چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۲
۲

اشک هایی که برای انسانیت ریخته شد

پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 374019
به گزارش جهان به نقل از مهر، اقدامات وحشیانه گروهک داعش علیه ایزیدی ها وضع اسفناکی را برای این طایفه رقم زده است.

آشنایی با ایزیدی ها

ایزیدی ها طایفه ای هستند که بیشتر در نزدیکی موصل و منطقه سنجار عراق به سر می برند اما گروههای کوچکتری از آنها در ترکیه، سوریه، ایران، گرجستان و ارمنستان حضور دارند. ایزیدی ها کُرد هستند و ریشه هندو اروپایی دارند و به زبان کردی به عنوان زبان مادری سخن می گویند و به عربی نیز تکلم می کنند. همه دعاها و کتابهای دینی آنها به زبان کردی است. لالش ضریح مقدس آنها در شمال عراق است و از شخصیتهای معنوی مورد احترام آنها در عراق و جهان است.

تعداد آنها ۵۰۰.۰۰۰ نفر در کل دنیاست که بیشتر آنها در عراق زندگی می کنند نزدیک به سی هزار نفر از آنها در سوریه به سر می برند و بیش از ۵۰۰ نفر از آنها در ترکیه نیستند که تعداد آنها بیش از ۲۵ هزار نفر در اوایل قرن هیجدهم بود و بسیاری از آنها به اروپا رفتند. در ایران نزدیک گروه اندکی زندگی می کنند که آمار دقیقی از آنها در دست نیست.
در عراق در موصل و مناطق الشیخان، بعشیقه، بحزانی، سنجار(شنگار)، زمار و القوش و در دهوک شاریا، خانک دیره بون هستند. در سوریه در قامشلی و عفرین و منطقه الجراح، در ترکیه در ماردین، سیرت، اوروا، قارس، اغری و اردهان در مرزها با ارمنستان، در ارمنستان در منطقه الاگز و در ایروان، در گرجستان در تفلیس هستند و در آلمان، اتریش، فرانسه و آمریکا نیز ایزیدی ها حضور دارند.

وجه تسمیه آنها به شهر یزد یا یزدان است.

ایزیدی ها در طول تاریخ در معرض کشتار قرار گرفته اند. آنها در زمان خلیفه معتصم عباسی، عثمانی و در امروز از سوی تکفیری ها در معرض کشتار قرار گرفته اند. ایزیدی ها دو نماینده در پارلمان عراق دارند.

آماری دردناک از جنایات داعش ضد ایزیدی ها

بر اساس آمار سازمان یونیسف در گزارشی درباره وضع اقلیت ایزیدی در نینوا آورده است: ۴۰ کودک بر اثر گرسنگی و تشنگی طی روزهای گذشته به دنبال یورش داعش به سنجار جان باخته اند. ۲۵۰۰۰ کودک سرگردان در کوههای اطراف سنجار در موصل نیاز به کمک های حیاتی دارند.
این در حالی است که بر اساس گزارش وزارت حقوق بشر عراق، داعشی ها زنان و دختران ایزیدی را در منزلی در سنجار جمع کرده اند و تعدادی را نیز به فرودگاه تلعفر منتقل کرده اند. تروریستها زنان و کودکان را می کُشند و زنان سرنوشت نامعلومی دارند.

برخی منابع از ربوده شدن بیش از ۴۰۰ زن و دختر ایزیدی از سوی تروریست های داعش و سرنوشت نامعلوم آنها خبر داده اند.

اشکهایی که برای انسانیت ریخته شد

اویان دخیل یکی از نمایندگان زن در پارلمان عراق به شدت برای ذبح هم کیشان خود گریست و نمایندگان دیگر را متاثر کرد.

وی در صحن پارلمان عراق گفت: طایفه ایزیدی در معرض کشتار جمعی قرار گرفته اند. داعش کودکان و مردان را می کشند. تاکنون بیش از ۵۰۰ ایزیدی به دست گروهک داعش کشته شده اند. ۵۰۰ زن ایزیدی از سوی داعش به عنوان کنیز به یغما برده شده اند و در زندان هایی در نزدیکی تلعفر به سر می برند.
این نماینده ایزیدی افزود: سی هزار خانواده سنجاری آواره شده اند، هفتاد کودک جان باخته اند و صد پیرمرد و زن به علت شرایط نامساعد جان باخته اند. زنان ما را در بازار به عنوان کنیز می فروشند. جناب رئیس هم کیشان من ذبح می شوند

پس از این کلمات رئیس پارلمان به سخنان وی اعتراض کرد اما وی ادامه داد: خواهش می کنم جناب رئیس، طایفه من در معرض کشتار قرار دارند. ایزیدی ها به دست تروریست ها در موصل ذبح می شوند و زنان آنها به کنیزی می روند. همانطور که تروریستها مسلمانان شیعی، سنی، ترکمن ها، شبکها کردها و دیگر اقلیت ها را هدف قرار می دهند.
ویان دخیل گفت: از اختلافات سیاسی دست بردارید. همبستگی انسانی داشته باشید به نام انسانیت ایزیدی ها را نجات دهید. ملت عراق، جامعه بین الملی در راستای توقف جنایات گام بردارند. در قرن بیست و یک به سر می بریم و ایزیدی ها به شکل کامل در معرض کشتار قرار گرفته اند.به نام انسانیت کاری انجام دهید.

این نماینده از شدت تاثر نتوانست روی پای خود بایستد و دیگر نمایندگان زن زیر بغل وی را گرفتند.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متین
قابل توجه حاجی خاطره و همه کسانی که مردم عراق را طرفدار داعش مینامند!.
حمید
Iran, Islamic Republic of
به نظر میرسد در قرن بیست و یکم انسانیت از بین رفته است.
کشتار بیرحمانه شیعیان در بحرین - پاکستان و کشورهای اسیای شرقی
کشتار بیرحمانه زنان -مردان و کودکان فلسطینی
کشتار ددمنشانه برادران و خواهران شیعه و سنی در عراق و سوریه
کشتار انسانهای بی گناه از اقلیتها در عراق

اواره کردن مردم بی پناه در خاورمیانه در این بازی سیاسی کثیف که همه و همه نتیجه افکار پلیدی کشور عربستان - رزیم اشغالگر و حامی بی چون و چرای ان دو پلید یعنی امریکای خونخوار میباشد.
خدایا با ظهور اقا امام زمان ( عج ) مردم بیگناه را نجات بده.