جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۴
۵
شنودی که شنود نبود؛

هرکه از ظن خود عامل شنود را کشف کرد!

سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 301297
امروز نیز یک سایت خبری اصولگرا برای جذب کلیک بیشتر دایره انصاف را کمی بازتر کرد و در مطلبی مدعی شد که پنجره عاملین شنود را معرفی کرد. یا چپ سنتی یا جریان انحرافی!
هرکه از ظن خود عامل شنود را کشف کرد!
به گزارش جهان، پس از انتشار خبر کشف شنود از دفتر کاری علی مطهری واکنش ها و بازخوردهای زیادی در رسانه های مختلف پیرامون این موضوع شکل گرفت. در همین رابطه هفته نامه پنجره به انتشار پرونده ای در رابطه با بررسی ابعاد مختلف این واقعه و بازخوانی پرونده هایی که برای وزارت اطلاعات دست و پا شده است پرداخت. اکنون انعکاس گزینشی برخی از مطالب این پرونده، جنجال جدیدی را در عرصه مطبوعات به راه انداخته است.

روزنامه اعتماد در خبری نوشت: «مجله زاکانی عامل شنود را کشف کرد!» و در ادامه بخشی از یادداشت دکتر سلمان علوی نیک پژوهشگر مرکز اسناد انقلاب اسلامی را آورد که در آن به احتمال بررسی این شنود از سوی جریان حاشیه ساز دولت پرداخته بود. این نوع گزینش و تیترگزینی از سوی برخی دیگر از نشریات مکتوب و غیرمکتوب تکرار شد. امروز نیز یک سایت خبری اصولگرا برای جذب کلیک بیشتر دایره انصاف را کمی بازتر کرد و در مطلبی مدعی شد که پنجره عاملین شنود را معرفی کرد. یا چپ سنتی یا جریان انحرافی!

اصل یادداشت چه بود؟

این درحالی است که برخلاف رسانه های معاند خارجی و سیاست زده داخلی که این حادثه را دست آویزی برای تخریب نیروهای امنیتی کشور قرار داده بودند؛ در یادداشت منتشر شده در این هفته نامه به بررسی فرضیات مطرح در این حادثه پرداخته شده است که برخلاف آنچه انعکاس یافته، نویسنده با بررسی ابعاد حقوقی و شرعی شنود؛ احتمالات مختلف بیش از ۵ فرضیه را مطرح کرده است و بدون پیش داوری علل این انتخاب را تشریح کرده است که در ادامه متن یادداشت را خواهید خواند:

در دین مبین اسلام در عین‎حال که باید مراقب تحرکات و فتنه‎‎های داخلی و خارجی بود و به اطلاعات لازم معاندین دسترسی پیدا کرد، حفظ حریم شهروندی افراد بسیار مهم است و باید از تجسس نابه‎جا و خلاف شرع پرهیز شود. خداوند متعال در سوره حجرات آیه ۱۱، از تجسس غیرشرعی به‎شدت نهی فرموده‎اند:
«ای کسانی که ایمان آورده‎اید، از بسیاری از گمان‎‎ها بپرهیزید. همانا که بعضی از گمان‎‎ها گناه محسوب می‎شود و در کار مردم تجسس نکنید...»

حضرت پیامبر (صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) نیز در همین زمینه در روایتی می‎فرمایند:

«من مأمور نیستم دل‎‎های مردم را بکاوم و درونشان را بشکافم...»

پس چنین برداشت می‎شود که در صورت لزوم کشف توطئه‎‎ها و حفظ امنیت، تجسس مجاز و شرعی است. البته نباید فراموش کرد که اصل همان حرمت شنود و تجسس است مگر با حکم قانون. بنابراین شنود طبق دین اسلام بر دو نوع است:

۱- شنود مشروع و قانونی

۲- شنود نامشروع و غیر‎قانونی.

در نظام جمهوری اسلامی نیز که از اسلام نشأت می‎گیرد، این مسأله به همین شکل آمده است. حضرت امام خمینی (رحمت‎الله‎علیه) در فرمان ۸ ماد‎ه‎ای خود در ۲۴ آذر ۱۳۶۱ و در موارد۶ و ۷، به تبیین امر شنود شرعی و غیر‎شرعی پرداخته‎اند. ایشان در ماده ۶ شنود غیرقانونی و غیر‎شرعی را مطرح می‎کنند:

«هیچ‎کس حق ندارد به تلفن یا نوار ضبط صوت دیگری به نام کشف جرم یا کشف مرکز گناه گوش کند یا برای کشف گناه و جرم شنود بگذارد و یا دنبال اسرار مردم باشد و تجسس از گناهان غیر نماید یا اسراری که از غیر به او رسیده ولو برای یک نفر فاش کند، تمام این‎ها جرم و گناه است... و مرتکبان هر یک از این امور مجرم و مستحق تعزیر شرعی می‎باشند.»

در کنار این، شنود شرعی و قانونی را نیز آورده و با حکم قانونی آن را جایز شمرده‎اند:

«آنچه ذکر شد و ممنوع اعلام شد در غیر مواردی است که در رابطه با توطئه‎‎ها و گروهک‎‎های مخالف اسلام و نظام جمهوری اسلامی است... ولی با احتیاط کامل باید عمل شود؛ لکن تحت ضوابط شرعیه و موافق دستور دادستان‎‎ها و دادگاه‎ها.»

آیا در کنار این فرمان ۸ ماده‎ای رهبر کبیر انقلاب، در قانون نیز در رابطه با شنود مطلبی آمده است؟

در قانون اساسی، اصل ۲۵، درباره شنود می‎آید:

«در بازرسی و نرساندن نامه‎ها، ضبط و فاش کردن مکالمات تلفنی، افشای مخابرات تلگرافی و تلکس، سانسور، عدم مخابره و نرساندن آنها، استراق سمع و هرگونه تجسس ممنوع است، مگر به حکم قانون.»

شنود قانونی چگونه شکل می‎گیرد؟

این سؤالی است که پاسخ آن را با مراجعه به ماده ۱۰۴ قانون آیین دادرسی دادگاه‎‎های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب ۱۳۷۸، می‎یابیم:

«در مواردی که ملاحظه، تفتیش و بازرسی مراسلات پستی، مخابراتی، صوتی و تصویری مربوط به متهم برای کشف جرم لازم باشد، قاضی به مراجع ذی‎ربط اطلاع می‎دهد که اشیای فوق را توقیف نموده و نزد او بفرستند.»

درباره شنود غیرمجاز و غیر‎قانونی در قانون مجازات اسلامی احکامی آمده است که هم مأموران حکومتی و هم افراد حقیقی و مردم عادی را شامل می‎شود.

در فصل دهم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی به جرم شنود غیرقانونی توسط افراد حکومت پرداخته شده است. ماده ۵۸۲ این قانون می‎گوید:

«هر یک از مستخدمان و مأموران دولتی مراسلات یا مخابرات یا مکالمات تلفن اشخاص را در غیر مواردی که قانون اجازه داده است، حسب مورد مفتوح یا توقیف یا معدوم یا بازرسی یا ضبط یا استراق سمع نماید یا بدون اجازه صاحبان آن‎ها مطالب را افشا کند، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از شش تا هجده میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

اما قانون در مورد افراد حقیقی و مردم عادی نیز سکوت نکرده است. در ماده ۷۳۰ قانون مجازات اسلامی الحاقی ۵/۳/۸۸ برای اشخاص حقیقی نیز شنود، جرم تلقی می‎شود:

«هر کس به‎طور غیر‎مجاز محتوای در حال انتقال ارتباطات غیر‎عمومی در رسانه‎‎های رایانه‎ای یا مخابراتی یا امواج الکترومغناطیسی یا نوری را شنود کند، به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا جزای نقدی از ۱۰میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»در رابطه با شنود از علی مطهری ۵ احتمال پیش روی تحلیلگران است و انگشت اتهام به‎سمت این گزینه‎‎ها نشانه رفته است:

۱-دستگاه اطلاعاتی بیگانه

افشاگری‎‎های «اسنودن»، عنصر اطلاعاتی آمریکا، مبنی بر فعالیت وسیع دستگاه اطلاعاتی آمریکا در شنود کشور‎های جهان همانند دوران جنگ سرد، ضربات سنگینی به این دستگاه امنیتی وارد ساخت. ممکن است دستگاه اطلاعاتی آمریکا در فرافکنی به‎دنبال پرونده‎سازی برای دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی باشد تا اقدام خود را توجیه کند.

۲- دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی

با توجه به این اطلاعات و داده‎‎ها و استدلالات منطبق بر آن نقش وزارت اطلاعات در این قضیه رد می‎شود:

۱) نحوه کار گذاشتن ابزار‎‎های شنود، نحوه ورودشان به ساختمان، گاف حضور در فیلم دوربین‎‎های شنود و هم‎چنین ضبط DVR پوشاک‎فروشی طبقه همکف دفتر جناب علی مطهری، همه و همه از کاری ناشیانه‎ و حرکتی غیر‎حرفه‎ای حکایت دارد و چنین خطا‎هایی از دستگاه امنیتی ایران که از قوی‎ترین دستگاه‎‎های اطلاعاتی جهان است، هرگز سر نخواهد زد.

۲) دستگاه اطلاعاتی اگر بخواهد وارد قضیه‎ای چنین حساس، آن هم شنود از یک نماینده جنجالی مجلس و شخصیتی مثل علی مطهری شود، یقینا با حکم قانونی و قضایی وارد عملیات خواهد شد. چراکه احتمال کشف، هرچند بسیار کم، وجود خواهد داشت.

۳- عوامل خودسر

گروه‎‎هایی که پیش خود احساس تکلیف مذهبی و شرعی می‎کنند و خودسرانه و بدون حکم قانونی دست به اقدامات ضد‎امنیتی می‎زنند، نیز گزینه دیگری هستند که در مظان اتهام قرار دارند.

۴-نیرو‎‎های تندرو و قدیمی چپ با سابقه امنیتی

انگشت اتهام به‎سمت نیرو‎‎های چپ در صورتی نشانه می‎رود که خواسته باشند، اهداف زیر را دنبال کنند:

۱- تسویه وزارت اطلاعات از نیرو‎های ارزشی با پرونده‎سازی برای این طیف

۲- شروع دوباره بحران‎سازی‎‎های دوران اصطلاحات و همانند‎سازی طبق فرصت قتل‎‎های محفلی.

۵- حلقه احمدی‎نژاد و جریان انحرافی

این احتمال در صورتی قابل طرح است که شنود را به‎عنوان یک گروکشی در راستای شنود از برادر علی لاریجانی تحلیل کنیم. بی‎شک تنها نماینده‎ای که مدت‎‎ها پای «استیضاح از رئیس‎جمهور» ایستاده بود و یقینا برنامه‎‎هایی برای دوران پس از رفتن احمدی‎نژاد دارد، علی مطهری است. با نزدیک شدن علی مطهری به حلقه هاشمی و روحانی و طیف اصلاح‎طلب، حلقه احمدی‎نژاد پس از دوران ریاست جمهوری زیر آتش بیشتری از سوی آنان قرار خواهند گرفت. بنابراین با توجه به سابقه شنود غیرقانونی از لاریجانی، این احتمال مورد توجه تحلیل‎گران سیاسی قرار می‎گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بالاخره اون سایت هم دلش میخاد به انصاف شناخته بشه! شما ها سخت نگیرید!

یه نگاهی به آرشیو اون سایت یا مواضع نامزد همیشه حاضر اون سایت تو انتخابات ریاست جمهوری بندازید تا ببینید انصاف یعنی چی!
انصاف فقط محسن رضایی
یه احتمال یادتون رفته بررسی کنید اونم احتمال دستگاه های امنیتی موازی است!
قاضی زاده
United States
امید واریم حقیقت کشف شود وگرنه تمامی این اظهار نظر ها و نظریه پردازی ها و تهدید و خط و نشان کشیدن ها فقط به ابهام قضیه می افزاید و در کل به ضرر نظام است .
احمد
بابا این آقا دوست داره خیلی معروف بشه