يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش:

زیرسیستم‌های اس۳۰۰ ایرانی نهایی شد/برگزاری رزمایش پدافند در مهرماه

برگزاری رزمایش سراسری پدافند هوایی در اواخر مهر
شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب: 309948
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش از برگزاری رزمایش سراسری پدافند در اواخر مهرماه خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، نشست خبری امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش صبح امروز با حضور نمایندگان رسانه ها برگزار شد.

امیر اسماعیلی در این نشست از برگزاری روزمایش پدافند هوایی در اواخر مهرماه خبر داد و گفت: این رزمایش مشرتک در منطقه‌ای کوهستانی و متناسب با برودت هوا برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در رزمایش امسال، پهپاد حازم ۳ نیز رونمایی و به پرواز در خواهد آمد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه فردا (۱۰ شهریور) نیز ۱۵ دستاورد پدافند رونمایی خواهد شد، اظهار داشت: رادارهای میان برد "شهاب و ثامن" با قابلیت کشف بالا در صحنه‌های رزم، از جمله این دستاوردهاست.

امیر اسماعیلی همچنین در پاسخ سوال خبرنگار دفاعی تسنیم درباره سامانه موشکی باور ۳۷۳ گفت: زیرسیستم‌های سامانه موشکی باور۳۷۳ (اس۳۰۰ ایرانی) نهایی شده و تست‌های فنی و عملیاتی نیز انجام شده است و ما هم‌اکنون به مرحله درون سیستم‌های این سامانه رسیده‌ایم.

وی همچنین از رونمایی از سامانه موشکی یازهرا(س)۳ با قابلیت‌هایی جدید خبر داد.

اسماعیلی با بیان اینکه ما در دو بخش تفکیک و تحکیم از سال گذشته تاکنون برنامه‌های مدونی برای اجرا داشته‌ایم، افزود: در بخش تفکیک در قرارگاه پدافند هوایی فقط صحبت از تشکیل و تحکیم می‌شود و حرفی از تفکیک به میان نمی‌آید.

وی افزود: تمام قسمت‌های سرزمینی پدافند هوایی برای اجرای یک ماموریت تمام عیار مشخص شده و همه مناطق استقلال تاکتیکی، عملیاتی و مدیریتی خود را دارند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء با اشاره به برنامه‌های این قرارگاه در بخش آموزش در طی یک‌سال گذشته تصریح کرد: قول داده بودیم که امسال و در آستانه دهم شهریور دانشگاه خاتم را تاسیس کنیم و الحمدالله دانشگاه خاتم با مصوبه فرمانده کل قوا در ملک ۰۲ نزاجا توسط قرارگاه هوایی خاتم الانبیاء تاسیس شد و برای نخستین بار مهر‌ماه نیروهای خود را آموزش و تربیت می‌دهد.

امیر اسماعیلی بخش درجه‌داری را از دیگر حوزه‌های فعال پدافند هوایی عنوان کرد و افزود: مرکز آموزش درجه‌داری اراک از اول مهرماه نیروهای متخصص پدافندی را آموزش و به آنها درجه می‌دهد.

وی از ساماندهی و اجرای برنامه‌های طرح نور ولایت یک از سال گذشته تاکنون خبر داد و افزود: طرح نور ولایت یک شناسنامه پدافند هوایی است که مخصوص سامانه‌ها، تجهیزات و استعداد نیروهای انسانی است که در دو بخش تنوع و تعداد سامانه‌ها به نتایج خوبی در این طرح رسیده‌ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا اضافه کرد: مناطق هسته‌ای حساس و حیاتی و بخشی از مناطق شرق و جنوب‌شرق به کمک پدافند هوایی سایر نیروهای ارتش سامانه‌های جدیدی را با شکل جدید و تعداد بیشتر گسترش داده است.

امیر اسماعیلی بر همین اساس به طرح ساختاری نیروهای پدافندی اشاره و تصریح کرد: ما در این طرح تهدیدات ۵ سال آینده را مد نظر قرار می‌دهیم که جزو طرح نور ولایت یک می‌باشد و این دیدگاه در پدافند هوایی اجرایی شده است.

وی در تشریح بخش عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی به رزمایش بزرگ،‌ سراسری و مشترک این قرارگاه در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و افزود:این رزمایش در منطقه جدید و با اهداف جدید و با تاکتیک‌های جدید اجرایی می‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء خاطر نشان کرد: به لحاظ زمان‌بندی دقیق این رزمایش در اواخر مهرماه و در نیمه اول آبان‌ماه اجرایی خواهد شد، گستردگی این رزمایش بیشتر از رزمایش‌های قبلی خواهد بود.

امیراسماعیلی با بیان اینکه رزمایش‌های گذشته عمدتا در مناطق گرم‌خیز و دشتی و به دور از مناطق زیست محیطی برگزار می‌شد امسال مناطق کوهستانی، دهلیزها و متناسب با برودت هوا را مد نظر قرار داریم و تجهیزات و نیروهای خود را در این شرایط محک خواهیم زد.

وی بر همین اساس به بخش اطلاعاتی پدافند هوایی اشاره و تصریح کرد: ما این نوید را می‌دهیم که توانسته‌ایم اشراف اطلاعاتی مناسبی را مناسب با تهدیدات به معرض ظهور برسانیم ما امروز با اقتدار مطرح می‌کنیم که تمام‌قد در برابر هر تهدیدی می‌ایستیم و نفس هواپیماهای فرامنطقه‌ای شناسایی خارج از مرزهای جغرافیاییمان را حس می‌کنیم و موقعیت دقیق آنها را اعلام می‌کنیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: امروز با اتکا به نیروی انسانی مومن و فداکار و تجهیزات به‌روز و ساخته شده به دست متخصصان داخلی اعلام می‌کنیم که چشم بیدار سامانه‌های پدافندی ارتش و سپاه هوشیار است و نظاره‌گر هواپیماهای پنهان‌کار دشمنان است.

امیر اسماعیلی افزود: امنیت و ثبات امروز کشور در بخش هواوفضا مرهون دعای خیر فرمانده کل قوا و آمادگی سامانه‌های پدافندی و توان رزم و میزان روحیه نیروها است.

وی با بیان اینکه از ۱۰ شهریورماه سال گذشته تا به امروز ۱۵ پروژه تحقیقاتی، نهایی، میدانی و اجرایی شده است به دستاوردهای پندافند هوایی در بخش‌های کشف و شناسایی، راداری و ردگیری، پهپادی و موشکی اشاره کرد و گفت: همانطور که اعلام کردیم در بخش کشف رادار پسیو آرایه فازی را به مرحله اجرا برسانده‌ایم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء افزود: این رادار به هیچ عنوان انرژی از خود ساطر نمی‌کند اما اهداف متحرک را کشف می‌کند.

امیر اسماعیلی بی‌صدا بودن را از ویژگی‌های این رادار عنوان کرد و گفت: کشف هواپیماهای پنهان‌کار و موشک‌های کروز آن هم با قابلیت تحرک و جابجایی سریع از دیگر ویژگی‌های این سامانه راداری است و می‌شود از آنها به عنوان یک تکنولوژی برتر یاد کرد که می‌تواند تهدیدات نوین را خنثی کرد اما در عین حال نیز کشف نمی‌شود.

وی پروژه رجال را از دیگر دستاوردهای پدافند هوایی در حوزه کشف عنوان و تصریح کرد: رجال یک پروژه تکنولوژی برتر و ارتفاع‌یاب دیجیتال است که از گیرنده‌های پیشرفته کمک می‌گیرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در تشریح دستاوردهای پدافند هوایی در حوزه ردگیری به رادار خاتم اشاره کرد و افزود: رادار خاتم بهینه‌سازی رادار اسکای‌گارد برای سامانه موشکی در اتفاع پایین است. الحمدالله از این دستاورد مشکل گلوگاهی نداریم و طراحی، توسعه و در بخشی از مناطق کشور نیز مستقر شده است.

امیر اسماعیلی همچنین رادار ترپواسکتر تاکتیکی را از دیگر دستاوردهای حوزه ردگیری عنوان کرد و گفت: از این طریق آنچه که اطلاعات مخابراتی از طریق بی‌سیم و باسیم نیاز است را کسب می‌کنیم و به نقطه‌های دلخواه می‌فرستیم.

وی افزود: این رادار تاکتیکی است و استقرار آن به گونه‌ای نیست که توسط دشمن کشف شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: ما در بخش شنود الکترونیکی صیاد ۴۰ را داشتیم اما صیاد ۴۰ امسال با صیاد ۴۰ سال گذشته بسیار متفاوت است که به دانش موجود داخل مرکز و فرماندهی اطلاعات برای شناسایی بهتر تهدیدات می‌افزاید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *