سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰

فرهنگ سکوت در دنیای شرق و غرب

يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب: 350235
معرفی کتاب سکوت در ارتباطات بین فرهنگی نوشته ایکوکو ناکین "Ikuko Nakane از دانشگاه ملبورن موضوع این کوتاه است. یکی از اهداف مهم این کتاب بازنگری درباره مفهوم کلیشه ای" شرق ساکت" آنگونه که در تقابل با "غرب سخندان" مطرح شده است می باشد.
به گزارش جهان، این کتاب به معنی و نقش سکوت در ارتباطات بین فرهنگی پرداخته است. و رابطه بین درک و کار کرد سکوت در روابط و کنش مشارکت کنندگان ژاپنی و استرالیایی بررسی کرده است.

اگرچه سکوت مفهومی است که افراد منحصرا آن را زمینه ای از سخنرانی و صحبت کردن می دانند اما در حقیقت عنصری پیچیده، چند وجهی و قدرتمند در کنش های انسانی است که در سال های اخیر نقش های مهمی را برای آن در جنبه های مختلف علم ارتباطات به رسمیت شناخته اند.

علاوه بر این در کانتکست و بافت جهانی شدن ضرورت بیشتری برای تحقیق درباره سکوت در مواجهات بین فرهنگی ایجاد می شود. بخصوص سکوت اغلب به فرهنگ آسیایی یا فرهنگ شرقی مرتبط می شود. درمقابل صحبت کردن و ارتباط کلامی به فرهنگ غربی مرتبط می شود.

یکی از زمینه هایی که در آن بحث "سکوت" مطرح می شود کلاس های دانشگاهی غرب است . بخصوص برنامه های اصلی دانشگاه که در آن زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در انگلستان، امریکا و استرالیا مطالعه می شود. در میان دانشجویان"آسیایی های ساکت" ، دانشجویان ژاپنی هستند که سکوت آن ها در این زمینه در ادبیات زبانی کاربردی خاطرنشان می شود. در حقیقت نویسنده کتاب برای شناسایی شیوه هاو مسائل ارتباطی صحبت کردن روایی ژاپنی زمانی که با آن ها مصاحبه کرده است ، مشارکت کنندگان به جای تاکید بیشتر بر "شیوه های صحبت کردن" به "شیوه های سکوت " پرداخته اند.

بنابراین این مسئله نویسنده را مجاب کرده تا تعاملات(به زبان انگلیسی) بین دانشجویان ژاپنی که به زبان ملی ژاپن و داشنجویان استرالیایی که به زبان انگلیسی صحبت می کنند در کلاس های دانشگاه مشاهده و تحلیل کند و با آن ها درباره تصورشان از سکوت مصاحبه ای انجام دهد تا پاسخی برای این سوال بیابد که آیا درکی از "آسیایی های ساکت" به صورت کلیشه ای و استریو تایپ وجود دارد؟ و آیا این درک از این کلیشه در عملکرد آن ها تأثیر می گذارد.

یکی از اهداف اصلی کتاب این است تا مدلی تحلیلی برای تفسیر سکوت در ارتباطات بین فرهنگی ارائه دهد. این مدل تحلیلی عوامل گوناگون را در دامنه های بیانی، روانشناسی اجتماعی و شناختی در سطوح مختلف فردی، زمینه فرهنگی اجتماعی سازمان اجتماعی ارئه می دهد تا به تفسیر سکوت در ارتباطات بین فرهنگی توجه کند. با اتخاذ چنین رویکرد چند دیدگاهی نویسنده به دیالکتیک و رابطه ای که بین رویکردهای اتخاذ شده " فرهنگی" و " جهانی" درباره مطالعات ارتباطات بین فرهنگی درباره سکوت وجود دارد بپردازد. در این گفتمان مطالعه درباره"صحبت کردن" و زمینه اجتماعی، اریکسون معتقد به دو موقعیت پارادوکسیکال است:

دیدگاهی که معتقد است تعاملات در لحظه و با توجه به مکان و موقعیت توسط بازیگران همان محل خلق می شود و دیدگاهی که معتقد است تعاملات تحت تاثیر عوامل گسترده تر زمینه ای رخ می دهند . که هردوی این ددیگاه ها از نظر نویسنده کتاب اهمیت دارند.

مدل پیشنهاد ترکیبی از چارچوب های نظری مردم شناسی ارتباطات، تحلیل گفت وگو، و نظریه فرهیختگی است. درواقع این ترکیب شبیه به همان چیزی است که در رویکرد اریکسون برای مطالعه صحبت کردن مورد استفاده قرار گرفته شد.

یکی دیگر از اهدف کتاب این است تا مشاهدات تجربی را درباره سکوت در ارتباطات بین فرهنگی ارائه دهد. چرا که نویسنده معتقداست در این باره باتوجه به شواهد تجربی از داده های عملکردهای واقعی و در تعاملاتی که بصورت طبیعی رخ می دهند مباحثی به اندازه کافی صورت نگرفته است. در تحقیقی که در این کتاب گزارش آن آمده ضبط صوت و دوربین فیلمبرداری تعاملات کلاس های درس را ضبط کرده اند . این تعاملات ثبت شده و تحلیل شدند و مصاحبه هایی هم با مشارکت کننده ها صورت گرفته است.

دومین هدف این کتاب بازنگری درباره مفهوم کلیشه ای" شرق ساکت" آنگونه که در تقابل با "غرب سخندان" مطرح شده است می باشد. کتاب این کلیشه را رد نکرده است اما در عوض به دنبال کشف روابط پیچیده میان عوامل گوناگون زمینه از زمینه اجتماعی فرهنگی برای موضوعات خاص است.

و در نهایت چیزی که نویسنده در تمام کتاب به دنبال آن است مفهوم "سکوت" است و اینکه منظور ما از سکوت چیست؟ و نقش آن در ارتباطات چیست؟ و درواقع نویسنده در این کتاب به دنبال عملیاتی کردن و مفهوم سازی جدیدی از " سکوت" به وسیله کشف هم معانی جهانی و هم الگوهای فرهنگی و عملکرد "سکوت" در کلاس های درس چند فرهنگی است.

به طور کل کتاب از ۶ بخش تشکیل شده است. بخش اول مقدمه ای است که قسمتی از آن را در مطالب بالا آوردم. در بخش دوم نویسنده مروری بر مطالعات صورت گرفته درباره "سکوت" هم در ارتباطات به طور کل و هم در ارابتطات بین فرهنگی انجام داده است، و در پایان بخش دوم مدلی برای تفسیر سکوت در ارتباطات بین فرهنگی پیشنهاد داده است. در بخش سوم "سکوت" را در کلاس های درس ژاپنی از طریق مطالعه روی کلاس خود نویسنده در ژاپن توصیف کرده است. در بخش۴ به دنبال درک یا تصوراتی در ارتباطات بین فرهنگی درباره "سکوت" از طریق مصاحبه ها و پرسش های هدایت شده در استرالیا می باشد در بخش ۵ تحلیل هایی از سکوت در تعاملاتی که به صورت طبیعی در میان دانشجویان ژاپنی ، دانشجویان انگلیسی و مقالاتی که در سمینارهای دانشگاهی ارائه شده است مطرح کرده و در پایان ؛ بخش ۶ خلاصه های از یافته ها را آورده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *