يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 12 May 2024
 
۲۸
۴۲
روایت سیاه یک تئاتر از سه نسل زنان ایرانی

ماجرای شهید مرفه، سیگاری و روزه‌خوار به روایت همسرش!

وزارت ارشاد، تئاتر را به حال خود رها کرده است؟
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 358321
شاید بی‌اغراق باشد اگر بگوییم جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری در جهان است که افرادی در حین اقدام به عملی به صورت کاملا آشکار و بدون هرگونه مزاحمتی، مدعی شدید‌ترین محدودیت‌ها برای انجام آن عمل از سوی حکومت می‌شوند؛ اقداماتی که هم در شرع و هم در قانون کاملا محکوم هستند اما براحتی توسط برخی مدعیان انجام می‌گیرند و جالب آنکه فریاد «وا آزادی» آن‌ها هم گوش فلک را پر کرده است.
ماجرای شهید مرفه، سیگاری و روزه‌خوار به روایت همسرش!
به گزارش جهان،‌ رجا نوشت: تئا‌تر «هم هوایی» که این روز‌ها در تالار حافظ تهران اجرا می‌شود، حکایت همین افراد است. ماجرای این نمایش درباره سه نسل از زنان ایرانی است که انقلاب اسلامی ایران زندگی آنان را نابود کرده و نهایتا هم سرنوشت آنان یا به مرگ و اعدام می‌رسد یا مجبورند روی سنگ قبر همسرانشان برای تغییر این اوضاع دعا کنند!

نماینده نسل اول زنان ایرانی، همسر یکی از شهدای پرافتخار دوران دفاع مقدس یعنی شهید «عباس دوران» است؛ خلبان شجاعی که هواپیمای نظامی خود را به هتل محل برگزاری اجلاس سران کشورهای عدم تعهد در بغداد کوبید و مانع از برگزاری این کنفرانس بین‌المللی در عراق شد. اما روایت این مثلا همسر شهید از شوهرش، روایت عجیبی است: فردی که بسیار سیگار می‌کشد؛ در ماه رمضان، نهار می‌خورد و چایی را از دست نمی‌دهد؛ در شرایطی که اوضاع معیشتی مردم ایران در سخت‌ترین شرایط است، انبار خانه شخصی خود را پر از مواد غذایی و مایحتاج زندگی می‌کند و بسیاری از تصاویر حیرت‌انگیز دیگر که اصلا تناسبی با یکی از شهدای مطرح دفاع مقدس ندارد.

جالب اینکه همسر شهید از مسئولین حکومت هم گلایه می‌کند که چرا چهره واقعی شوهر شهیدش را به نمایش نمی‌گذارند؟! او حتی در سالنی که نیمی از حاضران آن را دختران شدیدا بدحجاب و بی‌حجاب تشکیل داده‌اند، از رئیس دانشگاهی سخن می‌گوید که پسرش را به دلیل آنکه پیراهن آستین کوتاه پوشیده، مواخذه کرده است!

نسل بعدی زنان ایرانی که زندگی آن‌ها توسط انقلاب اسلامی نابود شده، «شهلا جاهد»، همسر دوم یکی از فوتبالیست‌های مشهور کشور و قاتل همسر اول اوست. بازیگر نقش جاهد، بار‌ها تاکید می‌کند که در دوران مدرسه همیشه دختر‌ها را به انجام حرکات مذهبی مجبور می‌کرده‌اند و همین مساله سبب شده تا او از دین زده شود. تاکید شدید بر فضای اختناق در مدارس دهه ۶۰ در حالی صورت می‌گیرد که در تمام مدتی که بازیگر این نقش مونولوگ می‌گوید، تلاش می‌شود تا او زنی عاشق و محجوب معرفی شود که تنها تاوان عشق خود به یک بازیکن فوتبال را داده است.

در توصیف دوران طولانی مدت زندان شهلا جاهد هم چنان شخصیت دوست داشتنی و فعال اجتماعی از او خلق می‌شود که انگار واقعا باید برای یک قاتل دل سوزاند. نهایتا هم بازجو‌ها و مسئولین حکومت هستند که به «یک عاشق بی‌گناه» تلقین می‌کنند که قاتل همسر بازیکن فوتبال است و او را به پای چوبه دار می‌برند و صندلی را از زیر پایش می‌کشند.

اما آخرین نسل از زنان ایرانی که یک دختر نسل سومی است، «لیلا اسفندیاری»، یک کوهنورد معروف است که جان خود را در یکی از تلاش‌های خود برای فتح یک قله خارجی از دست داده است. روایت نمایش «هم هوایی» از زندگی این شخصیت هم که نعل به نعل از روی صفحه ویکی‌پدیای این ورزشکار استخراج شده، حاوی حملات تند و البته بی‌دلیل به انقلاب اسلامی است. طبق معمول او در یک خانواده مذهبی بوده که پدرش اجازه تحصیل در رشته مورد علاقه وی را نداده و او را مجبور به تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی کرده‌ است. اما او راه خودش را به صورت مستقل ادامه داد و ورزش کوهنوردی را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند.

نهایتا هم مرگ طبیعی او در اثر یک حادثه در تلاش برای فتح یک قله، به صورت کاملا بی‌ربط به جمهوری اسلامی و مسئولین حکومتی نسبت داده می‌شود. عدم اثبات فتح یک قله دیگر توسط وی و تیم همراهش به فدراسیون کوهنوردی هم دستمایه توهین به مسئولین کشور می‌شود. حتی در این زمینه در مونولوگی کاملا بی‌ارتباط و بدون دلیلی هم در توصیف فضای فتنه ۸۸ و سیاه‌نمایی از آن دوران علیه کشور، در نمایش قرار داده شده است.

جالب است که در این تئا‌تر، «قصاص یک قاتل» و «مرگ یک کوهنورد بر اثر حادثه» دستمایه سیاه‌نمایی از وضع زنان ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد، بدون اینکه دلیل و علت موجهی برای آن تراشیده شود.

نمایش «هم هوایی» آنقدر ضعیف و بدون ایجاد ارتباط با مخاطب اجرا می‌شود که یقینا پس از پایان اجرا، هیچگونه اثری از آن باقی نخواهد ماند اما در این میان حلقه مفقوده «نظارت بر تئا‌تر» همچنان اصلیترین ایراد نظام پخش نمایش در ایران است که مشخص نیست چرا به اینگونه تئاتر‌ها که توهین علنی و رسمی به شهدا و انقلاب اسلامی هستند و حتی بدیهی‌ترین مسائل نظیر حجاب حداقلی بازیگران هم در آنها رعایت نمی‌شود، مجوز نمایش داده می‌شود و پس از آن هم هیچگونه نظارتی صورت نمی‌گیرد تا احیانا شاهد تغییر متون دیالوگ‌ها توسط کارگردان و دیگر عوامل تهیه نباشیم؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرفه و سیگاری بودن، مانع شهادت نیست اما روزه خوار بودن بله.
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
چه جالب،همینطور یه سره دارن دهن کجی میکنن به شعار سال رهبری،عجب دورانی شده!!!!!!!!!!حالا ما شناسنامه داریم ولی جزو هیچ حزبی نیستیم چی،میتونیم نقد کنیم!!!!!!!!!!!!
شناسنامه این ملت شهدا هستند. هر کس در این مسیره حق حرف زدن داره هر کس توی این راه نیست بره با BBC و VOA مصاحبه کنه!

بودجه این مملکت روی خون شهدا بسته شده حالا هر کاسه لیس و وابسته فکری به گروهک های تروریستی از راه رسیدن و مطالبه حق و حقوق دارن!!!
تمام اون هایی که تا حال جز بی احترامی و حرمت شکنی حضرت امام کاری نداشتند آمده اند ادعای سهم خواهی دارند.
اینها خس وخاشاکی هستند که خداوندمتعال خود جواب وتودهنی زمین گیری بهشون می دهد .
این ها دارند شخصیت شهدا را تخریب می کنند.
Iran, Islamic Republic of
خیلی ها هم روزه خوردند اما در میدان نبرد تحت تاثیر قرار گرفتند نه تنها اصلاح شدند که به مقام شهادت هم رسیدند
نباید انحراف را وارد این مسائل کرد
اصلا هدف این تئاتر را متوجه نشدید !! مشکل هدایت شدن یک خطاکاردرجبهه نبوده که اینها نشانش دهند ،مشکل از رواج بی دینی وسکولاریسم و زیر سؤال بردن ارزشهاست .
شهید دوران از این جماعت نبود، این ها توهین کردند.
Iran, Islamic Republic of
چه ربطی داشت؟؟
Iran, Islamic Republic of
طیف دین گریز کشور عموما همینطور هستند...
یعنی در حالی که مشغول بیشرمانه‌ترین رفتارها هستند باز هم برای خود حق اعتراض قائلند...

درست همان زمان یکه هر منقدی را با فحاشی و تهدید مینوازند.. دم از ازادی بیان میزنند
یک ایرانی
تئاتر ایران از بی هویتی داره غرق میشه؛ این ها هم دست وپا زدن های آخرشه.....
يوسف
راست گفتي گردانندگان اينگونه تئاترها يا بهائي ويا...هستند والا يك مسلمان اعتقادات خود را به تمسخر نميگيرد.شك نكنيد اين حركتها از ناحيه مخالفان اسلام است
نمردیم و هنرمند ارزشی وغیر ارزشی رو هم به چشم دیدیم!!!!!!!!!!!!!
ؤضا
ما داریم به کجا می ریم
چقدر حضرت آقا سفارش کردند ولی گوش نکردیم.
سید امین
United States
از نظر این ها هرچی بدیه تو جمهوریه اسلامیه ولی هرچی خوبیه توی آمریکا و اروپاست.
آدم باورش نمیشه! یعنی هیچکس نیست به این جریانات نظارت کنه؟! چه روزگاری شده هر کس هرکاری دلش میخواد میکنه. دیگه توهینی مونده که به مقدساتمون نشه؟!
روحانی گفت هنرمند ارزشی و ضد ارزشی نداریم و از همین ها خواست که فعال در عرصه هنر وارد شوند. فکرش را بکن توی جشنواره فجر حامد زمانی را راه نمی دهند بعد بیا و ببین چه کسانی را با افتخار پذیرفتند.
حتی علی رغم درخواست زیاد خانواده شهدا و جوانان ترانه های حامد زمانی از صدا و سیما پخش نمی شود ولی برای هر هجوی تبلیغ شده و اجازه اجرا داده می شود.
بهرام
سلام متاسفانه سینما و تاتر در ایران یعنی ترویج فسااد
Netherlands
آیا ارتداد فطرچیست؟آیا واضح تر از این تبلیغ بر علیه دین مبین اسلام است؟محاربه چیست؟آیا چنین نمایشی برای براندازی حکومت اسلامی طراحی نشده؟واجب کفایی در برابر این افراد چیست؟ اگر منظور من را گرفتید پس م حزب الله ماشاءالله حیدری ها یا الله
نه خیر، بنده تئاتر را دیده ام مضمون مناسبی ندارد، اما راهی جز تبلیغ صحیح نیست، با شعار کار درست نمی شود.
علی
Iran, Islamic Republic of
جدا توهم دارید .. من این نمایش رو دیدم و چیزهایی که نقل کرده اید صحت ندارد و جایی به نظام اهانتی نشده و فقط اوضاع این 3 زن در آن ظرف زمانی به نمایش در آمده است.
منم بعضی وقت ها یک تحلیل هایی می بینم وقتی اصل فیلم یا کتاب رو می خونم کاملا متفاوته
کسی نیست نظارت کنه
چیا
هستن اقایان اما سرشون شلوغه...
نگار
Japan
خجالت داره
United States
اين وزير ارشاد كجاست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رفته دفاعیه برای این ها تنظیم کنه آخه مهد آزادی بیانه پس هر چی دلت خواست به شهدا توهین کن!
خط قرمز این دولت فقط خودش هست نه ارزش های اسلامی مردم.
مطلب نقل از رجا نیوز در نتیجه خیلی معتبر نیست
کاوه
رفته تو کار کتاب البته از نوع گرون کردنش وقت این کارها رو که نداره اینا همینکه وزیر میشن به هدف رسیدن دیگه فقط حالشو میبرن
تئاتر بسیار خوبی هم بود، باید تحمل نقد را داشته باشیم.
اجازه میدید شما رو نقد کنم؟!
تو را به خدا به فرهنگ و تئاتر با حب و بغض سیاسی نگاه نکنیم، اگر وضعیت فرهنگی مناسبی نداریم مقصر همه مائیم.
از خودمان اصلاح را شروع کنیم.
بعد اگر فرج اله سلحشور حرفی ازسر دلسوزی بزنه همه هوار میکنن که چی میگی ؟این شاهد عیان ولی اگه شاهد غیر عیان میخواید یه باربرید تاتر شهر اونم تو اوج جشنواره فجر
از رفتار بازیگرای زن ومرد نسبت به هم باید تااخرشو خوند ؛خوب معلومه از دید اینا اسلام یعنی چی ؟
امین .......
چه میکنه وزارت ارشاد.
چه میکنه وزارت ارشاد!
چه میکنه وزارت ارشاد؟
مدیران فرهنگی وقوه قضائیه خوابند دیگه ، هربی دینی هرکاری دلش بخوادمی کنه عوامل این تئاتر باید محاکمه شوند وبه ملت پاسخگو اینهاخیانت است به دین وکشور ومردم ما.
شاهو
... بیدار شو ..
کاوه
... حریم خصوصی انسانها حریم حرام است جز خدا کسی حق دخالت نداره....
ghasemi
Iran, Islamic Republic of
احسنت آقای علی جنتی!!!!!!!!!!!!!!!!
1000 آفرین آقای روحانی!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آقای روحانی ما هم کارت ملی داریم هم شناسنامه هم پاسپورت.حزبمون هم حزب الله است.
واقعا متاسفم برای گذشته ای که داشتید و حالی که الان دارید.
....
راحت باشید
از دم
خصوصا بازیگران سینما و بازیکنان فوتبال و ...
;;;
متاسفم. این فرهنگیه که میخوان رواجش بدن آقایون؟؟!