جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱۳
۱۰۴

آیا توبه موسوی و کروبی پذیرفته خواهد شد؟

شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 358341
ماه مبارک رجب فرصت خوبی برای توبه و استغفار و بازگشت به سوی خدای متعال است. مضمون بسیاری از ادعیه مأثوره این ماه شریف نیز طلب آمرزش و توبه به محضر ربوبی است.
آیا توبه موسوی و کروبی پذیرفته خواهد شد؟
گروه سیاسی جهان نيوز - سیدکمیل باقرزاده: ماه مبارک رجب فرصت خوبی برای توبه و استغفار و بازگشت به سوی خدای متعال است. مضمون بسیاری از ادعیه مأثوره این ماه شریف نیز طلب آمرزش و توبه به محضر ربوبی است. در کتاب شریف اقبال الاعمال هم فصلی تحت عنوان «فضل الاستغفار و التهليل و التوبة في شهر رجب‏» آمده است که نشانه اهمیت توبه و استغفار در این ماه است.

از جمله روایات، پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «رَجَبٌ‏ شَهْرُ الِاسْتِغْفَارِ لِأُمَّتِي أَكْثِرُوا فِيهِ مِنَ الِاسْتِغْفَارِ فَإِنَّهُ غَفُورٌ رَحِيم‏‏». رجب برای امت من ماه استغفار است؛ در این ماه از خدا بسیار طلب مغفرت کنید، که او آمرزنده و مهربان است. برای همین است که گفته اند ذکر اصلی ماه رجب «أستغفر الله و أتوب إلیه» است.

اما آنچه بهانه این نوشتار شد اینکه: اخیرا آیت الله حائری شیرازی در نامه ای مشفقانه به موسوی و کروبی، ضمن برشمردن گناهان بزرگ این دو نفر، آنها را دعوت به توبه کرده اند. به نظر می رسد مسأله توبه سران فتنه را باید از چند جنبه بررسی کنیم.

۱ . آیا خداوند متعال توبه سران فتنه را خواهد پذیرفت؟
رحمت واسعه خدا لایتناهی است. خدا توّاب است. «هُوَ الذي یقبلُ التوبة عن عباده و یعفُو عنِ السیّئات». هیچ کس هم اجازه ندارد بگوید خدا توبه فلان کس را نمی پذیرد. از پیامبر اعظم(ص) نقل شده که فرمودند: روزی مردی گفت به خدا قسم که خداوند فلان شخص را نمی آمرزد. پس خداوند فرمود: این کیست که به من سوگند میخورد که فلانی را نمی آمرزم؟! من آن شخص را آمرزیدم و اعمال صالح آن دیگری را احباط و بیهوده گرداندم، چون گفت خداوند فلان شخص را نمی بخشد. البته توبه ای که خدا آن را می پذیرد، «توبه حقیقی» است، و توبه حقیقی مقدمات و شروط و لوازمی دارد که در جای خودش در آیات و روایات بحث شده است.

۲ . آیا ملّت ایران توبه سران فتنه را خواهد پذیرفت؟
قاطبه ملت ایران تاکنون هرجا که فرصتی برای ابراز نظر در خصوص سران فتنه یافته اند، به حق خواستار اشدّ مجازات (اعدام) برای آنها شده اند. از تظاهرات ۹ دی ۸۸ تا راهپیمایی ۲۲ بهمن ۹۲ تا طومار بیشمار امضائی که اخیرا سخنگوی قوه قضائیه به آن اشاره کرد. اما گمان من بر این است که چنانچه سران فتنه «توبه حقیقی» کنند، و واقعا از ظلم بزرگی که به ملت کردند پشیمان شده و به گناهان بزرگ خود در ماجرای انتخابات ۸۸ اعتراف علنی کنند، و از پیشگاه ملت و رهبری عزیز طلب بخشایش کنند، بعید نیست که مردم بزرگوار ایران از گناهان آنان درگذرند. البته یکی از شروط اساسی چنین توبه ای، تلاش سران فتنه برای بازگرداندن آن بخش از جوانانی است که بخاطر انحراف این دو نفر، گمراه شدند.

۳ . پس از توبه سران فتنه، وظیفه دستگاه قضایی چیست؟
پیش از این عرض شد که مجازات قانونی و شرعی این دو نفر با استناد به منابع حقوقی و فقهی، چیزی کمتر از اعدام نیست. با این حال براساس فقه و حقوق، چنانچه «توبه حقیقی» صورت گیرد و این دو نفر برای جبران ظلم بزرگی که در حق نظام کردند تلاش صادقانه ای از خود نشان دهند، چه بسا این مجازات قابل تخفیف باشد. البته آنچه گفته شد صرفا مربوط به جنبه عمومی جرم این دو نفر است؛ اما در مورد خونهای به ناحق ریخته و اموال به غارت رفته در ماجرای فتنه ۸۸، چنانچه شاکیان خصوصی وجود داشته باشند، به عنوان جنبه خصوصی جرم در جای خود قابل مطالبه و محاکمه است.

با این حال، احتمال دیگر در خصوص این دو نفر آن است که علی رغم اینکه خداوند توبه پذیر است، اما بخاطر خیانتها و جنایتهای غیر قابل جبران سران فتنه، توبه آنها مورد قبول ملت واقع نشود و دستگاه قضایی نیز مکلّف به محاکمه آنها و صدور اشد مجازات برای ایشان باشد. چنانکه امام خمینی(ره) درباره توبه شاه خائن می فرمایند: توبه تو پيش ملت پذيرفته نيست. ممكن است يك توبه حقيقى بكنى و مال مردم را دستشان بدهى و همه جنايات را جبران بكنى، خدا ممكن است بپذيرد. - خدا بزرگ است- اما ملّت نمی پذيرد. ما نمی توانيم‏ توبه تو را بپذيريم؛ توبه تو مرگ است، توبه گرگ مرگ است. (صحيفه امام، ج ‏۳، ص ۳۹۱)

آینده پیش روی سران فتنه، آینده ای پر از بیم و امید است؛ باید صبر کرد و سرانجام این ماجرا را دید. آیا این دو نفر توبه خواهند کرد؟ آیا ملت ایران توبه آنها را خواهد پذیرفت؟ امید که چنین باشد. به هرحال، همه ما باید قدر فرصت ماه رجب را بدانیم و آن را برای توبه و بازگشت به سوی خدا و جبران خطاهای گذشته مغتنم شماریم، که «إنّه هو التوّاب الرحیم»..
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شما خواهشا از طرف خودتون نظر بدین نه از طرف خانواده کشته شده های فتنه 88 که اگر همه ملت ببخشند و فقط مادر یکی از کشته شده ها راضی نباشه بازم اعدام برای این سران فتنه کمه
Iran, Islamic Republic of
احسنت
سید جواد
Iran, Islamic Republic of
پس هر کس که کار خلافی انجام داده و حکم اعدام برایش آمده و توبه کرده را باید ببخشیم!!!
چه کسی این را گفته؟؟؟
پس امنیت جامعه،آبروی نظام و خانواده های شهدای فتنه چه می شوند؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
موسوی و کروبی فقط اعدام
خواسته مردم اینه
از یک محاکمه وحشت دارین اونوقت دم از اعدام میزنی؟ دل خجسته ای داری برادر
برادر خجسته
کروبی چند سالشه ؟ موسوی چند سالشه ؟ تازه محاکمه هم که بشن دو - سه سال طول میکشه خب مگر چند سال دیگه این دو دین و وطن فروش میخواهند عمر کنندکه مرگشان بیفته به گردن نظام تا زمان محاکمه شون دیگه چیزی ازشون باقی نمانده
از وحشتتنو اخوی با این حرفا دل خودتونم نمیتونی راضی کنین تا چه برسد به دیگران
Iran, Islamic Republic of
فقط محاکمه
حااااااااااامد
خواسته افراطیون...
Iran, Islamic Republic of
در فتنه سال سال 88 کاملاً مشخص شد افراطیون چه کسانی هستند!!!!
یکی از مردم
من نفهمیدم مردم کی به شما نمایندگی دادندتا ازطرفشون حرف بزنی?
من
ببینم یعنی همه نظرات ارسالی فحش به موسوی وکروبی بوده یا شما جرات ندارید نظرات مخالفینتون رو منتشر کنید?
Iran, Islamic Republic of
کدوم شهید؟میشه دو تاش رو نام ببرید؟
....
یقین
Iran, Islamic Republic of
به درک که توبه نمی کنند،بروند به اسفل السافلین...
این عاقبت افرادیه که از توبه رویگردانند
محمد جواد
United States
ایشونم جنبه عمومی جرم رو از جنبه خصوصیش تفکیک کردند. یعنی اگه شاکی خصوصی داشته باشند قابل پیگرد قضائی هست.
شما باید توبه کنید ....
اگر قاتلان کهریزک بخشیده شوند بی گمان افراد دیگر هم بخشیده خواهند شد
یاسر
Iran, Islamic Republic of
البته که باید متخلفان کهریزک هم محاکمه شوند و به سزای اعمال خلاف قانونشان برسند ولی باور کنید خون کشته شدگان کهریزک هم به گردن سران فتنه است که با پروژه فریب مردم را به جان هم انداختند!!!!!
این توجیه جنایت کهریزک نمیشود
اون جدا این جدا هر دو محاکمه
موسوی عروسک دست یه جماعت خاص است. مطمئن باشید عروسگ گردان ها بهش اجازه توبه نخواهند داد.
عروسک ساده لوح در حصر و عروسگ گردان ها آزاد
علی اصغر
منظورت از عروسک گردان حتمٱ .... است دیگه .
برای خوتون میبرید و میدوزید. کدوم دادگاه اینها را محکوم به اعدام کرده؟اینها در کدوم دادگاه تونستند حرفهاشون بزنند؟

اگر اینها حقشون اعدامه پس حق کاسبان فتنه چیه؟
رضا
Iran, Islamic Republic of
چی می خوان بگن؟!! چی دارن که بگن؟! می خوان بگن ما از احساسات یک سری از مردم سوء استفاده کردیم و با فریب و دروغ مردم رو به جون هم انداختیم؟!
مسعود
اشتباهی منفی دادم ببخشید
اکبر
Iran, Islamic Republic of
ادامه حصر موسوی و کروبی لازمه
رضا
Iran, Islamic Republic of
شما هم از طرف قاضی حکم نده استاد
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
جوابه فتنه و قتل چیست؟یعنی یکی این همه مشکل ایجاد کنه(فتنه و قتل) بعد توبه کنه و یا علی،خانواده مقتولین چی؟شایدم خدا کاری کنه اینا اصلا موفق به توبه نشن.
United States
... اینا جز با یک محاکمه آزاد و علنی معلوم نمیشه. ..
حااااااااااامد
توبه!!!!!! کدام توبه؟!؟
....
...
رضا
گزافه می گوید؟
مـرتـضـی
خـیـانـت و وطـن فروشی به مردم یه کشور ، که واسه انقلابشون خون ها دادن تا دست استعمارگران کوتاه کنند ، با چه چیزی دارین معامله می کنید؟؟
آدمکش مگه می تونه بخشیده بشه؟
سران فتنه 5 نفرند باید محاکمه شوند. این خواست ملت است عذرخواهی فایده ندارد. این به این معنی است که آیا می شود آب ریخته شده را نذر امامزاده نمود؟؟؟!!! پس سران فتنه باید محاکمه شوند.
چراغعلی
که عبارت باشندار ه.... - خاتمی - موسوی - و کروبی - پس پنجمی کیه ؟...
باشه بهش میگم
Iran, Islamic Republic of
یادت باشه حتما بگی مدیون ملت شهید پرور ایران هستی اگه به عمد یادت بره.
شهروند
از طرف ملت حرف نزن
Iran, Islamic Republic of
معلومه که از کسانی هستی که در فتنه 88 از اربابان امریکایی ات حمایت جانانه کردی
دلم گرفته از سال 88
مرگ بر فتنه گران
حسین
Iran, Islamic Republic of
تعریف شما از مردم همون حامیان سعید جلیلی است
سوفیالوره
نه حامیان رفسنجانی بحرمانی است حسین جان
بله که طرفدارن هاشمی بهرمانی مردم واقعی ایرانند. 8سال هاشمی رو کوبیدید 8سال یکه تازی کردید 8سال هر دروغ و تهمتی که میتونستید به هاشمی نسبت دادید 8سال هربلایی که خواستید بر سر ملت داوردید 8سال جهنم خدا را برای خودتان خریدید 8سال ... و گند زدید به مملکت به خیال خام خودتان هاشمی را از چشم مردم بندازید ولی به کوری چشم همه افراطیون تشنه شهوت قدرت، هاشمی به یک حرکت و ثبت نام در انتخابات 92، نشون داد که مردم واقعی ایران کیا هستند.
Iran, Islamic Republic of
اینقدر نگران امثال هاشمی ها نباش. امثال هاشمی ها اینقدر پول دارند که بتونند نه تنها خودشون بلکه هفتصد نسل بعد از خودشون رو بکشند هاشمی را نگاه نکن که در تجمعات در بین مردم می خنده یعنی می خواد بگه مردمی است ولی در اصل هاشمی اصلا اهمیتی به امثال شما و دیگر ملت قائل نیست هاشمی فقط خودش و خانواده اش برایش مهمه است اینقدر جوش هاشمی رو نزن.
Iran, Islamic Republic of
هاشمی هم 8 سال ملت رو کوبید ....
Iran, Islamic Republic of
ادب مرد به زدولت اوست. رعایت ادب هم چیز خوبی است.
همون مردم 9دی رامی گیم ...افتاد!!!!
مردم نظرشونو تو انتخابات 92 گفتند بیخود نظر شخصیتونو به مردم نسبت ندین
شمالطفانظرشخصی تون رابه مردم القا نکنید !!!مردم بخاطر مسائل معیشتی وقولها وشعارهای ایشان بهش رای دادند ولی همین الان که هنوز یک سال نشده یک نظر سنجی نشان می دهد که چقد رآمارتغییرکرده!! ثانیا مگر برای باراول بوده که مردم با یک نفررای داده اندکه چسبیده اید به انتخابات 92 اگراینطورباشد بالاترین رای را منتخب مردم درسال 88 آورد که چشم حسودان راکور کرد ومجبور شدند به دروغ وحیله وفتنه متوسل شوند .
رحمن
Iran, Islamic Republic of
نخیر! منظور از مردم مردمی هستند که زیر چرخهای سیاست های فریب و غلط یک مشت حیله گر خود فروخته استخوانهایشان خرد شده است! ...
جلیلیان
Iran, Islamic Republic of
کسانی در جهت خشنودی و برنامه های براندازی دشمن با علم کامل به عملشان ، اقدام کرده اند می توانند توبه کنند اینان اگر روزنه ای از ایمان به انقلاب و نظام اسلامی داشتند هرگز به کام دشمنان ایران اسلامی گام بر نمی داشتند .
.... باید توبه کنند
آزاد
خودتان را خسته نكنید . به مسائل مهمتر و ضروري بپردازيد .....
مـرتـضـی
چه جالب!
مگه از کودتا بر علیه نظام اسلامی اونم تو روز عاشورا ، مسله مهمتری هم داریم؟؟
نکنه منظورت وعده 100روزه روحانی و توقیف یاالثارات و وادادگی تو ژنو مسله ضروریه؟؟
عصمت بابلی
مثلٱ‌سبدسبد کالا و توافق هسته ای و نظر سنجی یارنه ای و شیب ملایم و شفاف سازی 4 ساله و شکستن هرچی قفل در عالم و ارائه فتوکپی شناسنامه هم قبول نیست با اصل شناسنامه باید بیایی توی پاشگاه منتقدین آزاد جون
Iran, Islamic Republic of
توبه گرگ مرگه
کدام توبه؟ پس جواب خونهای به زمین ریخته... چه میشه که عامل اصلیش همین موسوی و کروبی و خاتمی و... بودند؟ ...
يوسف
توبه يعني بازگشت به سوي خداوند وترك اعمال گذشته.اين حالت معنوي آن است.مثلا توبه يك قاتل آدمكش اين است كه به درگاه خداون توبه كند وسپس خودرا براي قصاص به نيروهاي قضائي معرفي كند .آنگاه با اجراي حكم قصاص توسط حاكم شرع در مورد اوكه جاري شودممكن است خداوند از گناه او بگذرد.ولي در دنيا بايد حكم قصاص انجام شود والا توبه زباني فايده ندارد.تازه اين آقايان دستور كودتا برعليه نظام اسلامي را صادر وبرآن اصرار ميورزيدند.كه باعث خسارات فراواني به نظام اسلامي .وبيت المال وشهادت بسيجيان ومدافهان اسلام شدندو...... توبه گرگ مرگ است والسلام
می خواهید بدونید فتنه و فتنه گر کیست ؟ ....
نه نمی خواد خودمون میدونیم!
من که به سهم خودم انها یی که فتنه برپا کردند و باعث نگرانی واضطراب من شدند وبیت المال را نابود کردند وهر ظلمی که به بنده شد نمی بخشم وخدای من هم نخواهد بخشید.والسلام
از طرف شخص خودم با شناسنامه خودم
اعدامشون کنید خلاص
Sweden
توبه؟ ....
علی اصغر
توبه گرک مرگه .
عسگر
سلام
واقعا خجالت داره
خدا انشالله هدایتتون کنه
علی
منظورتو از خجالت داره نفهمیدم داداش ولی بدون به خاطر همین دوتا جوونای زیادی که گولشونو خورده بودند تو درگیری کشته شدن اونا باید اعدام بشن چرا اعدامشون نمیکنن(یه سیمینف دارم مال زمان جنگ قسم میخورم به خاطر جوونای شهرمون که به خاطر اونا کشته شدن بکشمشون)
پس قاچاقچی هم هستی!!!
هدایت یعنی اجرای حکم الهی وهرکه حکم الهی رانپذیره هدایت نشده وباید هدایت بشه !
علی اکبر کهنسال
توبه یعنی چه؟ دیگه از این حرفها گذشته،‏ اینهانقشه فرزندان هاشمی و خاتمی هست تا کروبی و موسوی محاکمه نشن چون میدانند اگه کروبی و موسوی محاکمه بشن پته خاندان هاشمی و اون خاتمی فتنه باز فتنه گر ‏،‏ که ریشه فتنه خاتمی هست باز میشه،
ناخوشی کهنسال
ظاهرامثل اینکه خودت ناخوشی
Netherlands
هر کس در هر مقامی که حاصل خون شهدا و دسترنج خانواده های آنان را بخطر اندازد بخشودنی نیست ، از هر عالمی که می خواهید سئول کنید
یا علی
اینجانب یک پزشک بیسواد بی شناسنامه اگر اجازه صحبت و تنفس به منهم داده شود عرض می کنم که با توبه و بی توبه حق الناس صاف نمیشود... انشا الله خیانتهایی که به این مردم کردند را به زودی آن دنیا سر پل صراط جواب بگیرند
شیرینی مشارکت مردم را زهرشان کردند...با یک توهم ابلهانه همه جا را به آتش کشیدند و با دروغ مردم را به جان هم انداختند اینها خیلی آسان و کم است؟
خدا نگذرد از سر این دو بیفکر جاه طلب....
آقای به اصطلاح پزشک هیچ وقت یک طرفه به قاضی نرو .....
شما خیانت وجنایت آشکار وظلمی که درحق اسلام ومردم شد را یک طرفه به قاضی رفتن می دونی ؟ لطفا هرحرفی رابرای هرموردی بکارنبرید که جایش نیست !
United States
آنهایی شیرینی مشارکت مردم را تلخ کردند....
اشتباه مثبت دادم چون کلامت منعقد نشده ونمیدونم منظورت کیه!!!!
اینطور که میگی طب سنتی هستی
ببخشیدا پزشک طب سنتی هستید؟ گل گاوزبون دارید؟ آدرس عطاریتون رو بدید...
اولا اینهاآنطورکه مشهوداست هنوز برمواضع خود پایدارومُصرهستندوخبری ازتوبه که نیست همچنان طلبکارهم هستند!!!!!!!! ثانیا ،توبه اگرابراز پشیمانی واقعی ونه سیاسی ودغل بازی باشد وباعذرخواهی ازرهبری وملت وجبران گذشته باشد ،شاید دردرگاه الهی پذیرفته شود ثالثا ، توبه جای خود ومحاکمه خیانت ومجازات جای خودرادارد .اینهابقول رهبری معظم ظلم بزرگی درحق اسلام وجمهوری اسلامی ومردم وانقلاب وخون شهداکردند خیانت کوچکی نبوده قضیه خیلی بزرکترازاین حرفهاست ...
رابعا ، حالا منظور ازمطرح کردن این بحث چه بوده ؟؟؟؟؟!!!!
سران فتنه به جرم خیانت و تعصب بر جرم قابل بخشش نیستند. این ها به اعتماد ما خیانت کردند. من موسوی را قبول داشتم. باور داشتم. موسوی به ما دروغ گفت. هرگز نمی بخشمش.
موسوی خائنه و امیدوارم زودتر به درک واصل بشه. زهرا رهنورد همسر موسوی هم از خود موسوی بدتره!
دیر نخواهد بود زمانی که یقه این ها را سر پل صراط بگیرم. این دنیا که کسی رسیدگی جدی نکرد.
اگه به پل صراط اعتقاد داشتی بدون دلیل به دیگران تهمت نمیزدی. موسوی و کروبی حتی اجازه حرف زدن را هم ندارن اجازه دفاع از اینهمه تهمت را ندارند. معلومه که سر پل صراط کی باید جواب پس بده تو و امثال تو
Iran, Islamic Republic of
معلومه که از سران فتنه تو بیشتر از همه سوختی.
Iran, Islamic Republic of
عزیزم که اینقدر جوش موسوی فتنه گر و همسر ریاکارش را می زنی فقط از طریق گوگول سرچ کن سخنان شهید دیالمه را قبل از شهادتش در مورد موسوی چه گفته بود. آنروز شهید دیالمه حرفهایی زد که پیش بینی فتنه موسوی را می کرد. شهید دیالمه و شهید آیت موسوی را در آنزمان بهتر از من و شما شناخته بودند.
از گوگل نمیخواد سرچ کنی....
batista
توبه ی شما قبوله،همانطور که توبه ی حر قبول شد.‏‎ ‎
توبه شون شاید قبول بشه!!! اما یه حق الناس هم داریم که تا صاحبان حق نبخشند خدا هم نمی بخشه
ولی باید محاکمه ومجازات شوند
زمان جنگ که گروهک ها در داخل ایران نقش ستون پنجم رو برای دشمن بازی می کردند؛ دستور داشتند که اگر گیر افتادن بعد از یه فاصله زمانی کوتاه توبه کنند و یه سری اطلاعات سوخته رو در اختیار نیروهای انقلابی قرار دهند تا به این وسیله از دست قانون رها شوند و دوبار به فعالیت های تیمی برگردند.
توبه برای این ها امتداد همان فتنه و مکر و فریب است.
فتنه گر منافق اعدام باید گردد
آره دیگه ...
مجتبی
Serbia
البته که توبه اینها پذیرفته می شود....اما به یک شرط دشوار:با اجرای حد الهی محاربه که همان قتل است....توبه کامل فقط با محاسبه وقصاص از خود کشیدن میسر است...البته روشنفکران ملحد حقوق بشری این را قبول ندارند و این دو جرثومه را به ادامه گمراهی تشویق کنند.....
اونی که باید توبه کنه شمایی
مجتبی
Serbia
الحمد لله خدا به برکت ولایت به این حقیر سر تا پا تقصیر توفیق توبه داده است......
این شما ابوجهل ها و ابو لهب ها هستید که لجوجانه در کفر و نفاق خودتون دست وپا می زنید تا در کنار ارباباتون با صورت به جهنم وارد بشید.....
از کلمات گهر بارت معلومه که نزدیکترین فرد به ابولهب و ابو جهل خودتی و بیخود آدرس اشتباه نده
ali
Iran, Islamic Republic of
اوني كه بايد اعدام بشه ...کشور را به تباهي و فساد كشيدند
Iran, Islamic Republic of
توبه گرگ مرگ است.
برادر اول محاکمه کنید بعد اگر حکم اعدام براشون صادر شد حتما اعدام کنید ....
مهدی
"...پیش از این عرض شد که مجازات قانونی و شرعی این دو نفر با استناد به منابع حقوقی و فقهی..."
چرا دو نفر؟
موسوی و کروبی=2نفر
+خاتمی=3نفر
+موسوی خویینی ها=4نفر
...
فرامرز
خون این مردمی که به تحریک این اقایان ریخته شد چه میشود. ایران مرد خدوم دانا میخواهد نه جاهل حقه باز
Iran, Islamic Republic of
خیر به نظر من نه.
بی نام
و اینجا جهان سوم است