سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
۱

جان کری بعد از مذاکرات از چه می ترسد؟

چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 434515
کمتر از يک هفته پس از توافق ، شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه اي تازه با هدف لغو تحريم هاي ايران را با ۱۵ راي موافق و بدون راي مخالف از تصويب گذراند.تصويب اين قطعنامه ، مهمترين موضوعي است که طي ۲روزگذشته در مرکز توجه مقامات سياسي و رسانه ها قرار گرفته است.
به گزارش جهان به نقل از خراسان، رئيس جمهور آمريکا در واکنش به تصويب قطعنامه ابراز اميدواري کرد که اعضاي کنگره نيز به اين اجماع گسترده جهاني توجه نشان دهند.

روساي جمهور چين و آمريکا نيز در گفت و گوي خود بر آمادگي خود به منظور همکاري و انجام کار مشترک در خصوص اجرايي شدن توافقنامه هسته اي ايران و کشورهاي ۱+۵ تاکيد کردند.

در اين زمينه، پايگاه خبري هيل از خشم بسياري از نمايندگان کنگره آمريکا از تصويب توافق هسته اي ايران در شوراي امنيت خبر داده است.

با وجود اين، وزير خارجه آمريکا بار ديگر به حمايت از توافق هسته اي و قطعنامه مربوط به آن پرداخته است.

وزير خارجه آلمان هم قطعنامه شوراي امنيت را گامي مهم در اجراي توافق وين دانسته است.

به گزارش تابناک،به نوشته سايت هيل، حمايت شوراي امنيت از توافق هسته اي ايران سبب خشم نمايندگان دو حزب دموکرات و جمهوري خواه آمريکا شده است.

نمايندگان جمهوري خواه در پي تأييد توافق هسته اي ايران از سوي همه ۱۵ عضو شوراي امنيت، اعلام کردند کاخ سفيد با کسب حمايت بين المللي از توافق هسته اي ايران تلاش کرده، کنگره را تحت فشار قرار دهد.

برخي نمايندگان دموکرات نيز از اين تصميم دولت آمريکا انتقاد کرده اند.

کري: کنگره توافق را رد کند، تمام اعتبار آمريکا از بين مي رود

اما جان کري وزير امور خارجه آمريکا در گفتگو با راديو ان پي آر آمريکا تاکيد کرد که اگر کنگره در تأييد توافق هسته اي با اين کشور ناکام بماند، نتايج فاجعه بار خواهد بود:«من به شما مي گويم، آمريکا تمام اعتبار خود را از دست خواهد داد.

ما شانسي براي موفقيت نخواهيم داشت. و اگر سپس تصميم بگيريم که از گزينه نظامي استفاده کنيم (پس از يک توافق ناکام) آيا شما باور داريد که سازمان ملل با ما همسو باشد؟ آيا شما فکر مي کنيد که همکاران اروپايي از ما حمايت خواهند کرد؟ مطمئنا خير».

کري گفت که ايران از ناکامي توافق به عنوان بهانه اي براي غني سازي اورانيوم استفاده خواهد کرد: «(شکست توافق) تمسخرآميز خواهد بود و ايران غني سازي خود را آغاز خواهد کرد و ادعا مي کند که اين حقي است که تنها در شرايط مذاکرات از آن دست کشيديم، اما به خاطر اينکه مذاکرات به نتيجه اي نرسيده اند، آن ها به دنبال از سرگيري حق خود مي روند».

کري در ادامه با اشاره به بيانات رهبر انقلاب اظهار کرد: در اين صورت رهبري ايران خواهد گفت گفتم که نمي توانيد به غرب اعتماد کنيد.

گفته بودم که نمي توانيد با آنها مذاکره کنيد. آنها به شما دروغ خواهند گفت و تقلب خواهند کرد.

آنها همين هستند.

ما را نااميد کردند و کنگره از مذاکرات کناره گيري کرد.

آنها ۵۳۵ وزير خارجه دارند اما هيچکس براي مذاکره وجود ندارد.

وي همچنين مدعي شد سخنان اخير رهبر ايران مبني بر حمايت از متحدان خود در منطقه نگران کننده است.

واکنش تل آويو به قطعنامه شوراي امنيت

همزمان، به نوشته آسوشيتدپرس؛ نماينده رژيم صهيونيستي در سازمان ملل نيز ضمن انتقاد از تصويب قطعنامه مذکور، توافق هسته اي ايران را براي تمام جهان خطرناک دانسته است.

نخست وزير رژيم صهيونيستي نيز در واکنش به تصويب قطعنامه شوراي امنيت درباره توافق هسته اي ايران گفت تا زمان راي کنگره به توافق ايران اين مسئله حل نشده باقي است.

به گزارش تسنيم،نتانياهو گفت:« افرادي هستند که مي گويند: اين توافق به تحريم هاي ايران پايان مي دهد با اين حال اين درست نيست زيرا اين توافق بخشي از تحريم ها را لغو مي کند اما تحريم هاي کنگره آمريکا برضد ايران را لغو نمي کند و بايد به خاطر داشت که حجم اقتصاد آمريکا پنجاه برابر اقتصاد ايران است، بنابراين کشورها و شرکت ها بايد اين مسئله را مد نظر قرار دهند که بين ايران دو درصدي يا آمريکاي ۹۸ درصد، يکي را انتخاب کنند».

حمايت ۶۰ نفر از سران امنيت ملي آمريکا از توافق

همزمان با لابي گسترده کاخ سفيد در کنگره براي جلب حمايت قانونگذاران آمريکايي از توافق با ايران، حدود ۶۰ نفر از سران ارشد امنيت ملي آمريکا نيز از توافق وين حمايت کردند.

به گزارش تسنيم،اين نامه توسط گروهي از جمهوري خواهان و دموکرات ها و از جمله «مادلين آلبرايت» وزير سابق اسبق آمريکا، «زبيگنيو برژينسکي» و «برت اسکوکرافت» مشاوران سابق امنيت ملي دولت واشنگتن و «ميشل فلورنوي» از مقامات دفاعي سابق آمريکا و «توماس پيکرينگ» سفير سابق آمريکا در اسرائيل، روسيه، هند و سازمان ملل امضا شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نظر ی
Romania
این جنگ زرگری است. قطعا گنگره قطعنامه را تایید میکند