يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
۲۸

ماجرای آغاز نگارش متن توافق جامع چیست؟

سه شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۰۶
کد مطلب: 353634
اعلام خبر آماده شدن ایران و ۱+۵ برای نگارش متن توافق نهایی این سوال را بوجود آورده است که واقعا در پشت پرده مذاکرات چه می گذرد؟
ماجرای آغاز نگارش متن توافق جامع چیست؟
به گزارش جهان، یک مقام امریکایی که به احتمال بسیار زیاد وندی شرمن بوده است، روز جمعه به خبرنگاران گفته است نگارش متن از ماه مه (اوایل اردیبهشت) آغاز می شود.

عباس عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران هم دیروز در گفت وگو با پرس تی وی تایید کرده است که نگارش متن توافق نهایی از اوایل اردیبهشت شروع خواهد شد.

این خبر که برای جامعه تحلیلی در ایران و بیرون از ایران تا حدود زیادی غیر منتظره محسوب می شود نشان دهنده چند نکته مهم است.

در وهله نخست این خبر نشان می دهد که یا دو طرف درباره اصول و جزئیات کلیدی یک راه حل نهایی توافق کرده اند و یا اینکه می خواهند با حفظ اختلافات فعلی خود، وارد فاز نگارش متن شوند.

ورود به فاز نگارش متن، بدون روشن شدن چارچوب ها و حل اختلاف های کلیدی تقریبا غیر ممکن است و در هیچ مذاکره ای سابقه نداشته است.

بنابراین منطقی است که فکر کنیم دو
مقام های ایرانی پیش از این اعلام کرده اند هیچ تاسیساتی برچیده نخواهد شد و امریکایی ها هم متقابلا گفته اند به منظور افزایش زمان گریز هسته ای ایران به بالای ۶ ماه، قطعا باید تعداد ماشین های فعال ایران به کمتر از ۴۰۰۰ عدد کاهش پیدا کند. اکنون سوال این است که این فاصله عمیق چگونه پر شده است؟
طرف درباره نقاطی که در آن اختلاف های جدی داشته اند به یافتن موضعی مشترک نزدیک شده اند.

اگر چنین باشد، تیم مذاکره کننده ایران با این سوال بزرگ مواجه می شود که این اختلافات دقیقا به چه شکل و به نفع کدام طرف حل شده یا رو به حل شدن است؟

به عنوان نمونه درباره تعداد ماشین های سانتریفیوژی که ایران می تواند در گام آخر حفظ کند چه توافقی شده است. مقام های ایرانی پیش از این اعلام کرده اند هیچ تاسیساتی برچیده نخواهد شد و امریکایی ها هم متقابلا گفته اند به منظور افزایش زمان گریز هسته ای ایران به بالای ۶ ماه، قطعا باید تعداد ماشین های فعال ایران به کمتر از ۴۰۰۰ عدد کاهش پیدا کند. اکنون سوال این است که این فاصله عمیق چگونه پر شده است؟

مسئله دیگر حجم مواد ۵ درصدی است که ایران مجاز به ذخیره آن در طول گام نهایی خواهد بود. خروج مواد هسته ای از ایران خط قرمز قطعی ایران در هرگونه راه حل نهایی بوده است. سوال این است که از حدود ۷۰۰۰ کیلو مواد هسته ای ایران چه مقدار و با چه شرایطی حفظ می شود و بر سر باقی مانده آن چه بلایی خواهد آمد؟

درباره چگونگی حل اختلاف ها پیرامون سرنوشت تاسیسات فردو، راکتور اراک، مسئله PMD و نحوه کاهش تحریم ها هم اختلاف های جدی وجود داشته است که روشن نیست در متن نهایی بناست چگونه حل شود.

مثلا درباره کاهش تحریم ها قطعنامه روز پنج شنبه گذشته اتحادیه اروپا می گوید حتی پس از توافق نهایی هم کاهش تحریم ها تدریجی خواهد بود. آیا طرف ایرانی چنین موضعی را پذیرفته است؟ این در حالی است که گزارش های موجود در اختیار «ایران
خروج مواد هسته ای از ایران خط قرمز قطعی ایران در هرگونه راه حل نهایی بوده است. سوال این است که از حدود ۷۰۰۰ کیلو مواد هسته ای ایران چه مقدار و با چه شرایطی حفظ می شود و بر سر باقی مانده آن چه بلایی خواهد آمد؟
هسته ای» نشان می دهد ۱+۵ به تعهد خود در توافق ژنو عمل نکرده و عایدات ایران در اثر این توافق بسیار کمتر از آنچه وعده داده شده بود، بوده است.

برخی کارشناسان در تهران می گویند این احتمال وجود دارد که «تاکتیک مذاکرات پنهان» مذاکرات را به مراحلی رسانده باشد که با مراحلی که رسانه ها تصور می کنند مذاکرات در آن قرار دارد بسیار متفاوت باشد و این امر می تواند جامعه سیاسی در ایران را که هنوز از شوک توافق ژنو بیرون نیامده، به یکباره با متنی بسیار مسئله دار تر مواجه کند.

حتی برخی شنیده ها می گوید هم اکنون یک پیش نویس (برای توافق نهایی) روی میز مذاکرات وجود دارد که ماه هاست درباره آن مذاکره شده است.

یک کارشناس در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «برآورد ما این است که مذاکرات درباره صورت بندی گام نهایی همان زمانی که مذاکرات درباره گام اول انجام می شده تا حدود زیادی صورت گرفته و جزئیات مکتوبی هم وجود دارد که تا کنون پنهان نگه داشته شده است».

تیم مذاکره کننده هسته ای در ایران برخی متن های بسیار مهم دیگر را هم بدون هیچ توجیهی Non paper نامیده و محرمانه نگه داشته است.

نگرانی از اینکه توافق نهایی با حقوق ایران طبق NPT چه خواهد کرد و راهبرد فشار غرب علیه ایران را چگونه مدیریت می کند به تدریج تبدیل به مهم ترین نگرانی در محافل تحلیلی اصولگرا در تهران می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اینها همونهائی هستند که گفتند تعلیق داوطلبانه است واستراو گفت قول تعلیق ده ساله داده اند!
نويد
آقا اين اراده ملت بوده.اگه ميخاستن كاراي شمارا بكنن به جليلي راي ميدادن
نوید جان تو برگ رای این چیزا نبود.
اینکه هر کاری بکنی و بعد رای مردم را دلیل بیاوری یه نوع فریبکاریه.
هر فردی که رای میاره موظفه که از منافع ملی صیانت کنه.
اصولا وقتی پنهان کاری صورت میگیره یعنی یه ملاحظاتی صورت گرفته.
جوجه رو اخر پاییز میشمرند دادا تند نرو!!!!!!!!!!!!!!!!
کسی از شما 7 درصدی اظهار نظر نخواست .
جون داداش
منظورت از ملت هموناییه که صرف نظر از اینکه به کی رای دادن هرسال 22 بهمن میگن:
انرژی هسته ای حق مسلم ماست؟؟؟!!!
جون داداش چرا خودتو ملت می دونی؟؟
United States
خيلي دوست دارم بدونم نويسنده اين يادداشت کيه؟؟
تحصيلاتش چيه ؟؟
سوابق ديپلماتيکش چه موارديه؟؟
خيلي جالبه اگه زير اين يادداشتها مشخصات نويسنده هم موجود باشه!
شکوفه
قربونت تو به اسمها کار داری یا محتوای حرفش!خوب بگو اینجا یا انجا این اشتباه رو داشته.اسمش رو بگه میره مهمونی شورای عالی امنیت ملی وبه زودی از تراکم مهمانان مدعو! اونجا دیگه کسی صداش درنمیاد.
United States
محافل تحليلي اصولگرا؟
اونها دقيقا چکاره هستن؟
مهم رهبري و شوراي عالي امنيت ملي و مردمند!بيخود محافل خودتونو داخل قضايا نکنيد!
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما یه تنه مردمی بابا باسواد بابا اعتماد به نفس فقط زحمت بکش یارانه ما رو قطع نکن قسط زیاد داریم
همانطور که از افراط احمدی نژادی باید پرهیز کرد باید مراقب تفریط احتمالی روحانی هم باشیم.
صرف دادن امتیاز هنردیپلماسی نیست.
اگه قرا بود هر چی اونا گفتند ما بگیم چشم یه بچه هم میتونست وزیر خارجه بشه.
چرا اعمال مثبت و منفی رو از من گرفتید مگر تو کشور آزاد زندگی نمیکنیم؟ شما مدعی از یه لایک میترسی یعنی از سایه خودت میترسی اگه عرضشو داری چاپ کن
یه نفر...
Iran, Islamic Republic of
توافق سریع دو تا عامل بیشتر نداره:

یا یکی از طرفین از اصولش دست برداشته یا یکی از طرفین داره کلک میزنه و کاسه ای زیر نیم کاسه هست.

حالا اشتون و دار و دستش که جز چشم گفتن به امریکا اصول دیگه ای ندارن و می ترسن که از این اصل(!) عدول کنن.

پس تنها حالتهای ممکن باقیمانده اینه که یا

ظریف از اصول دست برداشته که در این صورت تکلیفش روشنه
یا
1+5 نقشه ای دز سر داره و فتنه دیگری در راه است و از این توافق به نفع خودش سوء استفاده خواهد کرد.
درود بر توافق مقتدر
اکبر سوادکوهی
Germany
با سلام دعا میکنم اونایی که گرین کارت دارن ایران و مواضع مقتدر کشورمان را نفروشند چون مردم انها را نخواهد بخشید
روحانی و ظریف مچکریم به کارتون ادامه بدین حمایت ما ها همچنان ادامه داره چه با سبد چه بدون سبد چه با یارانه چه بدون یارانه . این تندرو کاسب کاران تحریم منافعشون در خطره یکیش هم دارو دسته جهان نیوزه . دوست داشتی چاپ کن دوست هم نداشتی به ...
batista
به امید روزی که ما با اروپایی ها و امریکایی ها دوست شویم‎ ‎
Iran, Islamic Republic of
وَ لَنْ تَرْضى‏ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‏ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ
يهودیان و مسیحیان از تو خشنود نمى ‏شوند، تا به آيينشان گردن نهى.
سوره بقره آیه120‏
هنوز از رفتارشون توی عراق وافغانستان وامریکای لاتین وکشورهای خاورمیانه .....نفهمیدی دوست از نظر اونها یه رعیت وبرده بی اختیاره که نوکریشون رو کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کوثری
یعنی دست از دینمان بکشیم و توصیه و هشدارهای قران را در مورد یهود نادیده بگریم!!!
تو که الان هم باهاشون دوستی ، البته از نوع نوکر و ارباب.
این امریکا و اروپایی که ما می بینیم اگه بیاد تو دهن شماها هم سرویس بهداشتی تاسیس کنن باز می گن یه جای کارتون ایراد داره!
چه خیری دیدی که اینجور سنگشونو به سینه میزنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسین
جدا" برای این تفکراتت متاسفم !!!
بهتره یه نگاه به تاریخ 100 ساله ایران بندازی !
کوثری
همه سرکارند توافقات قبل شد حال مشغول بازی برای آماده کردن افکار عمومی و کنترل واکنشهای احتمالی اند.
تو اون عکس اشتون داره چیکار میکنه ....
مذاکرات باید قطع بشه
مذاکرات از اولش هم درست نبود .اشتباهی جبران ناپذیر
مرتضی احسان
از آنجا که مسئول تدوین سیاست های کلی نظام مقام معظم رهبری ( حفظه الله ) می باشند لذا قطع به یقین توافقی در این زمینه صورت نخواهد گرفت مگر به اذن آقا و طبق همین سیاست است که بعد از توافق ژنو حضرت آقا در پاسخ به نامه ریاست محترم جمهوری از فرزندان انقلاب بابت مذاکرات تقدیر و تشکر به عمل می آورد . لذا شایسته است از منویات حضرت آقا کمال استفاده را نموده و گوش به فرمان ایشان باشیم .