جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱
۳
فرگوسن و رویای بر باد رفته مارتین لوتر؛

برابری در آمریکا هنوز رویاست +آمارهای مقایسه‌ای

يکشنبه ۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۳۹
کد مطلب: 393865
مقایسه آمار و ارقام اوضاع و احوال سیاه پوستان در آمریکای سال ۲۰۱۴ و آمریکای دهه ۶۰ حاکی از آن است که برابری در آمریکا هنوز هم رویایی برای آینده است.
برابری در آمریکا هنوز رویاست +آمارهای مقایسه‌ای
گروه بین الملل جهان نيوزامروز این دیگر عیان است که آمریکا در پیوند با شهروندان رنگین پوستش در انجام تعهدش به قانون اساسی این کشور برای برابری “مردم” چه سیاه و چه سفید، کوتاهی کرده است و به جای احترام به این پیمان مقدس، به سیاه پوستان «چک» بی پشتوانه ای داده؛ چکی که با عبارت «موجودی کافی نیست» برگشت خورده است. بله «بانک عدالت» آمریکا ورشکسته شده است.”

این ها بخشی از سخنان تاریخی مارتین لوتر کینگ یکی از رهبران جنبش حقوق مدنی آمریکا در ۲۸ اوت ۱۹۶۳ در کنار مجسمه آبراهام لینکلن است. او آن روز از رویاهایش برای آینده آمریکا هم پرده برداشت و گفت:” رویای من این است که چهار فرزند کوچکم روزی در کشوری زندگی خواهند کرد که آنها را نه به سبب رنگ پوست، که با درونمایه شخصیتشان داوری خواهند کرد” هنگامی که اوباما به عنوان اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا به کاخ سفید رفت بسیاری از تحقق رویاهای مارتین لوتر گفتند.

اما حالا در سالهای آخر حکمرانی اوباما فرگوسن نمادی شده برای بر باد رفتگی رویاهای مارتین لوتر. مقایسه آمار و ارقام اوضاع و احوال سیاه پوستان در آمریکای سال ۲۰۱۴ و آمریکای دهه ۶۰ حاکی از آن است که برابری در آمریکا هنوز هم رویایی برای آینده است.

هنوز هم در آمریکا حدود ۴۰ درصد کودکان سیاه پوست به دبستان هایی می روند که تقریبا همه شاگردان مدرسه سیاه پوست هستند. در سال ۱۹۶۸ میلادی ۶۴ درصد کودکان سیاه پوست به مدارس سیاه پوستان می رفتند. شمار سیاه پوستان در تحصیلات دانشگاهی هنوز بسیار کمتر از دانشجویان سفیدپوست است.

احتمال این که یک سیاه پوست در آمریکا به زندان بیفتد شش بار بیشتر از یک سفیدپوست آمریکایی است درحالی که در سال ۱۹۶۰ احتمال به زندان افتادن یک سیاه پوست پنج بار بیشتر از یک سفیدپوست بود. به خاطر درآمد کم خانواده های سیاه پوست آمریکا تعجب آور نیست که پس انداز آنان نیز از خانواده های سفیدپوست این کشور کمتر باشد. پس انداز سیاه پوستان آمریکا به نسبت سفیدپوستان این کشور طی ۳۰ سال گذشته کمتر شده است.

نسبت درآمد خانواده های سیاه پوست آمریکا به خانواده های سفید پوست این کشور تفاوتی فاحش را نشان می دهد. در سال ۱۹۶۴ میلادی درآمد یک خانواده سیاه پوست حدود ۵۵ درصد یک خانواده سفیدپوست بود. این آمار در حال حاضر نیز در همین حد باقی مانده است. شمار بیکاران سیاه پوست آمریکا از پنجاه سال پیش تاکنون دوبرابر شمار بیکاران سفیدپوست این کشور بوده است.

شمار فقرای آمریکا در میان سیاه پوستان این کشور بسیار بیشتر از سفیدپوستان آن است. در سال ۱۹۷۴ هشت درصد سفیدپوستان و ۳۰ درصد سیاه پوستان آمریکا فقیر بودند. امروز این نسبت به ۱۰ درصد در میان سفیدپوستان و ۲۸ درصد در میان سیاه پوستان رسیده است. آمارها، اعداد و ارقام منتشر شده خود گویای واقعیت این روزهای سیاهان آمریکا و سرانجام رویای برباد رفته مارتین لوتر اند.
منبع:خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کشوری که بزرگترین صادراتش وسایل ادمکشی هست بهتر از این نمی شه
مرگ بر آمریکای خونخوار
آمریکا فاصله زیادی از حقیقت داره
دروغگوهای آدمکش
یانکی های قاتل