جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

درس عبرتی که از شین آباد باید گرفت

چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 394492
۱۵ آذر ۹۳ دختران شین آباد وارد دومین سال زندگی جدید خود می‌شوند،‌ حادثه‌ای که با آتش گرفتن بخاری نفتی کلاس درس آینده آنها را تحت الشعاع قرار داد اما حادثه شین آباد تلنگری است نسبت به وضعیت غیراستاندارد سیستم گرمایشی ۱۵۰هزار کلاس درس.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، ۱۵ آذر ۹۳ دومین سالی می‌شود که دانش‌آموزان شین آبادی به جای حضور مستمر در کلاس درس در مسیر شین آباد به تهران در رفت و آمد هستند؛گاه برای ویزیت توسط پزشک و جراحی ترمیمی و گاهی نیز برای تحقق برخی از حقوق خود همچون دیه کامل و مستمری.

ساعت ۸ صبح روز چهارشنبه، ۱۵ آذر ۱۳۹۱ بود که کلاس درس مدرسه ابتدایی ندای انقلاب روستای شین آباد از توابع پیرانشهر دچار آتش سوزی شد و ۳۷ دانش آموز دچار سوختگی شدند. علت این حادثه نیز آتش سوزی بخاری نفتی کلاس درس بود و تلاش سرایدار مدرسه برای خاموش کردن آن با استفاده از کپسول آتش‌نشانی موثر واقع نشد. سرایدار مدرسه وقتی نتوانست آتش را خاموش کند، اقدام به انتقال بخاری به بیرون از کلاس کرد که بخاری از دست وی مقابل در کلاس درس افتاد و آتش به تمام کلاس سرایت کرد.

طبق گزارش سازمان آتش‌نشانی، نشت نفت بخاری، دستپاچگی کارکنان مدرسه در کنترل بخاری و افتادن آن، ازدحام دانش آموزان کلاس موقع خروج از کلاس و وجود حصار در پنجره‌های کلاس علت حادثه ذکر شده‌است.

* مشکلات درمان

پس از وقوع این حادثه، دانش‌آموزانی که درصد سوختگی آنها بالا بود برای درمان به بیمارستان‌های مختلفی در شهرهای ارومیه، تبریز، مشهد و دست آخر تهران منتقل شدند. در ماه‌های نخست وقوع این حادثه، خانواده دانش‌آموزان شین آبادی نسبت به روند درمان گلایه‌های بسیاری را مطرح می‌کردند.

سوم دی ۹۲ بود که خانواده دانش‌آموزان شین آبادی از روند توقف درمان فرزندانشان به دلیل عدم واریز پول به حساب وزارت بهداشت خبر داده و گفتند: سه روزی است که ۱۲ کودک شین‌آبادی برای ادامه روند درمانی خود وارد تهران شده‌اند و هنوز اقدامی برای درمان آنها صورت نگرفته است. عدم‌واریز پول از سوی وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت به حساب بیمارستان محب و تیم پزشکی این دانش‌آموزان باعث توقف درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی و سرگردانی ما در تهران شده است.

آقای شادکام، پدر سیما شادکام دانش‌آموز آسیب‌دیده پیرانشهری در این‌باره گفت: روز گذشته با توجه به وقتی که دکتر فاطمی پزشک معالج بچه‌ها، به ما داده بود به بیمارستان رفتیم و آقای دکتر فاطمی بچه‌ها را ویزیت کرد و گفت هنوز پولی به حساب بیمارستان محب واریز نشده است.

وی با گلایه از تغییر پی‌در‌پی بیمارستان‌ها برای درمان کودکان از سوی وزارت بهداشت و با اشاره به اینکه تاکنون سه تا چهار بیمارستان برای درمان کودکان ما تغییر کرده است، عنوان کرد: اول قرار بود در بیمارستان ساسان بچه‌ها مورد معالجه قرار بگیرند، اما وزارت بهداشت بیمارستان محب را به ما پیشنهاد داد، که بیمارستان خوبی است و کادر درمانی خوبی دارد و ما از این بیمارستان رضایت داریم، اما به تازگی به ما می‌گویند به بیمارستان فاطمه‌الزهرا بروید که بیمارستان خوبی نیست و با مشورتی که با پزشکان انجام دادیم به ما تاکید کردند که به این بیمارستان نرویم. در جلسه‌ای که با آقای فانی داشتیم به ما وعده دادند که در هر بیمارستانی که مورد رضایت شماست، کودکان را درمان می‌کنیم، اما الان به وعده‌های خودشان عمل نمی‌کنند و قرار است ما را به بیمارستان فاطمه‌الزهرا بفرستند که کیفیت بسیار پایین‌تری نسبت به بیمارستان محب دارد.

* حل مشکل درمان با قول مساعد دفتر رئیس جمهور

نابسامانی وضعیت درمان دانش‌آموزان شین آبادی باعث حضور آنها مقابل نهاد ریاست جمهوری و درخواست از رئیس جمهور برای حل مشکلات درمانشان شد. پس از آن بود که محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور نشستی را با این دانش آموزان و خانواده آنها ترتیب داد و ضمن ابراز همدردی با دانش آموزان حادثه دیده، اعلام کرد کل اعتبار درمان دانش آموزان شین‌آبادی تأمین و هزینه اولیه آن به حساب بیمارستان واریز شده تا در اسرع وقت نسبت به درمان و جراحی پلاستیکی آنان اقدامات لازم صورت گیرد.

* مشکلات تحصیل

پس از بحث درمان، مقوله آموزش مشکل دیگر دانش‌آموزان شین آبادی است.

حدود هشت دانش آموز شین آبادی که درصد سوختگی آنها نسبت به سایرین بالاتر است برای پیگیری مباحث درمانی و انجام جراحی‌‌های ترمیمی دائما در حال رفت‌وآمد از شین آباد به تهران هستند و همین موضوع باعث شده تا این دانش آموزان در بحث تحصیل دچار مشکل شوند.

آموزش و پرورش شهر تهران در تاریخ ۱۴ دی سال ۹۲ اعلام کرد: در پی دریافت خبر بستری شدن دانش‌آموزان مصدوم سانحه روستای شین‌آباد در یکی از بیمارستان‌های واقع در منطقه ۶ تهران، معلمان دوره ابتدایی در بیمارستان حضور یافتند و در تعطیلات هفته گذشته تاکنون، در محل بیمارستان به این دانش‌آموزان تدریس می‌کنند.

فریبرز حمیدی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تهران در این خصوص توضیح داد: آموزش معلمان به این دانش‌آموزان به صورت مستمر و با هر بار حضور آنها در تهران به منظور درمان است و هدف از این اقدام، جلوگیری از عقب افتادن دانش‌آموزان در تحصیلشان است.کلاس‌های این دانش‌آموزان همه روزه به طور مستمر در ساعت‌هایی که از قبل برنامه‌ریزی شده در محل بیمارستان به همراه کتب آموزشی برگزار می‌شود، دو نفر از معلمان باتجربه پایه پنجم ابتدایی، آموزش به دانش‌آموزان را برعهده گرفته‌اند.

اما خانواده دانش‌آموزان شین آبادی نسبت به وضعیت تحصیل فرزندانشان گلایه دارند. آقای شادکام پدر سیما شادکام در این خصوص گفت: در همان هفته‌های نخست حضور در تهران، معلمی برای آموزش دانش‌آموزان به بیمارستان مراجعه کرد که پس از مدتی دیگر نیامد. دانش‌آموزان به دلیل رفت و آمد دائم به تهران در بحث تحصیل و نمرات ضعیف هستند. فرزند من از اول مهر تا ۱۵ مهر ۹۳ در بیمارستان بود و در کلاس درس حضور نداشت و از شروع سال تحصیلی تا کنون شاید حدود ۳۰ روز به مدرسه رفته باشد و معلمی نیز وجود ندارد که به این دانش آموزان که از تحصیل عقب می‌مانند به صورت اختصاصی درس بدهد.

* مشکل دریافت دیه کامل

اما پرچالش‌ترین مسئله دانش‌آموزان شین‌آباد، پرداخت دیه کامل به آنها بود به گونه‌ای که بیشترین اعتراضات خانواده این دانش‌آموزان در رابطه با عدم پرداخت دیه کامل بود و همین موضوع منجر به شکل گیری تجمعات آنها مقابل نهاد ریاست جمهوری شد.

* موافقت دولت با پرداخت دیه کامل

رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در روز ۹ آذر در جمع خبرنگاران اعلام کرد:‌آخر وقت اداری پنج‌شنبه گذشته دولت پرداخت دیه کامل یک مرد به خانواده قربانیان را پذیرفت.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار خود با معاون محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور با موضوع پرداخت مستمری براساس قانون تامین اجتماعی به خانواده‌های قربانیان افزود: در این دیدار توافق صورت گرفت و این مسئله فقط نیاز به مصوبه هیئت دولت دارد.

خضری همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درخصوص پرداخت مستمری مادام العمر به تعدادی از دانش آموزان شین آباد که دچار سوختگی شدید هستند،‌گفت:‌در جلسه با آقای نوبخت بحث پرداخت مستمری به آنها از سوی سازمان تامین اجتماعی بررسی شد. در تلاش هستیم تا از سوی سازمان تامین اجتماعی به این دانش‌آموزان مستمری پرداخت شود.

به گزارش تسنیم،‌هم اکنون خانواده دانش‌آموزان شین آباد از روند درمان فرزندانشان ابراز رضایت دارند و بحث پرداخت دیه کامل به این دختران که از سوی خانواده‌هایشان به شدت مورد پیگیری بود نیز حل شد و بر این اساس بخشی از نگرانی‌ها و دغدغه خانواده این دانش آموزان حل شد.

از این پس بحث اهتمام جدی به مسئله تحصیل این دانش‌آموزان و پرداخت مستمری مادام العمر به آنها باید مورد توجه قرار بگیرد.

اما تلنگر اساسی ماجرای شین‌آباد توجه به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس دولتی است اگر چه پس از وقوع این حادثه تلخ مجلس اعتبارات مناسبی را برای حذف بخاری نفتی از مدارس اختصاص داد اما هنوز هم ۱۵۰ هزار کلاس درس با بخاری نفتی و گازی گرم می‌شوند و در حادثه‌ای که هفته پیش در یکی از مدارس شهرستان گرمی رخ داد اما به خیر گذشت، بخاری نفتی کلاس درس آتش گرفت اما این حادثه آسیب جدی را به همراه نداشت.

طبق اعلام مرتضی رئیسی،معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بر اساس برآوردی که صورت گرفته اگر همه کلاس‌های موجود در کشور را به سیستم حرارت مرکزی مجهز کنیم به هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم، که اگر این اعتبار در بودجه ۹۴لحاظ شود توانایی حذف بخاری نفتی از مدارس کشور وجود دارد.

وی افزود: سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار را برای کاهش و درنهایت حذف بخاریهای نفتی و گاز سوز از مدارس سطح کشور را مصوب کرد که ۱۴۶میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد و امسال نیز ۳۰۰میلیارد تومان اعتبار برای این امر در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان تجهیز و نوسازی مدارس در ادامه اعلام کرد: در صورت تخصیص این میزان اعتبار که در بودجه سال ۹۳ مصوب شده است، نیمی از مدارس کشوری امسال به حرارت مرکزی و سیستم گرمایشی استاندار مجهز می شوند. همه ساله به مدارس ابلاغ شده است که از بخاریهای نفتی استفاده نشود و در آموزش و پرورش اعتبار برای تعمیر بخاری به اندازه کافی وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *