پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۵
۸

بازی جدید عربستان با هدف تقویت موضع آمریکا و تضعیف قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات هسته‌ای

پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 412266
در حالی که دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی هفته گذشته به پیشرفت‌هایی در مذاکرات هسته‌ای دست یافتند، عربستان سعودی یک توافقنامه هسته‌ای با کره جنوبی را امضا کرده است تا بدین شیوه موضع آمریکا را در مذاکرات هسته ای تقویت و این تصور را ایجاد کند که اگر در توافق هسته ای به ایران امتیازاتی داده شود، منجر به تشدید رقابت هسته ای در منطقه می شود و این امری نامطلوب است.
بازی جدید عربستان با هدف تقویت موضع آمریکا و تضعیف قدرت چانه‌زنی ایران در مذاکرات هسته‌ای
به گزارش جهان، در این میان مقامات آمریکایی هم که اقدام عربستان را تقویت قدرت چانه زنی خود در مذاکرات هسته ای می پندارند، اما در ظاهر ساز مخالفت با آنرا کوک کرده و از آنچه تشدید رقابت اتمی در خاورمیانه نامیده، ابراز نگرانی کرده اند.

مارکت واچ در این باره نوشته است: قرارداد هسته‌ای عربستان سعودی و کره جنوبی همراه با اظهارات اخیر مقام‌های سعودی، موجب افزایش نگرانی کنگره آمریکا و متحدان واشنگتن نسبت به این مسئله شده است که دستیابی به توافق با ایران، موجب تشدید استفاده از فناوری‌های اتمی در منطقه خاورمیانه خواهد شد.

ترکی الفیصل رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان و عضو خاندان سلطنتی، به‌طور علنی طی ماه‌های اخیر تهدید کرده است که ریاض نیز به‌دنبال دستیابی به قابلیت‌های هسته‌ای خواهد بود که در چارچوب هرگونه توافق نهایی هسته‌ای، دستیابی به آن برای ایران مجاز شناخته شود.

این مسئله می‌تواند شامل قابلیت غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم در سطح نظامی و تسلیحاتی باشد. چندین مقام آمریکایی و عرب نگرانی خود را نسبت به رقابت احتمالی در منطقه خاورمیانه بر سر تسلیحات هسته‌ای، اعلام کرده‌اند. این در شرایطی است که ایران و عربستان، پیش از این نیز رقبای منطقه‌ای جدی به شمار می‌رفته و در ماه‌های اخیر در تحولات مربوط به سوریه، عراق، لبنان و یمن نقش خود را نشان داده‌اند.

رسانه‌های خبری عربستان سعودی اعلام کردند که توافقنامه هسته‌ای بین عربستان و کره جنوبی، شامل طرح مطالعاتی برای امکان سنجی ساخت ۲ رآکتور هسته‌ای به‌ارزش ۲میلیارد دلار در عربستان طی ۲۰ سال آینده بوده است.

مقام‌های کنونی و سابق آمریکا همچنین نگرانی خود را نسبت به همکاری و اتحاد نظامی عربستان و پاکستان اعلام کرده‌اند. پاکستان سابقه طولانی در زمینه توسعه تسلیحات هسته‌ای دارد.
به گزارش تسنیم،تعدادی از مقام‌های عرب طی ماه‌های اخیر به کاخ سفید هشدار داده‌اند که دولت عربستان احتمالاً به‌دنبال کمک پاکستان برای توسعه فناوری‌های هسته‌ای یا حتی خرید بمب اتمی از این کشور خواهد بود، اگر مقام‌های ریاض بر این باور باشند که توافق هسته‌ای با ایران ضعیف است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نکنه جواب اینم ما باید بدیم.؟ ما باید بخاطر رفقای امریکا کوتاه بیایم عجبا.
تازهمسلمان نروژی مقیم ایران
مرگ بر آل سعودمرتجع که با دلارهای نفتی این حمارها ورژن داعشی اسلام را با بمب و موشک و شمشیر و تبر میخواهندبه مردم مظلوم منطقه حقنه کنندخدا لعنت کندملک عبدالله را که اکنون درجهنم میسوزدوتاابدخواهدسوخت
سروش
حالا بازم برید به وطن امروز به خاطر خبر مرگ عبدالله و تیتر بیمار سعودی گیر بدید....
مش بابا
براساس شنیده ها عربستان تاسال آینده بدست داعش خواهد افتاد دراین شرایط داشتن چنین تسلیحاتی برای دنیا خطر آفرین خواهدبود.مذاکره برای ایران فقط وقت وهزینه راتلف میکند.طبق فرمایش رهبرعمل کنیدتاعذروبهانه ای باقی نماند. دکترمحمودراریس مجلس میکنیم. تا خلیج فارس را محل دفن دشمنان احمق کند.
سرور
به شنیده هایت اعتماد نکن.
عربستان فعلا در دست احمق‌تر و وحشی‌تر از داعش است.به قول خودشان "امریکا این ماهی بزرگ را از دست نخواهد داد"
لعنت به ال سعود دشمن قسم خورده ایران
کریمی
اینها جو سازیست .... چون قرارداد کره برای ساخت نیروگاه برق هسته ا یست ... نه تولید پلوتونیوم !!!!!!!!!!!!!!!!!
رشید
این حکام احمق عربستان نمی دانند که کارگران و مهندسین عربستانی حتی نحوه سفت و شل کردن یک پیچ و مهره را بلد نیستند و باید مانند خر در گل افتادن برای همه مراحل آن منتظر کره ای ها فرصت طلب باشند