يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۸
۱۰
اظهارات بایدن و شگفت‌زدگی متحدان واشنگتن؛

چرا آمریکا ترکیه و ارتجاع منطقه را به حمایت از داعش متهم کرد؟

يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب: 384050
معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه ترکیه، عربستان و همپیمانان منطقه‌ای واشنگتن در حمایت از تروریسم و رشد داعش موثر دانست. البته ساعاتی بعد از ترکیه عذرخواهی کرد!
چرا آمریکا ترکیه و ارتجاع منطقه را به حمایت از داعش متهم کرد؟
به گزارش جهان، «وام» نوشت: وزارت خارجه امارات به اظهارات «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا که در آن «همپیمانان منطقه‌ای ایالات متحده را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرده است»، واکنش نشان داد.

«انور القرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات از واشنگتن خواست درخصوص اظهارات بایدن توضیح رسمی دهد.

این وزیر اماراتی با تأکید بر نقش کشورش در مبارزه با افراط‌گری و تروریسم، افزود اظهارات بایدن به دور از واقعیت است.

براساس اين گزارش، بایدن پیش‌تر در یک سخنرانی در دانشگاه «هاروارد» گفته بود، متحدان آمریکا در منطقه از جمله ترکیه و عربستان سعودی در رشد داعش نقش داشته‌اند.

این سخنان بایدن به سرعت با واکنش مقامات ترکیه‌ای مواجه شد و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه با انتقاد از این اتهامات، خواستار عذرخواهی این مقام آمریکایی شد.

همزمان روزنامه 'دیلی تلگراف' روز یکشنبه نوشت: به دنبال سربریدن 'آلن هنینگ' به وسیله گروه تروریستی داعش، فشار بر دولت انگلیس برای اقدام علیه کشورهای ثروتمند عرب حوزه خلیج فارس به دلیل حمایت مالی از این گروه تروریستی افزایش یافته است.

'لرد دانات'، فرمانده سابق ارتش انگلیس دراین باره به روزنامه دیلی تلگراف گفته است: این کاملا غیرقابل قبول است که برخی از افراد در قطر، عربستان سعودی و دیگر جاها، با ایجاد کانال هایی، مبالغ هنگفتی پول به گروه داعش پرداخت کنند.

ژنرال 'جاناتان شاو' از فرماندهان ارشد وزارت دفاع انگلیس و از فرماندهان جنگ عراق در گفت وگو با دیلی تلگراف گفته است: مبارزه نظامی کنونی علیه داعش بی فایده خواهد بود مگر آنکه بتوان ایدئولوژی و منابع مالی آنها را که از سوی عربستان سعودی و قطر تامین می شود، متوقف ساخت.

جو بایدن از اردوغان رسما عذرخواهی کرد

به گزارش «آناتولی»، «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، روز گذشته در تماس تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه بابت اظهارات خود علیه ترکیه معذرت‌خواهی کرد.

بایدن در اظهاراتی گفته بود: «ترکیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه از گروه‌های تروریستی در سوریه از جمله داعش حمایت فراوان کرده‌اند.»

بر اساس این گزارش، بایدن در این تماس تلفنی «در تلاش برای برطرف کردن هرگونه سوء تفاهم»، بخش‌هایی از سخنان خود را که در دانشگاه «هاروارد» ایراد کرده بود، به اردوغان توضیح داد و سپس گفت: «به دلیل این اظهاراتش که اتهام علیه ترکیه مبنی بر حمایت از تروریسم در سوریه برداشت می‌شود، عذرخواهی می‌کند.»

بایدن و اردوغان همچنین با ادامه رایزنی‌ها بین آمریکا و ترکیه در زمینه‌های مختلف نظامی، سیاسی و دیپلماسی به منظور احیای امنیت و ثبات در منطقه، موافقت کردند.

مقامات انگلیس و آمریکا تاکنون هیچ توضیحی نداده اند که اگر همپیمانان منطقه‌ای آمریکا حامی داعش اند، چرا با آنان ائتلاف به اصطلاح "ضد داعش" را تشکیل داده است.

البته خود آمریکا هم از ایجادکنندگان و حامیان اصلی داعش محسوب می شود و دولت های عرب منطقه با مجوز و همکاری کاخ سفید، داعش را تجهیز و حمایت می کنند. اما به نظر می رسد آگاهی افکار عمومی از پشت پرده تشکیل و گسترش داعش و فشار آنان به مقامات آمریکایی، دولت این کشور را مجبور به اتخاذ مواضع نمایشی علیه ترکیه و اعراب مرتجع منطقه کرده تا مسئولیت پرورش و حمایت از داعش را از خود دور کرده و به آنان منتسب کند.


این در حالی است که ناظران سیاسی حمایت های مالی و تسلیحاتی چندین ساله غرب و اعراب از داعش بویژه در سوریه را به وضوح دیده اند.
منبع:‌تسنيم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جالب بود
علی
آش اینقدر شور شده که امریکا هم مخالف ادامه ی این روند هست.
اردوغان روی شیطان بزرگ رو هم سفید کرده
دست خدا بالای همه دست هاست
داستان القاعده وطالبان دوباره تکرارشد!تعجب ازاین میکنم که مردم اروپاوامریکا چگونه دروغهای شاخدارسیاسیون راباورمیکنند؟اروپادرشعارازادی بیان موج میزنداماظاهراهمین ازادیهاهم درکنترل رسانه ای سازمانهای جاسوسی قراردارندومردم رابه هرسمتی که اراده کنند،ارام وبیصدامیکشند!
مرگ بر آمریکا
Germany
ترکیه مشاور و ایده پرداز آمریکا در منطقه شده است. ایده شکل گیری این گروه از ترکیه بوده و غرب هم فریب خورد و حمایت کرد.
اردوغان نوکر اوباما در هر زمینه ای می باشد
مشخص است که عذرخواهی میکند زیرا بدون هماهنگی با اوباما اردوغان را زیر سوال برد در صورت که اردوغان از حامیان اصلی داعش بوده و این برای همه بوضوح روشن است . و این سناریو ادامه دارد و قصد لشگرکشی به عراق و سوریه را دارند و این وظیفه را نیز دوباره به ترکیه نوکر وفادار خودشان محول کرده اند.
Canada
دیگر طاقت نیاوردند و خودشان حقیقت را گفتند. حالا معذرت خواهی دیگر کاری را درست نمیکند.
اگردقت كنيدجوبايدن گفته : «به دلیل این اظهاراتش که اتهام علیه ترکیه مبنی بر حمایت از تروریسم در سوریه برداشت می‌شود، عذرخواهی می‌کند.»
بدين معنا كه حمايت از تروريسم توسط تركيه و... در جاهاي ديگر نظير عراق و... وجود دارد اما فقط درسوريه ايرادي ندارد؟! اين است سياست يك بام ودوهواي غرب در مقابل تروريسم.
از روحانی یادبگیرن!
این همه توی سازمان ملل بهش توهین شد و هیچی نگفت.
رئیس جمهور به این میگن، نه به شماها !!! همین که بهتون توهین میشه سریع ناراحت میشید...