سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

کمبود دو داروی درمان سرطان برطرف شد

چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 337817
مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو از ترخیص دو داروی کمیاب الاسپارژیناز و سیکلوسپورین که در درمان سرطان کاربرد دارد و ورود آنها به بازار دارویی کشور خبر داد.
به گزارش جهان، دکتر مهدی پیرصالحی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: هر روز صدها قلم دارو از گمرک ترخیص می شود که برخی از آنها از جمله داروهای نامبرده از داروهایی است که مدتی بیماران با کمبود آنها مواجه بوده اند.

وی از تشکیل گروهی برای پایش روزانه کمبودهای داروخانه های شهرها و گزارش معاونت های دارویی در استان ها خبر داد و افزود: سازمان غذا و دارو بر اساس این گزارش ها اقدام به تامین داروهای گزارش شده از مسیرهای عادی می کند و در صورتی که امکان آن نباشد از طریق شرکت های فوریتی طرف قرارداد خود، کمبودهای دارویی را برطرف می کند.

دکتر پیرصالحی با بیان این که کمبودهای دارویی مقطعی است و روزانه تعیین می شود از اعلام شمار اقلام داروهای کمیاب در بازار دارویی امتناع کرد و گفت: این کمبودها نسبت به ماه های گذشته به میزان قابل توجهی کمتر شده است.

وی در توضیح علل کمبودهای مقطعی برخی اقلام دارویی در کشور گفت: فهرست داروهای مورد نیاز هر سال در کشور بر اساس آمار سال قبل و با افزودن ضریب افزایش سالانه محاسبه می شود و کافی است شرکتی در وارد کردن دارویی یا ماده اولیه ای که تولید داخل ندارد، در مقطع زمانی دچار مشکل شود زیرا پس از آن با نیاز کاذبی که در جامعه ایجاد می شود، جبران کمبود تا مدتی بسیار مشکل خواهد بود.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به این که کمبودهای نسبتا زیاد داروها در ماه های نخست امسال را ناشی از تحریم ها دانست و گفت: هر چند که فروش دارو و مواد اولیه دارویی به ایران جزو تحریم به شمار نمی رود اما مشکلات بانکی انتقال ارز به برخی از شرکت های دارویی خارجی در این مدت موجب شده است که آنها دیگر با شرکت های وارد کننده ما همکاری نکنند.

وی از معرفی بانکی از طرف اروپا برای تبادلات ارزی در مورد قراردادهای دارویی و غذایی خبر داد و گفت: یکی از مفاد توافقات ژنو اختصاص بانکی در اروپا برای این تبادلات است که اگر این کار محقق شود، کمبودهای دارویی مقطعی نیز برطرف می شوند.

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: قیمت داروی تزریقی آی وی آی جی که از داروهای خاص محسوب می شود، تغییری نکرده است.

پیرصالحی افزود : قیمت این دارو در سراسر کشور حدود ۵۷۵ تا ۶۰۰ هزار تومان است که بنابر پرونده ای که بیمار خاص در بیمه داشته باشد، از۷۰تا۹۰درصد آن را بیمه می پردازد.

آی وی آی جی، ایمونگلوبولین انسانی است که به صورت تزریق داخل وریدی برای بیماران مبتلا به نقص ایمنی یا برخی از بیماری های متابولیک تجویز می شود و در مبتلایان به بیماری مادرزادی نقص ایمنی، داروی اختصاصی است.

این دارو به تازگی از طرف برخی از متخصصان زنان و زایمان نیز برای جلوگیری از زایمان زودهنگام و سقط، نیز تجویز می شود.

افزایش داروهایی که سال آینده مشمول پرداخت مابه التفاوت می شود

مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو گفت: با افزایش۴۰۰میلیارد تومانی کمک نقدی دولت در بخش دارو، شمار بیشتری از داروهای بیماران خاص و صعب العلاج مشمول پرداخت مابه التفاوت ارزی می شود.

دکتر مهدی پیرصالحی افزود: یارانه ای که دولت از ابتدای امسال پس از افزایش قیمت ارز برای جبران مابه التفاوت قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج به وزارت بهداشت پرداخت، ۲۰۰۰میلیارد تومان بود که وزارت بهداشت آن را برای جلوگیری از افزایش قیمت داروهای خاص در سال ۹۲، در اختیار بیمه های پایه قرار داد.

این مبلغ بر اساس اعلام رییس سازمان غذا و دارو برای سال آینده۲۴۰۰میلیارد تومان تعیین شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *