چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۵
۲
«خانه‌تکانی بزرگ» در عراق؛

رهایی از «اختاپوس دموکراسی آمریکایی» با طرح العبادی/ پیروزی بزرگتر ازسقوط‌صدام درانتظارعراق

پنجشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 438469
حرکت نخست وزیر عراق از دید بسیاری از صاحب‌نظران حرکت در میدان بزرگ مین محسوب می شود اما در صورت موفقیت می‌تواند خالق پیروزی به مراتب بزرگتر از سقوط دیکتاتوری صدام حسین باشد، اقدامی که ممکن است عراقی ها را برای همیشه حاکم بر تمامیت ارضی خود کند.
رهایی از «اختاپوس دموکراسی آمریکایی» با طرح العبادی/ پیروزی بزرگتر ازسقوط‌صدام درانتظارعراق
گروه بین الملل جهان نيوز-سید عماد حسینی: «... بعد از ۹۰ دقیقه پرواز به فرودگاه نظامی امان اردن رسیدم وهمانجا با همسرم فرانسی تماس گرفتم وبه اوگفتم آزاد شدم وسالم به وطن باز می گردم...». این آخرین جمله کتاب خاطرات «پل بریمر» فرماندار نظامی آمریکا در عراق بود، دوره ای که در آن بیش از ۲۰ میلیارد دلار دارایی ملت عراق را چپاول و سنگ بنایی را در این کشور گذاشت که تا با امروز مردم عراق از آن رنج می برند و از هر سو یکی از بازوهای این اختاپوس مهیب و۱۲ ساله گردن این مردم را می فشارد.

بعد از نا امنی، جنگ های طایفه ای، سقوط بیش از یک سوم عراق به دست گروه داعش و تلاش مستمر دولت این کشور برای مقابله با آنها و بازپس گیری مناطق از دست رفته ، فساد اداری و مالی در کشور به سطحی رسید که مردم را به ستوه آورده وبه خیابان‌ها سرازیر کرد.

اگر چه مردم عراق مشکلات جنگ طایفه‌ای را تاب آورده، در برابر تروریسم وانفجارهای تروریستی گروه های بعثی - سلفی ـ آمریکایی مقاومت کردند و برای ازادی بیش از یک سوم از کشورشان که به اشغال داعش افتاده کمر همت بستند، اما نمی توانند جان کندن اعضای خانواده خود را آنهم به علت اقداماتی که شماری از افرادی که در چارچوب دمکراسی آمریکایی خود را به قدرت رسانده و بر آن تکیه زده اند، تاب بیاورند.

به هر شکل سنگ بنایی که آمریکا از سال ۲۰۰۳ آنرا بنا نهاد، فازهای بعدی آن توسط ایادی اش در عراق در حال انجام است. هرچند دولت های متوالی عراق برای نابودی ان از هیچ کوششی فروگذار نکردند لیکن شرایط امروز عراق که دشمنی چون تروریسم با حمایت های غربی را پیش روی خود دارند ادامه مسیر مبارزه با آن را با تنی رنجور از فساد و ناملایمات ناممکن نموده و ضرورت جراحی این غده را غیر قابل اجتناب کرده است.

برای کشور نفت خیزی همچون عراق آنهم بعد از بیش از یک دهه ونیم خروج از زیر یوغ دیکتاتوری صدام گسترش روز افزون فقر و نبود خدمات زیر بنایی جای پرسش‌های بسیاری دارد.

بر اساس گزارش های رسمی دولت عراق، ۴۶۰۰ پروژه صوری که ردیف بودجه ای برای آنها در بودجه سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) قرار داده شده بود و اصلا خبری از اجرای آن نیست ، برای کمیسیون شفافیت عراق محرز شده است که در این میان ردپای تعداد زیادی از مسئولین عراقی که از دوره حاکمیت آمریکایی ها بر عراق روی کار آمده وبا حمایت آمریکایی و منطقه‌ای بر سر کار خود باقی مانده اند در این قرار دادها به وضوح به چشم می خورد .

در گزارش های منتشر شده صرفا طی سال ۲۰۱۴ میلادی افرادی که اتفاقا از حمایت چند کشور منطقه‌ای حامی داعش هم بهره‌مند هستند ۲۲۸ میلیارد دینار عراق معادل ۱۸۹ میلیون دلار را از خزانه کشور به چپاول برده اند.

به گفته حاکم الزاملی رئیس کمیسیون امنیت ودفاع پارلمان عراق دولت آمریکا از سا ل۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۴ عراق را مجبور به امضای قراردادهای به ارزش ۱۴۹ میلیادر دلار برای خرید سلاح ومهمات کرده است، قراردادهایی که اکثر آنها اجرایی نشدند در حالیکه عراق تمامی مبالغ مذکور در آنها را به طور کامل به طرف آمریکایی پرداخت کرده است.

به اعتقاد دکتر علی الراوی رئیس دانشکده مدیریت واقتصاد دانشگاه بغداد بعد از سال ۲۰۰۳ کاخ سفید ساختاری را در عراق بنا نهاده که جز دولت فساد توصیف دیگری نمی توان برای آن یافت.

الراوی در گفتگو با روزنامه العربی الجدید تاکید کرد که این فساد از اختفای چند ده میلیارد دلار برای بازسازی عراق کلید خورد تا به امروز هم ادامه دارد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه ، زیر ساخت های فسادی که دولت امریکا در عراق ایجاد کرده باعث شد تا کل این ساختار وحتی حرکت احزاب این کشور هم خواسته یا ناخواسته در راستای تشدید شرایط فساد بزرگ در کشور قرار بگیرد.

به گفته کارشناسان، اشغالگران آمریکایی برای مخفی نگه داشتن برنامه های خود در ادامه چپاول منابع و ثروت های عراق راهکار گسترش فساد را در این کشور در دستور کار قرار دادند زیرا بهترین مکان برای پنهان کردن درخت این چپاول قرار دادن آن در جنگلی از فساد و ناکارآمدی دولتی است .

تظاهرات گسترده مردم عراق، پاسخ مثبت مرجعیت به آن، اعلام نقشه راه اصلاحات دولت حیدر العبادی و تایید آن توسط پارلمان این کشور ثابت می کند امروز مردم و دولت عراق عزم خود برای رهایی از این غده سرطانی که سرتاسر جسمشان را در بر گرفته جزم کرده است و گرچه میدان بزرگ مین و راه بسیار سختی در پیش روی خود دارد و ممکن است برخی از بافت‌های سالم این جسم نیز قربانی این اقدام بزرگ شوند اما به طور حتم در صورت موفقیت می‌تواند خالق پیروزی به مراتب بزرگتر از سقوط دیکتاتوری صدام حسین باشد، اقدامی که ممکن است دروازه بازگشت تمامیت ارضی این کشور نیز لقب گیرد.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احسنت
هر چه سریعتر این کار رو بکنن که مثل دوران به اصطلاح سازندگی ما گرفتار نشن
مهدوی
خداکند به نتیجه برسند و ما هم که سالها مردم انقلابی ومومن مان در سیبل انتقام گیری شبکه های پیچیده ماسونی صهیونیستی ومترف که اکثر دهلیز های بوروکراسی را اشغال کرده اند گرفتار هستند را نجات دهد مردم انقلابی که با هر بار تجدید بیعتشان با ولایت باید منتظر کینه توزی وانتقام گیری این شبکه بهم تنیده شده در داخل سه قوه باشند مردم عراق هم همینگونه تاوان پس میدادند ومیدهند