پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

آرگو رادرایران می‌ساختیم،ضدایرانی‌نمی‌شد

يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 328755
بهرام حیدری یک تهیه‌کننده بین‌المللی سینماست. حیدری طرح جدیدی برای مقابله با فیلم‌های در مورد ایران هالیوود ارائه داده است: "این فیلم‌ها را در ایران بسازید." پیشنهاد دهنده اصلی ساخت فیلم «سقوط شاه» در ایران هم اوست.
به گزارش جهان، «سقوط شاه»، یکی از مهمترین اتفاقات سینمایی این سال‌های سینمای ایران خواهد بود. یک تیم درجه اول هالیوودی اگر همه هماهنگی‌ها صورت بگیرد به ایران می‌آیند و مقطع مهم و حساسیت‌برانگیزی از تاریخ معاصر ایران را روایت خواهند کرد. اتفاقی که اکثر ایرانی‌ها خاطره خوشی از آن در ذهن ندارند. همه حرف‌ها برای حضور بین‌کینگزلی،بازیگر اسکاری انگلیسی در این فیلم و ایفای نقش شاه زده شده است. میشل نیکلسون مدیرعامل شرکت پخش منار تهیه‌کننده این فیلم است و قرارها برای حضور یک کارگردان اسکاری درجه اول هالییودی که علاقه زیادی هم به ایران دارد در حال نهایی شدن است. این بار آمریکایی‌ها قرار گذاشته‌اند که برای روایت مقطع تاریخی مهمی و سوءتفاهم‌برانگیزی از تاریخ معاصر ایران، به ایران بیایند و در خاک ایران، تاریخ‌شان را روایت کنند. اتفاقی که شاید به نزدیکی آنها به واقعیت کمی‌ بیشتر از رویه معمول آمریکایی‌ کمک کند و شاید هم به یک پشیمانی تاریخی برای ایران منجر شود.

میشل نیکلسون، تهیه‌کننده این کار هفته پیش در گفتگو با تسنیم وعده دارد که این فیلم عینا مطابق واقعیت خواهد بود. نیکلسون ادعا کرد که آنها از سینمای استودیویی هالیوودی فاصله گرفته‌اند و متعلق به سینمای مستقل آمریکا هستند. او تضمین داد که این فیلم ضدایرانی نخواهد بود.

بهرام حیدری نماینده شرکت تولید و پخش بین‌المللی «منار» در ایران است. حیدری مسئول ارشد همه هماهنگی‌ها برای ساخت این فیلم در ایران است و تهیه‌کننده بخش ایران کار لقب گرفته است. حیدری قرار بود سال پیش فیلم «ایرباس» را با کارگردانی نادر طالب‌زاده تولید کند که به مشکلات خاص کار در ایران برخورد کرد. حالا حیدری و تیمش آماده انجام هماهنگی‌ها برای ساخت یک فیلم بیک‌پروداکشن آمریکایی در ایران هستند. اتفاقی که به گفته حیدری، علاوه بر اینکه ساخت فیلمی واقع‌بینانه در مورد ایران در هالیوود را به واقعیت نزدیک می‌کند، سینمای ایران را هم متحول خواهد کرد.اما ابهام در مورد این فیلم همچنان ادامه دارد.

حیدری چهار سالی است که به ایران آمده است تا مقدمات جهانی شدن پخش در سینمای ایران را فراهم کند. چند پروژه بین‌المللی برای سینمای ایران تعریف کرده است که هیچ‌کدام هم به سرانجامی نرسیده‌اند.

با حیدری در مورد همه این اتفاقات صحبت کردیم.بخش ابتدایی گفتگوی ما به روایت حرف‌های او در مورد پروژه سقوط شاه محدود می‌شود. گزیده‌ای از حرف‌های او را بخوانید:

*فیلم «سقوط شاه» در ابتدا «شاه» نام داشت.تهیه‌کننده آن خانم میشل نیکلسون است.همان فردی که می‌خواست درباره زندگی دکتر احمدی نژاد با الیور استون یک فیلم مستند بسازد. این خانم خیلی ایران‌دوست است و رابطه اش با کشورهای اسلامی خیلی خوب است. با بن‌کینگزلی هم صحبت شده است و او خیلی دوست دارد نقش شاه را بازی کند مثل فیلم گاندی، این فیلم هم یک پروژه بزرگ و بین المللی است و اینطوری که خودشان می‌گویند فیلم به شدت مطرحی خواهد بود. به خاطرشرایط خاص دنیا و انقلاب و مسائل مطرحه این فیلم حتما رشد زیادی خواهد کرد. این پروژه به دوسال آخر زندگی شاه برمی‌گردد و مقداری از آن در پاناما و بخش هایی هم در ایران فیلم برداری خواهدشد. من تهیه‌کننده دوم فیلم درکنار خانم نیکلسون که تهیه کننده اصلی‌اند خواهم بود.«سقوط شاه» یک پروژه دوساله است وهدف تهیه کننده بردن قطعی جایزه اسکار است. به غیر از ۲ نفر بقیه بازیگران ایرانی‌اند. و شیوه کار به صورت ۵۰درصد ایران و ۵۰درصد خارج کشور خواهد بود.

* ۳سال پیش که خواستند آرگو را بسازند ما به دفتر آقای شمقدری رفتیم و تقاضا کردیم که دعوت کنند این فیلم در ایران ساخته شود. به آقای طالبزاده هم گفتم که اگر این فیلم را در ایران بسازیم با تسلط خود ما ساخته می شود. خیلی خوب بود اگر این کارمی‌شد و همه نویسنده‌ها و تهیه‌کننده‌ها و عوامل کار به ایران می آمدندو علاوه بر اینکه با اهمیت ایران آشنا می شدند فضای کار هم دستشان می‌آمد.من گفتم دعوت کنید از آنها تا در اینجا فیلم را بسازند.اقای شمقدری جوابی به من نداند، شاید ما را نمیشناختند. حتی حرف شراکت هم زدیم چون در این صورت تضمینی می‌شد که فیلم تبلیغ منفی علیه ایران نشود. مشخص هم بود که فیلم برنده جایزه اسکار می‌شود و دنیا فیلم را می بیند و تاثیر دارد. من اعتقادم این است که اگر بتوانیم این پروژه‌ها را به ایران دعوت کنیم و آنها از نزدیک با مردم ایران آشنا شوند و با مسائل انقلاب آشنا شوند؛ تصورشان از ایران فرق می‌کند و دیگر این‌جوری فیلم نمی‌سازند. اما متاسفانه نشد.

* این دفعه من به خانم نیکلسون گفتم که از همان ابتدا با ایران صحبت کنیم شاید بشود این فیلم در ایران ساخته شود. من با خیلی‌ها در این مسیر صحبت کردم و طرح را هم مفصلا تقدیم وزارت ارشاد کردم. به نظرم این فرصت خوبی است که هم زیبایی‌های ایران نشان داده شود و تصور دنیا در مورد ایران فرق کند و هم اینکه واقعیاتی راجع به انقلاب گفته شود. اگر ما دقت نکنیم و این ها را نشان ندهیم غفلت بزرگی کرده‌ایم. آنها ایران را درست نشان نمی‌دهند، چون قاعدتا ایران را نمی شناسد؛ باید به داخل ایران بیایند تا آن را بشناسند. طرحش هم وجود دارد. یک نویسنده معروف برنده جایزه اسکار هم پشت فیلم خواهدبود. چون اگر قرار باشد فیلم جهانی شود و موفیقت کسب کند باید حتما نویسنده و کارگردان وبازیگرانش معروف و موفق باشد.دو سه نفر مدنظرمان هستند با یکی شان به توافق نهایی می‌رسیم.اما من نظرم این بود که نویسنده حتما ایران بیاید و ما به او مشاوره بدهیم؛ مثل فیلمنامه نویس فیلم ایرباس؛ اسکات برند که جاهای مختلف ایران را دید، ۶ماه اینجا بود، با مردم ارتباط برقرار کرد و بعد فیلم را نوشت. علاوه بر اینکه ساخت این فیلم در ایران ایجاد کار هم می‌کند و باعث می شود جوانان آموزش فیلم نامه نویسی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی بین المللی ببینند.یعنی از هرجهت به نفع ماست؛ هم فیلم منفی ساخته نشود هم ایران جای بین المللی شود و جوانان و کارگردانان هم رشد کنند.

*بانک بریزبان و یک کمپانی فایننس، مسئول اصلی تامین مالی پروژه «سقوط شاه» هستند. ما هیچ وقت با مسئولین ایرانی و سازمان سینمایی برای پول صحبت نکردیم. اما مجوز فیلم هنوز آماده نیست.معاونت سینمایی حق دارد سخت گیری کند، اما بحث ما شراکت در ساخت است. مثلا ما می گوییم ایران لوکیشن و تسهیلات می دهد و آنها منابع مالی. قرارداد قانونی امضا می‌شود وبرمبنای آن کار انجام شود. مشارکت قانونی با قراردادی که هر دو طرف هم راضی اند.ما هم مسلمان شیعه‌ایم هم ناسیونالیست. امکان ندارد در کاری باشیم که ضد ایرانی شود. یکبار سناریویی از طرف یک کمپانی بزرگ در امریکا قرار بود ساخته شود. پول خوبی هم می‌دادند؛ اما آخرش دیدیم کمی ضد ایرانی شده است، قبول نکردیم. درحالی که حداقل یک ملیون دلار گیرمان می آمد. سینمای مستقل هالیوود دوست دارد با ایران کار کند و به ضرر ایران کار نمی‌کند، چون بحثش این است که سینمای کشورهای اسلامی رشد کند به خصوص ایران. این آدم‌ها هم آدم‌های مطرحی هستند؛ متقلب نیستند، قصدشان خوب است. ما باید دعوت کنیم ایران را ببینند چون الان ایران برای خیلی ها ناشناخته است. من قول می‌دهم که مشکلی پیش نمیاد.سناریو زیرنظر ارشاد می‌رود قبل ساخت و به محض اینکه تایید شود کار شروع می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *