شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

کویت و قطر واسطه آشتی ترکیه و مصر

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 398284
یک روزنامه عربی چاپ لندن از افزایش احتمالات درباره اینکه کویت و قطر واسطه آشتی میان ترکیه با مصر و دیگر کشورهای خلیج فارس باشند، خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن اعلام کرد احتمالات درباره اینکه کویت و قطر واسطه آشتی میان ترکیه با مصر و دیگر کشورهای خلیج فارس باشند، افزایش یافته است.

این روزنامه افزود: پس از مدت کوتاهی از اعلام ضرورت بهبود روابط میان آنکارا با مصر و دیگر دولت‌های خلیج (فارس) ، « بلند آرینج» معاون نخست‌وزیر ترکیه به کویت سفر کرد و در دیدار با مقامات آن ، روابط ترکیه و کویت را از صدها سال پیش ممتاز توصیف کرد.

همچنین «شیخ تمیم بن حمد» امیر قطر هفته گذشته در دیداری از پیش تعیین نشده به ترکیه سفر کرد و با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری و «احمد داوود اوغلو» نخست‌‎وزیر دیدار کرد و تفاهم‌نامه همکاری راهبردی بین دو کشور امضا شد.

شیخ تمیم بن حمد در دیدار جمعه گذشته خود (۲۸ آذر) با رجب طیب اردوغان در استانبول از وی خواست که سیاست غیر دوستانه خود در قبال مصر را تغییر دهد.

بنا به گزارش روزنامه «زمان» چاپ ترکیه ، شیخ تمیم به اردوغان گفت که دنیا «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر را پذیرفته است و بر اهمیت نقش مصر در خاورمیانه تاکید کرد. تمیم سپس تاکید کرد که چاره‌ای جز عادی‌سازی روابط با السیسی وجود ندارد و به اردوغان اعلام کرد که بهتر است به برقراری روابط با مصر اقدام کند.

روابط مصر و ترکیه با به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی و برکناری «محمد مرسی» از مقام ریاست جمهوری مصر رو به تیرگی گذاشت و تشدید اختلافات موجب درگیری های لفظی میان رهبران دو کشور شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *