دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۱
آیت‌الله جوادی آملی:

گناه مانع دیدن حقایق برای انسان می‌شود

چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب: 332215
آیت‌الله جوادی آملی گفت: گاهی حجاب این دیوار است که به چشم دیده می‌شود و مانع از رویت اشیاء پشت سرش است ولی گاهی اوقات هم پنهان است و مانند گناه، مانع از دیدن حقایق می‌شود.
گناه مانع دیدن حقایق برای انسان می‌شود
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در درس تفسیر قرآن در مسجد اعظم آیاتی به تفسیر سوره مبارکه «یس» پرداخت و اظهار کرد: در این سوره از صراط مستقیم سخن گفته شده و اینکه مرسلین به یقین در صراط مستقیم گام بر می‌دارند و حرکت می کنند.

مرجع عالی قدر جهان تشیع با اشاره به اینکه صراط مستقیم تنها یکی است، افزود: اگر راه‌های فرعی که از آن‌ها به منهاج یاد می‌شود وجود داشته باشند در حقیقت در فروعات قرار دارند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بررسی این موضوع که همه ادیان الهی یک صراط واحد را طی می‌کردند خاطرنشان کرد: خداوند مصداق صراط مستقیم است و پیامبران الهی نیز برای حرکت در این مسیر مردم را دعوت و دین الهی را تبلیغ می‌کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه انبیای الهی در حقیقت راهیان سبیل‌الله هستند، تصریح کرد: دین مورد رضایت خدا اسلام است و بر همین اساس تثنیه و جمع در دین نداریم، صراط مستقیم هم مانند دین واحد، یکی است.

وی عنوان کرد: با بررسی آیات سوره انعام در می یابیم که صراط مستقیم همان اسلام است هرچند که این موضوع در سوره اعراف به صورت کلی بیان شده است.

مرجع عالی قدر جهان تشیع اظهار کرد: بشارت و نذارت تنها به پیامبران و امامان اختصاص ندارد بلکه عالمان و مبلغان دینی که سخنان همان بزرگواران را برای دیگران بیان می‌کنند هم بشیر و نذیر هستند و فرشتگان به دوزخیان در مورد آنها می‌گویند آیا ندای بشارت و انذارشان را نشنیدید؟

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه عالمان و مبلغانی که در شهرها و روستاها به تبلیغ دین خدا مشغولند همان رسالت پیامبران را انجام می دهند تصریح کرد: عذر نیامدن پیامبر و امام به درب منزل افراد برای هدایت آن‌ها پذیرفته نیست.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه انسان‌ها تا آخرین لحظات از باب توبه می‌توانند استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اگر انسان به مسیری که فرعون رفت قدم بگذارد بسیاری از راه‌ها برایش بسته می‌شود و فرصتی برای توبه باقی نمی‌ماند.

وی با بررسی اینکه حجاب در این دنیا بر دو نوع است، اظهار کرد: گاهی حجاب این دیوار است که به چشم دیده می‌شود و مانع از رویت اشیاء پشت سرش است ولی گاهی اوقات هم پنهان است و مانند گناه، مانع از دیدن حقایق می‌شود.

مرجع عالی قدر جهان تشیع افزود: حتی اگر بندگان از خداوند ترسی نداشته باشند و خدا را اطاعت نکنند باز هم نعمت از آنان گرفته نمی‌‌شود زیرا خداوند دائم‌الفیض است و رحمتش شامل همگان می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *