چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۸
۱۶

ماجرای پاسخ امام(ره) به تهدید غرب و 'یک وعده غذای روزانه'

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۷
کد مطلب: 405490
اگر امر دایر بشود بین اینکه آبروى ما حفظ بشود یا شکم‌مان سیر بشود، ما ترجیح مى‌دهیم که آبرویمان حفظ بشود...
ماجرای پاسخ امام(ره) به تهدید غرب و
به گزارش جهان، جوان نوشت:
دیروز برخی از سخنان معاون اول رئیس‌جمهور را رسانه‌های همراه با دولت با آب و تاب ویژه‌ای منعکس کردند که در آن میان یک اتهام بدون سند بود درباره اینکه «بزرگ‌ترین فساد قرن در دولت گذشته اتفاق افتاد» و دیگر یک ادعای بی‌اساس در مورد اینکه حتی در شرایط جنگ «امام هم نگفت روزی یک وعده غذا». این دومی ناظر به سخنان آیت‌الله جنتی است که در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «ممکن است زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم، چه اشکالی دارد. حتی اگر شرایط بدتر شود، ما روزی یک وعده غذا بخوریم.»

هر چند مشخص است که سخنان آیت‌الله جنتی ناظر به اخلاق اسلامی و سنت رمضانی مسلمانان و به نوعی اشاره به توانایی مسلمانان برای مقابله با دشواری‌های روزگار است و بیشتر یک مثال برای رویارویی احتمالی مردم مسلمان ایران با تحریم‌های بیشتر است، اما چون ظاهراً آقای جهانگیری از امام برای حمله به یاران قدیمی او خرج کرده است، یادآور می‌شویم که حضرت امام نه در شرایط جنگ که قبل از آن هم اشاره مستقیم و صریحی به همین موضوع داشته‌اند که گویی آیت‌الله جنتی با یادآوری آن خاطره چنین سخنی را بر زبان رانده‌اند.

آنجا که امام در دیدار فرستاده پاپ که برای توصیه درباره آزادی گروگان‌های امریکایی به ایران آمده بود، فرمودند: «اما قضیه اقتصاد؛ ما یک ملتى هستیم که به این گرسنگى خوردن‌ها عادت کرده‌ایم. ما ۳۵ سال، یا ۵۰ سال مى‌گوییم ما در این گرفتاری‌ها بودیم و عادت داریم به این گرسنگى خوردن‌ها. ما روزه مى‌گیریم، ما یک وقت غذا مى‌خوریم. اگر بنا باشد که آنها محاصره اقتصادى بکنند، فرضاً که بتوانند و همه ملت‌ها تابع ایشان بشوند و حال آنکه این خیالى است خام و همچو چیزى تحقق پیدا نمى‌کند. فرضاً که تحقق پیدا بکند، ما همان جو و گندمى که خودمان در مملکت خودمان کشت مى‌کنیم، اقتصاد مى‌کنیم و براى خودمان همان مقدار کافى است. ما در هر هفته یک روز گوشت مى‌خوریم. گوشت‌خوردن خیلى چیز خوبى هم نیست و یک وعده هم ممکن است غذا بخوریم. ما را از این چیزها اینها نترسانند. اگر امر دایر بشود بین اینکه آبروى ما حفظ بشود یا شکم‌مان سیر بشود، ما ترجیح مى‌دهیم که آبرویمان حفظ بشود، شکم‌مان گرسنه باشد و من از شما مى‌خواهم که سلام من را به آقاى پاپ اعظم برسانید، بگویید که روى علاقه دینى که ما به هم داریم، همه اهل توحید هستیم، اهل خداشناسى هستیم، ما از شما مى‌خواهیم که به این ملت ضعیف کمک کنید. نصیحت پدرانه به همه ابرقدرت‌ها بکنید یا استیضاح کنید آنها را.»

حالا باید به آقای جهانگیری گفت لااقل در انتساب حرف‌ها به امام دقت کنید و «تیتر دروغ» برای خود در عرصه رسانه‌های وابسته خلق نکنید و بهتر است به جای چنین ایرادات بی‌اساسی به مضمون سخنان دوستان انقلاب توجه کنید و اگر فریادی هم دارید بر سر امریکا بکشید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


56
وقتی جای معروف با منکر عوض بشه ، وقتی جای ارزش و ضد ارزش عوض بشه، وقتی به بیگانه لبخند بزنیم و با هم میهن و هم دین و هم مذهب خودمون به کینه و کنایه سخن بگیم و...خارج از اعتدال و تدبیر است و منتج به ناامیدی
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
بنده خود به عینه در زمان جنگ می دیدم که مردم مایحتاج ضروری خود را اعم از غذا و لباس و دارو در خانه ها نگه می داشتند و با مراجعه افراد سپاهی و نظامی به درب منازل به انها تحویل می دادند و حتی عده ای خود به پایگاههای مقاومت بسیج و مدارس مراجعه می کردند و مایحتاجی که خود محتاج آن بودند را در طبق اخلاص برای رزمندگان به جبهه ها می فرستادند. حس همدلی ازخود گذشتگی، فداکاری، مرجح دانستن دیگری بر خود و... ارزشهایی بودند که در زمان جنگ شکل گرفتند به قول حاج صادق آهنگران:" جنگ ما را لایق خود کرده بود"
ولی آقای جهانگیری سوال اینجاست که مسئولینی که پس از جنگ بر سرکار آمدند که خود شما هم جزء انها بودید برای نهادینه کردن و تداوم این ارزشها در جامعه چه کار کردید؟!!!!
........
هموطن
United States
سخنان معاون اول روحانی شده خوراک رسانه های معاند و بی دین.... اینها فکر نکنم جرات داشته باشند بر سر آمریکا فریادی بزنند... فعلا هرچه فریاد است بر سر ملت مظلوم است و کسی جیکش در نمی آید... به هر سازشون داریم می رقصیم.. خدا به خیر کند... کی بشه این دو سالشون هم تموم بشه ... آزاد بشیم... حداقل دروغ و تزویر نشنویم....
ایرانی
افساد طلبان امام را قبول ندارند انها دنباله روی منتظری بودند.
شکم گرسنه دین نمیشناسه . ....
mohsen
اشتباه مثبت دادم
شعب ابی طالب چنتا رو کافر کرد،
یونس
شکم گرسنه امثال شما آره !! ، ولی بسیاری از مردم مسلمان و انقلابی ایران در سده های اخیر برای حفظ دین ، حرمت و آبرویشان و ایستادن جلوی ابر قدرتها حتی یک وعده غذای کافی هم نداشتند و با صبر و استقامت به مبارزه با غارتگران و چپاولگران تاریخ پرداختند .
اراکی
نه برای مبارزان و غیرتمندان . رزمندگان ما در 8 سال دفاع مقدس غذای سیر نمی خوردند ، دید که چه حماسه ها آفریدند . مگر همین مردم ما نبودند که در طول جنگ با ارزاق کوپنی زندگی میکردند ؟ البته در آن مقطع نیز افرادی متمکن و بی درد چون شما جز نق زدن و القای یاس و نومیدی به جامعه کاری نمیکردید و فکر میکردید مردم انقلاب کرده اند فقط برای رفاه و معیشتشان !
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا بود فقط اگر سند در صحیفه نور دارد لطفا سندش را هم بگذارید. چون اگر بخواهیم این مطلب را جایی نقل کنیم سند منبع میخواهند
روح امام خمینی (ره) شاد
روحانی اصلا متشکر نیستیم
Iran, Islamic Republic of
تدبیر یعنی رحماء علی الکافرین اشداء علی المومنین!!!
صادق
وقتی رئیس ایشان آنگونه ادبیات را در قبال منتقدین به کار می برندبر جناب جهانگیری نباید چندان خرده گرفت.
خدا عاقبت مارو به خیر کنه
رامین اردبیلی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه آقای جهانگیری فقط یک اظهار نظر کلی ارائه مینمایند و مستند حرف نمیزنند.کما اینکه قبلا هم دستور لغو طرح مهر آفرین را داده بود که دیوان عدالت اداری دستور ایشان را در این مورد رد کردند.