شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

اسرائیلی‌ها منتظر پاسخ کوبنده حزب‌الله

جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 403394
از یکشنبه ۲۸ دی که اسرائیل اعضای حزب‌الله در «قنیطره» سوریه را هدف قرار داد تاکنون هیچ سخن رسمی از سوی رهبران این حزب در خصوص چگونگی پاسخ یا زمان آن گفته نشده و این موضوع بر عمق نگرانی دشمن افزوده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، از زمان حمله اسرائیل به اعضای حزب‌الله در «قنیطره» واقع در جنوب سوریه (۲۸ دی) هیچ جبهه‌ای نه در داخل و نه در خارج آرام نگرفته‌ است. در این حمله ۶ عضو حزب‌الله و «محمد علی الله‌دادی» یکی از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شهادت رسیدند.

بنا به گزارش «النشره» لبنان، متحدان حزب‌الله از آن روز تا کنون اعلام کردند در کنار آن هستند و فداکاری‌های قهرمانان آن را که به دست اسرائیل به شهادت رسیدند، ستودند تا تاکید کنند «(جهت) قطب‌نما» تغییر نکرده و نمی‌کند آنگونه که برخی قصد پنهان کردن آن را دارند. اما «نوسان»، بیشترین موضوعی بود که در موضع دشمنان دیده می‌شد. برخی محکوم کردند و برخی تقدیر. بعضی از آنها سوال‌هایی بسیاری مطرح کردند که حزب‌الله در سوریه چه کاری انجام می‌دهد و تعدادی سیاست «دوری» را اتخاذ کردند و گویا موضوع نه از دور و نه از نزدیک به آنها ارتباط نداشت.

روزه سکوت، روزه عمل نیست

سکوت حزب‌الله تا اطلاعیه بعدی ادامه دارد اما منابع آگاه تاکید کردند «روزه سکوت» ابدا نشانه «روزه عمل» نیست و اینکه حزب‌الله تا کنون سخنی نگفته دلیل بر قصد حزب برای عدم پاسخ نیست اما کسی زمان و مکان این پاسخ را نمی‌داند. قرار است «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله طی چند روز آینده سکوت رسانه‌ای خود را بشکند. «المنار» اعلام کرد که این سخنرانی جمعه آینده انجام خواهد شد. اما به احتمال قوی سید حسن سخنی در باره (چگونگی) پاسخ این حمله نخواهد گفت و در سخنان خود اظهاراتی دارد که دشمن را هر چه بیشتر نگران خواهد کرد.

اما بر اساس اظهارات این منابع به النشره، موضوع قابل توجه «نامناسب بودن» برخی مواضع حتی در داخل خود حزب بود. بعضی از حزب‌الله خواستند یا حتی تحریکش کردند که برای حفظ حیثیت خود فورا پاسخ دهد تا آنجایی که برخی دشمنان قدیمی حزب‌الله در وهله اول و آخر از باب شک از حزب‌الله دعوت کردند بدون هیچ درنگی پاسخ دهد. اما همین افراد ادبیات «محکومیت ماجراجویی» را آماده کرده بودند. اگر حزب‌الله به حمله پاسخ می‌داد دیگران در طرف مقابل اظهار نگرانی می‌کردند که این پاسخ به جنگ بیانجامد و آنگاه در سرزنش مواضع سید حسن نصرالله تردید نمی‌کردند.

سکوت حساب‌شده

النشره افزود: در بحبوحه شایعات مختلف، تنها حزب الله است که «سکوت» کرده است. در روز اول (پس از حادثه) حزب‌الله به انتشار دو بیانیه اکتفا کرد. در بیانیه نخست از حمله اسرائیل خبر داد و در دومی اسامی شهدا را اعلام کرد.

به نوشته النشره، «در هیچ یک از دو بیانیه‌ موضعی در قبال مسئله اعلام نشد و عبارات همیشگی مانند «حق پاسخگویی» و «زمان و مکان مناسب» در آن ذکر نشده بود. پس از این حزب‌الله مجدانه مشغول تشییع پیکر شهدای خود شد و زمان و مکان‌های مراسم‌ها را برای قبول «تسلیت» و آنگونه که خود می‌گوید «تبریک‌ها» اعلام کرد».

طبق این گزارش، همچنین هیچ موضعی رسمی نیز از طرف سران حزب‌الله که در مراسم‌ها شرکت کردند، اتخاذ نشد. همه به «سکوت» پایبند ماندند. این سکوت، سکوتی حساب شده و تعمدی است. منابع مطلع می‌گویند که این سکوت ناشی از نگرانی یا دستپاچگی نیست بلکه برآمده از اطمینانی کامل است. به عقیده این منابع، وقت کنونی، وقت حرف زدن نیست. دست کم باید تا دفن شهدا صبر کرد. بخصوص اینکه مقاومت عادت ندارد از خون رزمندگانش برای تحقق اهداف خاص سیاسی یا غیرسیاسی خود استفاده کند.

النشره در پایان نوشت: اسرائیلی‌ها بیش از دیگران منتظر سخنان سید حسن نصرالله هستند. روز نخست شایعاتی منتشر شد که نصرالله سخن می‌گوید اما اعلام شد که این سخنرانی یک روز بعد در روز تشییع جهاد مغنیه انجام می‌شود اما سخنرانی انجام نشد و تاکنون هم انجام نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *