چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

اوباما می‌خواهد کنگره را دور بزند

چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب: 339110
مقامات نزدیک به دولت «باراک اوباما» می‌گویند کاخ سفید در حال بررسی راهکارهایی است که بتواند بدون نیاز به همراهی کنگره، تحریم‌های ایران را لغو کند.
به گزارش جهان، فارس به نقل از پایگاه «واشنگتن فری بیکن»  نوشت، منابع مطلع در کاخ سفید می‌گویند «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی راه‌هایی است که بتواند بعد دستیابی به توافق نهایی با ایران شخصا تحریم‌های ایران را لغو کند. منابع در کنگره نیز که به این راهبرد اوباما آشنا هستند، این موضوع را تائید کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، در حالی که کنگره تاکید دارد که هرگونه لغو تحریمی تنها از مسیر دستگاه قانونگذاری صورت گیرد، مقامات ارشد کاخ سفید در حال سنجش راهبردهایی هستند که بتوان کنگره را دور زد.

«مارک کرک» سناتور جمهوری‌خواه و اصلی‌ترین حامی لایحه تحریم‌های ایران به این موضوع واکنش نشان داده و گفته است تلاش دولت برای گذر از کنگره آن در چنین موضوع حساسی، غیرقابل قبول است.

به گفته منابع داخلی کنگره، اوباما نگران است که بعد از دستیابی به توافق نهایی با ایران، کنگره بیش از حد در این مورد وسواس به خرج دهد و برای لغو تحریم‌های ایران، گام‌های بیشتری را از تهران طلب کند.

یک دستیار ارشد کنگره که روی موضوع تحریم‌ها کار می‌کند، می‌گوید مشاورین ارشد کاخ سفید «در مورد راه‌هایی صحبت کرده‌اند که بتوانند بدون نیاز به کنگره این کار را (لغو تحریم‌ها) انجام دهند و ما هنوز نمی‌دانیم این چه معنی‌ای می‌تواند داشته باشد. آن‌ها به دنبال راهی هستند که بتوانند با یک حکم، فراتر از قانون ایالات متحده اعلام کنند که تحریم‌ها برداشته شده است.»

گام اول توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از دیروز رسما اجرایی شد و طرفین قصد دارند در مدت ۶ ماهه اجرای این توافق، برای دستیابی به راهکار جامع مذاکره کنند.

به گفته مقامات سابق دولت آمریکا و کارشناسان حقوقی، اوباما از طریق چند کانال اجرایی می‌تواند به طور یکجانبه تحریم‌ها را لغو کند.

نزدیکان به کاخ سفید می‌گویند رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از دستورات اجرایی خود در مورد نحوه اعمال تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند و این بدان معنی است که او می‌تواند شخصا به اجرای بخش اعظم تحریم‌های روی کاغذ پایان دهد.

«جاناتان شانزر» تحلیلگر سابق مسائل مالی تروریسم در وزارت خزانه‌داری آمریکا یعنی بخشی که عهده‌دار اجرای تحریم‌ها است، می‌گوید: «بر کسی پوشیده نیست که رئیس‌جمهور با استفاده از اختیارات اجرایی‌اش به خصوص صدور معافیت‌ و اتخاذ تصمیم عدم تحریم مجموعه‌های مشخص، می‌تواند نحوه اجرای تحریم‌ها را مشخص کند. همواره فشار اقتصادی بستگی به این دارد که شما بتوانید راه‌های فرار را شناسایی کنید و آن‌ها را ببندید. اگر شما این روند را متوقف کنید، انگار در پشتی را باز گذاشته‌اید.»

«پاتریک کلاوسون» مدیر تحقیقات بخش سیاست خاورنزدیک موسسه واشنگتن با بیان اینکه رئیس‌جمهور قادر است با صدور معافیت محدودیت‌های وضع‌شده را دور بزند، می‌گویند اوباما اختیارات زیادی داشته و می‌تواند به سادگی روی نقض محدودیت‌ها از جانب ایران چشم ببندد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *