يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

تقابل اوباما و کنگره بر سر تحریم‌های ایران

سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 402822
در حالی که گروهی از سناتورهای دو حزب سیاسی آمریکا به دنبال اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران هستند، باراک اوباما نسبت به وتوی این تحریم‌ها به علت ضربه زدن به دور جدید مذاکرات هسته‌ای، هشدار داده است.
به گزارش جهان به نقل از آسوشیتدپرس، کنگره و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، برای تقابل و رویارویی بر سر تحریم‌های ایران به سرعت به پیش می‌روند.

علی رغم هشدار اوباما در خصوص اینکه اعمال تحریم‌های جدید می‌تواند به ضرر مذاکرات هسته‌ای با ایران باشد، گروهی از سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه به دنبال تصویب قانون جدید تحریم‌های ایران هستند.

نشست روز چهارشنبه کمیته روابط خارجی سنا در خصوص تحریم‌های ایران، سرآغاز تلاش کنگره به رهبری جمهوریخواهان برای اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران بوده و نخستین نزاع کنگره با کاخ سفید در زمینه سیاست خارجی به شمار می‌رود. اوباما روز جمعه در سخنانی از کنگره خواست تا اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران را در شرایط کنونی، متوقف کند.

آسوشیتدپرس افزود: در حالی که ایران اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای اش صلح آمیز بوده و هدف اصلی از این برنامه هسته‌ای، تولید انرژی و استفاده غیرنظامی است، زمان برای دستیابی به توافق نهایی با تهران در حال از دست رفتن است.

مذاکرات تا جولای ۲۰۱۵ میلادی تمدید شده و هدف اولیه دستیابی به چارچوب کلی برای توافق تا پایان مارس است. هم اوباما و هم حسن روحانی رئیس جمهور ایران، با مخالفت شدید از سوی محافظه کاران نسبت به مذاکرات هسته‌ای، در داخل کشورهای خود روبرو هستند. علاوه بر این، پیروزی یک نامزد جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ میلادی نیز تجدید مذاکره با ایران را غیر ممکن خواهد کرد.

اوباما تاکید کرده است که اگر تحریم‌های جدید اعمال شود، ایران از مذاکرات خارج خواهد شد و می‌گوید، ایالات متحده آمریکا قصد فریبکاری و از بین بردن توافق را داشته است.

اوباما تصریح کرد: تحریم‌هایی که ما اعمال کرده‌ایم، به طور بالقوه با مخالفت‌هایی روبرو شده چرا که اعمال این تحریم‌ها برخی کشورهای جهان را با دردسر و مشکل روبرو کرده است. آنها دوست دارند تا قادر باشند از ایران نفت بخرند.

جمهوریخواهان نیز مدعی هستند که ایران از فرصت مذاکرات تنها برای خرید زمان استفاده کند تا بتواند برنامه‌های هسته‌ای خود را گسترش دهد. بر اساس طرح پیشنهادی مارک کرک سناتور جموریخواه و باب منندز سناتور دموکرات، هیچ تحریم جدیدی تا پایان مهلت زمانی مذاکرات کنونی، علیه ایران اعمال نخواهد شد. پیش نویس این طرح اعلام می‌کند که اگر هیچ توافقی تا ۶ جولای حاصل نشود، تحریم‌هایی که در جریان مذاکرات کاهش یافته، بار دیگر اعمال خواهد شد. پس از آن تحریم‌ها می‌تواند هر ماه بیش از گذشته، تشدید شود.

۳ اوت، تحریم‌های جدیدی می‌تواند علیه صنعت نفت ایران اعمال شود. ۷ سپتامبر نیز محدودیت‌های جدیدی علیه کشورهایی که از ایران نفت خریداری می کنند، وضع می‌شود.

۵ اکتبر آمریکا می‌تواند تحریم‌های مالی و مسافرتی را علیه مقام‌های ایرانی بیشتری اعمال کند. ۲ نوامبر، تحریم‌های جدیدی علیه بانک‌های خارجی که با بانک مرکزی ایران، مبادلات مالی داشته باشند، اعمال خواهد شد. و ۷ دسامبر نیز تحریم‌های بیشتری که بخش انرژی، کشتیرانی، کشتی سازی، خودروسازی، معدن و سایر صنایع راهبردی ایران را هدف قرار خواهد داد، اعمال می‌شود.

منندز در این باره گفت: همه چیزی که من می‌گویم این است که اجازه بدهیم چشم انداز تحریم‌ها تا جولای اعمال نشود. منندز که از اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و از حامیان همیشگی تحریم‌های سخت علیه ایران بوده، افزود وی یک عدم توافق ساختاری با کاخ سفید در خصوص مساله تحریم‌های ایران دارد. به نظر نمی‌رسد که ایران پس از ۱۸ ماه مذاکره تمایلی برای دادن امتیازهای بزرگ در مذاکرات داشته باشد و قانون تحریم‌های جدید ممکن است ایرانی‌ها را متقاعد کند.

وی تاکید کرد: من تا جولای به اوباما مهلت می‌دهم. اگر هیچ توافقی در جولای حاصل نشود، این روند پس از دو سال که از آغاز آن می‌گذرد، متوقف خواهد شد. ایرانی‌ها، قهرمان تاخیر هستند.

طرح قبلی کرک-منندز برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران که هرگز به رای سنا گذاشته نشد بر این مساله تاکید داشت که اگر ایران همه فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند، با تحریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد.

کرک و منندز به دنبال کسب ۶۷ رای مورد نیاز در سنا برای تصویب تحریم‌های ضد ایرانی هستند تا مانع از وتوی آن از سوی اوباما شوند. رای گیری در خصوص این تحریم‌ها قرار است ماه آینده انجام شود.

کمیته بانکداری سنا قصد داشت روز پنج‌شنبه هفته جاری طرح اعمال تحریم‌های ضد ایرانی در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای را مورد بحث قرار دهد اما این اقدام را هفته آینده انجام خواهد داد.

مارک کرک، و رابرت منندز، گفته‌اند که طرح آنها تحریم‌هایی را در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای ایران علیه تهران اعمال خواهد کرد و کمیته بانکداری سنا این طرح را روز پنج‌شنبه به بحث گذاشته و احتمالاً درباره آن رأی‌گیری خواهد کرد.اما سنا اعلام کرد بررسی این طرح از روز پنج‌شنبه به روز سه شنبه هفته آینده موکول شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *