دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۱۰
۱۷
دفاع حجت‌الاسلام عالی از سخنان حجت‌الاسلام ماندگاری؛

این‌ تذكر را اگر عالم ‌دینی‌ ندهد، روز قیامت مسؤول است

سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 349311
بعضي از منكراتي كه به خاكستر مي‌نشاند. مردم را به خاك سياه مي‌نشاند. منكر درشتي مثل ربا، منكراتي مثل تجمل‌گرايي، منكراتي مثل خداي نكرده به فرهنگ ديني مردم در جاهايي لطمه زده‌اند، حالا ولو جاهايي باشند كساني كه ممكن است ندانند. بنابراين اين چيزي كه برادر بزرگوارمان جناب آقاي ماندگاري فرمودند، كاملاً برگرفته از ايده‌هاي ديني هست.
این‌ تذكر را اگر عالم ‌دینی‌ ندهد، روز قیامت مسؤول است
به گزارش جهان، حجت الاسلام والسلمین عالی روز یکشنبه در برنامه سمت خدا در موضوع امر به معروف گفت:  آيه‌ي ۱۵۹ سوره‌ي مباركه‌ي بقره خداوند متعال مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَ الْهُدَى‏ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّهُ لِلنَّاسِ فىِ الْكِتَابِ أُوْلَئكَ يَلْعَنهُُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنهُُمُ اللَّعِنُونَ» خدا در اين آيه يك لعن بسيار شديدي، يك نفرين و دورباش از رحمت بسيار شديد در اين آيه دارند، كه در جاي ديگر از قرآن شايد به اين شكل لعن نشده باشد كه لعنت خدا و همه‌ي لعنت كنندگان بر آن كساني كه حقايق ديني را كتمان مي‌كنند. حقايقي را كه خداوند متعال در كتابش بيان كرده است. حقايقي كه باعث هدايت مردم مي‌شود. باعث روشنگري مردم مي‌شود. باعث اين مي‌شود كه گمراه نشوند. اگر كسي اين حقايق را كتمان و پنهان كند، به هر دليلي، به دليل ترسش‌، به دليل اينكه به هر حال، به عنوان مثال طمعي دارد. به خاطر وابستگي به جايي و كسي طمعي دارد و نمي‌تواند اين را بيان كند چون احياناً منافعش به خطر مي‌افتد، اگر كسي اين كار را بكند، هم لعنت خدا بر او خواهد بود طبق اين آيه «أُوْلَئكَ يَلْعَنهُُمُ اللَّهُ وَ يَلْعَنهُُمُ اللَّعِنُونَ» چون دارد حق خدايي را ضايع مي‌كند كه هدايت به مردم است، و هم لعنت به لعنت كنندگان مردم، چون حق مردم هم هست كه هدايت خدا را بگيرند. و اين كسي كه از حقايق اطلاع دارد و به آنها نمي‌گويد و كتمان مي‌كند، اين حق مردم را هم دارد ضايع مي‌كند. لذا لعنت از طرف آنها هم بر اين شخص خواهد بود.


وی افزود:
در بحث امر به معروف و نهي از منكر يك فريضه‌اي است كه در روايت داريم بقيه‌ي اعمال خوب در مقابل اين فريضه مثل رطوبت دهان نسبت به دريا است. فاصله‌ي اعمال را ببينيد چقدر است؟
در روايات ما هست كه اين در رابطه با علمايي است كه از اميرالمؤمنين(ع) پرسيدند كه بهترين خلق كيست؟ حضرت امير(ع) فرمودند: علمايي كه صالح هستند، حقايق دين را بيان مي‌كنند. از حضرت پرسيدند كه بدترين خلق كيست؟ اميرالمؤمنين(ع) فرمودند، ذيل همين آيه در روايات است. فرمودند: علمايي كه حقايق ديني را پنهان مي‌كنند. درست است كه اين آيه شأن نزولش مربوط به يهود و علماي يهود بوده كه حقايقي را كه در كتب خودشان خوانده بودند، به يهوديان نمي‌گفتند: كه اين پيغمبر آخرالزمان است. حق است! اما خصوصيت ندارد براي علماي يهود. هر عالم ديني كه حقايق دين را در اختيار مردم نگذارد، اين شامل حالش خواهد بود.

وی در ادامه درباره سخنان حجت الاسلام ماندگاری در برنامه سمت خدا  هم گفت: من چون فرصت كم هست، فقط يكي دو نكته عرض مي‌كنم. اولاً اين آيه‌اي كه الآن به اين اشاره شد، اگر يك عالم ديني باشد، حقايقي را در جامعه ببيند، منكري را در جامعه ببيند، و احكام دين را هم بداند كه اين طبق احكام دين منكر است، وظيفه دارد به مردم بگويد. نه وظيفه‌ي يك عالم به معناي اينكه يك روحاني باشد. آن كسي كه خبر از احكام دين دارد. همه‌ي مردم! امر به معروف و نهي از منكر مربوط به يك فرد خاص نيست. همه به خصوص عالمان دين. و اين را هم من عرض كنم اگر احياناً كارشناسان محترم اين برنامه يا هر برنامه‌ي ديني عالمانه وارد اين شدند، كه تذكري بدهند از باب امر به معروف، يا نهي از منكر در جامعه اين حقشان است و اگر اين كار را نكنند مشمول اين آيه هستند.

این استاد اخلاق افزود: ببينيد يك عالم وارسته‌ي ديني وابستگي به هيچ‌جا ندارد. ما هیچ‌كدام هيچ وابستگي به صدا و سيما نداريم. آن چيزي كه ما وابسته هستيم، ما نان خور امام زمان هستيم! ما به دينمان وابسته هستيم. يعني اگر قرار است آدم حسابي ببرد از حجت خدا حساب مي‌برد. از رهبر بزرگوارمان، از فرامين و دستورات او كه او هم نايب امام زمان(ع) هست، از او حساب مي‌برد. ديگر معطل كس ديگري نيست. بنابراين اين يك نكته كه در بيان حقايق عالمان دين با حريت بايد بيايند و بيان
ما مديران صدا و سيما را متدين مي‌دانيم. ولي به هر حال روي ندانستن يا روي هر چيز ديگري كه هست، اين خبط را ممكن است بكنند. تذكر برايشان واجب است.
كنند.

به گفته حجت الاسلام عالی "نكته‌ي دوم اينكه در بحث امر به معروف و نهي از منكر يك فريضه‌اي است كه در روايت داريم بقيه‌ي اعمال خوب در مقابل اين فريضه مثل رطوبت دهان نسبت به دريا است. فاصله‌ي اعمال را ببينيد چقدر است؟ اين تعبير امام صادق(ع) است. كه «كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّي‏» تمام اعمال خوب، حتي «وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّي‏» (وسايل‌الشيعه/ج۱۶/ص۱۳۴) مثل رطوبت دهان است در مقابل آب دريا. خوب ببينيد اگر اين فريضه خداي نكرده فراموش شود و زمين بخورد و كسي به هر حال بترسد، يا مثلاً فرض كنيد بي‌اعتنايي شود، ديگر چيزي نمي‌ماند. به خصوص بعضي از منكراتي كه به خاكستر مي‌نشاند. مردم را به خاك سياه مي‌نشاند. منكر درشتي مثل ربا، منكراتي مثل تجمل‌گرايي، منكراتي مثل خداي نكرده به فرهنگ ديني مردم در جاهايي لطمه زده‌اند، حالا ولو جاهايي باشند كساني كه ممكن است ندانند. بنابراين اين چيزي كه برادر بزرگوارمان جناب آقاي ماندگاري فرمودند، كاملاً برگرفته از ايده‌هاي ديني هست. ما از طرف خداوند متعال دستور داريم و دين ما كه يك عالم ديني بگويد. ايشان هم از يك منظر ديني وارد شدند و دست روي نقطه‌اي گذاشتند كه نقطه‌ي فسادي است. فرق نمي‌كند هرجا باشد. عرض كردم اگر هم در صدا و سيما احياناً يك جايي يك اتفاق افتاده در عين حال كه ما مديران صدا و سيما را متدين مي‌دانيم. ولي به هر حال روي ندانستن يا روي هر چيز ديگري كه هست، اين خبط را ممكن است بكنند. تذكر برايشان واجب است. و اين تذكر را اگر عالم ديني ندهد، روز قيامت مسؤول است. يك كسي مثل آقاي ماندگاري عزيزمان طبيعي است كه دردمندانه مي‌آيد اين را مي‌گويد و قطعاً هم نه از طرف ما، برای همه‌ي متدينين، وظيفه‌ي ديني است. بحث، بحث سياسي‌كاري و اين بحث‌ها نيست. قطعاً دفاع از اين به عنوان يك وظيفه براي ما واجب است."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یه امر به معروفی هم بنده بکنم حاج اقا خدمت شما اونم این که صدا و سیمایی که 24 ساعته داخل و خارج و چپ و راست و بالا و پایین می کوبنش، چقد خوبه دلسوزان از کارهای مثبتشون واقعا تعریف کنن و انگیزه و امید و روحیه بدن بهشون و کمکشون کنن حداقل با یک تشکر بابت کارهای مثبتشون، این تذکر برای همه صاحبان تریبونها واجب ولازمه، بنده کارمند بخش خصوصی هستم که هیچ ربطی هم به صدا و سیما ندارم و اصلا نمیشناسم مدیرانشونو حتی اقای ضرغامی رو فقط تو تلویزیون دیدم ولی یه چیزو می فهمم که مثلا الان اینا شبکه نسیم راه انداختن، ندیدم حتی یه نفر بیاد بگه اقا دستت درد نکنه زحمت کشیدید واقعا خدا خیرتون بده بابت فلان موضوعی که دارید به خوبی پوشش میدید. خطاب این تذکر همین سایت جهان نیوز و مابقی سایت ها و تریبون دارهای خبری هم هستند
یاعلی
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
تو دین اسلام اگه یک مسلمون طریق الهی را درست طی کنه وظیفه ذاتیش را انجام داده و نباید از مردم انتظار تشکر و قدر دانی را داشته باشه اگه خطا و اشتباهی داشت وظیفه دیگرانه که بهش تذکر بدن حال اگه صدا و سیما کار خوبی انجام داده وظیفش بوده باید این کارهارا انجام بده ولی اگر خطایی سرزد وظیفه همه افراد که تذکر بدن
رضا
امر به معروف یعنی اگر دیدی منکری بدست هر کسی در حال انجام یا ترویج است تذکر داده شود - مشکلات عرصه فرهنگی آنقدر سنگین است که اگر 200 شبکه برای پرکردن اوقات فراغت تهیه شود مجوزی برای تخریب فرهنگ دینی نیست
Iran, Islamic Republic of
باید کاری کرد تا مردم نسبت به اثرگذاری امربه معروف امیدوار شوند و این از عهده صدا و سیما بر می آید
لازم است به صورت جدی صدا و سیما تحت حمایت اندیشمندان حوزه قرار بگیرد.
حتی کسانی مانند آقای زمانی که الحق صدای انقلاب شده و جذبه خاصی بین جوانان ایجاد کرده است شدیدا نیاز به حمایت حوزه دارند.
باید نیروهای انقلابی تقویت شود و اگر حوزه وارد میدان شود جوانان جانی تازه خواهند گرفت.
درود بر شما عالم فداكار و بصير
ما هم ازشون حمایت می کنیم
Iran, Islamic Republic of
برای مسئولین صداوسیما متاسفم. یه انتقاد ساده نسبت به خلاف قانونی و شرعی را بر نمی تابند.
Iran, Islamic Republic of
برنامه سمت خدا از بهترین برنامه های تلویزیون است
رسانه اسلامی باید دانشگاه باشد. نه مسئول سرگرمی مردم. برنامه هایی مثل سمت خدا این مطلب رو به درستی فهمیدند.
مدرس نهج البلاغه
استاد ارجمند جناب حجت الاسلام عالی؛
طی این سالها سکوت حوزه در عرصه مسائل فرهنگی داغ سنگینی را بر قلب ارزش های انقلاب تحمیل کرده است.
در این میان تنها چند تن از علما بوده اند که حضوری جدی داشتند ولی به دلیل تنها بودن مظلومانه مورد هجمه دشمن واقع شدند و این اولین بار است که می بینم بعد از سخنان حجت الاسلام ماندگاری، بزرگواری چون شما به حمایت از ایشان قیام فرموده اید و امید است که این حرکت و حمایت به همین جا ختم نشود.
برادر ارجمند نیروهای جوان انقلابی نیازمند جدی حمایت حوزه هستند. در یکی از پیام ها مشاهده کردم دوستی نیز به این مهم تکیه کرده است.
شما لازم است در عرصه فرهنگ از جوانانی چون حامد زمانی حمایت جدی بفرمایید. امروز صدای ایشان رساتر از صدای من استاد دانشگاه یا شما برادر عزیز است. وظیفه ما پرورش و حمایت از این عزیزان است ولی متأسفانه پشت این پاره های قلب انقلاب خالی است در حالیکه قیمت این جوانان، جسارتا بیش از من و ماست؛ با این حال این سرداران بی یاور به تنهایی ایستاده اند و در معرض انواع آسیب ها و هجمه ها قرار دارند.
شک نکنید حمایت شما از این دست از جوانان حرکتی عظیم در جامعه ایجاد خواهد کرد.
کدام تذکر را؟ ماجرا چه بوده؟ آقای ماندگاری چه گفته؟ چه نیازی به دفاع داشته؟....
گودرزی
Iran, Islamic Republic of
صداوسیما باید ملی باشه.
جواد
امیدواریم مسئولین فکری به حال این تبلیغات کنند که واقعا خیلی از این تبلیغات خانمان سوز و ضد فرهنگ می باشد.
Iran, Islamic Republic of
نقد وامر به معروف خوب است اما نه بر روی آنتن تلویزیون به نظر من اگر ایشان دنبال اصلاح آقای ضرغامی بود بهتر بود خصوصی به ایشان می گفت مقام معظم رهبری در مورد رسانه ای شدن نقد مسولین از هم با رها تذکر دادهاند بطور مثال آقای ماندگاری برعلیه نظام بانکی در برنامه سمت خدا گفتگوی یک طرفه ای می کند اولا جای این صحبت برنامه پایش است با حضور کارشناسان دوطرف موضوع دوما مردم چه باید بکنند اگر نظام بانکی در جمهوری اسلامی اشتباه دارد این مطلب را مسولین باید حل کنند وکاری از دست مردم بر نمی آید
خادم
سخنراني آقاي عالي به مدت 3 شب 20 و 21 و 22 اسفند
برنامه دهه اول فاطميه هيأت فاطميه مجمع الانصار شمال شرق تهران
م رسالت خ هنگام م الغدير مسجد ثارالله (ع)
شروع هيأت ساعت 21 با قرائت حديث شريف كساء
مهمان
ولی من اصلا این حرف رو که متدینن قبول ندارم!صدا و سیما درسته که بودجه نداره ولی دلیل نمیشه تبلیغاتی به نمایش بذاره که همشون فرهنگ و عقاید ما رو نشونه رفته!!دقیقا صدا وسیما همون کاری رو داره میکنه که دشمن میخواد.حالا از تمام تبلیغات شیطان پرستی بگیرین تا تبلیغات و فیلمهایی که ضد فرهنگ اسلامی ما ایرانیان مسلمان هست.
کی گفته که اینها متدینن؟؟؟
البته نمیگم که همه اینجورین ولی اکثرشون میتونم بگم اینگونه اند.