شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

واکنش جهانگیری به پیشنهاد مناظره

سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۴۵
کد مطلب: 333335
معاون اول رئيس جمهور از برگزاري جلسات ستاد تدابیر ویژه اقتصادي زیر نظر معاون اول در تمام هفته خبر داد و گفت:‌ از روزی که آمدیم، حتی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در جلساتش شرکت می‌کند، ضمن اينكه دولت نسبت به تحریم‌ها بی‌تفاوت نیست و برنامه جامعی دارد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری عصر امروز در هشتمین جشنواره ملی امتنان از کارآفرینان برتر کشور با بیان اینکه هنرمندان وجدان جامعه هستند و اگر آنها رضایت داشته باشند به معنای رضایت جامعه است، گفت: مردم به آینده کشور امیدوار هستند و با تدبیر باید از آن پاسداری شود. دولت، دولت مردم است و ما به شدت نیازمند نقد دلسوزانه و راهنمایی هستیم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: در مقطعی مسئولیت قبول کردیم که دشواری های فراوانی پیش روی مردم است و ما با تمام وجود ناراحتی های مردم از بابت گرانی، رکود و وضعیت زندگی مردم را درک می کنیم و مردم از دولت انتظار دارند که کاری انجام بدهد.

جهانگیری ادامه داد: موتور اصلی حرکت اقتصادی کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته کارآفرینی است و اینکه کشورهایی متکی به منابع طبیعی باشند و فکر کنند از این طریق مردم به رفاه می‌رسند، اشتباه است.

وی افزود: ما نیازمند این هستیم که با دانش و اندیشه کشور را توسعه دهیم و اقتصاد مبتنی بر خلاقیت و دانش گسترش یابد. کارآفرینی امروز تنها تولیدگر بودن نیست و انسان‌هایی که می توانند از فرصت‌ها بهره برداری کنند و قدرت ریسک داشته باشند هم کارآفرین تلقی می شوند.

جهانگیری با اشاره به اینکه اگر انسان آنقدر از شکست بترسد که قدرت ریسک نداشته باشد، افزود: یکی از اصلی ترین کارهایی که باید از دوران آموزش برای بچه ها شکل بگیرد، ریسک‌پذیری است و این موضوع در حال حاضر که تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی به میلیون رسیده است، اهمیت بیشتری یافته و جوانان نباید تنها با دریافت حقوقی اندک و یا پیدا کردن یک شغل راضی شوند بلکه باید خلاقیت‌ها برای کارآفرینی به کار گرفته شود.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در کشور ما موانع زیادی پیش روی کارآفرینان قرار دارد و کارآفرین خود را در رقابت با موانع قانونی می بیند، بنابراین در قوانین و مقررات باید اصلاحات اساسی صورت گیرد.

جهانگیری ادامه داد: دولت با تمام قدرت و با آزادی از شرایطی که در آن قرار گرفته، مصمم است برای برون‌رفت کشور از همه مشکلات بهترین راهکارها را دنبال کند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: گفته می شود دولت برای هدفمندی چه برنامه ای دارد و اینکه دولت می خواهد هدفمندی را به صورت کالایی ادامه دهد، ولی رئیس جمهور در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه اعلام کرد تا تصمیم جدید، هدفمندی یارانه ها به همین شکل ادامه می یابد و من نیز سخنی در این باره نگفتم.

وی گفت: هدفمندی یارانه ها در مرحله اول اجرا آسیب‌های زیادی داشته و این موارد در کشور تحمیل شده است. در قانون گفته شده ۵۰ درصد منابع باید بین مردم توزیع شود، اما در کل دریافتی یارانه ها حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان است که ما سالیانه ۴۲ هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع می کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به وضعیت نامناسب شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو و تولید برق، اظهار داشت: سالیانه باید ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید ایجاد و پنج هزار مگاوات به تولید برسد تا ما در کشور خاموشی نداشته باشیم، اما با شرایط فعلی اگر سریعا تدبیر نشود، باید منتظر خاموشی ها در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه برخی مقامات می گویند مناظره کنیم؛" آخه راجع به چه چیزی مناظره کنیم"؟، گفت: فقط چند آمار گفته شد و درباره آمار رشد اقتصادی و نرخ تورم از مرکز آمار آن که خوشبختانه مسئول آن نیز هنوز تغییر نکرده است، می توان پرسید.

جهانگیری بیان داشت: یکی از مهمترین اهداف هدفمندی جلوگیری از قاچاق بود و ما با دقت در حال بررسی این موضوع هستیم، اما در حال حاضر با تمام هزینه های موجود فاز دوم هدفمندی را فعلا اجرا نمی‌کنیم و وقتی کارها معلوم شد به مردم و مجلس خواهیم گفت که چه برنامه ای را در نظر داریم و آنگاه همه می توانند درباره آن صحبت کنند.

جهانگیری همچنین با انتقاد از مطالب عنوان شده در برخی از رسانه های درباره تک نرخی کردن ارز و اینکه دولت جلسات ستاد تدابیر ویژه را تشکیل نمی دهد، گفت: همچنین عنوان می شود نگاه دولت به خارج است و می خواهد از این طریق مسائل اقتصادی را حل کند، البته ما به دنبال حل مسائل خارجی کشور از موضوع عزت و قدرت هستیم.

جهانگیری با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل پیغام جهانی عاری از خشونت همراه با صلح داشته است، گفت این پیشنهاد با اکثریت آراء به تصویب سازمان ملل رسید و ما فکر می کنیم بهتر است رئیس جمهور به نحوی حرف بزند که در جهان مورد استقبال قرار بگیرد و همچنین مذاکره کننده هسته ای نیز به نحوی عمل کند که تحریمها از زندگی مردم برداشته شود. و این به آن معنا نیست که اگر تحریمها بیشتر شود، ما در دولت فکری نداشته باشیم.

وی ادامه داد: ستاد تدابیر ویژه اقتصادي زیر نظر معاون اول تشکیل جلسه می دهد و از روزی که آمدیم حتی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در جلساتش شرکت می کند و در تمام هفته جلساتی نیز داشته ایم.

جهانگیری در پایان سخنانش با بیان اینکه ما خیلی خوش خیالي نگرفتيم و نسبت به تحریم‌ها بی تفاوت نیستیم، گفت: دولت درباره تحریم‌ها بی تفاوت نیست و برنامه جامعی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *