جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

آخرین وضعیت دانش‌آموزان شین‌آبادی

شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۹
کد مطلب: 394963
پس از گذشت دو سال از حادثه تلخ آتش‌سوزی در کلاس درس شین‌آباد، هنوز نیمی از مدارس کشور با بخاری‌های نفتی گرم می‌شوند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، دو سال پیش و در روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه ۱۳۹۱ بود که ۳۷ دانش‌آموز در مدرسه ابتدایی روستای شین‌آباد به علت آتش گرفتن بخاری کلاس درس دچار حادثه شدند.

از ۳۷ دانش‌آموزی که صبح روز چهارشنبه در کلاس درس حاضر بودند ۲۸ نفر دچار سوختگی شدید شدند و متأسفانه دو نفر از آنها به علت شدت سوختگی و جراحات فوت شدند.

* آن روز چه شد؟

صبح روز حادثه، بخاری نفتی کلاس توسط سرایدار مدرسه روشن شد و ظاهراً نشتی نفت این بخاری باعث شود تا بخاری برافروخته شده و آتش گرفته شود.

پس از آتش‌ گرفتن بخاری کلاس،‌ یکی از معلمان مدرسه به همراه سرایدار سعی می‌کنند بخاری را به بیرون از کلاس انتقال دهند تا برای دانش‌آموزان اتفاقی رخ ندهد اما به علت گداخته شدن بدنه بخاری، جلوی درِ کلاس رها می‌شود.

نفت بخاری پخش می‌شود و دانش‌آموز وحشت‌زده از آتش شعله‌ور شده به انتهای کلاس هجوم می‌برند.

دقایق به کندی برای دانش‌آموزان می‌گذرد، همه به کمک می‌آیند اما تا بتوانند تمام دانش‌آموزان را نجات دهند، آتش، خصمانه به جان عده‌ای می‌افتد.

از آن موقع به بعد بود که کار درمانی بر روی این دانش‌آموزان آغاز شد و در طول این دو سال بارها و بارها تحت عمل جراحی قرار گرفتند، اما با توجه به اینکه آنها دختران کوچکی بودند، تأثیر جراحت روی صورت آنها بیشتر نمایان بود.

یکی از مشکلاتی که این دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها با آن دست به گریبان بودند، موضوع دیه آنهاست که به دلیل دختر بودن نصف کل دیه به آنها تعلق می‌گرفت.

*تجمع دانش‎آموزان برای احقاق حقوق خود

در مرداد ماه امسال بود که تعدادی از این دانش‌آموزان حادثه دیده به همراه خانواده‌های خود بارها جلوی نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند تا بتوانند پس از گذشت دو سال از این واقعه به حق و حقوق خود دست یابند.

*آمنه راک: مستمری و حق بیکاری پدرانمان را نمی‌دهند

آمنه راک، دانش‌آموز حادثه دیده شین‌آبادی در روزهای گذشته و در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس گفت: هزینه دیه، مستمری و حق بیکاری پدر و مادرانمان را پس از گذشت ۲ سال از آن حادثه پرداخت نمی‌کنند و جوابی هم نمی‌دهند.

این دانش‌آموز حادثه دیده با بیان اینکه مستمری و حق بیکاری پدر و مادرانمان را نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: خانواده‌های ما از روز حادثه درگیر درمان ما بودند و کار خود را از دست داده اند و خواهان حق بیکاری برای پدر و مادرانمان هستیم.

به گزارش فارس، این دانش‌آموزان بیشتر از لطمه جسمی، لطمه روحی و روانی دیده‌اند و در این دو سال با مشکلات بسیار زیادی رو به رو بوده‌اند و توقع این بود که مشکلات آنها هر چه سریعتر مرتفع می‌شد که چنین اتفاقی رخ نداد.

*رئیسی: ۷۵ هزار کلاس درس هنوز با بخاری گرم می‌شوند

مرتضی رئیسی، معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «در چه تعداد از مدارس از بخاری نفتی استفاده می‌شود؟»، اظهار داشت: ۱۵۰ هزار کلاس درس در کشور با استفاده از بخاری‌های نفتی و گازی تأمین حرارت می‌شود.

رئیسی افزود: سال گذشته ۲۸ هزار کلاس درس با بخاری‌ نفتی و گازی خداحافظی کردند؛ امسال قانونگذار ۳۰۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی کلاس‌های درسی که با استفاده از بخاری‌ تأمین حرارت می‌شوند، به تصویب رسانده است و پیش‌بینی ما این است که ۴۷ هزار کلاس درس با این مبلغ استاندارد‌سازی شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از ۵۲۰ هزار کلاس درس، ۱۵۰ هزار کلاس از بخاری نفتی و گازی استفاده می‌کردند، گفت: ۲۸ هزار کلاس استانداردسازی شده است و۴۷ هزار کلاس نیز در دستور کار استانداردسازی است و امیدواریم تا پایان سال، ۷۵ هزار کلاس درس که دارای بخاری بوده‌اند به سیستم گرمایشی پکیج، رادیاتور و موتورخانه مجهز شوند.

وی خاطرنشان کرد: نیمی دیگر از کلاس‌ها می‌ماند که برآوردمان این است که به ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ سال گذشته اضافه بر کارهای معمول نیز حدود ۴۰ هزار بخاری تابشی تهیه کرده و در مدارس دارای یک کلاس و دو کلاس نصب کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه «با توجه به اینکه بسیاری از مدارس بیمه آتش‌سوزی نیستند، اگر اتفاقی صورت گیرد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟»، خاطر نشان کرد: بعد از اینکه مدرسه به بهره‌برداری رسید ما مسئولیتی نداریم؛ یعنی اگر قرار است مدرسه بیمه شود باید توسط آموزش و پرورش مناطق و در نهایت توسط خود مدارس این کار انجام شود و مسئولیت آن با آموزش و پروش است و ما مجموعه‌ای هستیم که کار ساخت و ساز آموزش و پرورش را انجام می‌دهیم و یک دستگاه اجرایی هستیم و آن کسی که از فضا بهره‌برداری می‌کند باید بحث بیمه و نگهداری را انجام دهد.

به گزارش فارس، پس از مشکلی که در دو سال قبل برای دانش‌آموزان شین‌آباد به وجود آمد از همان روزها دولت و مجلس در تلاش بودند تا بتوانند بخاری‌های نفتی غیراستاندارد را جمع‌آوری کنند تا مشکلات مشابه رخ ندهد اما پس از دو سال هنوز نیمی از مدارسی به بخاری‌های نفتی مجهز هستند.

*نماینده مردم پیرانشهر: آموزش دانش‌آموزان شین‌آباد نباید تعطیل شود

رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و با اشاره به پیگیری‌ها در خصوص رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان حادثه دیده شین‌ آباد، اظهار داشت: از ابتدای حادثه دلخراش شین‌آباد سه مطالبه اصلی از دولت دهم و یازدهم داشتیم.

وی با اشاره به نخستین مطالبه که موضوع پرداخت دیه کامل بچه‌های حادثه دیده است، گفت: با علم کامل به اینکه این بچه‌ها دختر هستند و دیه آنها نصف می‌شود از همان ابتدا اصرار داشتیم که صندوق حمایتی دولت شامل این افراد هم بشود و دولت برای دلجویی از خانواده‌ها، ما‌به‌تفاوت دیه آنها را پرداخت کند.

خضری دومین خواسته خانواده دانش‌آموزان حادثه دیده شین‌آبادی را برقراری مستمری مادام‌العمر عنوان و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این دانش‌آموزان حادثه دیده دختر هستند و باید آینده آنها تأمین شود و تأمین آتیه آنها مهم بود، دولت در این زمینه قول داد و پیشنهاد دادم که مستمری یک فردی که در تأمین اجتماعی مستمری دریافت می‌کند را مد نظر قرار دهند؛ حالا چقدر دولت می‌تواند و زیر بار می‌رود مشخص نیست.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع سوم مطالبات از دولت که دریافت کمک هزینه برای خانواده بچه‌های حادثه دیده است، اظهار داشت: خانواده این بچه‌ها کارگر هستند و وقتی به تهران می‌آیند یک یا دو هفته اینجا هستند و کمک هزینه زندگی آنها باید تأمین شود؛ دوازده دانش‌آموز مشکل دارند و باید مرتباً بیایند و تحت درمان باشند و بحث کمک هزینه خانواده‌ها برای آنها باید مد نظر باشد.

وی با اشاره به اینکه موضوع آموزش این دانش‌آموزان در کلاس درس هم مطرح است، خاطرنشان کرد: در همان ابتدا آموزش و پرورش، وزیر و سازمان نوسازی مدارس قول ساخت یک مدرسه دولتی ۱۲ کلاسه در همان محل را دادند که الان ۸۰ درصد آن کامل شده است؛ در مورد هوشمند سازی، ویدئو پروژکتور و یخچال برای آنها با توجه به اینکه خیلی در سرما نباید باشند هم آموزش و پرورش کامل عمل نکرد و از آن گلایه داریم.

خضری در خصوص اینکه «آیا آموزش و پرورش برای بچه‌ها معلم خصوصی تأمین کرد؟»، تصریح کرد: در سال گذشته متأسفانه در یک دوره کوتاهی بود اما بعد دیگر نداشتند که به وزارت آموزش و پرورش گلایه داشتیم و انتظار داریم که آموزش و پرورش در این قضیه نباید تعلل کند، زیرا آموزش نباید تعطیل شود.

وی افزود: معلم این بچه‌ها در کلاس خودشان هم این درخواست را داشت و این خواسته درست است، زیرا جدا از آموزش موضوع روانشناختی و آسیب‌های اجتماعی هم برای آنها وجود دارد که بحث‌های روان درمانی و موارد دیگر را در بیمارستان پیگیری کردیم اما باید این موضوع پر رنگ‌تر شود.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس افزود: مجموعاً ۲۸ دانش‌آموز دچار حادثه شدند که ۲ نفر فوت شدند و ۲۶ نفر هم مجروح داشتیم.

وی گفت: البته یک بیمه عمر ۵۰ و ۷۰ میلیونی مجموعاً ۱۲۰ میلیون تومان است که بیمه ایران و بیمه معلم بابت بیمه عمر پرداخت کردند که به همه به یک اندازه داده است.

به گزارش فارس، شرایط روحی و روانی دانش‌آموزان حادثه دیده شین‌آبادی در این مدت دو ساله فراز و فرودهای فراوانی داشت به طوری که در کنار موضوعاتی هم چون دیه و درمان هم چنان بحث آموزش آنها مشکلی است که هنوز باقی مانده است.

در کنار موضوعات آموزشی و درسی می‌بایست مباحثی هم‌چون موضوعات روانشناسی آنها نیز در نظر گرفته شود زیرا حادثه مدرسه شین‌آباد و مشکلات پس از آن باعث از بین رفتن روحیه آنها شده است.

به نظر می‌رسد در این قسمت وزارت آموزش و پرورش نقش اصلی را بازی می‌کند و توجه به موضوعات درسی، آموزشی و روانشناسانه می‌تواند مقداری از دردهای آنها را التیام بخشد.

*احمدی نیاز: تهیه سند نهایی پرداخت ۱۰۰ دیه دانش‌آموزان شین‌آبادی

حسین احمدی‌نیاز، وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «آیا کار حقوقی برای پرداخت دیه دانش‌آموزان شین‌آبادی به اتمام رسید؟»، اظهار داشت: سند نهایی ابلاغ پرداخت ۱۰۰ درصد دیه و ارش دانش‌آموزان شین‌آبادی با استدلال فقهی و قانونی که داشتیم انجام شد.

وی افزود: پیشنهاد می‌دهیم روز شنبه ۱۵ آذر ماه که سالروز حادثه شین‌آباد است توسط دانش‌آموزان آسیب دیده در این حادثه به نام «روز استانداردسازی مدارس» نام‌گذاری شود.

وکیل دانش‌آموزان شین‌آبادی با اشاره به این نکته که نام‌گذاری این روز به پیشنهاد دانش‌آموزان حادثه دیده شین‌آبادی است، تصریح کرد: امیدوارم این کار به استانداردسازی مدارس کمک کند و از این حوادث پیشگیری شود تا کودکان دیگر دچار چنین حادثه‌ای نشوند.

به گزارش فارس، به هر حال حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد درس‌های بسیار فراوانی داشت تا مانع از تکرار چنین حوادثی باشیم، اما باید توجه داشت که هنوز بیش از ۷۵ هزار کلاس درس در کشور دارای بخاری‌های نفتی هستند که اگر اعتبارات مورد نظر برای تبدیل آنها به سیستم‌های حرارتی استاندارد تأمین نشود، هر آن احتمال وقایع مشابه حادثه شین‌آباد وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *