شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۷۸

ظریف: به آمریکا اعتراض می‌کنیم

اکثریت یا تمامی خطوط قرمز هسته‌ای را رعایت کرده‌ایم
سه شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 434309
ظریف در پاسخ به سوال نمایندگان درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت بیش از ۱۰ سال بوده و ۵ سال به آن افزوده شود، گفت: "به حرف‌هایی که زده شده اعتراض کرده‌ایم و پیگیری خواهیم کرد. قطعنامه کاملا صریح است و نظارت شورای امنیت بر برنامه هسته‌ای ایران طی ده سال پایان خواهد یافت."
ظریف: به آمریکا اعتراض می‌کنیم
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، "محمد جواد ظریف"، وزیر امور خارجه ایران با حضور در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارشی را درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در وین را به مجلس ارائه کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: "یک هفته پیش در چنین روزی توافقی بین ایران و شش کشور به ظاهر قدرتمند جهان به ثبت رسید. طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران به شکست انجامید."

وی افزود: "به اعتراف دوست و دشمن آنچه در این میان به اثبات رسید عزت، خودباوری، اقتدار و سربلندی توام با حکمت مردم ایران و رهبر فرزانه‌مان بود."

ظریف گفت این توافق به آمریکا ثابت کرد که به تعبیر مقام معظم رهبری باید تسلیم ایران را به خواب ببیند.

وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر تأکید کرد که این مذاکرات به شش کشور به ظاهر بزرگ و همچنین نماینده عالی اتحادیه اروپا ثابت شد که ایرانی را هرگر نباید تهدید کرد.

وی افزود این توافق "روشن کرد که غنی‌سازی ما و تحقیق توسعه مربوط با آن و اصولا هیچ یک از زیرساخت‌های هسته‌ای ما هیچگاه تعطیل نخواهد شد. روشن شد که برنامه موشکی ما به هیچ کس ارتباطی ندارد."

ظریف خطاب به نمایندگان مجلس گفت: "هیچگاه رژیم صهیونیستی هیچگاه تا به این حد منزوی نبوده است."

وزیر امور خارجه در ادامه متن کامل برنامه جامع اقدام مشترک را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

وی در ادامه افزود که توافق هسته‌ای را می‌توان در سطوح مختلف بررسی کرد. "ولی از هر سطحی که تحلیل می‌کنیم نباید فراموش کنیم که هر توافقی به هر حال یک بده بستان است. هر طرف از بخشی از خواسته‌های خود به نفع بخش مهمتری از خواسته‌های خود صرفنظر می‌کند."

وزیر امور خارجه در ادامه افزود اهداف کلیدی ایران که برای رسیدن به آنها پافشاری کرده‌ایم و "حفظ عزت و اقتدار ایران، تثبیت برنامه هسته‌ای بالاخص آب سنگین و فردو و شناسایی بین‌المللی آنها و پایان دادن تحریم‌ها و شش قطعنامه شورای امنیت تحت فصل هفت."

"برای طرف مقابل خواسته کلیدی این بود که از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای از طریق محدودیت‌ها و نظارت‌ها اطمینان حاصل کند. آنچه برای طرف مقابل بدست آمده بر خلاف ادعاها تحصیل حاصل است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های شرعی و اسلامی که در فتوای مقام معظم رهبری متبول شده است هیچگاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده است."

وی بزرگترین دستاورد ایران مهر تایید غنی‌سازی شورای امنیت بر برنامه غنی‌سازی ایران است که اصولا در تاریخ هفتاد ساله این شورا بی‌سابقه است.

وزیر امور خارجه تأکید کرد شورای امنیت نه تنها غنی‌سازی را به عنوان برنامه‌ای مشروع و قانونی برشمرد بلکه همه کشورها را تشویق کرد که در این حوزه با ایران همکاری کنند. "از آن مهمتر اینکه آینده اقتصادی و تجاری برنامه غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخت."

وی گفت: "ستانده دیگر آن که همه تحریم‌های شورای امنیت، آمریکا و اروپا که درحوزه برنامه هسته‌ای اعمال شده اند به صورت یکجا در روز اجرا و بقیه تحریم‌ها که به صورت محدود بر جای مانده‌اند طی چند سال برداشته خواهند شد."

ظریف گفت: "ما هیچگاه ادعا نمی‌کنیم که بر نامه جامع اقدام مشترک کاملا به نفع ایران است. مذاکره یک بده بستان است. مسلما ما انعطاف‌ها و نرمش‌هایی داشته‌ایم اما این انعطاف‌ها به صورت برنامه‌مند انجام شده‌اند.... اما همه می‌دانند که آنچه مهم است نتیجه نهایی بوده و دستی است که در پایان به علامت پیروزی به بالا می‌رود."

وی گفت: "امروز در دنیا هیچکس نمی‌گوید که ایران تسلیم است، اگر صحبت از تسلیم است تسلیم قدرت‌های بزرگ در برابر این مردم است."

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح موضوع تحریم‌ها پرداخت. "تحریم‌های اقتصادی و مالی در حوزه ‌های مالی، نفتی، بیمه و حمل و نقل و کشتی‌رانی و بانکی در ابتدای توافق به صورت کامل لغو و متوقف می‌شود. تحریم‌ تحصیل دانشجویان ایران در حوزه رشته‌های هسته‌ای به طور کامل لغو خواهد شد. برای اولین بار پس از سه دهه تحریم‌ غیرعادلانه ممنوعیت هواپیماهای مسافربری مرتفع خواهد شد. ده‌ها میلیارد دلار از درآمدهای نفتی و سایر در آمدهای ایران که در چن د سال گذشته به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا در خارجه از کشور مسدود شده است به خزانه کشور بازر می گردد. محدودیت فروش نفت ایران منتفی مشی‌شود."

وی افزود: "بانک مرکزی، کشتیرانی، شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه ایران ایر و سایر بانک‌ها و در مجموع هشتصد شخصیت حقوقی و حقیقی ایران از شمول تحریم‌ها خارجه خواهند شد."

"آمریکا و اروپا متعهد شدند از اعمال تحریم‌های هسته‌ای مجددد علیه ایران و اعمال تحریم‌های گذشته به بهانه‌های جدید خودداری کنند."

"بر اساس برجام روز گذشته کلیه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران لغو شد و تنها برخی محدودیت‌ها طی یک سند ضمیمه قطعنامه اعمال شد که نه تنها در مقایسه با تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ناچیز است بلکه بخشی از توافق برجام نبوده و رعایت نکردن آنها به معنای لغو برجام نیست. "

"همچنین تحریم شدید تسلیحاتی ایران لغو و با برخی محدودیت‌ها جایگزین شد. به صورتی که واردات اقلام دفاعی به صورت موردی مجاز است. این مورد نیز ضمیمه قطعنامه است و رعایت نکردن آن به معنای نقض برجام نیست."

وزیر امور خارجه تأکید کرد که "شاخصه یک توافق خوب از نظر ما رعایت چارچوب‌ها و خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری است."

"امروز می‌توان خدمت شما گزارش دهم همانطور که پیشتر خدمت مقام معظم رهبری عرض کرده‌ام در حد توان اکثریت این خطوط قرمز و یا تمامی آنها را رعایت کرده‌ایم."

"پیش از شروع اقدامات ایران پیش از آنکه پیچ و مهره‌ای باز شود طرف‌های آمریکایی و اروپایی تحریم‌های خود را به صورت قانونی لغو خواهند کرد و اثربخشی آنها همزمان با اقدامات ایران انجام خواهد شد."

ظریف در رابطه با خط قرمز رعایت امنیت و حرمت اماکن هسته‌ای و دانشمندان گفت "به گونه‌ای اقدام شده است که تمامی ملاحظات ایران رعایت خواهد شد. در آینده نیز همه نظارت ها بر طبق روشت‌های معمول بین‌الملی در قالب پروتکل الحاقی خواهد بود."

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به تشریح چگونگی حفظ خطوط قرمز کشورمان در حوزه تأسیسات هسته‌ای فردو، رآکتور اراک و مواد غنی‌شده پرداخت. "برخلاف خواسته و اصرار دائمی طرف مقابل هیچ یک از سانتریفیوژ‌ها و زیرساخت‌های آنها از کشور خارج و یا منهدم نمی‌شوند و قلب رآکتور اراک نیز پس از خروج در داخل کشور نگهداری خواهد شد."

وی در ادامه تأکید کرد که بر اساس قطعنامه جدید شورای امنیت محدودیت برنامه موشک‌های بالستیک ایران تنها شامل موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای است.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: "این نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری با مذاکره و بدون جنگ و تسلیم و بدون اجرای الزامات شش قطعنامه قبلی از تحریم‌های شورای امنیت خارج می‌شود... همانطور که در بند هفت مقدمه قطعنامه آمده است این قطعنامه نمایانگر یک تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت در قبال ایران است."

وی همچنین تأکید کرد برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت است که کشوری که قطعنامه درباره آن صادر می‌شود، خود طرف مشورت قرار می‌گیرد.

وزیر امور خارجه افزود: "با ضمیمه شدن برجام به قطعنامه شورای امنیت، شورای امنیت برنامه هسته‌ای ایران و غنی‌سازی را بر خلاف قطعنامه‌های سابق خود می‌پذیرد."

"به صراحت برجام بین مفاد قطعنامه و مفاد برجام تفکیک شده و قطعنامه را جزوی از برجام نمی‌داند و لذا نقض احتمالی قطعنامه را نقض برجام نمی‌داند. "

"تمام قابلیت‌های امنیتی و دفاعی ایران حفظ خواهد شد و سیاست‌های منطقه‌ای کشور دچار تغییر نشده و ما به حمایت از متحدین‌مان باری مبارزه با افراط و تروریسم ادامه خواهیم داد."

وزیر امور خارجه درباره موضوع بازگشت‌پذیری تحریم‌های ضد ایرانی که در قطعنامه جدید شورای امنیت به آن پرداخته شده است گفت: "بازگشت پذیری صرفا در قطعنامه مطرح نشده و موضوع بازگشت پذیری یکی از موضوعات برجام است که در دو صفحه برجام آمده و یک وضعیت دو طرفه است که جمهوری اسلامی نیز می تواند از آن بهره‌مند باشد. البته چون قطعنامه‌ها در رابطه با تحریم ها صادر شده‌اند به ناچار در قطعنامه‌ بازگشت‌پذیری در رابطه با تحریم‌ها مطرح شده‌اند."

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: "آنچه بدست آمده تنها حاصل کار گروه مذاکره کننده نیست. این توافق نتیجه و تجلی عزت و اقتدار ملی است."

ظریف در پاسخ به سوال نمایندگان درباره اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت بیش از ۱۰ سال بوده و ۵ سال به آن افزوده شود، گفت: "به حرف‌هایی که زده شده اعتراض کرده‌ایم و پیگیری خواهیم کرد. قطعنامه کاملا صریح است و نظارت شورای امنیت بر برنامه هسته‌ای ایران طی ده سال پایان خواهد یافت."

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازگشت تحریم‌ها بر اساس قطعنامه جدید شورای امنیت گفت: "قطعنامه جدید هیچ سازو کار تحریمی ندارد. تنها ساز و کار بازگشت تحریم‌ها بر اساس ساز و کار شصت روزه‌ای است که در برجام تشریح شده است."

وزیر امور خارجه درباره تفکیک بین تعلیق و لغو تحریم‌ها در قطعنامه‌ و برجام گفت: "در هیچ جای برجام و قطعنامه کلمه‌ای درباره تعلیق نیامده است." وی تأکید کرد که هر آنچه در این دو سند به آن پرداخته شده صرفا لغو تحریم‌ها است که پس از تأیید اجرای تعهدات ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرایی خواهند شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...اینها چطور توانستند از قاتلان هزاران جوان پاک این مملکت بگذرند!!!
نیتشان عوض نشده
رمز تحلیل درست، همین یک جمله است؛ دشمن نیتش عوض نشده.
وقتی از عراقیا گذشتن از اینها هم میگذرن
حکومت بعثی و غاصب عراق خیلی وقته ساقط شده .حکومت امریکا هم عوض شده عایا؟؟؟؟؟
این اقایون خیلی به مجامع بین المللی نظیر آژانس و شورای امنیت و سازمان ملل اعتماد دارند
عالی
خجالت بکشید... یعنی حضرت علی از خون زن و بچش گذشت؟
یا پیامبر از خون حضرت حمزه؟
یا امام حسن از خون پدرش؟
یا امام.....
Iran, Islamic Republic of
از میان 19 خط قرمز از 18.5 تاش عدول شده
Iran, Islamic Republic of
تظاهر به... برای فریب مجلس
تکرار مکرر توافق بزرگ، توافق خوب، تسلیم قدرتها و .... هیچ چیزی را عوض نمیکند... مسئله این است که شما از خطوط قرمز عبور کرده اید نه چیز دیگر...

این توافق مورد تأیدد اکثریت قاطع ملت نیست...
کافیست یک رفراندوم برگزار شود
...خیلی ها از بابت توافق خوشحال اند و فقط عده کمی دلواپس اند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
این عده کم دلواپس و عده زیاد خوشحال را بر چه مبنایی محاسبه کردید.
از روی جشن شب سه شمبه هفته گذشته
اینم مثل همون ما بیشماریم سال 88 حساب کرده
شاید براساس همین منفی و مثبت ها !!!؟؟؟
مشکلات کشور از روزی شروع شد که عده ای زبان نفهم، خودشان را برابر با همه دانستند. (فتنه 88 و نپدیرفتن رأی مردم)
Iran, Islamic Republic of
این سومین بار است این دوستان سرخوش، در طول این مذاکره خوشحالی می کنند ایشان در بازی ایران و آرژانتین هم شادی می کردند، برای ما نتیجه کار مهم است.
محمد صابر
اشتباه منفی زدم
+++++++++++++++++++++++++
مجید
عموجون مطمئنی؟!!!!!!!!!!!!!!!!!11
ایرانی
باسلام به آقا یا خانم ناشناس شما کافیست نیم نگاهی به نحوه فرو پاشی شوروی سابق داشته باشید آنوقت متوجه میشوید آمریکا و هم پیمانانشان چه برسر این کشور آوردند و چطور شد که سوریه وعراق به دست تروریستهای داعش و... به این روز افتادند !!!!!!!!!!!
نه که شما نام و نشان داری . ایرانی که همه ایرانی هستیم . خوب بود نگفتی زمینی .
یاد سیب زمینی افتادم
ali
United Kingdom
حالا ما متن را دیدیم ناراحتیم .شما از چی خوشحالی .لابد از سانویچی مش دلار(مک دونال)
كامي
Iran, Islamic Republic of
انشالا در انتخابات مجلس مشخص ميشه كه اكثريت مردم موافق سياستهاي دولتند يا دلواپس!
اميدوارم بعد از مشخص شدن موضوع دهان خيليها بسته شود
س
Iran, Islamic Republic of
آقا کامی ، تقسیم جامعه به دولتی و دلواپس بدترین دو قطبی است که طرفداران دولت القا می کنند !
ولی رای جریان اصولگرایی که مقاومت آن جریان همراه با ملت باعث موفقیت برنامه های کشور شده را نمی بینی! ، پس ببین ۰
Iran, Islamic Republic of
فتنه 88 را به خاطر بیاورید شما سرخوش ها رادیدیم، انتخابات 92 را به خاطر بیاورید رای لب مرز آقای روحانی، ما را هم خواهید دید.
خدایا به همه ما معرفت بده.
ram
به قول دکتر زیبا کلام رفراندوم که مو به تن شما سیخ می کنه ...با اینکه بزرگترین رفراندوم در 24 خرداد 92 انجام شد و تفکر شما در حوزه ی هسته ای فقط 7 درصد رای آورد ولی اگه همین الان رفراندوم تکرار بشه شک نکن که همون هفت درصد رو هم نمی تونید کسب کنید
اسلام و عقل هم مو به تن شما سیخ میکنه. اینه که دنبال رفراندوم هستید. دستتون از اسلام و عقل خالیه دارید گریه میکنید.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
از دکتر سینه چاک کدخدا بپرسید که تا حالا کدخداشون چند تا رفراندم برگزار کرده و همچنین چند درصد از مردم امریکا توی انتخابات شرکت می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
اگه ملاک رفراندم و انتخابات هست. از دکتر سینه چاک کدخدا بپرسید که تا حالا کدخداشون چند تا رفراندم برگزار کرده و همچنین چند درصد از مردم امریکا توی انتخابات شرکت می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
19
سلام علیکم
لطفا بفرمایید این حرف یعنی چه؟
آیا به نظر آقای ظریف بازگشت تحریمها با ایجاد تحریم در نتیجه متفاوتند؟
"قطعنامه جدید هیچ سازو کار تحریمی ندارد. تنها ساز و کار بازگشت تحریم‌ها بر اساس ساز و کار شصت روزه‌ای است که در برجام تشریح شده است."
Iran, Islamic Republic of
صرفا لغو تحریم‌ها است که پس از تأیید اجرای تعهدات ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجرایی خواهند شد.!!!!!!!!!!! خواسته رهبری تائید آژانس نبود
Iran, Islamic Republic of
ایمان به خدا و ترس از او را برابر ایمان به کدخدا و ترس از او قرار ندهیم
لطفا نمایندگان همانطور که امریکاییها ادعاهای خود را مطابق با سند استدلال می کنند از اقای ظریف مطابق سندبرجام سوال شودونیز خواسته شود مطابق سند پاسخ دهند منافع ملت با کلی گویی وسخنان دیپلماتیک حل نمی شود ما ملت انقلابی هستیم دوران تصویب 598 تمام شد
حامد
Iran, Islamic Republic of
انصافا ظریف آدم سخت کوش و محترمیه . ایشالا هم مجلس به دقت مفاد توافق رو بررسی کنه و آنچه که برای پیشرفت کشورمون لازمه اتفاق بیفته .
انصافاً ما باید اصرار شما رو باور کنیم یا متن، مسیر و نقشه ای کشیده شده رو؟!
خود شرمن گفت کشور های عضو شورای امنیت بعد از 10 سال این توافق را 5 سال تمدیدی می کنند حتی صحبت از 8+3 سال می باشد
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف گفته اند که ما همه چیز را که می خواستیم بدست نیاوردیم و مذاکره بده بستان است که درست می فرمایند، آیا دوستان عزیز که مخالف هستند و بدون احترام و رعایت اصول اسلامی تهمت می زنند به یاد ندارند به خاطر محدودیت های ظالمانه دشمن و نبود دارو چقدر از هم وطنان عزیزمان ما از بین رفتند چقدر بیماران ما به خاطر داروهای بیهوشی بی کفیت فوت شدند، لابد ما تنها به خودمان نگاه می کنیم که به برکت این نظام در کسوت کارمند ، ارتشی ، سپاهی و غیره از سفره نظام متنعم هستیم و درد و رنج کسانی که بیکارند و توانایی تهیه نان شب خود را ندارند نمی دونیم ، آیا ما تاکنون بیمار صعب علاج سرطانی در خانواده خودمان تجربه کردیم که از تأمین دارو آن عاجز باشیم و جلوی چشممان بدون اینکه بتونیم کاری کنیم پر پر بشند فکر نکنم چنین تجربه ای داشته باشیم و هرگز درد کشیده بیماری سرطان نبودیم که دیگران را درک کنیم روا نبوده و نیست به خاطر تأمین دارو با هزار واسطه دارو از کشور های همسایه دارو تأمین کنیم در حالی که کشورمان به مراتب از هر نظر نسبت به این عرب های اطرافمان برتری دارد و لی به خاطر محدودیت ها محروم بودیم اینها جای خوشحالی نداره که کشورهای بی ریشه کوچک عربی ما را عامل ناامنی منطقه و بعدش هم با غربی ها در اجرای تحریم ها همراهی کنند وقتی این صحنه را می بینیم باید به جای اشک خون گریه کنیم توافق حاصله برای بهانه گیری از دست دشمن و ناکام گذاشتن طرح جهانی ایران هراسی نسبتاً خوب است و انشاالله با یاری خداوند رحمن و مساعدت ایمه اطهار (ع) بتوانیم از مزیت های آن در بلند مدت برای ساختن ایران سربلند استفاده کافی و وافی ببریم
s
United States
اگر مقداری مطالعه در زمینه فواید انرژی هسته ای و اورانیم 20 در صد و ... مطالعه و اطلاع داشتید متوجه میشدید که چقدر میتوانستیم در دارو پیشرفت داشته باشیم ...و مثل گداها لازم نبود دستمان را تا آخر جلوی خارجی ها دراز کنیم
نیتشان عوض نشده
...
اول اینکه از ترفند مظلوم نمایی استفاده کرده اید. بیمارانی را مثال میزنید که معلوم نیست تجربه کرده باشید و از درد و رنجی در قلبتان سخن می گویید که مشخص نیست تا به حال وارد قلبتان شده باشد. روح لطیف مردم را، نشانه گرفته اید. ظاهراً حق اما صد در صد باطل هستید. از طرف بیمارانی حرف میزنید که خودشان، تسلیم کشور را نخواسته اند. آن مظلومان را گیر آورده اید و لازم باشد، تا پای کشتنشان میروید برای تسلیم اسلام و شکستن کمر اسلام.
بعد آمده اید مسئله عرب و عجم را مطرح کرده اید تا مردم را احساساتی کنید و جنگ قومیتی ایجاد کنید. ...

و سپس، منتقدان را به گونه ای نرم و دوستانه، افراد متمول دولتی خطاب کرده اید که حتماً بر اساس منافع مادی حرف میزنند. در حایکه خودتان چه بسا مواجب بگیر ... باشید و خدا داند.
ار ترفند مذهبی سازی و تحریک مذهبی استفاده کرده اید. نام ائمه اطهاری را می برید که برای اسلام، هم زندانی شدند، هم از مقام حکومت، محروم شدند، هم مسموم شدند، هم شهید شدند. و از خدایی دم میزنید که تحت هیچ شرایطی، اجازه دوستی با کفار و تحت سرپرستی آنان رفتن را نداده است و برای این آزمایش، فقر و بیماری و مرگ را ابزار امتحان قرار داده است.
و اما بعد...
مذاکره برای ضعیف الاراده ها، به معنای بده و بستان است. مومنان تمام حقشان را میخواهند. ظلم نمیکنند و ظلم نمیپذیرند.
مشکل بیماران به امید خدا باید با مقابله با دشمنان حل شود، نه با تسلیم. باید بر صنعت داروسازی تمرکز کرد، نه صنعت چاپلوسی و پابوسی.
دولتی بودن یا دولتی نبودن ملاک نیست. حق گفتن ملاک است. نقاظ تهدید آمیز قطعنامه شورای امنیت را باید دید. خواه سلیمان نبی باشید، خواه میثم خرما فروش.
برای تحمل مشکلات، شعب ابی طالب را به خاطر بیاورید. آیا وجود ما از وجود نازنین رسول الله، بالاتر و ارزشمندتر است؟!
عرب خائن و عجم نوکر آمریکا، هر دو به یک اندازه منفورند.
نام خدا و یاد خدا، تلاش ساز است. باید با نام و یاد خدا، بر تلاش ها، ایده ها، خلاقیت ها، همدلی ها، اراده ها بیفزایند مسئولین. با نام خدا، تلاش نکنید اسلام را بزنید. چون برای اینکار ساخته نشده اید.
...
Iran, Islamic Republic of
یک کسی گفته بود این بیچاره بدبخت های میدان ونک که همه فشارهای تحریم بر اونها وارد شده بود ریخته بودند توی میدان و حالا برقص کی نرقص بنظرم منظور شما از محرومین همین ها بوده که دور میدان با بنز و ب ام و و پورشه هاشون شادی می کردن.
دوست عزیز صحبت های شما کاملا منطقی ودرست است اما یک لحظه خود را جای خانواده شهدای هسته ای یا مادر شهیدی که سالهاست منتظر پیکر فرزندش است یا آن جانباز قطع نخاعی و ده ها موارد از این قبیل بگذاریم ،تمام حرف ما به قول بعضی ها (دلواپس ها ). تامین منافع ملی واین که اگر تعهدی فبول شده با آگاهی کامل وبصیرت باشد نه اینکه دشمن ما را فریب داده باشد
Iran, Islamic Republic of
یعنی فکر میکنید وضعیتی که گفتید از قبل بهتر میشود؟
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
بیمار سرطانی رو درست گفتی. کدخدای بعضیا اورانیوم 20 درصد برای تولید داروی بیماران سرطانی رو به ما نفروخت. در صورتی که طبق معاهدات بین المللی می بایست این اورانیوم را به ما بفروشد و ما مجبور شدیم که به دنبال تولید آن برویم. کشوری که اینقدر خبیث است چطور یهویی مهربون شده و به ما امتیازات بیشمار میده؟؟؟؟؟؟ باورکردنیه؟؟؟؟؟؟؟
ایرانی
این یعنی همان چیزی که غربیها می خواهند (شما چیزی نداشته باشید هرچه خواستید دستتان را جلوی ما دراز کنید اگر دلمان خواست میدهیم واگر ......) برای رسیدن به خواسته های آرمانی و اقتدار ایران باید زحمت کشید و.... بعد از پیروزی انقلاب چه نیرنگها و.... که این غربیها برحق این مملکت نکردند ترور ،جنگ ،اقدام به فروپاشی بابرنامه های بسیار دقیق و...... پس بیید بصیرتتان را زیاد کنید وتوکل به خداداشته باشید این دنیا محل گذر است ائمه اطهار (ع) جان خود را برای اسلام دادند آنوقت ما ......
اونایی که خودشان را انداختند روی مین . فکر میکنی آدم نبودند . سفسطه هم حدی دارد .
رضا
Iran, Islamic Republic of
هیچ بقالی نمیگه ماست من ترشه.
علی
نمایندگان محترم مجلس توجه داشته باشند: ایران طی نود روز باید تعهدات خود را انجام دهد که شامل از بین بردن توان هسته ای کشور و باقی ماندن دکور آن است، سپس نوبت آزاد کردن اموال ایران و برداشتن تحریم ها می شود که در آن موقع آمریکا بر اساس پروتکل الحاقی درخواست بازدید از یک مرکز نظامی را می کند و چون ایران نمی پذیرد، هیچ اموالی آزاد نمی شود و تحریم ها سرجایش می ماند. پس لطفا هوشیار باشید و مثل بعضی ها فریب ژست غربی ها را نخورید.
سيد
Iran, Islamic Republic of
شوراي امنيت و مذاكره كننده ها پيش دستي كرده اند كه مجلس عملا نتواند نظري براي اصلاح پيش نويس ارائه كند يا بايد اين قطعنامه رد شود يا قبول, اومدند شلوغش كردند سر برجام افراد معلوم حال و غيره يا به قولي مرفعين بي درد توي خيابانها پاي كوبي رقص راه انداختند كه مثلا پيروز شديم واقعا خنده دار 19 هزار سانتيوفيوژ تبديل به 5000 خوشحالي داره مثل اينكه مدرك فوق ليسانس از شما بگيرند به جاش پنجم ابتدايي بهتون بدند بعدش بياي به هم ديگه تبريك بگوييد بعضي از مسئولين ترسو فكر كردند مردم بلا نسبت نمي فهمند
مسئولین ایرانی فقط مطابق اسناد مذاکره در مورد تحریم ها مسایل موشکی محدودیت ها پاسخ دهند
مصطفی
در مذاکره بر اساس استراتژی خود عمل می کنید.
یک بار هدف این است که قویا" چیزی را می خواهید ولی مذاکره روی قیمت آن است و عدم معامله تعریف نشده است.
یک بار نه، شما چیزی را می خواهید اما نه به هر قیمیتی و اگر فروشنده ناز کرد و یا خواست گران بفروشد یا شرط غیر معقولی گذاشت، شما آن معامله را رها می کنید.
فكر كنيد دو طرف با اين مشخصات سر ميز مذاكره نشسته اند:

-طرف اول: متكبر، تهديدگر، سرد و عبوس. طرف دوم: بشدت مشتاق، انعطاف پذير، گرم و خندان
-طرف اول: توافق نكردن بهتر از توافق بد است. طرف دوم: هر توافقي بهتر از عدم توافق است
-طرف اول: تحريم ها طرف مقابل را سر ميز مذاكره نشانده است. طرف دوم: تحريم ها كشور را فلج كرده است
-طرف اول: همه تهديدها روي ميز است. طرف دوم: هيچ راهي بجز توافق وجود ندارد
-طرف اول: تا طرف مقابل تصميمات سختي نگيرد، توافقي در كار نخواهد بود. طرف دوم: براي رسيدن به يك توافق حاضريم (موقتا!) محدوديت ها را بپذيريم
-طرف اول: توافق نه بر اساس كوچكترين اعتماد، بلكه براساس راستي آزمايي و شديدترين بازرسي ها خواهد بود. طرف دوم: آماده ايم تدابير شفاف ساز بيشتري بپذيريم تا نگراني ها را برطرف نماييم
-طرف اول: احتمال توافق كمتر از پنجاه درصد است. طرف دوم: توافق حتمي است، خود را براي جشن آماده كنيد!
و علائم بسيار ديگر...

در اينصورت مي توان گفت در توافق حاصله كداميك از دو طرف منطقا امتياز بيشتري داده و عقب نشيني بيشتري كرده. آيا چنين توافقي مي تواند "برد-برد" باشد؟
خطوط قرمز ادعایی ایشان با خطوط قرمز مصرح در قانون حفاظت از دستاوردهای هسته ای :لغو تحریم ها در روز اجرای توافق -عدم اجازه دسترسی به مراکز نظامی -آیا برای نظارت برموشک بالستیک مراکز نظامی در دسترس نیست آیا لغو تحریم ها در سند برجام آمده یا به تایید آژانس وپس ازانجام تعهدات ایران مشروط شده دوران اظهارات یکطرفه به پایان رسیده نمایندگان مطابق فرمایش رهبر معظم انقلاب به دقت وانقلابی عمل کنند
Iran, Islamic Republic of
فقط کلی گویی !! نگفتند که ما چی گرفتیم از اونا
آیا دوباره پولهای ما بلوکه خواهد شد؟
پاسخ: بسیار محتمل است.
وقتی توافق امضاء شد این متن توافقه که مهمه نه حرفها و قول و قرارهای شفاهی یا دیپلماتیک.
Iran, Islamic Republic of
این فعالیت غنی سازی در توافق غنی بازی بیش نیست.
این همه بیرون اومدن ایران از ذیل فصل 7 رو بزرگ کردن و بهش تاکید کردن ولی بازم ده تا بند توی ذیل فصل 7 مونده که.این چجور بیرون اومدنی!!!!!!!!!!!!!!!
چطور ما چیزی از دست نمیدهیم! بلکه فعالیت ها ما صورت بازگشت تحریم برمیگردد ، چرا باید سانتریفیوژها برچیده میشد، کافی بود تزریق گاز نشوند.اما آیا 2 سال زمان برای آغاز بکار مجدد سانتریفیوژها چیزی نیست؟آ یا غنی سازی مجدد 10000کیلو زمانبر نیست.
در هیچ جای برجام و قطعنامه کلمه‌ای درباره تعلیق نیامده است. مگر حقوقدان های دیگر حقوق دان نیستند؟
حسین
اکثرخطوط قرمز که مورد اشاره رهبری عزیز بوده نقض شده است. ظریف کلی گویی می کند ومی خواهد عمل خود راتوجیه کند.
مجلس محترم مواظب باشد ... به هرقیمت شده می خواهد برای بقای آبرور وریاست خود توافق راامضاء کند بنابراین این یک آزمون تاریخی وانقلابی برای مجلس است که فردا درپیشگاه خدا وملت شهید داده روسفید باشد.
و بدانند که ملت ایران حاضربه ازدست دادن عزت خود نیست ونخواهدگذاشت خطری کشور راتهدید کند
مهسا
آیا هنوز ما در دشمنی امریکا در تردیدیم، آیا در متن برجام بر داشتن حسن نیت طرفین تاکید نشده ، اما سوء نیت های آشکار تمام مقامات امریکا در مورد چند بند بحت انگیز از هم اکنون آغاز شده، اگر بقیه بندهای و تاکیدات برجام این گونه پیش برود چه اتفاقی رخ خواهد داد و چه کسی پاسخگوست.؟
یه دختر
آیا هر کشتی و هواپیمایی که بخواهد به سمت ایران بیاید دولت‌های دنیا این حق را دارند که محموله این کشتی یا هواپیما و یا کامیون را بازرسی کنند.
دادن چنین حقی به کسانیکه دشمنیشان ثابت شده است ، واقعا سئوال انگیز است.!!!!!!!!!!!!
ظريف اول بايد مذاكر ه با داخلي ها دلواپس مذاكره مي كرد بعد با قدرتهاي جهاني !!
Iran, Islamic Republic of
یه حرف درست زدی خودتم تعجب کردی؟
باید اینطور باشد تمام قوا باید در کنار هم کشور را اداره کنند، نه دشمن ( 1+5 ) را طرف مشورت خود قرار دهند.
یک دلواپس
United Kingdom
یه سوال .دشمنی که به حرف تروریستها(منافقین) اقتدا می کنه که ایران در صدد تولید بمب اتم هست به نظرتون وقتی کامل وضعیت داخل را سنجید و زیرساختامون مثل راکتور اب سنگین اراک و فردو را ازبین برد ایا نمیتونه دوباره یه همچین سناریویی پیاده کنه و اینبار با کل هم پیماناش بریزن تو ایران؟
مهدیار آستانی
Iran, Islamic Republic of
فرض کنیم محدودیت تنها برای موشکهای با قابلیت حمل کلاهک اتمی است قبول! اما سازوکار نظارت بر این مساله مستلزم دسترسی به کلیه صنایع تسلیحاتی و سایت های موشکی ماست و ضمن اینکه هرگونه دخالت در مسائل نظامی از خطوط قرمز ما محسوب می شود، جناب ظریف بازی با کلمات اصل مطلب را پنهان نمی کند
محمد جواد
تزی برجام محدودیت های 8 ساله در مورد سامانه موشکی وجود دارد آنوقت آقای ظریف می گوید برنامه موشکی ما به کسی ربطی ندارد...
اون موقع که تحریم میشدیم چیزی ابهام الود نبود ؟
در ضمن اگه نقض عهد کنن ما هم بر میگردیم سر خونه ای که شماها برا ما درست کردیم زیاد جوش نخورید
Iran, Islamic Republic of
شما جوش نزنید، ما جوش نمی خوریم!
توهین های که خانم سامنتا پاور دیروز در شورای امنیت به ایران کرد دولتمردان باید به خاطر خون شهدای هسته ای ودفاع از کشور جواب کوبنده تری بدهند
Iran, Islamic Republic of
خودت داری میگی سامنتا پاور، نمی شه اسم به این قشنگی رو جوابشون بدی، خارجیند میفهمی خارجی!!!!!
Iran, Islamic Republic of
وای مگه میشه، مگه داریم!
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف، آیا بعد از 5 سال محدودیت های تسلیحاتی، با نقض کردن ایران برداشته خواهد شد یا تنها با رعایت این محدودیت تسلیحاتی بعد از 5 سال این محدودیت ها برداشته خواهد شد؟
Iran, Islamic Republic of
سئوال من از وزير امور خارجه اين است
1- وقتي قلب راكتور اراك را در مي آوريد و به انبار (داخل كشور ) ميبريد مگر فرق انچناني ميكند كه كجا انبار كنيد ؟داخل كشور يا خارج كشور ؟ آيا ايشان فكر ميكنند همه جامعه ونمايندگان مردم تشخيص نميدهند انبار كردن ضايعات در داخل كشور ارزش ندارد پس چرا شما اصل موضوع را لوث ميكنيد و فرع مساله را بزك آيا با اين روش نميخواهيد عكس مار را بجاي نوشته مار به عوام بخورانيد هر چند كه اكثر مردم ما از بسياري از به ظاهر روشن فكر ها آگاهترند
2- مگر شما در مورد موشك هاي بالستيك و حمل كلاهك آن بي اطلاعيد ؟ حاشا وكلا پس چرا اينگونه مغالطه و گاها براي آگاهان سفسته ميكنيد ؟
حقی
جناب ظریف موضوع غنی سازی که در ماده 4 ان پی تی برای همه کشور ها برسمیت شناخته شده است با این توافق شما از ان حق قانونی ان پی تی عدول کرده اید
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف: رژیم صهیونیستی هیچگاه تا به این حد منزوی نبوده است.
شرمن: متن توافق وین را با مشورت اسرائیل تهیه کردیم
نمی دونم چرا این قیافه ی جدی و اخم آلود ظریف رو هیچوقت در میز مذاکرات ندیدم.... بمیرم برا نوجوونهای دسته گلمون که دست خالی پوزه ی آمریکا رو به خاک زدند.... و با لبخند با خدا ملاقات کردند.... خدایا ما را به آنها ملحق کن و از این بی خبران نجات ده
میثم تمار
آقای پرفسور حتما اعتراض کنید حتما !
آنها هم بلافاصله ترتیب اثر میدهند واز جنابتان معذرت خواهی جبران خواهند کرد!!
همین 10 سال نظارت یا بهتره بگیم جاسوسی بسیار فاجعه بار خواهد بود اینها دارند ما رو به مرگ میگیرن که به تب راضی بشیم چرا مسئولین نمیفهمند؟
علی
United Kingdom
جناب ظریف پیچ ومهره باز نشده فقط با بتون پر شده یه جاهایی هم به شکل دکور در اومده.راستی عربستان هم از توافق حمایت کرده .ببین چه کردی