يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد رئیس جمهور

يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۷
کد مطلب: 881111
کشورهای همسایه به سانحه بالگرد حامل آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و چند تن از مقام‌های ایران، واکنش نشان دادند.
واکنش‌های بین‌المللی به سانحه بالگرد رئیس جمهور
به گزارش جهان نيوز،  الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان که امروز یکشنبه پیش از سانحه برای این بالگرد با رئیسی دیدار کرده بود، در حساب ایکس خود نوشت که پس از دیدار دوستانه با رئیس جمهوری اسلامی ایران، از خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیئت عالی در ایران به شدت نگران شده است.

وی در این پیام تاکید کرد: دعای ما از خداوند متعال با رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر، آماده هرگونه حمایت است.

بالگرد بل 212 حامل آیت الله رئیسی در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است. در کاروان همراه وی، 3 هلیکوپتر حضور داشته‌اند که دو هلیکوپتر که برخی وزرا و مسئولان در آن بودند، سالم به مقصد رسیده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و نیز در بالگرد حامل رئیس جمهور‌ حضور داشته‌اند.

شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان با ابراز نگرانی از این سانحه، گفت: فکر و دعای من با رئیس‌جمهور رئیسی و ملت ایران است.

وزارت خارجه ارمنستان هم ضمن اعلام اینکه ایروان از اخبار واصله از ایران شوکه شده است، در بیانیه‌ای عنوان کرد: فکر و دعاهای ما با رئیس جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و افراد دیگری است که حضور آنها در بالگرد گزارش شده است.

ایروان تاکید کرد: درحالیکه عملیات نجات ادامه دارد، ارمنستان به عنوان یک همسایه دوست و نزدیک ایران آماده ارائه تمام حمایت‌های لازم است.

وزارت‌خارجه طالبان با صدور بیانیه‌ای نوشت که گزارش‌های پیرامون این مساله را با بیم و امید دنبال می‌نماید و ابراز امیدواری کرد که گروه‌های نجات بتوانند به طور موفق سرنشینان را نجات دهند.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: امارت اسلامی افغانستان در این وضعیت دشوار در کنار حکومت و ملت برادر و همسایه ایران قرار دارد و امیدواریم اتفاق ناخوشایندی صورت نگرفته باشد.

در همین راستا محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، دستور کمک به ایران برای یافتن بالگرد حامل مقام‌های تهران را صادر کرده است.

 عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق هم در صفحه ایکس خود با اشاره به حادثه رخ داده از گفتگوی تلفنی خود با سید محمدکاظم آل صادق سفیر ایران در بغداد به منظور اطلاع از آخرین وضعیت این سانحه خبر داد و از پشتیبانی عراق و آمادگی کشورش به منظور ارائه کلیه کمک‌های ممکن در عملیات جستجو سخن گفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که دوحه برای رئیس جمهور ایران، وزیر امور خارجه و هیئت همراهشان آرزوی سلامتی و امنیت می‌کند.

وزارت امور خارجه قطر آمادگی این کشور برای ارائه هر گونه حمایت در جستجوی بالگرد رئیس جمهور ایران را اعلام کرد.

 رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در واکنش به سانحه رخ داده برای بالگرد رئیسی گفت: از حادثه بالگرد ایران بسیار ناراحت هستم و هماهنگی کامل با مقامات ایرانی وجود دارد.

 وزارت امور خارجه ترکیه هم اعلام کرد: تحولات مربوط به سقوط بالگرد در ایران را با ناراحتی دنبال می‌کنیم، امیدواریم رئیس جمهور رئیسی و مسئولان سلامت باشند.

وزارت خارجه عربستان اعلام کرد که این کشور با نگرانی شدید آنچه را که در رسانه‌ها در خصوص بالگرد حامل رئیس جمهور ایران و هیئت همراه منتشر شده است دنبال می کند.

ریاض در ادامه تاکید کرد: عربستان بر حمایت خود از جمهوری اسلامی ایران در این شرایط سخت و همچنین آمادگی برای ارائه هر گونه کمک مورد نیاز ایران، تاکید می‌کند.

مهدی المشاط رئیس شورای عالی سیاسی یمن اعلام کرد: با نگرانی شدید حادثه بالگرد رئیس جمهور ایران و تعدادی از مقامات ایرانی را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه تاکید داشت: رهبری و مردم یمن در شرایط سختی که دارند در کنار مردم ایران و رهبری آنها ایستاده‌اند. از خداوند می خواهیم که ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران و همراهانش را به سلامت بازگرداند.

 ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت کشورش آماده ارائه کمک برای یافتن بالگرد حادثه دیده رئیس جمهور ایران است.

جنبش مقاومت اسلامی حماس طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما در جنبش مقاومت اسلامی حماس با اهتمام و نگرانی فراوان پیگیر اخبار مربوط به حادثه فرود اضطراری بالگرد حامل جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه ایشان در شمال غرب ایران و قطع ارتباط با آن‌ها هستیم.

حماس افزود: ما به دنبال این حادثه دردناک و ناگوار، همدردی کامل خود را با رهبری، دولت و ملت ایران اعلام کرده و از درگاه خداوند مسئلت داریم رئیس جمهور ایران و هیئت همراه ایشان را محفوظ و سلامت نگاه داشته و هرگونه بدی و آسیبی را از ملت عزیز ایران دور نماید.

 اخوان المسلمین مصر نیز ضمن ابراز تاسف از حادثه رخ داده برای بالگرد رئیس جمهوری اسلامی ایران با ابراز همبستگی با ملت ایران برای رئیس جمهور ایران و هیئت همراه آرزوی سلامتی کرد.

وزارت خارجه سوریه با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از حادثه فرود اضطراری بالگرد حامل ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران اعلام کرد تلاش های های نهادها و تیم های امداد و نجات برای دسترسی به محل این حادثه را دنبال می کند.

 وزارت خارجه سوریه در ادامه ضمن اعلام همبستگی کامل با جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور ایران و دیگر مسئولین ایرانی حاضر در این بالگرد در سلامت باشند.
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان با نگرانی اخبار مربوط به سانحه بالگرد رئیس جمهور ایران را دنبال می‌کند.

نومان کورتولموش در پیامی توئیتری نوشت: با اندوهی فراوان حادثه بالگرد برای جناب رئیس جمهور و هیئت همراه دریافت کردم. به ملت و دولت دوست و برادر سلامتی آرزومندم و تمنای دریافت اخبار خوب را دارم.

 سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی نسبت به اخبار مربوط به وضعیت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و هیئت وزارتی و دولتی همراهش ابراز نگرانی کرد. وی در این پیام برای ایشان و همراهانشان صحت و سلامت آرزو کرد.

 وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای نگرانی خود را در رابطه با اخبار منتشر شده حول سانحه رخ داده برای رئیس جمهور اسلامی ایران ابراز داشت.

وزارت خارجه کویت در بیانیه‌ای در واکنش به خبر حادثه بالگرد ریاست جمهوری ایران تاکید کرد: ما با نگرانی اخبار منتشر شده در زمینه سانحه برای بالگرد رئیس جمهور ایران و هیات همراه را دنبال می‌کنیم.
https://jahannews.com/vdchzzn6z23n6zd.tft2.html
jahannews.com/vdchzzn6z23n6zd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *