يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۳

روایت نیویورک تایمز از توطئه آمریکا برای آزادسازی الرمادی

سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۳۲
کد مطلب: 423295
سقوط الرمادی و فراخوان دوباره شبه نظامیان شیعه برای بازپس‌گیری این شهر، از نفوذ این جریان همسو با ایران حکایت می‌کند.
روایت نیویورک تایمز از توطئه آمریکا برای آزادسازی الرمادی
به گزارش جهان، روزنامه نیویورک تایمز با انتشار این تحلیل نوشت: اتفاقات اخیر الرمادی، بار دیگر نفوذ ایران را برجسته می‌سازد. بعد از آنکه سقوط رمادی قریب الوقوع بنظر می‌رسید، شورای استانی انبار با تشکیل جلسه در بغداد تصمیم گرفت از حیدر العبادی نخست‌وزیر بخواهد نیروهای نامنظم شیعه را برای نجات انبار که یک استان عمدتا سنی است، فرابخواند. عبادی با صدور بیانیه‌ای شبه نظامیان شیعه موسوم به «نیروهای بسیج مردمی» را که متشکل از چند نیروی شیعه قدرتمند تحت حمایت ایران است، برای جنگ در انبار فراخواند.

نیویورک تایمز افزود: آمریکا که هدایت یک ائتلاف بین‌المللی را در حملات هوایی در حمایت از نیروهای عراقی برعهده دارد، با دخالت شبه نظامیان شیعه در انبار مخالف بوده است. مقامات انبار در بررسی کمک گرفتن از شبه نظامیان شیعه طی آخر هفته با استوارت جونز سفیر آمریکا در عراق ملاقات کردند تا از موضع آمریکا درخصوص این مسئله مطلع شوند. به گفته مقامات رسمی، استوارت به مقامات محلی گفت که آمریکا به حملات هوایی ادامه می‌دهد به شرط آنکه شبه نظامیان شیعه تحت فرمان عبادی باشند، نه مشاوران ایرانی.

این روزنامه می‌نویسد: در آغاز تهاجم برای آزادسازی تکریت در استان صلاح‌الدین در ماه مارس، شبه نظامیان تحت حمایت ایران هدایت عملیات زمینی را بدست داشتند و جنگنده‌های آمریکایی وارد عمل نشدند. به محض توقف نیروهای شبه نظامی، عبادی به آنها دستور عقب‌نشینی داد. در پی آن پیروزی، عبادی قول داد عملیات جدیدی در انبار آغاز شود که قرار بود تحت رهبری نیروهای امنیتی عراق و با پشتیبانی حملات هوایی آمریکا صورت گیرد و ایران و شبه نظامیان آن در حاشیه باشند. یک مولفه اصلی آن راهبرد مسلح کردن قبایل سنی محلی برای جنگ بود اما آن طرح هرگز در سطح وسیع عملی نشد.

نیویورک تایمز تصریح کرد: وخامت اوضاع انبار طی ماه گذشته ناکارآمدی ارتش عراق را که تحت آموزش مشاوران نظامی آمریکا است، برجسته ساخت و سوالاتی را درباره راهبرد آمریکا برای شکست داعش مطرح نمود. در ضمن اکنون که شبه نظامیان شیعه فراخوانده می‌شوند، سقوط رمادی بار دیگر نفوذ ایران را برجسته می‌سازد.

رهبران شبه نظامیان شیعه که اکثرا از دور نظاره‌گر سقوط انبار بودند، برای بسیج نیروهایشان فراخوانده شدند.

معین القدومی یکی از رهبران «نیروهای بسیج مردمی» و عضو سازمان بدر که یک گروه شبه نظامی با سابقه متحد ایران است، گفت: همه جنگجویان ذخیره‌مان را فراخوانده‌ایم که هر چه زودتر برای شرکت در نبرد آینده جهت بازپس‌گیری انبار به واحدهایشان بپیوندند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *