چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰

اوباما: ایران درحوزه‌سایبری خیلی‌خوب است

يکشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب: 444221
باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا با حضور در برنامه ای تلویزیونی در جمع نظامیان در فورت مید آمریکا به مناسبت سالگرد حادثه یازده سپتامبر به پرسش های آنها درباره مسائل مختلف پاسخ داد .
به گزارش جهان به نقل از صدا وسیما، مجری این برنامه در ابتدا گفت : آقای رییس جمهور خیلی ممنون که در این برنامه رسانه ای شرکت کردید. بسیار هیجان انگیز است که ما شاهد گفتگوی چهره به چهره رییس جمهور با نظامیان آمریکایی هستیم. و از حضور شما بسیار خوشحالیم.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا من هم از حضور و تعامل شما تشکر می کنم. از همه افرادی که اینجا در فورت مید مریلند هستند تشکر می کنم و قصد دارم از دو نفر به طور ویژه تشکر کنم.

نخست از سرهنگ برایان فولی فرمانده این پایگاه که من را با جزییات فعالیت ها در این پایگاه آشنا کرد. همچنین ما بدون حمایت قدرتمند کنگره نمی توانیم در ماموریت هایمان موفق شویم. در اینجا یک عضو کنگره حضور دارد که برای ارتش و اطلاعات آمریکا خدمات زیادی صورت داده و به سختی تلاش کرده است. داچ راپرزبرگر. از وی بسیار تشکر می کنم. من قصد دارم که بسیار کوتاه صحبت کنم زیرا قصد دارم بیشتر به سئوالات افراد نه تنها در این جا بلکه در سراسر جهان پاسخ دهم. امروز یک روز غم انگیز است من روز خود را با یادبود یازده سپتامبر و همه افرادی که در این روز کشته شدند آغاز کردم.

من به عنوان رییس جمهور این فرصت را داشتم که با بسیاری از نجات یافتگان و خانواده افرادی که در این حمله کشته شدند صحبت کنم و در این روز ویژه، ما دایما فقدان این افراد را مد نظر داریم با این حال ما می خواهیم که آنها بدانند که ما افرادی که کشته شدند را فراموش نخواهیم کرد. ما همچنین از بازماندگان آنها الگو می گیریم بسیاری از آنها زخمهای دیدنی و نادیدنی از آن روز بسیار وحشتناک با خود دارند. این روز همچنین روزی مناسب برای یادبود همه افرادی است که در دوران پس از یازده سپتامبر به این کشور خدمت کرده و فداکاری کرده اند تا آمریکا را امن و آزاد حفظ کنند. ما کهنه سربازانی از همه ایالات آمریکا داریم که هر کدام اغلب چندین ماموریت نظامی را هم در عراق و افغانستان پشت سر گذاشته اند و اگرچه ما گامهای بزرگی در تضعیف هسته القاعده از جمله کشتن خود بن لادن برداشتیم که رهبری و طراحی حملات یازده سپتامبر را به عهده داشت اما به خوبی می دانیم که این تهدیدها همچنان پا برجا است و ما در این پایگاه نظامی، کارهایی بسیار مهم با هدف حمایت از هماهنگی تدابیر ضد تروریستی صورت می دهیم. تلاش های ما برای حصول اطمینان درباره این مسئله است که از همه عناصر قدرت آمریکا ضد افرادی که تلاش می کنند به ما چه در داخل و چه در خارج آمریکا آسیب بزنند یا متحدان ما را تهدید کنند، استفاده کنیم.

به رغم پیشرفت هایی که در افغانستان به دست آورده ایم. همچنان بسیار مهم است که هزاران ناظر نظامی را با هدف حمایت از ارتش افغانستان در این کشور حفظ کنیم. نقش رزمی ما پایان یافته و تکمیل شده است با این حال همچنان باید اطمینان حاصل کنیم که نیروهای افغان کمکی که نیاز دارند را دریافت می کنند. ظهور داعش در عراق و سوریه منجر به این مسئله شده است که آمریکا مجبور به حضور در محل باشد و آنها را هدف قرار دهد هر روز نظامیان نیروی هوایی آمریکا با حمایت دیگر بخشهای نیروهای نظامی آمریکا فعالیتی فوق العاده را پیگیری می کنند و ما در تلاش برای عقب راندن داعش از سرزمین هایی هستیم که این گروه به اشغال خود درآورده است و به نیروهای عراقی کمک و حمایت ارائه می کنیم. به صراحت اعلام کرده ایم هم در عراق و هم در سوریه و در افغانستان و شمال آفریقا همچنان با تهدیدهای قابل توجهی روبرو هستیم که ناشی از گروههای تروریستی و ایدئولوژی تروریسم است. ما همچنین با تهدید های سنتی روبرو هستیم که ارتش ما باید برای مقابله با آنها آماده باشد که این تهدید ها شامل شرایط جدید در منطقه اقیانوس آرام است که ما به طور سنتی پس از جنگ جهانی دوم تعیین کننده و تضمین کننده امنیت و رونق اقتصادی این منطقه بوده ایم و در این منطقه ائتلاف های بزرگی به عنوان بخشی از نقش خود در ناتو در همکاری با اروپا داریم.

بنابراین ما دایما باید در همه سطوح تلاش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم نظامیان آمریکایی استراتژی، منابع و تجهیزات و آموزشی که برای موفقیت نیاز دارند را دریافت می کنند و در این دوره جدید این مسئله تنها به داشتن تانک و سلاح محدود نمی شود. همانطور که همه به ویژه در این پایگاه به خوبی می دانند امنیت سایبری در حال باز کردن زمینه ای جدید است که طی آن باید مراقب دشمنان خود باشیم. بنابر این در سالروز یازده سپتامبر فکر می کنم بسیار مناسب است که به طور مستقیم با شما صحبت کنم و از طرف مردم آمریکا از شما تشکر کنم. زمانی که من به این حضار نگاه می کنم و به همه نظامیان آمریکایی مستقر در مناطق مختلف جهان فکر می کنم به این نتیجه می رسم که این قشر نماینده آمریکاست ما افرادی از همه نژادها، مذاهب، ادیان و مناطق کشور داریم با این حال باوری مشترک داریم، تعهد مشترک به آزادی، تعهد مشترک به قانونمداری و این باور مشترک که آمریکا نیروی غیرقابل انکار حامی خیر و خوبی در سراسر جهان است و ارتش ما ستون اصلی تحمل ارزش های ما در کنار تلاش های دیپلماتیک و اقتصاد و مناسبات مردم با دیگر مردم جهان ، با هدف گسترش این باورهای مرکزی است که همه شما آماده فداکاری برای آنها هستید. بنابراین من از شما و به طور ویژه از افرادی که در خارج آمریکا در حال خدمت هستند و ما را تماشا می کنند تشکر و قدردانی می کنم، زیرا بسیاری از آنها در حال حاضر از خانواده های خود دور هستند ما قدردان خدمات شما هستیم و من افتخاری بالاتر از خدمت به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا ندارم و هر روز شاهد اقدامات فوق العاده ای که شما انجام می دهید هستم و از آن استفاده می کنم و بهره مند می شوم. حال آماده پاسخ دادن به چند سئوال هستم.

- برایانا هاروی از ایالت تگزاس در نخستین سئوال از اوباما درباره طرح ایجاد فرصت های برابر برای نژاد های مختلف در امریکا موسوم به ابتکار ام بی کی پرسید که آیا می توان متصور طرحی مشابه برای ایجاد فرصت های برابر برای زنان در ارتش آمریکا بود؟ وی همچنین پرسید زمانی که کاخ سفید را ترک می کنید دلتان بیشتر برای چه تنگ می شود؟

اوباما پاسخ داد: یکی از اصول ابتکار ام بی کی این است که در آمریکا صرف نظر از اینکه شما چه کسی هستید چه ظاهری دارید اگر به شدت تلاش کنید و سخت کار کنید پیشرفت می کنید. با این حال ما شاهد فقر در مناطقی هستیم که افراد از فرصت ها برخوردار نیستند و این مسئله به طور ویژه در میان مردان جوانی که اغلب به جای اینکه به مدرسه بروند و در ارتش خدمت کنند به زندان انداخته می شوند این پدیده را مشاهده می کنیم. آنچه ما در تلاش برای انجام آن هستیم ایجاد برنامه های مشورتی و تضمین اطلاع رسانی به افراد و ارائه خدمات آموزش های شغلی هستیم. من پیش از این به وجود این مسئله در میان جوانان منطقه نیواورلئان اذعان کرده ام، تلاش ما حصول اطمینان درباره این مسئله است که آنها از این مسئله اطلاع داشته باشند که چطور می توانند این چرخه را بشکنند و در نهایت به همراه خانواده های خود اقدام درست را صورت دهند. به خاطر دارم که زمانی فردی در کنار دست من گفت نگرانم که به این علت که خالکوبی دارم نمی توانم در نیروی تفنگداران دریایی فعالیت کنم با این حال من به او گفتم تا آنجایی که من می دانم داشتن خالکوبی در نیروی تفنگداران دریایی یک مشکل نیست. با این حال این مسئله نشان می دهد که شماری از جوانان چطور از مسایل دور هستند و میزان تماسهای آنها آنقدر پایین است که اصلا نمی دانند کجا باید بروند و برای آنکه موفق شوند چه کارهایی باید بکنند. ما به شدت در این باره در تلاشیم و این تلاش ها مربوط به دولت نمی شود بلکه شرکت ها و رهبران نظامی ما نیز در این باره همکاری می کنند. ما درباره زنان ابتکارهای دیگری داریم ما در کاخ سفید مشاور زنان و دختران داریم تا برای آنها نیز فرصت هایی را ایجاد کنیم. باید به طور کلی بگویم که زنان جوان عملکردی بهتر از مردان جوان دارند شاید دلیلش آن باشد که زنان باهوش تر هستند با این حال روشن است که آنها نیز نیازمند فرصت هستند.

در این باره که من دلم برای چه تنگ خواهد شد، بیش از همه باید بگویم که زمانی که گفتم بزرگترین امتیازی که دارم خدمت به عنوان فرمانده کل شما است و زمانی که به سراسر جهان سفر می کنم، به هر مکانی که می روم افرادی را می بینم که کارهای فوق العاده ای می کنند این فعالیت ها به طور کلی محدود به اقدامات نظامی و نبرد نیست بلکه در بیشتر مواقع آنها ماموریت های آموزشی و حمایتی در کشورهای دیگر صورت می دهند تا این کشورها بتوانند امنیت خود را تامین کنند در بسیاری موارد آنها به طرح های مهندسی و طرح های عمرانی کمک می کنند و یا در پی فجایع طبیعی به مردم محلی کمک می کنند. شما هر روز سفیران گسترش حسن نیت در سراسر جهان هستید و فداکاری های زیادی نیز از خود نشان می دهید و من برای بسیاری از اینها دلم تنگ خواهم شد. با این حال آنچه دلم واقعا برایش تنگ می شود حبابی است که در آن زندگی می کنم نیروهای امنیتی به من اجازه نمی دهند که هر جا دلم می خواهد بروم. زمانی که می خواهم به یک پیاده روی ساده بروم هلیکوپترها و قایق ها و شمار زیادی نیرو در اطراف خود می بینم. همه در مواضع خود مستقرند مثلا صبح روز شنبه (تعطیلات آخر هفته) نمی توانم به استارباکس یا جای دیگر بروم که ریشم را نزده باشم. اینکه از این قید و بندها آزاد باشم برایم بسیار جذاب است. اینها از جمله اقداماتی هستند که زمانی که دیگر فرمانده کل نیروهای مسلح آمریکا نباشم انجام می دهم.

- ارون گیسی نظامی آمریکایی مستقر در پایگاه بگرام در افغانستان طی تماس ویدیویی پرسید من نخست از فرصتی که به من داده شد تشکر می کنم. سئوال من این است که با توجه به فعالیت های اخیر روسیه در سوریه و احتمال فعالیت های آتی، این مسئله بر استراتژی کنونی ما در منطقه چه تاثیری خواهد داشت؟

اوباما گفت : نخست به خاطر خدماتی که ارائه می کنی تشکر می کنم، لطفا به نیروهایی که در واحدی که در آن خدمت می کنی نیز تشکر من را برسان شما همواره در فکر و دعاهای من هستید. همانطور که من در اظهارات ابتدایی خود گفتم. ما کارهای قابل توجهی در تضعیف نظام مند شبکه اصلی القاعده در مناطق بین افغانستان و پاکستان صورت داده ایم. آنها هنوز عامل تهدید هستند با این حال این تهدید به شدت کاهش یافته است. با این حال اتفاقی که درباره این افراط گرایی افتاده است این است که به مناطق دیگر گسترش یافته است. در حال حاضر کانون اصلی این فعالیت ها در سوریه و مبارزه با داعش است و استراتژی ما به طور پایدار این بوده است که ما از توان هوایی خود برای حمایت از تلاش های نیروهای امنیتی عراق و مخالفان میانه رو در جنوب سوریه استفاده می کنیم تا داعش را به عقب برانیم تا آنها را تحت فشار قرار دهیم تا بتوانیم پشتیبانی و منابع مالی که دریافت می کنند قطع کنیم هزینه های بسیاری از فعالیت های آنها از طریق فروش نفت تامین می شود بنابراین بلوکه کردن این فعالیت ها و ضربه زدن به زیرساخت هایی که آنها ایجاد کرده اند از جمله استراتژی هایی است که ما در حال پیگیری آن هستیم.

چالشی که ما در سوریه با آن روبرو هستیم این است که بشار الاسد رییس جمهور این کشور به اقدامات ویرانگر ضد مردم خود روی آورده است. وی در حال ویران کردن کل شهرها و انداختن بمب روی مردم روی آورده و موجب ایجاد درگیری های فرقه ای بین شیعه و سنی در داخل سوریه شده است. این مسئله تبدیل به عاملی برای جذب تروریست های افراطی در سراسر منطقه شده است. خبر خوب این است که روسیه نیز نگرانی ها ما درباره مبارزه با افراط گرایی خشونت بار را دارد و این دیدگاه مشترک را با ما دارد که داعش بسیار خطرناک است. بنابراین به رغم درگیری ها با روسیه در مناطقی مانند اوکراین این مسئله به طور بالقوه عاملی برای همگرایی منافع است. از طرف دیگر خبر بد این است که روسیه همچنان بر این باور است که بشار اسد که شریک سنتی آنهاست فردی است که ارزش ادامه حمایت را دارد و دیدگاه من و دیدگاه دولت آمریکا این است که تا زمانی که بشار اسد که شمار زیادی از جمعیت سوریه را با خود دشمن کرده است بر سر قدرت است، دستیابی به آتش بس صلح آمیز و راه حلی سیاسی ممکن نیست و همچنان شاهد پرشدن این خلا توسط افراط گرایان خشونت طلب هستیم.

بنابراین روسیه چندین سال است که از سوریه حمایت کرده و به اسد سلاح فروخته است. به خاطر دارم که چهار پنج سال پیش در گفتگویی با پوتین به وی گفتم که این اقدامات اشتباه است و شرایط را دشوارتر می کند. وی هشدارهای من را نادیده گرفت و در نتیجه شرایط بدتر شد اکنون به نظر می رسد که اسد آنقدر نگران است که روسیه را به حضور در سوریه و استقرار تجهیزات دعوت کرده است این اقدام استراتژی اصلی ما را که ادامه اعمال فشار به داعش در عراق و سوریه است تغییر نخواهد داد با این حال با روسیه تعامل خواهیم داشت تا به این کشور اعلام کنیم نمی توان استراتژی که محکوم به شکست است را تقویت کرد. و اگر آنها علاقمند به همکاری با ما و ائتلاف شصت کشوری که ایجاد کرده ایم باشند احتمال دستیابی به راه حل سیاسی وجود دارد که طی آن اسد در پی یک دوره انتقال از قدرت کنار می رود و ائتلافی جدید از نیروهای میانه رو و سکولار و فراگیر با هدف برقراری نظم در این کشور در کنار هم جمع خواهند شد. هدف ما این است. این از جمله مباحثی است که با روسیه در حال بررسی آن هستیم با این حال این مسئله از ادامه اقدام ما ضد داعش جلوگیری نمی کند. این مسئله می تواند از رسیدن ما به یک راه حل سیاسی که در نهایت برای برقراری صلح در سوریه لازم است جلوگیری کند. این درست جایی است که تلاش های نظامی ما باید با تلاش های موثر دیپلماتیک همراه شود. یکی از مسایلی که همواره به نظامیان آمریکایی گفته ام این است که شما نباید تنها برای امنیت و آزادی آمریکا بجنگید شما باید حمایت از دیپلماتها و کارشناسان اطلاعاتی و دیگران برخوردار باشید زیرا اگرچه حیاتی و لازم است اگر این اقدامات را به تنهایی صورت دهید ما اگرچه در هر نبردی پیروز هستیم. ما می توانیم در نبردها پیروز شویم با این حال چالش اصلی ما در حال حاضر این است که در بسیاری از کشورها از جمله سوریه، افغانستان و لیبی ما شاهد بی نظمی و اغتشاش هستیم و تنها راه برقراری آرامش ، آشتی ، فرایند سیاسی است. اکنون شاهد آن هستیم که روسیه رویکردی حساس تر درباره تحولات سوریه در پیش گرفته است و دلیل آن این است که آنها از بسیاری جهات بیش از ما در سوریه مورد تهدید داعش هستند. آنها اقلیت مسلمان بسیار بزرگی دارند که به طور تاریخی در داخل روسیه مشکل ایجاد کرده است و استراتژی که آنها در حال پیگیری هستند تقویت بشار اسد است و فکر می کنم که این یک اشتباه بزرگ است.

- سئوال بعدی را یک کاربر در توییتر پرسید بود که آقای رییس جمهور می توانید تجربه و خاطرات شخصی خود را از زمان حملات یازده سپتامبر بازگو کنید؟

اوباما گفت : جالب است من و میشل صبح امروز در حال صحبت درباره این مسئله بودیم. ساشا دختر کوچکم تازه متولد شده بود و چهار یا پنج ماهه بود. یازده سپتامبر نیز نخستین روز حضور مالیا دختر بزرگم در مهد کودک بود. بنابراین با دخترها به بیرون خانه رفته بود تا مالیا را به مدرسه بگذارد من آن زمان سناتور ایالت شیکاگو بودم و به مناطق مرکزی شیکاگو رفته بودم تا در جلسه ای شرکت کنم. یادم می آید در حال رانندگی بودم که گزارش برخورد هواپیما به ساختمانها را شنیدم. نخست مشخص نبود که این یک حمله تروریستی است یا اینکه حادثه ای روی داده است. تا زمانی که من به محل جلسه رسیدم نیز شرایط همینگونه بود و پس از آن بود که متوجه شدیم مسئله ای مهم تر روی داده است. در آن زمان هیچکس مطمئن نبود که این یک حمله تنها است یا اینکه بخشی از حمله ای ادامه دار است زیرا پس از آن بود که گزارش های پنتاگون در این باره منتشر شد. زمانی که به محل جلسه رسیدم ساختمان تخلیه شده بود و من در کنار هزاران نفر دیگر در خیابان ایستادم. اهداف احتمالی زیادی برای حملات وجود داشت و من به خاطر داشتم که به دفترم برگشتم و در آنجا بود که تصاویر فروریختن دو برج نیویورک را دیدم من به خوبی به خاطر دارم که یک شیشه شیر به ساشا دادم و تکانش می دادم تا بخوابد تا بتوانم تصاویر پس از حملات را تماشا کنیم. فکر می کنم مانند همه شما که در این جا حضور دارید البته بسیاری از شما بسیار کوچک بودید، برای نخستین بار در طول عمر خود این احساس را کردم که کشور آمریکا می تواند آسیب پذیر باشد. مااز زمان حملات پرل هاربر چنین حملاتی را ندیده بودیم. این حوادث همه ما را وادار به فکر کردن درباره این مسئله کرد که آنچه داریم چقدر ارزشمند است و لازم است که به هر بهایی از آن دفاع کنیم. و اگر چه در نتیجه، اختلافاتی شدید با دولت قبلی درباره تصمیم هایی که گرفته شد داشتم، به خاطر سخنرانی که در ورزشگاه یانکی کرد به وی احترام می گذارم در آن زمان مسئله این نبود که جمهوریخواهان یا دموکرات ها ، اهالی کالیفرنیا یا اهالی تگزاس بر هم اولویت دارند یا خیر همه مردم آمریکا بودند و این گونه بود که همه متحد شدیم.

امیدواری من همواره این بوده است که به خاطر داشته باشیم آنچه ما را در کنار هم نگه می دارد از هر چیزی که موجب اختلاف ما می شود مهمتر است. آنچه این کشور را شاخص می کند این حقیقت است که اگرچه والدین مان اهل مناطق مختلف باشند اما ما یک باور مشترک و مجموعه تعهداتی مشترک داریم و همه شما در خدمت خود هر روز این مسئله را درک می کنید.

- اسکات کریگن از مسئولان بلندپایه نظامی آمریکا مستقر در ناتو در بلژیک در سئوالی از باراک اوباما رییس جمهور آمریکا پرسید من افتخار حضور در رژه نظامی درحضور شما در سال ۲۰۰۹ را دارم و چند سال بعد در مراسم هالووین در کاخ سفید به عنوان یک نیروی جنگ ستارگان به ارائه گزارش پرداختم. حال می خواهم یک سئوال جدی بپرسم ما شاهد ورود شمار زیادی از آوارگان چه از طریق دریا و چه خشکی به اروپا هستیم، آیا فکر نمی کنید که ناتو باید در این باره اقدامی صورت دهد؟

اوباما پاسخ داد: فکر می کنم که باید با شرکای اروپایی خود در این باره همکاری کنیم. بحران مهاجران در اروپا تنها یک مشکل مربوط به اروپا نیست. این مشکل یک مشکل جهانی است و ما تعهداتی داریم. تلاش من این بوده است که از طریق هر نهاد ممکن در کمک رسانی همکاری کنیم و در وهله نخست در به عهده گرفتن سهمی در اسکان آوارگان نقش خود را ایفا کنیم. تصاویری که از کودکی که در دریا غرق شده بود بسیار تکان دهنده بود هر کسی که خود بچه داشته باشد این مسئله را درک می کند و این تصاویر به شدت وجدان ما را به درد آورد و این محدود به افرادی که در آن سوی آتلانتیک هستند نمی شود. من گفتگوهایی با افرادی نظیر نخست وزیر ایتالیا، یونان و دیگر کشورهای جنوب اروپا درباره این مسئله داشته ام که چطور می توانیم تلاش های دریایی برای حصول اطمینان درباره تامین امنیت مهاجران غیرقانونی در دریاها و جلوگیری از مرگ و میر شمار زیادی از آنها را تقویت کنیم. من از اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر پذیرش آوارگان و تقسیم کردن بار ناشی از مهاجران به شدت ترغیب شدم. همانطور که گفته ام آمریکا نیز باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند. من گفته ام که آمریکا باید حدود ده هزار آواره را اسکان دهد و تشریفات اداری را با هدف اجرای این اقدام کاهش دهد. با این حال همانطور که به خوبی می دانید در نهایت بسیار مهم است که این مسئله را به طور اساسی حل وفصل کنیم.

زمانی که در یک رودخانه اجسادی را در کنار رودخانه می بینید بخشی از کار شما این است که اجساد را جمع کنید با این حال بخش دیگر این است که بروید به بالا دست رودخانه تا ببینید دقیقا چه اتفاقی افتاده است و این بحران مهاجران در پی فروپاشی دولت در سوریه ایجاد شده است و رشد داعش و اقداماتی که داعش ضد مردم منطقه صورت می دهد نیز به این مسئله دامن زد و درست به همین دلیل پیش از این اعلام کردم که مهم است که ما به تلاش های خود ضد داعش ادامه دهیم و همچنین تلاش کنیم که یک اقدام دیپلماتیک قوی صورت دهیم تا بتوانیم در سوریه شکلی از توافق سیاسی را ایجاد کنیم و این مسئله بسیار مهم و حیاتی است. با این حال نکته آخری که باید در این باره بیان کنم این است که برنامه ریزی ناتو در این زمینه بسیار حیاتی است حتی اینکه ما در کوتاه مدت در حال کمک کردن به کشورها در برخورد با این بحران هستیم.و علت این مسئله این است که بسیاری از کشورها در این زمینه عملکرد خوبی ندارند.متاسفانه می توان پیش بینی کرد که مشکل آوارگان طی دهه آتی ادامه داشته باشد و دلیل آن این است که کشورهای زیادی هستند که اقداماتی شایسته و مناسبی به نوبه خود انجام نمی دهند و گسترش رسانه ها به مردم ساکن در کشورهای جنگ زده و فقیر دیدگاهی از زندگی بهتر می دهد و آنها تمایل پیدا می کنند که ریسک فوق العاده رساندن خود به اروپا را متحمل شوند. عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است منجر به مهاجرت هایی دیگر شود که از جمله آنها تغییرات جوی است. من به تازگی از آلاسکا بازگشته ام که در آنجا یخچالهای طبیعی به سرعت در حال آب شدن هستند و همزمان با افزایش دمای هوا ارزیابی پنتاگون نیز این است که این مسئله یک چالش امنیتی خواهد بود چرا که تا حدی افراد از سرزمین های سنتی خود یا به علت خشکسالی یا سیل آواره می شوند و این می تواند منجر به مشکلات بیشتر مهاجرت شود. بنابراین ما باید در این زمینه به طور جهانی برخورد کنیم و این به طور قطع یکی از محورهایی خواهد بود که در گردهمایی سران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل در پایان ماه جاری میلادی مطرح خواهد شد. یکی از این محورها دستیابی به ساختاری موثر برای واکنشی بین المللی در این زمینه خواهد بود. هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند این مشکلات را به تنهایی حل کند. با این حال روشن است که آمریکا به عنوان رهبر جهان و ناتو به عنوان ائتلاف نخست در جهان باید نقشی کلیدی در این زمینه ایفا کنند.

اوباما همچنین در پاسخ به سئوالی درباره احتمال تشکیل یک واحد مستقل جنگ سایبری در آمریکا گفت : ما ابتکار تشکیل یک فرماندهی سایبری را آغاز کرده ایم چرا که این مسئله می تواند در صورت بروز درگیری بالقوه منجر به سناریویی جدید شود و آنچه ما از بازیگران دولتی و غیردولتی مشاهده کرده ایم افزایش پیچیدگی و پیشرفته حملات هکری و نفوذ سیستم هایی بوده ایم که پیش از این تصور می کردیم ایمن خواهند بود. این تغییرات به سرعت در حال وقوع است بنابراین حملات با سرعتی بیشتراز تدابیر دفاعی در حال حرکت و پیشرفت هستند. بخشی از این مسئله به خاطر طراحی اولیه اینترنت است. هدف اصلی از طراحی اینترنت در وهله نخست این نبود که سه تا پنج میلیارد نفر با اینترنت معاملات تجاری و دیگر اقدامات صورت دهند. این شبکه نخست قرار بود که یک شبکه دانشگاهی برای به شراکت گذاشتن مقاله ها وفرمول ها بود و بنابراین معماری و ساختار اینترنت دفاع موثر و پایدار را به شدت دشوار می کند. ما همچنان بهترین کشور جهان از نظر درک کارکرد های سایبری هستیم با این حال کشورهای دیگر نیز در حال رسیدن به ما هستند. روس ها خوب هستند، چینی ها در این زمینه خوب هستند، ایرانی ها در این زمینه خوب هستند و ما شاهد بازیگران غیردولتی و هکرهای هستیم که بسیار در این زمینه عملکردی عالی دارند. برخلاف درگیری ها و تجاوزهای سنتی ما اغلب آدرس برگشت را نداریم. اگر فردی به سامانه شما ورود کرد و به عنوان مثال به دنبال تاسیسات حساس زیربنایی شما بود یا اینکه به سامانه های مالی نفوذ کرد، لزوما نمی توایم به طور مستقیم آن کشور یا آن بازیگر مشخص را ردگیری کنیم. این مسئله شرایط را به شدت پیچیده تر می کند.

بنابراین آنچه ما در وهله نخست بر آن تاکید داریم لزوم واکنش هماهنگ است. و آنچه ما طی چندسال اخیر صورت داده ایم جمع کردن نهادهای نظامی، فرماندهی سایبری ، آژانس امنیت ملی آمریکا، نهادهای اطلاعاتی و همکاری با بخش خصوصی با هدف تقویت تدابیر دفاعی است. و در این زمینه به پیشرفت هایی دست یافته ایم. با این حال این پیشرفت ها کافی نبوده است. بنابراین من انتظار دارم که اقدامات بیشتری از طریق وزارت دفاع صورت دهیم با این حال باید در این زمینه کار کنیم زیرا این یک سناریوی جنگ سنتی نیست ما باید با جمع دیگری از بازیگران همکاری و به طور موثرتری هماهنگی کنیم.

بخش عمده اطلاعات حساس و آسیب پذیر ما در ارتش نیست بلکه در بخش خصوصی و در سراسر اقتصاد ما و در تلفن های هوشمند ماست و بنابراین ما باید همزمان کل شبکه ها را تقویت کنیم و میلیونها بازیگر فردی، شرکت های کوچک، فروشندگان بزرگ، و افراد دیگر را درباره تدابیر بهداشت اولیه سایبری آموزش دهیم. ما باید در واکنش به این حملات سریع تر عمل کنیم. و این مسئله ای است که ما در مراحل بسیار اولیه آن قرار داریم. یکی از راه حلی که باید به آن برسیم تدوین توافقنامه هایی دستکم میان بازیگران دولتی درباره هنجارهای قابل قبول و غیرقابل قبول است. برای مثال من ظرف دو هفته آتی دیداری با شی جینپینگ رییس جمهور چین خواهم داشت که برای دیداری رسمی به اینجا می آید. ما به چینی ها به صراحت اعلام کرده ایم که اقدامات مشخصی وجود دارد که ما می دانیم از جانب چین است و قابل قبول نیست. ما همچنین می توانیم این گزینه را انتخاب کنیم که این یک زمینه رقابت است که من تضمین می کنیم که در صورتی که مجبور شویم در آن پیروز خواهیم شد یا اینکه به توافقی برسیم که شرایط کنونی به نفع هیچکس نیست و در عوض تلاش کنیم به قوانین اولیه در مسیر اقدامات آتی خود دست یابیم. حال همانطور که گفتم همچنان بازیگران غیردولتی، شبکه های تروریستی و دیگران وجود خواهند داشت و ما باید تدابیر دفاعی قدرتمندی در برابر آنها بسازیم. با این حال یکی از نخستین و مهمترین تلاش های ما باید تفهیم کشورهایی باشد که احتمالا حامی حملات سایبری هستند درباره این مسئله زمانی فرا می رسد که ما به این نتیجه می رسیم که این یک تهدید امنیت ملی است و ما اینگونه با این مسئله برخورد خواهیم کرد.

- مجری گفت سئوالی بسیار خوب از یکی از مبارزان سایبری ما در فورت مید مریلند بود. رییس جمهور گفت به نظر می رسد که وی می داند چه کار می کند.

سرگرد مور در سئوالی پرسید آقای رییس جمهور من و همسرم یازده سال است به عنوان مدرس خلبان در ارتش آمریکا مشغول به کار هستیم و دو فرزند داریم که در حال رشد و بزرگ شدن هستند چطور شما و میشل اوباما می توانید که در زندگی تعادل برقرار کنید و برای تضمین موفقیت فرزندانتان در آینده تلاش می کنید؟

رییس جمهور: خوب در وهله نخست من از شما و همسرتان به علت خدمتی که می کنید تشکر می کنم. و سلام من را به فرزندانتان برسانید. آنها باید کاری بکنند که شما به آنها می گویید. فرزندانتان چند سال دارند؟

مور پاسخ داد : دخترم گابی هفت سال و پسرم رابرت چهار ساله است. من یک عکس دارم که اگر نتوانم نشان دهم بسیار حسرت می خورم.

اوباما گفت : خوب تصویر را بالا بگیرد. خوب نیروهایی خوشتیپ می بینم. آنها قابل تحسین هستند. خوب من بهترین توصیه ای که به من شده است را به شما می گویم. من فقط آنچه میشل می گوید را انجام می دهم و به نظر می رسد که موثر بوده است. همسر شما نیز می تواند چنین روشی را پیش بگیرد. هفت سال و چهار سال سنین بسیار خوبی است. زمانی که خانه می روید آنها روی سر شما می پرند و از اینکه شما را می بینند هیجان زده می شوند با این حال زمانی که هفده سال و چهارده ساله شوند هنوز شما را دوست دارند با این حال دیگر شما زیاد جذاب نیستید. با این حال برای همه شما در اینجا شرایط همین است. میزان وظایف شغلی شما بسیار زیاد است شما براساس شیفت های کاری کار نمی کنید بلکه زمانی به خانه می روید که کارتان تمام شده باشد. این مسئله فشار زیادی را بر افراد وارد می کند. کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که اطمینان حاصل کنیم ارتش از خانواده ها حمایت می کند و این بدان معناست که اطمینان حاصل کنیم زمانی که شما در حال اجرای ماموریت خود هستید مراقبت از خانه و فرزندان به خوبی انجام میشود.

میشل اوباما و دکتر جیل بایدن در طرحی موسوم به نیروهای مشترک تلاش های زیادی را برای حصول اطمینان در این باره صورت داده اند که چطور می توانیم از خانواده های نظامی به ویژه افرادی که والدین هر دو در ارتش مشغولند به طور پایدار حمایت کنیم. بنابراین این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است و خانواده های نظامی نباید مجبور باشند خود این اقدام را انجام دهند. آنچه میشل و من درباره مالیا و ساشا در سنین پایین آنها صورت دادیم، اتکای قوی به ساختارها و قوانین و عشقی بدون شرط بود با این حال همزمان محکم نیز بودیم. ما واقعا خیلی زود شروع کردیم: مثلا به آنها می گفتیم که حالا موقع خواب است. تماشای تلویزیون بس است. باید سبزیجات خود را بخوری حتی اگر مجبور بودیم ده دقیقه بنشینیم و جویدن بچه ها و قورت دادن سبزیجات توسط آنها را تماشا کنیم. اگر شما از ابتدا با انتظارات خیلی بالا شروع کنید، فکر می کنم که کودکان نیز به خوبی با آن کنار خواهند آمد. بخشی از این مسئله دوست داشتن تا سرحد مرگ کودکان است با این حال همچنان باید به آنها بگویید که والدین آنها هستید نه بهترین دوست آنها. دوستان آنها خود والدین دارند و والدینشان تصمیم می گیرند. این کاری است که ما در خانه انجام می دهیم وبه آنها می گوییم که زمانی که خانه را ترک می کنند می توانند تصمیم های خود را بگیرند اما ما در تدارک برای آماده کردن شما هستیم که زمانی که خانه را ترک می کنید برای خود فردی مفید باشید. فکر می کنم این روش جواب داده است. فکر می کنم که این روش را درک کرده اند البته برخی مواقع آنها گله گذاری می کنند و می گویند که اگر تا فلان ساعت بیرون بمانیم مثلا چه می شود ؛‌ما در پاسخ می گوییم خوب این مشکل خودتان است مگه نه. بنابراین آنها اکنون آنقدر بزرگ شده اند که برخی اوقات این مسئله را درک می کنند زیرا آنها می دانند که ما به آنها افتخار می کنیم. مسئله آخر اینکه، تلاش می کنیم که زمانی که خانه هستیم بشنیم و در کنار یکدیگر شام بخوریم. من به شدت بر این باورم که نباید هر کسی ظرف خود را بردارد و جلوی تلویزیون بنشیند و خانواده کارداشیان را تماشا کند. شما باید سر سفره بنشینید تلفن خود را کنار بگذارید و با هم صحبت می کنیم به نظر می رسد که این روش نیز کمک کننده است. همه اش همین است با این حال برخی مواقع من با میشل چالش می کنم و همانطور که گفتم مسئله اصلی این است که شوهر شما فقط به حرفهای شما گوش کند.

- مجری برنامه گفت خوب می دانید من اطمینان دارم که همه نظامیان ما که خانواده دار هستند با این مسئله موافقند که همه آنچه ما انجام می دهیم و چرایی آن به عزیزانی باز می گردد که در خانه داریم.

رییس جمهور گفت : دقیقا همین است.

سئوال بعدی را مایکل اونگ در فیسبوک پرسیده است: اینک آقای رییس جمهور چطور شما همچنان برای دستاوردهای بالا با طرز تلقی و تفکر مثبت تلاش می کنید این در حالی است که به نظر می رسد که همه از شما متنفرند و درباره شما و همه کارهایی که انجام می دهید با انتقاد صحبت می کنند.

رییس جمهور گفت : می دانید واقعیت این است که همه با دید انتقادی درباره من صحبت نمی کنند. درصد قابل توجهی در کنگره هستند که منتقد من هستند و هیچ شکی در این باره نیست. جالب است زمانی که در سمت های خدمات عمومی مشغول می شوید دو رویکرد وجود دارد نخست اینکه دوست دارید محبوب شوید. دوست دارید که انتخاب شوید و در سمت خود بمانید و همچنان محبوب باشید. رویکرد دیگر است که من دوست دارم در یک سمت مشخص باقی بمانم که کاری برای مردم آمریکا صورت دهم و اینکه همه اقداماتی که درست است لزوما در بین مردم محبوب نیست.
باراک اوباما در جمع نظامیان در فورت مید در ادامه گفت: من گفتم اگر می خواهم برای انتخابات شرکت کنم باید باورها و اصولی داشته باشم. شاید زمان هایی باشد که من اشتباهاتی کرده باشم یا درخواست اشتباهی داده باشم اما به سمت آنچه که فکر می کردم بهترین برای مردم آمریکا است حرکت کردم و هرگاه می خواستم بیشترین تلاش خود را به کار بندم نگران محبوبیت کوتاه مدت خود نبودم. من به شما مثال خوبی در این زمینه خواهم گفت. زمانی که من رئیس جمهور شدم، ما بدترین بحران مالی را تاریخ خود داشتیم.

یکی از آسیب دیدگان این بحران مالی صنعت خودروسازی آمریکا بود. سه خودروسازی بزرگ در آستانه ورشکستگی بودند و تمام کمک های مالی را دریافت کرده بودند اما در آنچه که در حال انجام آن بودند، تغییری ایجاد نشد. بسیاری از مردم فکر می کردند کرایسلر و پس از آن جنرال موتورز ورشکست می شوند و تمام تامین کنندگان از بین خواهند رفت و بزودی تمام کاری که می توانیم انجام دهیم این است که خودروهای ژاپنی و کره ای و آلمانی بخریم. من گفتم که این صنعت بسیار مهم است و ما باید بتوانیم اجازه دهیم به پیش برود. من می دانستم برای این که این صنعت روی پاهای خود بایستد نیاز به پول بیشتری برای آن داریم اما همچنین می دانستم که باید آنها را وادار کنیم تغییراتی در مدیریت انجام دهند و بتوانند ساخت خودروهای خوب را شروع کنند وبار دیگر رقابت کنند. به شما بگویم زمانی که ما طرح خود را مطرح کردیم، فکر می کنم ده درصد مردم با آن موافق بودند. حتی در میشیگان ، اکثریت مردم با طرح ما مخالف بودند. من اگر به ارقام نظرسنجی نگاه می کردم این کار را انجام نمی دادم اما من به شواهد نگاه کردم و به بهترین وجه این کار را انجام دادیم و ما امسال قرار است به نسبت بیش از بیست سال گذشته، خودروهای آمریکایی را بفروشیم و آنها صدها هزار کارگر را به خدمت گرفتند و موجب دور دیگری از تولیدات آمریکا شد که برای اقتصاد ما حیاتی است. بنابراین زمان بیشتری که من در ریاست جمهوری هستم ، بیشتر نسبت به این خواسته ها متعهد هستم. بخشی از چالش در این کار این است که اگر پرسش آسانی وجود داشته باشد به میز من نمی رسد.تنها چیزهایی که به میز من می آید مسائلی است که دیگران نتوانستند آن را حل کنند و کار من این است که گاهی براساس اطلاعات ناقص تصمیم گیرم و شما با درصد ها سرو کار دارید.

باراک اوباما گفت:زمانی که من دستور دادم تا بن لادن را در آن خانه در پاکستان بگیریم، شاید این که او باشد یا نباشد پنجاه به پنجاه بود و خطرات مسلما بسیار بالا بود. اگر من فقط آن تصمیم را براساس جلوگیری از خطر می گرفتم و این که دیگران از من انتقاد نکنند،شاید این تصمیم گرفته نمی شد. بخشی از آن به خاطر باور و دعای شخصی من و بخشی از آن به خاطر حمایت خانواده و دوستان فوق العاده بود و بخشی از آن به خاطر فداکاریهایی بود که همه شما می کنید. من زمانی که به والتر رید رفتم و با نیروهای زخمی ملاقات داشتم به خودم گفتم باید در کاری که انجام می دهم جدی باشم و من نباید درباره تعداد نظرسنجی ها یا آنچه که شبکه های تلویزیونی می گویند،نگران باشم. من باید مطمئن باشم تا با بیشترین توانایی تصمیماتی بگیرم که برای رونق و امنیت آمریکا در درازت مدت بسیار مهم باشد و اگر به این شیوه کار کنید دست کم می توانید شب بخوابید. من به این شیوه به آسانی به خواب می رفتم زیرا می دانم بهترین تصمیمات را می گیرم و تنها شیوه ای که کار می کنم این است که گوش می دهم ببینم تصمیماتی که گرفتم درست و کارساز بوده است.من همچنین از این حقیقت استقبال می کنم که ممکن است گاهی تصمیم درستی نگرفته باشم و بخواهم آن را اصلاح کنم واین کار را می کنم. من به همه در کاخ سفید گفتم که اگر کسی تحت فشار قرار گیرد، من مسئول آن هستم و آن را اصلاح می کنم و از آن درس می گیرم و آنچه که به هر کسی در تیم من گفته می شود برای من نیز است.

بنابراین من فکر می کنم شما ممکن است به خاطر داشته باشید زمانی را که ما بیمه مراقبت پزشکی را تصویب کردیم.همه چیز خوب به نظر می رسید تا این که پایگاه اینترنتی آن از کار افتاد و این فاجعه بود و من حتی از هر کسی در دو هفته درخواست کرده بودم ،چگونه این پایگاه اینترنتی پیش می رود و من امیدوار بودم که کار کند اما کار نکرد. ما مجبور شدیم آن را برعهده گیریم و تلاش ها را دو برابر کنیم و ما طی سه یا چهار ماه آن را اصلاح کردیم و اکنون شانزده میلیون صدور بیمه پزشکی داریم که قبلا وجود نداشت و هزینه آن کمتر از چیزی بود که مردم فکر می کردند و به شیوه که باید باشد، پیش می رود اما این یک مشکل بود که تلاش نکردیم آن را مخفی کنیم. من فکر می کنم آخرین حرفی که ما می گوییم این است که می خواهیم دیدگاه بسیاری درباره مسائل داشته باشیم. نظرسنجی سیاسی و آنچه که کارشناسان و دیگر سیاستمداران می گویند می آید و می رود.کم و زیاد می شود. من تلاش کردم به بیست سال آینده فکر کنم زمانی که مردم برگردند و بگویند این شخص با انسجام کار کرد و تصمیماتی گرفت که برای این کشور بهترین بود. تا به حال این برای من کارساز بود.

رئیس جمهور آمریکا درباره سوالی در خصوص نقش رزمایش مشترک با آفریقا در تقویت روابط گفت: این پرسش خوبی است و من از خدمت شما تشکر می کنم. من چند ماه قبل از آفریقا بازگشتم. چالش های بزرگی در آنجا وجود دارد اما فرصت های بزرگی نیز است.اول از همه این که همه در این قاره از آمریکا تشکر می کنند. زمانی که شما به نظرسنجی نگاه کنی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *