندارد، در خانه‌ای معمولی در محله‌ای معمولی زندگی می‌کند و هر سال پس از اعلام هزینه‌های نمایندگان پارلمان، نام او در بین نمایندگانی است که کمترین هزینه را داشته‌اند. پانصد بار بر خلاف موضع حزب در پارلمان رای داده است. او که به انقلابیون آمریکای لاتین علاقمند است ریش می‌گذارد و آن را نشانه اعتراض به گرایش “کارگر نو” در حزب خود می‌داند. لذا کوربین خود را مخالف گفتمان بلر و براون در حزب کارگر انگلیس می داند.
 
باید ببینیم لابی صهیونیست چگونه موج تخریبی علیه او را آغاز خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *