سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۱

عراق کنترل نیروگاه گتوند را می‌خواهد!

سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 330485
در جریان سفر اخیر وزیر برق عراق به کشورمان، به منظور پایدار شدن شبکه برق این کشور، مقامات عراقی پیشنهاد داده‌اند تا در ازای یک قرارداد معین، ایران علاوه بر افزایش میزان صادرات خود به عراق، کنترل سد و نیروگاه برقابی گتوند را نیز به بغداد بدهد.
به گزارش جهان به نقل از "برق‌نیوز"، سفیر اخیر وزیر برق عراق به ایران حاوی یک پیشنهاد مهم از سوی مقامات این کشور بوده است.

کریم افتان در سفر خود به ایران پیشنهاد داده بود تا در ادامه همکاری های برقی ایران و عراق، این کشور بر اساس تنظیم قرارداد تجاری با ایران، برای مدتی معین، کترل نیروگاه گتوند را برعهده بگیرد تا انرژی تولیدی توسط این نیروگاه برقابی به عنوان پایدارکننده شبکه برق عراق وارد مدار شود.

همچنین شنیده شده مقامات عراقی، پیشنهاداتی را برای نحوه بازگرداندن طلب ایران ارائه کرده اند. در همین راستا، کریم افتان، وزیر برق عراق گفته است که مکانیسم جدیدی برای تسویه بدهی‌ها در دست دولت عراق است که این امر به زودی نیز اجرایی می‌شود.

عراق با توجه به نیاز موجود برای تامین برق در ۲۴ ساعته شبانه‌روز نیاز به واردات بیشتر از ایران دارد. این کشور علاوه بر میزان برقی که در حال حاضر می‌گیرد و مصرف می‌کند به تازگی درخواست حدود ۵۰۰ مگاوات برق نیاز جدید را اعلام کرده است که ایران به صورت ضمنی پاسخ مثبت به این درخواست ارائه کرده است

عراق از سال ۱۹۹۰ و پس از تحریم های سازمان ملل متحد در زمینه تولید برق دچار مشکل شد. این مشکلات پس از سال ۲۰۰۳ و حمله آمریکا شدت یافت به صورتی‌که قطع برق در روز به ۲۰ ساعت رسید، و مردم مجبور شدند برای تأمین انرژی برق به ژنراتورهای کوچک و شخصی روی بیاروند.

با این حال عراق به تازگی موفق شده، در سایه طرح‌های توسعه‌محورانه دولت نوری المالکی و با تأمین نیازهای خود به انرژی برق، از خطوط ارتباطی با کشورهای همسایه و به ویژه جمهوری اسلامی ایران، پس از ۲۳ سال، جریان برق خود را ۲۴ ساعته کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *