شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

توضیح‌رحماندوست درباره قانون امربه‌معروف

چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۰
کد مطلب: 389811
در مورد نماینده محترم دولت که اظهار نگرانی در رابطه با بندهایی از این قانون که ایجاد هرج و مرج میکند ،‌ باید بگویم که ایشان روح کلی از قوانین و احکام مربوط امربه معروف و نهی از منکر را در شرع و قانون نشناخته اند.
به گزارش جهان، مجتبی رحماندوست در خصوص ماده هشتم قانون اساسی و حساسیت مجلس به تصویب بندهایی ازین قانون به شریان‌گفت: با توجه به قانون اساسي جمهوري اسلامي، مجلس موظف است بنا به تشخیص، بندهایی را به تشریح ماده هشتم قانون اساسی، به شکل قانون به تصویب برساند و خوشبختانه امسال برای اولین بار در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و جزئیات آن درحال بررسی است،۱۴ بند آن تصویب شده و چند بند دیگر باقی مانده و درست طبق روال خود در حال انجام است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص نگرانی ها و مخالفت هایی که به اقدام عملی مجلس در خصوص حساسیت به قانون مربوط به امر به معروف و نهی از منکر میشود گفت: این موارد را باید تفکیک کرد،عده ای دشمنان اند و باید بگویم دشمنان روی این موضوع اسیدپاشی می کنند،یعنی نمی خواهند بحث امر به معروف و نهی از منکر که به عنوان یک ضرورت قانون اساسی است و باید بطور ویژه ای به آن توجه شود،شکل گیرد.یعنی میخواهند این قانون،این توجهات و این حساسیت ها به حقوق مردم قبل از بروز و ظهور، قبل از بوجود آمدن، بمیرد. باید بدانیم این دشمنان با همان افرادی که دچار جنون بوده و به دختران این کشور اسید میپاشند،فرقی ندارند و میخواهند به قوانین اسید بپاشند تا بدین وسیله به قانون،مجلس و نظام ضربه بزنند و به هرحال این امر از سوی همه محکوم است.

رحمان دوست با اشاره به محکوم کردن عمل جنايتکارانه حادثه اسيد پاشي تصريح کرد:همه نمایندگان مردم این موضوع را محکوم و آن را جنایتکارانه،ضد انسانی و ضد دین تلقی میکنند و نه تنها مجلس شورای اسلامی بلکه دیگر قوا،شخصیت ها و در کل،جامعه نیز با چنین رفتارهای ضد بشری مخالف اند. مطمئن باشید هیچ انسانی این را نمیپذیرد که بخواهد در حق دیگر انسانی این چنین عمل نابه هنجاری صورت گیرد جز دشمنانی که ضد نظام اند و هدفی جز تفرقه و فتنه انگیزی و زیرسوال بردن دستگاه ها و قوانین ندارند.

وی درخصوص گروه دوم نیز اظهار داشت: گروه دیگری هم هستند که دشمن نیستند اما تشخیص آنها در چنین بحث هایی در قوانین درست نیست، باتوجه به این که تا بحال چنین حساسیتی در مورد قوانین و بندهای ماده هشتم که موضوع امربه معروف و نهی از منکر را مطرح میکند وجود نداشته ،اين امر باعث شده که برخي ها از پرداختن به اين موارد احساس نگراني و ترس داشته باشند.

مجتبي رحماندوست در ادامه تصريح کرد:در مورد نماینده محترم دولت که اظهار نگرانی در رابطه با بندهایی از این قانون که ایجاد هرج و مرج میکند ،‌ باید بگویم که ایشان روح کلی از قوانین و احکام مربوط امربه معروف و نهی از منکر را در شرع و قانون نشناخته اند. امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه هیچ کس جرات ارتکاب به جرم را رسما و علنا در جامعه نداشته باشد،چرا که کوچکترین عمل غیر اخلاقی و دینی در قالب تذکر زبانی و بدون استفاده از ابزار یدی باعث میشود که فرد پيش از انجام آن عمل در جامعه،از خداوند و از دین خجالت بکشد و خدا را ناظر در پیشگاه زندگی خود ببیند و لذا از آن عمل زشت دست بردارد. اصلا امر به معروف و نهی از منکر از دین ما سرچشمه میگیرد و فرقی هم نمیکند که فردچه جایگاهی داشته باشد و مردم موظف اند که به آن فرد تذکر دهند،خواه یک فرد عادی باشد،خواه یک مقام مسئول و این موضوع خوبی است چراکه او خود را در نظارت مردم میبیند.

رحماندوست در پایان گفت: امیدوارم در هفته پیش رو این بندها در خصوص ماده هشتم قانون اساسی تکمیل شود و ان شاء الله دیگر نگران اعمال غیراخلاقی و غیردینی از سوی افراد خاطی نباشیم.

گفتنی است، بر اساس اصل‏ هشتم قانون اساسی "در جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ دعوت‏ به‏ خیر، امر به‏ معروف‏ و نهی‏ از منکر وظیفه‏ ای‏ است‏ همگانی‏ و متقابل‏ بر عهده‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ یکدیگر، دولت‏ نسبت‏ به‏ مردم‏ و مردم‏ نسبت‏ به‏ دولت‏. شرایط و حدود و کیفیت‏ آن‏ را قانون‏ معین‏ می‏ کند. "والمؤمنون‏ و المؤمنات‏ بعضهم‏ اولیاء بعض‏ یأمرون‏ بالمعروف‏ و ینهون‏ عن‏ المنکر".
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *