شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۸
۳۱
عدم توجه دولت به بزرگترین اجتماع فرهنگی؛

زائرین اربعین سردرگم یک سامانه اینترنتی/ برنامه نامشخص دولت تدبیر برای اربعین حسینی

چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 443497
با وجود فرصت یک ساله برای برنامه ریزی بهتر، شاهد هستیم که تازه مسئولین به فکر طرح ایده های دست و پاگیری افتاده اند که با یک محاسبه ساده می توان اذعان کرد نتیجه ای جز کاهش زائر نخواهد داشت.
زائرین اربعین سردرگم یک سامانه اینترنتی/ برنامه نامشخص دولت تدبیر برای اربعین حسینی
گروه جامعه جهان‌نیوز: سال گذشته و همزمان با مراسم اربعین حسینی(ع) عزیمت حدود ۲۰ میلیون زائر به شهر کربلا دوست و دشمن را حیرت زده کرد تا عملا اتفاق بی سابقه ای در دنیای اسلام رخ داده باشد.

نظر رهبری درباره حماسه اربعین سال گذشته

رهبر انقلاب درباره خلق حماسه عظیم مسلمانان در اربعین سال گذشته، گفتند: "امسال شما ملاحظه کردید در اربعین حسینی میلیون‌ها انسان در کنار هم قرار گرفتند؛ خود این حرکت عظیم یک جمعی از مسلمانها - البتّه مخصوص شیعه نبود، سنّی‌ها هم بودند - که در دنیا انعکاس پیدا کرد، تعظیم کردند؛ تجلیل کردند؛ آن را بزرگ‌ترین گردهمایی عالم به حساب آوردند؛ چه کسانی؟ آنهایی که دارند مسائل اسلامی را رصد میکنند.

من همین‌جا مناسب می دانم و لازم می دانم به‌مناسبت یاد از آن اجتماع عظیم، از دولت عراق، ملّت عراق، عشایر عراق که در این آزمون بسیار مهم فداکاری کردند، خدمت کردند، کَرم و بزرگواری نشان دادند، تشکّر کنم. حادثه‌ی عجیبی بود حادثه‌ی امسالِ اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل‌بیت به خیال خود مسدود کرده بودند. ببینید چه حرکت عظیمی اتّفاق افتاد! وقتی حتّی جسمها در کنار هم قرار میگیرد، این‌جور انعکاس پیدا می کند. اگر ما با هم باشیم، کشورهای اسلامی، ملّتهای مسلمان - سنّی و شیعه و فِرَق مختلف تسنّن و تشیّع - با یکدیگر دلهایشان صاف باشد، نسبت به یکدیگر سوءظن نداشته باشند، سوءنیّت نداشته باشند، به یکدیگر اهانت نکنند، ببینید در دنیا چه اتّفاقی خواهد افتاد؛ چه عزّتی برای اسلام درست خواهد شد! وحدت؛ وحدت.


حادثه‌ی عجیبی بود حادثه‌ی امسالِ اربعین کربلا. این راه را دشمنان اسلام و دشمنان اهل‌بیت به خیال خود مسدود کرده بودند. ببینید چه حرکت عظیمی اتّفاق افتاد! ملّت ما عزم راسخ خود را هم در تحمّل برخی مشکلاتی که برای او وجود داشت نشان داد، هم در روز بیست‌ودوّم بهمن، در روز قدس و در راهپیمایی عظیم اربعین این عزم را، این همّت را از خود بُروز داد و نشان داد".

لزوم ساماندهی زائران از سال گذشته در اذهان عمومی شکل گرفته بود

شور و اشتیاق وصف نشدنی مردم و همچنین رضایت رهبر معظم انقلاب از این حماسه عظیم، از همان سال گذشته اذهان عمومی را برای سفرهای سال بعد با رفاه و آسایش بیشتر سوق داد.تا جایی که بحث ساماندهی زائران در ایام اربعین به منظور سفر ساده تر به کربلا مطرح شد.

سفر سال گذشته بسیاری از مردم ایران به عراق به علت شور و اشتیاق آنها و همچنین شرایطی که در روزهای منتهی به اربعین به وجود آمد از شرایط خاص و بی سابقه ای برخوردار بود.شرایط امنیتی که گروهک تروریستی داعش در برخی از نقاط عراق به وجود آورده بود و همچنین برداشته شدن ویزاها و در نهایت گذرنامه ها از جمله مسائل قابل اشاره ای هستند که می توان این اتفاق را در زمره حوادث بی سابقه در هنگام سفر مردم ایران به عراق برشمرد.


از طرفی دیگر ناهماهنگی های مختلفی که در رفت و آمد مردم قبل و بعد از مرز برایشان به وجود آمد سبب شد بحث برنامه ریزی برای سفر سال های بعد ایرانی ها به منظور آسایش بیشتر قوت بگیرد چرا که نظم و امنیت یکی از اصلی ترین مسائلی است که باید در سفر رعایت شود.

ساماندهی هایی که نباید جمعیت زائرین را کاهش دهد

اگرچه تاکید رهبری و خواسته بسیاری از مردم برای سفر ارزان به کربلا و همچنین افزایش جمعیت زائرین، نسبت به سال گذشته مطرح است، اما ساماندهی گذرنامه و حتی ویزا به منظور کنترل و ایجاد امنیت بیشتر در این و آن سوی مرزها ضروری است اما مسئله مهمتر از آن که مطرح شده این است که این ساماندهی ها هرگز نباید شرایطی را برای مردم رقم بزند که قید سفر را با وجود همه علاقه ای که دارند بزنند و به جای افزایش جمعیت عاشقان حسینی در کربلا این جمعیت کاهش یابد.

متاسفانه با وجود فرصت یک ساله ای که برای برنامه ریزی هرچه بهتر در اختیار متولیان و مسئولین مربوطه وجود داشت، شاهد هستیم در حالی که کمتر از سه ماه به اربعین امام حسین(ع) باقی است تازه مسئولین به فکر طرح ایده های دست و پاگیری افتاده اند که با یک محاسبه سرانگشتی می توان اذعان کرد که عملا نتیجه ای جز کاهش شدید زائر نخواهد داشت.

برنامه ریزی نامنظم مسئولین برای ایجاد نظم در میان زائرین

ظاهرا در ذهن مسئولین این موضوع نقش بسته است که بحث ساماندهی فقط به ویزا و گذرنامه و جلوگیری از هجوم عاشقان حسینی به سمت مرزها مربوط می شود، چرا که از شواهد و قرائن پیداست که برنامه ریزی آنها تنها به منظور ثبت نام از مردم، آن هم به صورت کاملا نامنظم و غیر منسجم صورت گرفته است.آن هم با اختصاص سامانه "سحام" برای ثبت نام زائران.


صفحه مربوط به ثبت نام برای زائران اربعین

برنامه مسئولین به این صورت است که ایرانی ها یک ماه فرصت دارند تا در سایت یاد شده ثبت نام کنند و در صورتی که از این نام نویسی، جا بمانند دیگر نمی توانند به کربلا سفر کنند!این در حالی است که پرسش های بیشمار مردم به منظور مشکلاتی که دارند بی پاسخ مانده است.

دولت تدبیر امسال هم پیاده روی اربعین را جدی نگرفته است

افرادی که در حال حاضر گذرنامه ندارند، سربازان وظیفه ،مهاجرین افغان و یا افرادی که به هر علت نمی توانند از مرز خارج شوند با توجه به فرصت یک ماهه ای که دارند عملا از سفر باز می مانند چرا که طی شدن روند صدور گذرنامه و یا نامه نگاری های مختلف با توجه به هجوم مردم به اداره گذرنامه بیش از دو هفته به طول می انجامد.

یکی از نقاط ضعف و شکست این طرح ساماندهی قیمت ویزاست که برای برخی زیاد می باشد، بخصوص با توجه به رایگان شدن ویزا در سال پیش در روزهای منتهی به اربعین، در صورتی که زائران مثل سال پیش منتظر باشند و روزهای پایانی به مرزها هجوم بیاورند چه برنامه ریزی خواهد شد؟(در صورت ممانعت این کار منجر به درگیری خواهد شد که تبعات خیلی بدی خواهد داشت و حماسه اربعین هم کم فروغ تر برگزار خواهد شد و عزت سال پیش تحت شعاع قرار خواهد گرفت).

بخشی از حماسه آفرینان سال گذشته، زائران افغانستانی ،عراقی و... که کارت سبز و گذرنامه ندارند، بودند در این ساماندهی هیچ راهی برای حضور این عزیزان دیده نشده است. و سوالی که مطرح می شود این است که چرا برای حضور این افراد با وزارت کشور و کشور عراق برنامه ریزی انجام نشده است؟

از طرفی دیگر بحث های ثبت نام انفرادی و یا جمعی و همچنین تنظیم زمان دریافت ویزا و بلیط هواپیما برای زائرانی که قصد سفر هوایی دارند و یا هماهنگی کاروان ها و ثبت نام زائرین در آن از جمله مشکلات این طرح ثبت نام است که نشان دهنده عدم برنامه ریزی منسجم دولت برای این مسئله دارد.

مشکلاتی که توسط دولت بیشتر و بیشتر می شود

بیشتر مشکلات مردم در سال گذشته در عدم امکانات رفت و آمد در قبل و بعد مرز بود که با توجه به نظرات مردم انتظار می رفت درباره این مشکل تمهیدات خاصی اندیشیده شود.در هر صورت به نظر می رسد با این طرح عملا جز افزایش مشکلات زائران نتیجه ای دیگری نخواهد داشت.جا نیفتادن این طرح در میان مردم و عدم ثبت نام آنها می تواند عده زیادی از افراد را از این سفر برخلاف میل باطنیشان مایوس کند، که این مسئله در نهایت می تواند منجر به کاهش زائر و شورو اشتیاق مردم نسبت به سال گذشته شود که این مسئله بر خلاف نظر مردم و رهبری است.


البته تجربه سال گذشته نشان داده است که با وجود مشکلات فراوانی که در سال گذشته وجود داشت مردم از حضور در کربلا مایوس نشدند و اصرار آنها به منظور زیارت کربلا منجر به آزادی مرزها و حضور بی سابقه مردم در کربلای معلی شد که این احتمال هست که در سال جاری هم با وجود همه تمهیدات در نظر گرفته شده این اتفاق رخ دهد.

از این رو با توجه به شرایط فعلی کشور عراق و شرایط اقتصادی مردم ایران و مهاجرین، مسئولین با توجه به فرصت نسبتا اندکی که تا فرا رسیدن ایام اربعین دارند، در مرحله اول تمهیداتی بیندیشند تا امنیت زائران برای سفر تامین شود و در مرحله دوم نظم بیشتری در سفر زائران ایجاد شود تا مشکلی در اسکان و رفت و آمدها نداشته باشند.

از طرفی دیگر مشکل ارتباطی و عدم ارئه خدمات تلفن همراه در سال گذشته بیداد می کرد که این مسئله باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای زائران ایرانی شده بود.عدم اطلاع خانواده ها از زوار با گذشت چند روز از سفر و همچنین عدم هماهنگی میان زائران در کربلا به منظور یافتن یکدیگر از جمله مشکلات اساسی زائران به شمار می رفت.

در مرحله پایانی باید تمام تلاش مسئولین این باشد که تا جایی که در توانشان است، ریزترین مشکلات اقتصادی، شغلی و حتی جسمی زائران را حل کنند تا در نهایت حماسه پرشکوه تر از سال گذشته کهمد نظر رهبری و مردم است در اربعین سال جاری رقم بخورد.
منبع:فرهنگ نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدباقر
نگذارید با این کاغذ بازیها این حرکت عظیم کم رنگ شود نباید انتظار کسب سود مالی در این حرکت عظیم از سوی برخی صورت پذیرد
Iran, Islamic Republic of
انشالله این اتفاق بیفتد
شسطونک0915
دولت محترم میبینه جمعیت زیادی تو اربعین به زیارت میروند میخواد سر گردنه رو بگیره تا به نون و نوایی برسه امان از پول پرستی این جماعت!!!!!!!!!!!!!!
محمدحسین
آن مرد که عاشق واقعی اهل بیت بود رفت.
United Kingdom
اربعین و مراسم ان نیازی به دولتمردان اعتدال گه ائمه جماعات را مشکل دولت میداند و مجوز برای بی بی سی صادر میکند ندارد
همان کسی که با مدد و یاری او اربعین سال گذشته غوغایی در عالم برپا کرد امسال هم مدد خواهد کرد و با شکوه تر و غوغایی تر.
یاصاحب الزمان ادرکنا.
جهان!
نگرفتی سامانه بازی دولت برای چیه؟!
به کدخداشون قول دادن اربعین رو کنترل کنن!

مکروا و مکرالله...
Iran, Islamic Republic of
تو خواب ببینن
علی م
Iran, Islamic Republic of
دولت تدبیر و امیده دیگه
تدبیر برای سرکوب داخلی ها
امید برای خارجی ها!
Iran, Islamic Republic of
انصافا ا این دولت چه انتظاری دارید؟
Iran, Islamic Republic of
بیشتر مشکلات مردم در سال گذشته در عدم امکانات رفت و آمد در قبل و بعد مرز بود که با توجه به نظرات مردم انتظار می رفت درباره این مشکل تمهیدات خاصی اندیشیده شود.در هر صورت به نظر می رسد با این طرح عملا جز افزایش مشکلات زائران نتیجه ای دیگری نخواهد داشت.جا نیفتادن این طرح در میان مردم و عدم ثبت نام آنها می تواند عده زیادی از افراد را از این سفر برخلاف میل باطنیشان مایوس کند، که این مسئله در نهایت می تواند منجر به کاهش زائر و شورو اشتیاق مردم نسبت به سال گذشته شود که این مسئله بر خلاف نظر مردم و رهبری است....
من دیگه حرفی ندارم
Iran, Islamic Republic of
روحانی مچکریم!
Iran, Islamic Republic of
این همه داستان و آسمون ریسمون کردن نداشت که
Iran, Islamic Republic of
به دستور مقام معظم رهبری امر ساماندهی اربعین به بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت واگذار شده و کمیته ساماندهی نیز متشکل از حج و زیارت و سپاه و نیروی انتظامی، شورای امنیت ملی و ... هستش بحث ساماندهی از همان اربعین پارسال شروع شد اینکه الان این سایت رو در دسترس گذاشتند دلیل بر این این مسئله نیست که تازه به فکر مسئولین افتاده باشه!

ثبت نام در این سایت بیشتر جنبه آمارگیری و برنامه ریزی برای خدمات به زائران داره وگرنه روال همان روال سال گذشته است هرکس باید خودش بلیط زمینی یا هوایی بگیره به مرز بره و با گذر ویزا شده خارج بشه
عزيز دلم
اين سايت سال گذشته هم بوده . فقط در دسترس عموم نبوده و دفاتر خدمات زيارتي دسترسي داشتن
پس كار جديدي صورت نگرفته . كار جديد بعد يك سال چيه ؟ 15 گيت رسوندن به 96 گيت !
اطلاع رساني هم كه نميشه شكر خدا در مورد بقيه اقدامات
reza
شما دوباره بخون
ميگن كسي ثبت نام نكنه اجازه عبور نداره
يعني چي؟اكثر مردم في الوداعه ميرن
United States
اونایی که اربعین رفتن مدیریت ارباب رو در پذیرش و پذیرایی خیل عزارداران و زایران دیده اند! اگر نمیتوانیم گامی در جهت تسهیل تردد زایرین برداریم حداقل با این کاغذ بازیها و پیچیده کردن مراحل سفر در این مسیر سنگ اندازی نکنیم!
حسین
واقعا معلوم نیست چرا برای یک حرکت خود جوش عظبم حسینی روز اربعین که مردم حاضرند تمام سختیها را به جان بخرند و این مراسم را زنده نگه دارند محدودیت ایجاد می کنند آن هم بعد از یک سال سامانه پردردسر به شرط معرفی کاروان و ایجاد گروه مطزح می کنند آیا اینگونه می شود شعائر دینی را حفظ کرد فاین تذهبون
جالبه كه ميگن رايگانه ولي وقتي مراحل رو طي مي كني در سامانه بايد هر نفر 5000 تومان و 40 دلار پرداخت كني !!!!!!!!!!!!!!!!
اجركم عندالله
United States
من خییییلی دوس دارم برم میدونم شماهاهم دوس دارید....انشالله باهم میرویم کربلا
محسن
اونایی که پارسال باکارت ملی رفتن مثبت بدن
یاحسین
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای جهان نیوز متأسفام!
دولت تدبیر امسال هم پیاده روی اربعین را جدی نگرفته است!!
دولت تدبیر او امید هیچ چیز را جدی نگرفته!
مصطفوی
Iran, Islamic Republic of
به جای این که به فکر ساماندهی و ارائه خدمات ایاب و ذهاب مردم و خدمات رفاهی بین مرزی باشند به فکر ثبت نام و پول گرفتن از مردم هستند!!
عجبا دولتی که در دادن بخش خیلی کوچکی از حق مردم ابراز نگرانی و دچار عذاب الیم می شود بیشتر از این انتظار نیست.
این دوستان فکر می کنند ما یک مشت بی سواد و... بودیم که منتظر بودیم چند تا ارباب بیایند و اربابی کنند!!
دولت پولارا!!
صبور
Iran, Islamic Republic of
سلام : هر جا سازمان حج وارد میدان شد ، کار خراب شده است . من در این مدت چند سال که اربعین به صورت عادی می رفتم . معنی سفر را فهمیدم . جدا ، جدا ، از مقام معظم رهبری می خواهم دستور دهند که سازمان حج دخالت نکند ، چون فقط به فکر مسائل مادی و اعزام انبوه همکاران خودش می باشد و در آخر هم کاری نخواهند کرد .
باید قبول کرد در این تجمع میلیونی مردم عراق با همکاری مردم ایران خودشان بلد هستند که چگونه مدیریت کنند . موفق باشید
بسم رب الحسین روحی فداه
سلام به شما و همه ی هموطنان عزیزم
اما بعد!!
اولا اگر سال گذشته نگاه کنیم ؛در همین دولت فعلی زائرین محترم آقا وسید ما اباعبدالله الحسین روحی فداه به زیارت مولایمان رفتند!!پس لطفا مسئله رو سیاسی نکنید و هیچ ربطی به عشق کسی ندره ..
اینجا ایران اسلامی هست و همه خادمان نظام با هر گرایشی سیاسی که دارند نوکر و نوکر زاده سید شهدا روحی فداه هستند ..حتی اگر اشتباهاتی رو داشته باشند..
اما در مورد مسئله ی پیاده روی امسال به نظر میرسه باید مسئله و مسائل امنیتی پیش رو باشه که دولت داره اون رو از مردم عزیز ایران اسلامی و ولایتمدار می پوشونه ..چون همانطور که در خبرها زیاد این روزها می خوانیم خوب نقاطی رو کلا برای ایرانی های بزرگ دارند ناامن می کنند و این رو از باید در نظر داشته باشیم بلاخره دولت هر اتفاقی که برای مردم عزیزمان رخ بده ؛چون حکومت اسلامی است ؛باید جواب گو باشد و به نظر می رسه که باید با عینکی قوی تر به این مسئله نگاه کنیم و بد بینی ها رو جدا دور بریزیم ...همین طور که الان مطلع هستید در کویت ؛اتباع ما دچار مشکل شدند ...در مرز ترکیه همین طور ...و به خاطر جو نا آرامی که در عراق و مرزهای مشترکش با ما وجود داره؛تخمین و براورد تمام حاشیه ها و متنهای مسائل امنیتی و حفاظتی ؛جای دوری نمیره ...و به نظرم اگر ما همدلی را درست فهم و درک کرده باشیم ؛این نیز جزو لاینفک این مورد می تونه باشه ...بلاخره رئیس محترم جمهور هرچند که بنده نوعی در مسائل سیاسی با ایشان شاید هم نظر نباشم ؛اما این رو باید عرض کنم در مسائل امنیتی اشراف دارند و ید طولانی هم دارند که به عنوان چشم رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله تعالی می باشند ...از ریاستشان در امنیت ملی کشورو جاهای دیگر که دوستان کماکان مطلع هستند ...و نمی شه گفت که ایشان بی گدار عمل خواهند کرد !!چون کسی که به امور امنیتی و فرا منطقه ای واقف هست ؛با دیدی کیزانه نگاه می کند و کاملا همه چیز را مورد رصد قرار می دهد
....خلاصه سخت کوتاه ؛ان شاالله روی انصاف بنویسم و پژوشگرانه خبر تهیه نمائیم ..ان شاالله
اللهم عجل لولیک الفرج
لبیک یا حسین جان ...لک لبیک ....
شیطونک0915
و ید طولانی هم دارند که به عنوان چشم رهبر فرزانه انقلاب حفظه الله تعالی می باشند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اصلا موافق نیستم ایشون بعضی وقتا میزنه جاده خاکی!!!
alireza
Romania
در قسمتی از سامانه قید شده که تردد زائران انفرادی از مرز زمینی ممنوع است !!! و تا اونو تایید نکنی نمیتونی وارد سامانه بشی . خب سازمان حج واقعا تکلیف خودشو روشن کنه چی رو میخواد ساماندهی و مدیریت کنه !!!! کمتر از سه ماه به اربعین مونده و حضرات تازه میخوان آمار ما روبگیرن اگه میخوان تسهیلاتی برقرار کنن خب بکنن آمار پارسال مشخصه امسال هم قطعا اگه امسال این مسئولین اذیت نکنن قطعا بیشتر میشه پس آقایون بجای سامانه بازی و سرکار گذاشتن خودشون و ملت کارو شروع کنن که خیلی دیره !!! سه تا مرز پارسال برای تردد بود که بجز مهران اکثرا دو مرز دیگه بسته بود اصلا بازهم باشه واقعا امکاناتش برای موندن و انتظار زائران اصلا اسف باره مسئولین یه زحمتی بکشن اگه خیلی دلسوزن پایانه شلمچه و چزابه رو تجهیز کنن و مسیر ترانسفر و پارکینگ زائرا رو بهبود ببخشن
سازمان حج، کیسه دوخته والسلام!
از دولتی که رئیسش سال گذشته حتی یک کلمه از اربعین حرفی نزد توقعی بیش از این نیست.
اینا اصلا اعتقادی به این راهپیمایی عظیم و میلیونی شیعه دارند...
امین
به نام خدا
با سلام
طرح موضوع خوبی بود. امسال توفیق داشتم درر این مراسم عظیم حضور یابم. بسیار جای تاسف دارد که چرا برای این حرکت لازم و عظیم از عناصر جهادی استفاده نمی شود چرا که کار با روال اداری یقیننا پیش نخواهد رفت. چیزی که امسال شاهد ان بودیم. بی تدبیری در ساماندهی مرز مهران، و عبور زائران از این مرز بسیار تاسف آور بود.
همچنین عدم برنامه ریزی در انتقال زوار از مقابل مرز به نقاط داخل شهر مهران در هنگام مراجعت از عراق، در حالی که زائر بسیار خسته است ، پس از ورود تازه باید مسافت چند کیلومتری را بدنبال یافتن اتوبوس های شرکت واحد پیاده طی می کرد. اینکه در عراق هم ایران می بایست با ارائه سازو کارهائی هموطنان خود را از لحاظ جابجائی مورد حمایت قرار می داد، خود جای بحث دارد.
امید است این مقوله به گونه ای در رسانه های طرح شود تا مسئولین را به حرکتی جهادی وادارد.
انشائ الله
موفق باشید