شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

با این تصمیم بازار بورس متعادل می شود

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 343986
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به طرح ویژه سازمان بورس در حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، گفت: باید به تصمیم اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد محدودیت سفارش‌گیری زمان داد تا بتوانیم آثار آن را مشاهده کنیم.
به گزارش جهان، حجت‌الله صیدی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه تصمیم‌اخیر سازمان بورس در حمایت از سرمایه‌گذاران خرد، کوتاه مدت بوده و بلندمدت نیست، اظهار داشت: تغییر در نحوه سفارش‌گیری و فروش سهام‌داران حقوقی می‌تواند شوک‌های وارده به بازار سهام را کنترل و مدیریت کند.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر سهام‌داران حقیقی تا حدی هیجانی رفتار کرده‌اند، تصریح کرد: تصمیم اتخاذ شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند، این هیجان را کاهش داده و بازار را آرام تر کند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری خوارزمی ادامه داد: در چنین شرایطی انتظار نمی رود که سهام‌داران عمده نیز عرضه‌های سنگین داشته باشند، زیرا قیمت سهام شرکت‌ها منطقی است.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا که سهامداران حقوقی پس از فروش، سهام دیگری را خریداری می‌کنند، بنابراین فروش سهام در قیمت‌های فعلی منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا قیمت‌ها ارزنده است.

مدیرعامل یک سرمایه‌گذاری با اشاره به اینکه سابقه اتخاذ چنین تصمیم‌هایی در بازار سرمایه وجود دارد، افزود: در نظر گرفتن سقف سفارش، تصمیمی کوتاه مدت است و بیشتر برای مدیریت شرایط خاص گرفته می‌شود، البته کوتاه مدت بودن به معنای خوب یا بد بودن یک تصمیم نیست.

صیدی تصریح کرد: هیچ دلیل منطقی برای افت شدید بازار در روزهای اخیر نداریم، حتی نرخ خوراک پتروشیمی یا بهره مالکانه که این روزها مطرح شده، می‌تواند روی برخی صنایع اثرگذار باشد، اما عامل ریزش سهام همه شرکت های بورسی نیست.

وی با تاکید بر اینکه ریزش قیمت‌ها در روزهای اخیر بیشتر هیجانی است، گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران احساسی رفتار می‌کنند، زیرا در صنایعی مانند بانکداری، خودرو و امثال آن دلیلی برای ریزش قیمت ها وجود ندارد، اما از آنجا که جو روانی بر بورس اوراق بهادار حاکم شد، همه سهام شروع به ریزش کردند.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: در تاریخ بورس‌ها مشاهده شده زمانی که قیمت سهام شرکت ها بالا می رود، سهام داران علاوه بر اینکه از بالا رفتن قیمت سهم خوشحال می شوند، اما انتظار ریزش و تردید همواره وجود دارد، در چنین شرایطی یک افت کوچک می‌تواند مانند جرقه عمل کرده و وارد صف‌های فروش می شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که طی روزهای آتی بازار متعادل شده و با تصمیمات بلندمدت شاهد ثبات در بازار سهام باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *