دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱
۴
جهان نیوز بررسی می کند؛

مبارزه با فساد، برنامه حیدر العبادی در برابر نقشه آمریکایی/ آینده اصلاحات در عراق چگونه خواهد بود؟

پنجشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 439726
فساد گسترده در عراق ریشه در نوع برخی مناصب و ساختارهای نامناسب دولتی دارد. اما امروز مبارزه با فساد در این کشور به عنوان یک خواست عمومی مطرح شده که اینک مراجع عظام تقلید در عراق و به خصوص آیت الله سیستانی نیز این مطالبه را مورد تایید و حمایت قرار داده اند.
مبارزه با فساد، برنامه حیدر العبادی در برابر نقشه آمریکایی/ آینده اصلاحات در عراق چگونه خواهد بود؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ چند هفته قبل مردم عراق به علت ضعف شدید خدمات و همچنین درخواست برای مبارزه با فساد برخی مسؤولین، اعتراضات مسالمت آمیزی را در شهرهای مختلف این کشور برگزار کردند.

فساد گسترده در عراق ریشه در نوع برخی مناصب و ساختارهای نامناسب دولتی دارد. اما امروز مبارزه با فساد در این کشور به عنوان یک خواست عمومی مطرح شده که اینک مراجع عظام تقلید در عراق و به خصوص آیت الله سیستانی نیز این مطالبه را مورد تایید و حمایت قرار داده اند.

حیدرالعبادی نخست وزیر عراق نیز در پاسخ به مردم، چند روز قبل لایحه ۷ بندی را در زمینه مبارزه با فساد و ویژه‌خواری در عراق مطرح کرد و با تصویب هیأت دولت دو روز بعد به تصویب پارلمان رساند.

طبق این لایحه که با پشتیبانی قوی مرجعیت و مردم همراه شده است، مناصب معاونان نخست‌وزیری و رئیس‌جمهوری حذف شدند و محافظین شخصی مسئولان که بنا به گفته العبادی برخی از آن‌ها تا ۹۰۰ محافظ شخصی نیز داشتند، از کار برکنار شده و به وزارت دفاع معرفی شدند.

در ادامه این اصلاحات همچنین قرار است تعدیلاتی در کابینه این کشور و حذف برخی وزراتخانه‌ها و معاونت‌ها و تعداد کرسی‌های دولت از ۳۳ به ۲۲ انجام شود. بر این اساس ۴ وزارتخانه حقوق بشر، امور زنان، امور استان‌ها و نمایندگان و وزارت دولت منحل می‌شوند. از سوی دیگر وزارت علوم و تکنولوژی با وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی ادغام می‌شود. همچنین وزارت بهداشت با وزارت طبیعت و از سوی دیگر وزارت شهرداری‌ها با وزارت بازسازی باهم ادغام شدند. نخست وزیر عراق، وزارت گردشگری و آثار باستانی را نیز با وزارت فرهنگ ادغام کرد.

این در حالی است که هم‌زمان با طرح ۷ ماده‌ای حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق مبنی بر مبارزه با فساد و اصلاح ساختارهای حکومتی گمانه زنی های مختلفی درباره آینده این طرح از هم اکنون مطرح شده است.

موج شدید رسانه ای در عراق و منطقه علیه این اصلاحات آغاز شده و گروه های مختلفی سیاسی در عراق که منافع آنها به خطر افتاده تلاش می کنند که این اصلاحات را در همان آغاز راه دچار چالش و مشکل کنند.

البته در این سنگ اندازی ها ردپای برخی کشورهای عربی و آمریکا نیز دیده می شود. هم اینکه یکی از مقامات نظامی آمریکا در آغاز این اصلاحات از احتمال تجزیه عراق سخن می گوید، به تنهایی کفایت می کند که نشان دهد آمریکایی ها چه نظری درباره اصلاحات حیدرالعبادی دارند.

اصلاحات حیدر العبادی دقیقا سهم خواهی های غیرمنطقی قومی و مذهبی را در ساختار حاکمیت هدف قرار داده و دقیقا می تواند در صورت موفقیت، عراق را از تجزیه ای که هر از چندگاهی آمریکایی ها از ان سخن می گویند نجات بدهد. زیرا ساختار برای مناصب را در اختیار شایستگان قرار می دهد و زمینه سوءاستفاده های قومی و مذهبی را که می تواند سبب واگرایی در این کشور بشود از بین می برد.

آمریکایی ها پس از اشغال عراق با تمرکز بر ایجاد ساختاری که در آن همواره راه را برای درگیری های مذهبی و قومی باز می‌گذارد تلاش کردند که همواره ظرفیت اجرایی شدن طرح تجزیه کشوری مانند عراق را آماده داشته باشند. اینک اصلاحات حیدر العبادی تلاش می کند چنین ظرفیت های مخربی را برای تجزیه سرزمینی عراق مورد هدف قرار بدهد.

در همین حال از آنجایی که اصلاحات در عراق با پشتوانه مردمی و مرجعیت آغاز شده است می توان به آینده آن امیدوار بود. حیدر العبادی اگر مردم و مرجعیت را به عنوان پشتوانه این طرح بتواند حفظ کند، قطعا در راه رسیدن به اهداف اصلاحات موفق خواهد بود. تجربه نظامی مبارزه با داعش با پشتوانه مردم و مرجعیت این چشم انداز را در عراق ایجاد کرده است که در زمینه فساد اقتصادی و سیاسی نیز می توان موفقیت های خوبی کسب کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیدوارم در کارش موفق بشه!
هر جا رد پایی از استکبار هست، فساد و بی عدالتی هم دیده میشه. اگر بتونه این کار رو بکنه، با توجه به غنی بودن عراق، میتونه تبدیل به یه کشور خیلی قوی بشه.
آمریکا این کار رو تحمل نمیکنه! تجزیه عراق جلو میفته!
کردها و سنی های تکفیری پای کار میان؟!